Mikä on creepyintä, mitä tuntematon ihminen on tehnyt läheisyydessäsi?
Pidetään ketju asiallisena, joten selvät ahdistelujutut ja rikolliset jutut pois ketjusta. Creepyllä tarkoitan nimittäin jotain, joka ei varsinaisesti ole kiellettyä mutta outoa, ahdistavaa tms. siltikin.
Mikä siis on creepyintä, mitä tuntematon kanssaihminen on tehnyt sinulle tai sinun läheisyydessäsi?
Kommentit (88)
One of the creepiest things I know is the way how Finns replace some of their own, beautiful and meaningful words with English words. Not only does it sound weird to a native English speaker but it also makes me feel that something is terribly wrong with Finnish mental state and self esteem. I hope you would appreciate your own language and its varieties.
Pari viikkoa sitten ruuhkabussissa istuin niillä vastakkaisilla penkeillä ja edessäni nuori nainen söi antaumuksellisesti räkäänsä. Vuorotellen kaivoi nenänreikiään, katsoi mitä tuli saaliiksi ja sitten söi sen. Kyllä oli pitkät 25 minuuttia.
Täällä on ollut psykiatrinen hoitolaitos jonka kaikki tietää. Sanotaan että se on vaikka "Niittymäki".
Istuin puiston penkillä kun minua lähestyi oudon oloinen punakka keski-ikäinen mies. Kun siinä istuin niin hän tuli penkkini luokse ja kumartui puoleeni kasvokkain niin että hänen nenänsä oli sentin päässä nenästäni ja näin vain hänen vauhkot silmänsä ja punaisen naamansa. Mies toteaa kovaan ääneen että: "Minä olen tuolta NIITTYMÄESTÄ!". Samalla hetkellä näin sieluni silmin kuinka hänen kätensä tarttuvat kurkkuni ympärille ja elämä alkaa vilahdella silmissäni.
Mutta samalla hetkellä kun tuota pohdin ja yritin näyttää etten pelkää, mies vetäytyi taaksepäin ja alkoi jutella suht leppoisasti ottaen huomioon mistä hän oli päässyt ulkoilemaan tai "karkuun".
Kieltämättä säikähdin, mutta pokka piti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on sairaaksi mennyt tämä suomalaisten oman kielen vihaaminen.
Creepyä, shittiä, bullying, oh my god! Jos ei oma kieli suju, puhukaa sitten ihan rehellisesti pelkkää englantia. Kielten sotkeminen viestii kyllä heikkolahjaisuudesta ja valkoroskaisuudesta.
Kuinka luulet lainasanojen tulleen kieliin ennen niitä vuosia, jolloin sinä opit puhumaan? Silloinhan kielet olivat täydellisiä ja sitä ennen omaksutut lainasanat kuuluivat ne omaksuneisiin kieliin, eikö niin? Ei mikään kieli ole koskaan kehittynyt tyhjiössä. Kieliä on aina "sotkettu".
Tuollainen ylikorostunut tarve kielihygieniaan nimenomaan kertoo, jos ei nyt ihan heikkolahjaisuudesta, niin puuttellisesta ymmärryksestä kielten toiminnasta.
It's funny how some people have no ability to self reflection, that's why the alapeukkus.
Aika creepyksi menee tämä creepy-jankkaus ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Creepyä, shittiä, bullying, oh my god! Jos ei oma kieli suju, puhukaa sitten ihan rehellisesti pelkkää englantia. Kielten sotkeminen viestii kyllä heikkolahjaisuudesta ja valkoroskaisuudesta.
Kuinka luulet lainasanojen tulleen kieliin ennen niitä vuosia, jolloin sinä opit puhumaan? Silloinhan kielet olivat täydellisiä ja sitä ennen omaksutut lainasanat kuuluivat ne omaksuneisiin kieliin, eikö niin? Ei mikään kieli ole koskaan kehittynyt tyhjiössä. Kieliä on aina "sotkettu".
Tuollainen ylikorostunut tarve kielihygieniaan nimenomaan kertoo, jos ei nyt ihan heikkolahjaisuudesta, niin puuttellisesta ymmärryksestä kielten toiminnasta.
Sinulla on ymmärryksessä vikaa jos et tajua, että suomeksi muovautuneet, jonkin muun kielen sana on eri asia kuin suomenkielisen ilmaisun korvaaminen suoraan englannin kielen sanalla sellaisenaan. Mene takaisin peruskouluun tai opettele lukemaan kirjoja, niin helpottaa tuo aivosumusi. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Ota huolta, take care.
