Sinä joka koet olevasi ruma nainen, jaksatko nähdä vaivaa ulkonäön takia?
Itse rumana naisena en kauheasti jaksa nähdä vaivaa, on oikeastaan ihan sama meikkaako ja laittaako hiuksia vai ei, tai miten pukeutuu: rumana pysyn silti...Miesmäiset, voimakkaat kasvonpiirteet, huono iho, vanhemmiten kasvot valahtaneet alaspäin vaikka olen alle 40. Kiusattiin peruskoulussa ulkonäön takia ja parisuhdetta en ole saanut koskaan. Turhauttaa kun saatan puolikin tuntia meikata, laittaa hiuksia ja pukeutua nätisti ja silti yhtä tyhjän kanssa: ruma mikä ruma :( Päivittäin murehdin asiaa ja kadehdin ns. tavisnaisia jotka saavat itsestään meikillä ja oikealla kampauksella kauniin
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Eli tässä ketjussa saa vain ulista kuinka ruma on. Sääliäkö sillä keräätte vai mistä moinen tarve?
Näin se taitaa olla. Turha puhua itsetunnosta, positiivisuudesta tai asenteesta, kun se torpataan tyhjänpäiväisenä sananhelinänä. "On kivempi velloa itsesäälissä", kommentoi joku "ruma" tässä taannoin yhdessä samantapaisessa ketjussa. Kun sitä ollaan siinä käsityksessä että oma ulkomuoto estää olemasta onnellinen ja taivas aukenisi, kun vaan muuttuisi omaa ihannettaan vastaavaksi ulkoisesti, niin se käsitys pysyy.
Kai rumatkin ansaitsee empatiaa?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole niin "ruma", että se estäisi heitä saavuttamasta mitään elämässään. Mua aina kiinnostaa, että miten sitä kuvitellaan elämän muuttuvan, jos ulkonäkö äkkiä muuttuisikin ihanteenne mukaiseksi? Mitä sitten? Mitä tekisitte, mitä uskoisitte saavuttavanne? Kukaan ei oikeasti rakasta ketään ulkokuoren takia. Kukaan ei pidä toisesta eikä halua viettää aikaa tämän kanssa pelkän ulkokuoren takia. Ketään ei pidetä työssään pätevänä pelkän ulkokuoren takia. Oikea itsetunto ja itsensä rakastaminen ei ole ulkonäöstä kiinni eikä kaunistuminen sitä lisäisi. Niin, että mitä se on, mikä puuttuu ja mihin ei ole mahdollisuuksia?!
Ei pääse esim. malliksi, missiksi... nämä voi olla monilla ihan lapsesta asti unelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritelkää nyt joku se faktuaalinen rumuus, niin päästään keskustelemaan kunnolla. Ei näillä mielipiteiden vaihdoilla näytä tulevan tulosta mihinkään suuntaa.
Mitä ihmeen tulosta tässä pitäisi nyt tulla?
Ja rumuuden määritelmä on yhtä epämääräinen kuin kauneudenkin määritelmä.
Tulosta siitä, onko joku ruma vai ei. Siitähän täällä nyt jankataan.
Tuo viimeinen lauseesi oli vähän niin kuin se pointti mitä yritin tuoda esiin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin, millainen on ruma nainen (tai mieskään)? En ole koskaan sellaista nähnyt ja työskentelen kuitenkin sairaalan päivystyksessä, jossa näkee jos jonkinlaista ihmistä jos jonkinlaisessa kunnossa.
Minkä sairaalan päivystys, voin tulla näyttämään naamani niin sitten näet.
Joku kysyi, miksi olen lihava. No siksi, kun syön liikaa kulutukseeni nähden. Laiskuutta ja saamattomuutta yrittää muuttua. Toki ei mulla ole edes mitään haluja muuttua. Eikä ole edes mikään tarve olla kaunis ja kehuttu. Siksi en edes yritä, koska lähinnä koomista ehostaa itseään vaatteilla ja/tai meikeillä, koska läski on läski. Ei ihmiset näe kuin valtavan hahmon, ei ne katso, että onpa nätit vaatteet tai söpöt kasvot. Ja jos katsoo, niin säälivät/nauravat, että mitähän tuokin yrittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että osa näistä "rumista" on koulukiusauksen tai vastaavan takia menettäneet itsetuntonsa. Olen nähnyt niin monen normaalin tai jopa kauniin tuskailevan vastaavaa. Yleensä entisiä kiusattuja.
