Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)

Vierailija
07.05.2019 |

Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??

Mitä muita näitä on?

Kommentit (365)

Vierailija
241/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miksi ihmisten pitää alapeukuttaa jotain, minkä toiset muistaa eritavalla 😅 mitä se kenenkään peppua kutkuttaa jos mä muistan uudenseelannin sijainnin väärin, foxin logon oranssiksi tai suffelit puffeleiksi.

Vierailija
242/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistin myös Monopoli-äijällä olleen monokkeli, mutta todennäköisin selitys varmaan on se, että olen nähnyt jossakin ko. äijää muistuttavan kuvan/logon ja siinä on ollut monokkeli. En vaan juuri nyt saa päähäni, mikä logo se on ollut. Muistikuva on kuitenkin selkeä.

Tuli just mieleen Hullunkuriset perheet-korttipelin pankkiiri, hällä on monokkeli joissain korteissa, oon ainakin itse vissiin sekoittanut häneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä on Mandela-efekti? Koitin googlettaa, mutta löysin vaan jotain epämäärästiä matrix-höpinää. Eli siis suurin osa ihmisistä muistaa jonkun asian väärin, vai? Meinaatko, että muutkin ihmiset luulevat Suffeli Puffien olleen Suffeli Puffeleita, vai mitä tässä ajetaan takaa?

Etköhän ymmärtänyt ihan vallan mainiosti seuraavan: ”Mandela-efekti” on termi joka on otettu käyttöön kuvaamaan sitä kun suuri ihmismäärä muistaa asioiden olevan tietyllä tavalla, ja toiset muistavat asian olevan toisin. Tämän ilmiön laajuus on niin suuri että kun katsoo hieman tarkemmin, saattaa kysyä itseltään elämmekö oikeasti Matrixissa.

Mitä väliä vaikka lopussa on Matrix-höpinää?? Siinähän se efektijuttu selitetään alussa ihan selkeällä suomen kielellä 😑

Vierailija
244/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi-Seelanti on kylläkin juuri siellä kaakossa, mutta ehkä omaan muistooni vaikuttaa se että asuin siellä monta vuotta :D.

Vierailija
245/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

trytryerty kirjoitti:

Lentokoneet aikavääristyneitä kirjoitti:

Suihkulentokoneiden moottorit ovat siirtyneet kunmalliseen paikkaan. Eli ihan liian eteen. Ihmiset jotka matkustelivat paljon ovat kertoneet että ennen siiven kohdalla ikkunasta katsoen ei moottorista näkynyt kuin pieni etuosa mutta nykyään jopa vanhojen (ja uusien) ikkunasta näkyy lähes koko moottori. Katsokaa jettien kuvia, näyttävöt todella oudoilta.

On se jännä, kun tekniikka menee eteenpäin eikä koneetkaan pysy ikuisesti samoina

Luetun ymmärtäminen. Ne suihkuturbiinit on siis myös vanhoissa koneissa liian edessä. Ei liity tekniikan kehitykseen!

Vierailija
246/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Darth Vader ei sano ”Luke I am your father.” vaan “No, I am your father.”

Tämä on yksi kummallisimmista. Dokumenteissa darth vaderia esittänyt näyttelijäkin vetää kohtausrepliikin uudestaan haastattelun yhteydessä ja sanoo luke i am your father mutta leffassa itsessään se menee no, i am your father.

Monet tosifanit ovat menneet tästä suorastaan vihaisiksi.

Vierailija
247/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elovena tyttö on outo juttu! Sillä ei ole koskaan ollut lettejä yhdessäkään pakkauksessa eikä kuvassa ikinä!

Vierailija
248/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on pelottava juttu niin näistä kuvitelluista eri aikavyöhykkeistä jää näitä residue todisteita siis jäänteitä vanhasta todellisuudesta. Mutta olen huomannut että ne myös katoaa sitä mukaa kun niitä löytyy.

Vierailija
249/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
250/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa miksi ihmisten pitää alapeukuttaa jotain, minkä toiset muistaa eritavalla 😅 mitä se kenenkään peppua kutkuttaa jos mä muistan uudenseelannin sijainnin väärin, foxin logon oranssiksi tai suffelit puffeleiksi.

En usko, että tässä ketjussa alapeukku tarkoittaa palstan perinteistä ”oletpa väärässä/paska ihminen/painu **ttuun” -tyyppistä reaktiota, vaan täällä jokainen muisto/efekti on ikäänkuin gallup, toiset ilmoittavat yläpeukulla muistavansa samoin ja toiset alapeukulla muistavansa eri tavalla.

Vierailija
251/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5675676 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

We are the champions kappale (Queen).

Ihan varmasti loppuu: We are the champions....of the world.

Paitsi ettei lopu. Tuota of the worldiä ei ole. Mutta olen aika varma että tuo väärä muisto tulee monelle kun kappale soi jonkun ison futis mm:n tai jonkun lopussa ja siinä silloin hoilattiin lopussa tuo of the world. Ehkä. Toivon.

Mutta joka kerta kun kuulen tuon laulun odotan tuota of the world loppua ja sitä ei vaan tule. Laulu loppuu ihan kesken.

Minusta tuo kyllä tulee siinä kappaleessa jossain kohtaa, ei välttämättä lopussa.