Vierailija kirjoitti:
One of the creepiest things I know is the way how Finns replace some of their own, beautiful and meaningful words with English words. Not only does it sound weird to a native English speaker but it also makes me feel that something is terribly wrong with Finnish mental state and self esteem. I hope you would appreciate your own language and its varieties.
Monet noistakaan sanoista eivät ole mitään muinaisenglantia, vaan mm. romaanisia lainoja. Kamalaa kielen rappiota, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ymmärryksessä vikaa jos et tajua, että suomeksi muovautuneet, jonkin muun kielen sana on eri asia kuin suomenkielisen ilmaisun korvaaminen suoraan englannin kielen sanalla sellaisenaan. Mene takaisin peruskouluun tai opettele lukemaan kirjoja, niin helpottaa tuo aivosumusi. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Ota huolta, take care.
No miten luulet niiden lainasanojen alunperin muovautuneen suomeksi? Onhan jo nytkin suomalaisen lausuma "oumaigaad" erilainen kuin esimerkiksi Oxfordin englannissa.
Minulla on maisterin tutkinto kielifilosofiasta, joten osaan kyllä lukea kirjoja.
Ei siltä vaikuta.
Vänkätkää mitä vänkkäätte, on heikkolahjaisuutta KORVATA täysin pätevä suomen kielen sana suoraan englannin kielisellä ilmauksella. Oikeasti, jos ette ymmärrä tätä olette kyllä harvinaisen tyhmiä oman kielenne ja kulttuurinne halveksijoita.
Mun mielestä creepyintä on se kun weird guys seuraa on streets ja trying to lähennellä. Sometimes vain jäädyn and cannot run karkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, milloin tämä CREEPYN hokeminen loppuu? Onko täällä heikkolahjaiset kirjoittelemassa jatkuvasti kun ei ole tiedossa, että creepy on ENGLANTIA ja suomalainen vastine on KARMIVA/pelottava/kammottava jne.
EI OLE VAIKEAA TAJUTA TÄTÄ.
Koko ajan tulee näitä aloituksia, creepy sitä, creepy tätä.
Kyllä on suomalainen koululaitos pilalla kun porukka on näin vajaata.
"Karmiva" ei mielestäni tavoita samaa kuin creepy. Karmivassa on kielteinen lataus, vaikka creepyt tyypit eivät varsinaisesti ole ilkeitä tai pahoja.
Siis et ole tosissasi?
Kuulostat joltain himosomettavalta teiniltä, jolle siisteintä on päästä Nykkiin ja jolle enkku on paras kieli koska "se ei vaan oo sama suomeks."
ON SE. Sinä olet suomalainen ja suomi on sinun kielesi, miksi yrität larpata jotain muuta? Jos karmiva ei kelpaa, sitten ehkä outo tai jokin muu. Joka tapauksessa suomi on maailman rikkaimpia kieliä, on se ihmeellistä jos ei omalla kielellään tiedä, miten kuvata asioita. Mene takaisin opiskelemaan ja lue kirjoja.
Kuitenkin itse sorrut käyttämään termiä "larpata". Oho, vähän uskottavuus rapisi.
Olen herännyt kesken nielurisaleikkauksen. Nousin istumaan ja koitin kiittää leikkaussalin henkilökuntaa. Ilmeisesti veitsi oli käynyt, veri suihkusi mun suusta, kun koitin sanoa jotain. Kuulin vain, että joku sanoi: ”Nyt äkkiä nukutusainetta lisää!”
Olin kaupunkimarketissa kun puhelinliittymäkauppias yritti tarjota liittymää.
If joku friend I know yrittää push hänen advice minulle when minä don't tarvitse niitä.
Aikamoinen nightmare nähdä your own languagen rappeutuvan, nobody ei välitä. But, suomalaisillahan have always been huono itsetunto, kaikki that comes from other countries on aina parempaa ja kiinnostavampaa.
Voi sviddu ja jonkun kieliautistin takia meni tääkin ketju piloille.
”Creepyllä tarkoitan nimittäin jotain, joka ei varsinaisesti ole kiellettyä mutta outoa, ahdistavaa tms. siltikin.”
Jätetään laittomat ja rikolliset asiat pois tästä ketjusta, kuten ap toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Voi sviddu ja jonkun kieliautistin takia meni tääkin ketju piloille.
No kirjoittakaa normaalit asiat normaalisti suomeksi niin ei olisi tätäkään ongelmaa.
Shit happens.