Ihan vain siksi, että kuvittelin itsekin joskus olevani todella ruma ja ällöttävä. Koulussakin sain pelkästään tälläistä palautetta. Pojat suurin piirtein tekivät oksennuseleitä kulkiessani ohi. Piilouduin toki myös rumien vaatteiden ja huonon ryhdin taakse.
Oikeasti olin ihan normaali, jopa keskivertoa kauniimpi kun näin myöhemmin kuvia katsoo. Jostain syystä kuvittelin mm. nenäni olevan todella epämuodostunut ja valtava ja pääni oudon muotoinen.
Hyvin samanlainen tarina täällä. Siksi musta on niin surullista ja turhauttavaa lukea näiden rumaksi itsensä kokevien viestejä. Sitä nähdään itsensä ja tulkitaan muiden käytöstä sen itseinhon lävitse.
Mua ei ole ikinä kyllä kiusattu... aikoinaan joku sanoi että näytän sialta mutta se siitä. Sekin tosin oli ihan riittävän kuvaava kommentti :)
Mistä se kuvitelma rumuudesta sitten on peräisin?
Ei rumuus ole välttämättä kuvitelmaa, kyllä se on monelle meistä ihan faktaa. T. Eri
Fakta se olisi silloin, jos voisitte olla varmoja kaikkien tai ainakin valtaosan ihmisistä ajattelevan teistä niin. Nyt fakta on vain se, että itse tunnette itsenne rumiksi ja siksi uskotte kaikkien muidenkin pitävän teitä sellaisina.
Okei, sitten katsomme (heh) rumuutta eri tavalla. Mielestäni rumuus ei liity toisten ihmisten mielipiteeseen minusta. En minä muutu kauniiksi sillä että 1000 ihmistä ajattelisi minun olevan kaunis. Rumuus on minulle epäsymmetrisiä kasvonpiirteitä - ja tämä on tutkimuksillakin todeksi osoitettu. Pieni epäsymmetrisyys vallitsee jokaisen kasvoissa, täysin samanlaiset puoliskot ovat tietenkin epäluonnollisia. Mutta mitä kauemmaksi symmetrisyydestä mennään, sitä rumemmaksi ihmiset muuttuvat. Se on tietysti kiva jos joku silti esim. rakastuu ja pitää minua kauniina, mutta ei se minua vähemmän rumaksi, faktana, muuta.
Se on hyvä et rumuus saa paljon myötätuntoa, mut esim vaan vähän pyöreitä niin niit saa haukkuu ties kuinka rumilla sanoilla. 😑😁😁😁😁Joku ei nyt ihan täsmää. Esim ruumiibrakebteella harva voi mitään. Ihan yhtä lailla voi meikata piiloon, kun et joku joka vaikka luontaisesti on pyöreämpi ku toinen, nii et se muka voisi täysin muuttua rakenteeltaan, geeneiltä yms😁😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin, millainen on ruma nainen (tai mieskään)? En ole koskaan sellaista nähnyt ja työskentelen kuitenkin sairaalan päivystyksessä, jossa näkee jos jonkinlaista ihmistä jos jonkinlaisessa kunnossa.
Minkä sairaalan päivystys, voin tulla näyttämään naamani niin sitten näet.
Keski-Suomen keskussairaala. Tunnistan kyllä sinut varmasti, jos oikeasti olet ruma. Väitän kyllä, että et ole ja jäät erottumatta muista potilaista.