"...of the World" lauletaan kohdassa 1:05 ja toisen kerran kohdassa 2:21

Vierailija
252/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun läpi ja muistan minäkin jokusen täällä olleen asian, mutta suurimmaksi ihmetykseksi nousi että mikä on monokkeli??? Koskaan en ole tuollaista sanaa kuullut. Voisin tietty googlettaa, mutta päädyin kysymään täältä. :)

Vierailija
253/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kdkdkdkdldkd kirjoitti:

Se mikä on pelottava juttu niin näistä kuvitelluista eri aikavyöhykkeistä jää näitä residue todisteita siis jäänteitä vanhasta todellisuudesta. Mutta olen huomannut että ne myös katoaa sitä mukaa kun niitä löytyy.

Esitä joku tofidte, en ole itse sattunut törmäämään.

Vierailija
254/365 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kdkdkdkdldkd kirjoitti:

Esitä joku tofidte, en ole itse sattunut törmäämään.

Siis todiste.

Vierailija
255/365 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlatkaa fruit of the loom mandela :D varmasti on tuo kori ollut!

Tähän voi vaikuttaa kreikkalaisen ja roomalaisen mytologian runsaudensarvi, mikä saa muistelemaan tuon taakse sarven. Todellisuudessa runsaudensarvi esiintyy omana hedelmäkokonaisuutenaan ja fruit of the loom omanaan.

Vierailija
256/365 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko Tianamenin tankkipojan, joka jäi ostoskasseineen seisomaan kadulle vyöryvien tankkien eteen. Olin lukiossa, kun tästä kerrottiin ja muistan kuvankin lukion kirjasta. Kuvassa oli verilammikko, kun tankki lopulta ajoi pojan päälle. Koin tämän hirveän järkyttävänä.

Ilmeisesti kyse on vain valemuistosta, sillä tankki ei koskaan ajanut pojan yli.

Ei kun tämä oli toinen tapaus. Minäkin muistan tuon kuvan, en yhtään muista missä tämä tapahtui, mutta en ole itse ikinä yhdistänyt sitä Tiananmeniin.

Näin voi syntyä moni mandela-efekti, kahden eri asian sekoittumisesta.

(Paitsi etten tajua mihin se Fruit of the Loomin logo on voinut sekoittua - kun menisin vaikka valalle, että se runsaudensarvi oli siinä!!!)

Mikä se toinen tapaus oli? Olisi mielenkiintoista saada tälle muistolle vihdoin selitys.

Valitettavasti en muista muuta kuin lehdessä olleen kuvan ja kuvatekstin "Kuva, joka jäi monen mieleen." Kuvateksti jatkui, että tankki ajoi mielenosoittajan yli, paikka ja aika, mutta ne eivät jääneet mieleen. Luultavasti tapaus on vähemmän tunnettu kuin Tiananmenin. Ja kun tarkemmin ajattelee, vastaavaa on varmasti tapahtunut useammankin eri kerran jossain päin maailmaa.

Vierailija
257/365 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vvbkkkjjj kirjoitti:

Elovena tyttö on outo juttu! Sillä ei ole koskaan ollut lettejä yhdessäkään pakkauksessa eikä kuvassa ikinä!

En minäkään kyllä muista, että olisi ollut. Tähän on helppo ratkaisu: Elovena-kuva on todella stereotyyppinen kuva ja vastaavia kuvia (vaalea nainen kansallispuvussa suomalaisessa maalaismaisemassa) on todella paljon. Jostain toisesta vastaavasta kuvasta muistuu mieleen ne letit ja sekoittuu Elovena-tytön muistoon.

Vierailija
258/365 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jhumvgkbcg kirjoitti:

trytryerty kirjoitti:

Lentokoneet aikavääristyneitä kirjoitti:

Suihkulentokoneiden moottorit ovat siirtyneet kunmalliseen paikkaan. Eli ihan liian eteen. Ihmiset jotka matkustelivat paljon ovat kertoneet että ennen siiven kohdalla ikkunasta katsoen ei moottorista näkynyt kuin pieni etuosa mutta nykyään jopa vanhojen (ja uusien) ikkunasta näkyy lähes koko moottori. Katsokaa jettien kuvia, näyttävöt todella oudoilta.

On se jännä, kun tekniikka menee eteenpäin eikä koneetkaan pysy ikuisesti samoina

Luetun ymmärtäminen. Ne suihkuturbiinit on siis myös vanhoissa koneissa liian edessä. Ei liity tekniikan kehitykseen!

No sitten joko niiden paikkaa on muutettu myös vanhoissa koneissa, tai matkustajat muistavat väärin/ovat istuneet eri paikoilla mistä näkyy eri tavalla. Valitkaa noista.

Vierailija
259/365 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starwars. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Darth Vader ei sano ”Luke I am your father.” vaan “No, I am your father.”

Tämä on yksi kummallisimmista. Dokumenteissa darth vaderia esittänyt näyttelijäkin vetää kohtausrepliikin uudestaan haastattelun yhteydessä ja sanoo luke i am your father mutta leffassa itsessään se menee no, i am your father.

Monet tosifanit ovat menneet tästä suorastaan vihaisiksi.

Tämä on selitetty jo. Kukaan ei ymmärrä jos sanot vain "No, I am your father". Siksi ihmiset ovat itse lisänneet sen Luke-sanan siihen jotta muut ymmärtävät Star Wars -viittauksen ja näin on sitten alkuperäinen repliikki muuttunut ihmisten mielessä toiseksi.

Vierailija
260/365 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kdkdkdkdldkd kirjoitti:

Tarkoitat siis, että väärät käsitykset katoavat kun asiat selvitetään.