Silloin kun olen kokenut itseni rumaksi, en ole halunnut panostaa ulkonäköön saatikka meikata koska tulee tunne että se ei paranna vaikutelmaa vaan pahentaa sitä. Kuin laittaisi sialle peruukin päähän ja huulipunaa naamaan. Tulos ei ole kaunis, vaan groteski. (Ei millään pahalla sikoja kohtaan, suloisia eläimiä ovat mutta ihmisen ei kuulu näyttää siltä.) Silloin tuntee olonsa paitsi rumaksi myös vielä naurettavaksi siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
En ole ankara muita kohtaan. Lähes kaikki nuoret ovat minusta kauniita ja suuri osa muistakin. Mutta nyt haettiin objektiivista rumutta ja sitähän edustavat juuri mainitsemani piirteet itsessäni. Kyllä tätä on erinäisillä tutkimuksilla selvitetty ja läpäisen heittämällä rumuustestin.
Tarkoitin, ettei Kokander ole tämän keskustelun tarkoittamalla tavalla kaunis kuin minä puolestani ruma. Hänen piirteissään ei ole kaikkia elementtejä, joista määritelmällisesti kauniit kasvot muodostuvat.
Mutta toki tajuan, että kun ihmiseen tutustuu ja ihastuu, niin siitä lähtien kauneus on tasan katsojan silmissä.
Mikä on tämän keskustelun tarkoittama kauneus? Onko se jossain määritelty?
Itse ainakin näen kauneuden jakaantuvan karkeasti kahteen asiaan. Mitattaviin, mittasuhteellisiin, hyvin fyysisiin asioihin. Lisäksi persoonallisuuteen, kiinnostavuuteen, tunteisiin, luonteeseen jne. Enkä ajattele tämän olevan mitään idealistista vikinää, vaan aidosti on näitä molempia.
Minun kauneuskäsitykselläni Kokander ON kaunis. Ihan pelkästään fyysisestikin ajatellen noin kauniilla silmillä on pakko olla jollain tavalla kaunis.
Tässä keskustelussa kulkee varmasti kaikenlaisia erilaisia käsityksiä ja määritelmiä.
Jos joku täällä nyt takertuu tuohon rumuuskäsiteeseen niin ehkä tarkempi ilmaisu on sellainen henkilö, joka ei ole positiivisessa mielessä katseita kääntävä tai ei saa osakseen positiivista huomiota ulkonäöllään. Lisäksi on saattanut joskus tulla haukutuksi ulkonäönsä puolesta, mikä on vaikuttanut suuresti käsitykseen itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että osa näistä "rumista" on koulukiusauksen tai vastaavan takia menettäneet itsetuntonsa. Olen nähnyt niin monen normaalin tai jopa kauniin tuskailevan vastaavaa. Yleensä entisiä kiusattuja.
Ihan vain siksi, että kuvittelin itsekin joskus olevani todella ruma ja ällöttävä. Koulussakin sain pelkästään tälläistä palautetta. Pojat suurin piirtein tekivät oksennuseleitä kulkiessani ohi. Piilouduin toki myös rumien vaatteiden ja huonon ryhdin taakse.
Oikeasti olin ihan normaali, jopa keskivertoa kauniimpi kun näin myöhemmin kuvia katsoo. Jostain syystä kuvittelin mm. nenäni olevan todella epämuodostunut ja valtava ja pääni oudon muotoinen.
Hyvin samanlainen tarina täällä. Siksi musta on niin surullista ja turhauttavaa lukea näiden rumaksi itsensä kokevien viestejä. Sitä nähdään itsensä ja tulkitaan muiden käytöstä sen itseinhon lävitse.
Mua ei ole ikinä kyllä kiusattu... aikoinaan joku sanoi että näytän sialta mutta se siitä. Sekin tosin oli ihan riittävän kuvaava kommentti :)
Ei rumuus ole välttämättä kuvitelmaa, kyllä se on monelle meistä ihan faktaa. T. Eri
Fakta se olisi silloin, jos voisitte olla varmoja kaikkien tai ainakin valtaosan ihmisistä ajattelevan teistä niin. Nyt fakta on vain se, että itse tunnette itsenne rumiksi ja siksi uskotte kaikkien muidenkin pitävän teitä sellaisina.
Okei, sitten katsomme (heh) rumuutta eri tavalla. Mielestäni rumuus ei liity toisten ihmisten mielipiteeseen minusta. En minä muutu kauniiksi sillä että 1000 ihmistä ajattelisi minun olevan kaunis. Rumuus on minulle epäsymmetrisiä kasvonpiirteitä - ja tämä on tutkimuksillakin todeksi osoitettu. Pieni epäsymmetrisyys vallitsee jokaisen kasvoissa, täysin samanlaiset puoliskot ovat tietenkin epäluonnollisia. Mutta mitä kauemmaksi symmetrisyydestä mennään, sitä rumemmaksi ihmiset muuttuvat. Se on tietysti kiva jos joku silti esim. rakastuu ja pitää minua kauniina, mutta ei se minua vähemmän rumaksi, faktana, muuta.
Rumuus on nimenomaan mielipidekysymys. Todistat sen itsekin toteamalla "ja pitää minua kauniina". Mitä muuta se on kuin mielipide, jos olet jonkun mielestä kaunis? Tai se, että olet omasta mielestäsi ruma? Jos rumuus olisi fakta, ihmisillä ei olisi erilaisia käsityksiä siitä, mikä on rumaa ja mikä ei. Fakta on fakta eikä muuksi muutu. Mielipide on mielipide juuri siksi, että jokaisella on omansa ja ne voivat poiketa hyvinkin paljon toisistaan. Se, että avokadon sisällä on kivi, on fakta. Se, onko avokado ruma vai kaunis, on mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kertaakaan elämässäni nähnyt rumaa naista, vaikka monenlaisia naisia on tullut nähtyä. Haluaisiko joku laittaa kuvallisen esimerkin sellaisesta, jotta ymmärtäisin mitä tuo rumuus teille merkitsee? Tai kuvailla neutraalisti kasvonpiirteitä, jotka tekevät naisesta mielestänne ruman.
No mites mun naama: pienet hailakan väriset silmät liian lähellä toisiaan. Silmät myös eri korkeudella. Harvat vaaleat ripset. Olemattomat kulmakarvat. Epämuodostunut melko suuri pottunenä, vino vasemmalle. Ohuet huulet. Vinot hampaat koska "ei oikeutta oikomishoitoon". Ei juurikaan leukaa, ja sen pienenkin nyppylän alla kaksoisleuka (en ole ylipainoinen mutta tämä ei häviä). Ohuet hennot hiukset joita vaikea laittaa nätisti, kampaukset yms. eivät pysy. Alhaisesta painosta huolimatta suuri vatsa ja isot rinnat - tikkujalkojen päässä. Treenaan muttei näytä auttavan.
Harmaat lähekkäin olevat silmät - ei mitään vikaa
Vaaleat ripset ja kulmat - ei mitään vikaa, suomalaisista useimmilla on
Epäsymmetrinen nenä - epäsymmetrisyys on vain viehättävää, liika täydellisyys vie pois inhimillisyyden
Kapeat huulet ja pieni leuka - kuulostaa kauniin sirolta
Kaksoisleukaa vähän - no kenelläpä ei olisi?
Ohuet hiukset - normaali suomalainen hiuslaatu, ei mielestäni mitenkään ruma
Isot rinnat - moni on valmis maksamaan saadakseen sellaiset
Iso vatsa - ei tarvitse olla mallinmitoissa ollakseen kaunis
Hoikat jalat - ei mitään vikaa
Haha kiitos sinullekin hyvästä yrityksestä :).
Harmaat silmät on vielä ok, mutta lähekkäin olemista pidetään rumana.
Vaaleat ripset ja kulmat saan toki meikillä esiin.
Epäsymmetrinen nenä on aika paha, ei siinä kukaan inhimillisyyttä mieti kun näyttää Mike Tysonilta turpaansa saaneelta.
Kapeat huulet yhdistetään julmuuteen, vanhuuteen - täyteläiset pusuhuulet taas nuoruuteen ja seksikkyyteen (mainoksissa ei koskaan ole ohuita huulia).
Pieni leuka on ihan jees, mutta se nenä korostuu...
Kaksoisleukaa ei todellakaan ole kenelläkään tuntemallani hoikalla.
Ohuet hiukset - toki yleistä Suomessa mutta ei silti kaunista.
Isot rinnat ovat jees vain silloin kun ne näyttävät niiltä maksetuilta. Alaspäin sojottavia pusseja ei kukaan ihaile.
Iso vatsa on usein ykkösenä miesten inhokkilistalla, mikä on ihan ymmärrettävää, sillä naisen "kuuluu" lihoa lantiosta ja takapuolesta ja vyötärön pitäis pysyä mahdollisimman kapeana.
Jalkani eivät ole hoikat vaan luiset.
Tämä todistaa aina vain vahvemmin, että rumuus on vain ja ainoastaan pään sisällä. Toinen kertoo mielipiteensä ulkonäöstäsi ja sinä tulet tyrmäämään sen vain, koska se ei vastannutkaan sinun negatiivista minäkuvaasi tai jotain mitä "yleisesti pidetään" jonakin. Sinun mielipiteesi ei ole mikään yleismaailmallinen totuus. Sitä voi toki olla vaikea huomata, kun keskittyy vain siihen omaan napaansa ja ajatukseen siitä kuinka ruma sekin on. Jos joku pitää sinua kauniina, ei siitä pidä noin pahasti itseensä ottaa. Sehän on vain hyvä asia.
Sori, mutta kyseinen henkilö ei ole nähnyt minua. Hän ei siis mitenkään voi antaa mielipidettään ulkonäöstäni. Voihan olla että juuri hän oikeasti pitäisi minua ei-niin-rumana tai jopa kauniina, mutta tosielämässä en ole vielä yli kolmen vuosikymmenen aikana sellaista ihmistä tavannut.
En kuitenkaan edes määrittele rumuutta muiden mielipiteen kautta. En edes omaan napaan tuijottamisen kautta, kuten niin ihanasti asian ilmaiset. Vaan ihan vain neutraalisti kasvojani tarkastelemalla - minulla ei ole sellaiset kasvonpiirteet joita ylipäätään ihminen (minä tai muut) pitää kauniina. Ne ovat liian epäsymmetriset, valtavirrasta poikkeavat ollakseen sitä. Kauneusihanteet eivät ole sattumaa.
En siis pidä itseäni huonona tai arvottomana, enkä tarvitse muilta kehuja ollakseni jotenkin parempi ihminen tai vähemmän ruma. Ihan hyvä elämä minulla on ulkonäöstäni huolimatta.
Te "rumat" naiset: Näytättekö mielestänne jotakuinkin Jenni Vartiaiselta? Häntä on täällä hyvinkin moni kutsunut rumaksi. Noin esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumuus on nimenomaan mielipidekysymys. Todistat sen itsekin toteamalla "ja pitää minua kauniina". Mitä muuta se on kuin mielipide, jos olet jonkun mielestä kaunis? Tai se, että olet omasta mielestäsi ruma? Jos rumuus olisi fakta, ihmisillä ei olisi erilaisia käsityksiä siitä, mikä on rumaa ja mikä ei. Fakta on fakta eikä muuksi muutu. Mielipide on mielipide juuri siksi, että jokaisella on omansa ja ne voivat poiketa hyvinkin paljon toisistaan. Se, että avokadon sisällä on kivi, on fakta. Se, onko avokado ruma vai kaunis, on mielipide.
No minä en näe asiaa näin. Totta kai kaikesta voidaan riidellä mielipiteiden kautta maailman loppuun asti, mutta esim. erittäin ruma betonirakennus on ruma vaikka joku sitä pitäisi kauniina tai esim. ottaisi siitä taiteellisen valokuvan, jota sitten monet ihastelevat. Ei se rakennus itsessään siitä muutu milliäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kertaakaan elämässäni nähnyt rumaa naista, vaikka monenlaisia naisia on tullut nähtyä. Haluaisiko joku laittaa kuvallisen esimerkin sellaisesta, jotta ymmärtäisin mitä tuo rumuus teille merkitsee? Tai kuvailla neutraalisti kasvonpiirteitä, jotka tekevät naisesta mielestänne ruman.
No mites mun naama: pienet hailakan väriset silmät liian lähellä toisiaan. Silmät myös eri korkeudella. Harvat vaaleat ripset. Olemattomat kulmakarvat. Epämuodostunut melko suuri pottunenä, vino vasemmalle. Ohuet huulet. Vinot hampaat koska "ei oikeutta oikomishoitoon". Ei juurikaan leukaa, ja sen pienenkin nyppylän alla kaksoisleuka (en ole ylipainoinen mutta tämä ei häviä). Ohuet hennot hiukset joita vaikea laittaa nätisti, kampaukset yms. eivät pysy. Alhaisesta painosta huolimatta suuri vatsa ja isot rinnat - tikkujalkojen päässä. Treenaan muttei näytä auttavan.
Epäsymmetrinen nenä - epäsymmetrisyys on vain viehättävää, liika täydellisyys vie pois inhimillisyyden
Epäsymmetrinen nenä on aika paha, ei siinä kukaan inhimillisyyttä mieti kun näyttää Mike Tysonilta turpaansa saaneelta.
Kapeat huulet yhdistetään julmuuteen, vanhuuteen - täyteläiset pusuhuulet taas nuoruuteen ja seksikkyyteen (mainoksissa ei koskaan ole ohuita huulia).
Isot rinnat ovat jees vain silloin kun ne näyttävät niiltä maksetuilta. Alaspäin sojottavia pusseja ei kukaan ihaile.
Iso vatsa on usein ykkösenä miesten inhokkilistalla, mikä on ihan ymmärrettävää, sillä naisen "kuuluu" lihoa lantiosta ja takapuolesta ja vyötärön pitäis pysyä mahdollisimman kapeana.
Ja kaupassakin, kun kassa toivottaa hyvää päivänjatkoa vastaat:
"Kiitos yrityksestä, mutta mulla on ruma tukka ja karsea vartalo ja kaikki miehet ei tykkää läskeistä"
En yhtään ihmettele, ettei sinua lähestytä. Tuollainen negatiivisuus karkottaa karskeimmankin kaverin hyvin äkkiä.
Just, taitaa mopo nyt vähän keulia siellä. Tämä keskustelupalsta on paikka jossa voi vähän liioitellakin pilke silmäkulmassa. En ajattele ulkonäköäni kaupan kassalla tai muuten juurikaan arkielämässä. Mutta kun nyt asiasta erikseen kysytään, niin siinä oli rehellinen vastaukseni. En tiedä miksi niin ärsyttää, että kaikki eivät jaksa kestohymyillä ja ihastella omaa ulkonäköään? Joskus realismi, huumori ja itsesääli voivat kaikki sekoittua keskenään. Osaan nauraa itselleni - naura sinäkin :),
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä todistaa aina vain vahvemmin, että rumuus on vain ja ainoastaan pään sisällä. Toinen kertoo mielipiteensä ulkonäöstäsi ja sinä tulet tyrmäämään sen vain, koska se ei vastannutkaan sinun negatiivista minäkuvaasi tai jotain mitä "yleisesti pidetään" jonakin. Sinun mielipiteesi ei ole mikään yleismaailmallinen totuus. Sitä voi toki olla vaikea huomata, kun keskittyy vain siihen omaan napaansa ja ajatukseen siitä kuinka ruma sekin on. Jos joku pitää sinua kauniina, ei siitä pidä noin pahasti itseensä ottaa. Sehän on vain hyvä asia.
Sori, mutta kyseinen henkilö ei ole nähnyt minua. Hän ei siis mitenkään voi antaa mielipidettään ulkonäöstäni. Voihan olla että juuri hän oikeasti pitäisi minua ei-niin-rumana tai jopa kauniina, mutta tosielämässä en ole vielä yli kolmen vuosikymmenen aikana sellaista ihmistä tavannut.
En kuitenkaan edes määrittele rumuutta muiden mielipiteen kautta. En edes omaan napaan tuijottamisen kautta, kuten niin ihanasti asian ilmaiset. Vaan ihan vain neutraalisti kasvojani tarkastelemalla - minulla ei ole sellaiset kasvonpiirteet joita ylipäätään ihminen (minä tai muut) pitää kauniina. Ne ovat liian epäsymmetriset, valtavirrasta poikkeavat ollakseen sitä. Kauneusihanteet eivät ole sattumaa.
En siis pidä itseäni huonona tai arvottomana, enkä tarvitse muilta kehuja ollakseni jotenkin parempi ihminen tai vähemmän ruma. Ihan hyvä elämä minulla on ulkonäöstäni huolimatta.
Onko jokainen maailman ihminen nähnyt kasvosi ja oletko lukenut heidän ajatuksensa niistä? Jos ei ole ja et ole lukenut, et voi sanoa, ettei "ylipäätään ihminen" pidä niitä kauniina. Näkemyksesi perustuu nimenomaan sieltä omasta navastasi käsin tehtyyn tulkintaan siitä, ettei niin voisi olla. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisit oikeassa. Jos olisi mahdollista näyttää kasvosi ihan jokaiselle maailman ihmiselle, olisin valmis lyömään kaiken omistamani ja lainaamani veto, että joku/jotkut varmasti pitävät sinua kauniina. Ja voittaisin takuulla. Kauneusihanteet kun ovat puhtaasti kulttuurisia muodostumia, jotka vaihtelevat suurestikin eri puolilla maailmaa. Eivätkä kaikki sen kyseisen kulttuurin sisälläkään todellakaan pidä kauniina sitä ihannetta. Joku tykkää pitää Sara Siepin näköisiä naisia kauniina, toinen vaikkapa Tarja Halosen näköisiä naisia. Itse puolestani en pidä noista kumpaakaan erityisen kauniina. Kauneuskäsitykset ovat makuasioita, jotka eivät muutu yleismaailmallisiksi totuuksiksi, vaikka kuinka yrität todistella.
Monesti olen nähnyt vähän vanhempia naisia joissa ikä näkyy, tyylikkäästi pukeutuneena ja hiukset laitettuna. Vasta jos tarkemmin sattuu katsomaan, olen tajunnut ettei kyseessä olekkaan enää nuori kaunotar, ja piirteissä on saattanut olla jopa jotain ” rumaa”. Nämä naiset ovat silti upeita, ja kantavat itsensä hyvin. Rypyt ja muu valahtaminen jää tyylin varjoon. Sanon siis, että kyllä laittautuminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole mitään oikeutta pitää toisten näkemyksiä väärinä ja vain omiasi oikeina. Jos minun mielestäni epäsymmetrisyys on kaunista, se on minun mielestäni kaunista, vaikka kuinka todistelisit. Sinun mielestäsi se voi olla rumaa ja ymmärrän sen. Ja juuri tuo todistaa, ettei kyse ole faktasta, vaan mielipiteestä. Fakta on se, että Suomessa on tänään yleisesti noudatetun kalenterijärjestelmän mukaan maanantai. Se, onko tämä maanantai kaunis vai ruma, onkin sitten jo mielipidekysymys.
No minä en näe asiaa näin. Totta kai kaikesta voidaan riidellä mielipiteiden kautta maailman loppuun asti, mutta esim. erittäin ruma betonirakennus on ruma vaikka joku sitä pitäisi kauniina tai esim. ottaisi siitä taiteellisen valokuvan, jota sitten monet ihastelevat. Ei se rakennus itsessään siitä muutu milliäkään.
En ole ankara muita kohtaan. Lähes kaikki nuoret ovat minusta kauniita ja suuri osa muistakin. Mutta nyt haettiin objektiivista rumutta ja sitähän edustavat juuri mainitsemani piirteet itsessäni. Kyllä tätä on erinäisillä tutkimuksilla selvitetty ja läpäisen heittämällä rumuustestin.
Tarkoitin, ettei Kokander ole tämän keskustelun tarkoittamalla tavalla kaunis kuin minä puolestani ruma. Hänen piirteissään ei ole kaikkia elementtejä, joista määritelmällisesti kauniit kasvot muodostuvat.
Mutta toki tajuan, että kun ihmiseen tutustuu ja ihastuu, niin siitä lähtien kauneus on tasan katsojan silmissä.