Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?
Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.
Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.
Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").
En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.
Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.
Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.
Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.
Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.
Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.
Kommentit (286)
Tämä on kyllä taas sellasta. Ensin opetetaan lapsi huonoille tavoille ja sitten itketään kun se käyttäytyy huonosti. Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.
Tätä jäin itsekin miettimään. Minkä ihmeen takia se teini on mennyt jonnekin valittamaan kotioloista että saisi asunnon, hän voisi vaan hoitaa omat asiat siihen kuntoon että muuttaa kotoa pois. Niin itse tein ja meillä olisi oikeasti ollut aihetta sille lastensuojelulle, mutta helpointa oli vain itse painua siitä talosta mahdollisimman kauas kun kukaan ei voinut enää estää. Ihme tapa itsenäistyä teidän teinillä, luulisi että jos on hankala olla hoitaisi hommat niin että vaan muuttaa pois.
Teini lienee kuullut joltain kaverilta, että sossu jakelee ahdistuneille nuorille vastikkeetonta rahaa ja ilmaisia asuntoja. Sitten on valehdellut äidistään sossuille, jotta varmasti saisi nämä ilmaiset edut mahdollisimman nopeasti tajuamatta/välittämättä siitä, mikä seuraus voi olla omille pikkusisaruksille. Ei ole ap:n lapsi ihan penaalin terävin kynä.
Hmm ottamatta kantaa tähän teinin tapaukseen, kyllähän sossu tai kela jakelee vastikkeetonta rahaa niille, jotka ovat siihen oikeutettuja. Esim. työttömyyskorvaus on tavallaan vastiikkeetonta, samoin perustoimeentulotuki ja asumistuet. Ei niiden saamiseksi työpanosta vaadita. Nuorille eri kun vaaditaan opiskelua tukien saamiseksi. Sossu ei jakele asuntoja, mutta ehkä voivat auttaa vaikeassa asunto tilanteessa olevia nuoria ja lapsiperheitä, en tiedä? Mutta Haloo, jos nuori valehdellut senhän käytte sitten läpi sossun kanssa. Täytyyhän heidän sanoa kuka väittää ja mitä ja sitten käytte asiat läpi ja nuorelta selvitettävä onko hän todella väittänyt mitä sossu väittää. Ettei vaan sossukin pistele omia tulkintoja joukkoon.
Ettei käy niin miten meille, että lapsen kaveri oli väittänyt lapseni sanoneen sitä sun tätä kotioloistaan ja vanhemmistaan. Ei ollut, ja onneksi kävi ilmi. Jatkoi juttuja vaikka mitään yhteyttä ei edes näiden välillä ollut. Saahan sitä uskoo ken uskoo mitä haluaa.
Meillä oli astetta pahempi juttu. Lapsen kaverin äiti kertoili sairaita, huolestuttavia juttuja mitä mukamas hänen oma lapsensa oli kuullut kaveriltaan eli minun lapseltani. Tosiasiassa oma lapseni ei ollut kertonut mitään juttuja ja mikä sairaampaa, ei edes tuo lapseni kaveri, vaan tuo äiti oli käyttänyt omaa lastaan vain välineenä saada sairaita juoruja eteenpäin ja enemmän uskottaviksi. Osaksi tietenkin lapseni kautta tiesi elämästämme jotain tosiasioitakin, mikä oli kätevää siihen tarkoitukseen, että saa myös ne valheet näyttämään tosilta, sillä jos yksi ja toinen hänen kertoma asia pitää paikkaansa, niin samaan syssyyn uskotaan vielä se kolmas ja neljäskin asia, mitkä ei pidä paikkaansa.
Kyseessä on rytmistä voimistelua harrastava koulussa erittäin hyvin menestyvä tyttö. Jokin tässä nyt ei täsmää. Hyvä koulumenestys ja voimisteluharrastus vaativat kovaa itsekuria.
Lisäksi tässä kuullaan vain äidin versio. Jos tyttö kokee ahdistusta ja hakee apua kodin ulkopuolelta, teillä on oikeasti ongelmia jotka vaativat ulkopuolista apua. Syyttelyn ja syyllisten etsimisen sijaan kannattaisi nyt keskittyä siihen, että apua saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kertaakaan, yhdessäkään vastauksessa ole yrittänytkään ymmärtää lastaan. Joko syyttelee tyttöä tai heittäytyy marttyyriksi. Tai syyttelee tytön kavereita.
Siltä vaikuttaa. Musta on ihan hyvä, että tämä koko perhe saa kohta apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.
Tätä jäin itsekin miettimään. Minkä ihmeen takia se teini on mennyt jonnekin valittamaan kotioloista että saisi asunnon, hän voisi vaan hoitaa omat asiat siihen kuntoon että muuttaa kotoa pois. Niin itse tein ja meillä olisi oikeasti ollut aihetta sille lastensuojelulle, mutta helpointa oli vain itse painua siitä talosta mahdollisimman kauas kun kukaan ei voinut enää estää. Ihme tapa itsenäistyä teidän teinillä, luulisi että jos on hankala olla hoitaisi hommat niin että vaan muuttaa pois.
Teini lienee kuullut joltain kaverilta, että sossu jakelee ahdistuneille nuorille vastikkeetonta rahaa ja ilmaisia asuntoja. Sitten on valehdellut äidistään sossuille, jotta varmasti saisi nämä ilmaiset edut mahdollisimman nopeasti tajuamatta/välittämättä siitä, mikä seuraus voi olla omille pikkusisaruksille. Ei ole ap:n lapsi ihan penaalin terävin kynä.
Hmm ottamatta kantaa tähän teinin tapaukseen, kyllähän sossu tai kela jakelee vastikkeetonta rahaa niille, jotka ovat siihen oikeutettuja. Esim. työttömyyskorvaus on tavallaan vastiikkeetonta, samoin perustoimeentulotuki ja asumistuet. Ei niiden saamiseksi työpanosta vaadita. Nuorille eri kun vaaditaan opiskelua tukien saamiseksi. Sossu ei jakele asuntoja, mutta ehkä voivat auttaa vaikeassa asunto tilanteessa olevia nuoria ja lapsiperheitä, en tiedä? Mutta Haloo, jos nuori valehdellut senhän käytte sitten läpi sossun kanssa. Täytyyhän heidän sanoa kuka väittää ja mitä ja sitten käytte asiat läpi ja nuorelta selvitettävä onko hän todella väittänyt mitä sossu väittää. Ettei vaan sossukin pistele omia tulkintoja joukkoon.
Ettei käy niin miten meille, että lapsen kaveri oli väittänyt lapseni sanoneen sitä sun tätä kotioloistaan ja vanhemmistaan. Ei ollut, ja onneksi kävi ilmi. Jatkoi juttuja vaikka mitään yhteyttä ei edes näiden välillä ollut. Saahan sitä uskoo ken uskoo mitä haluaa.
Meillä oli astetta pahempi juttu. Lapsen kaverin äiti kertoili sairaita, huolestuttavia juttuja mitä mukamas hänen oma lapsensa oli kuullut kaveriltaan eli minun lapseltani. Tosiasiassa oma lapseni ei ollut kertonut mitään juttuja ja mikä sairaampaa, ei edes tuo lapseni kaveri, vaan tuo äiti oli käyttänyt omaa lastaan vain välineenä saada sairaita juoruja eteenpäin ja enemmän uskottaviksi. Osaksi tietenkin lapseni kautta tiesi elämästämme jotain tosiasioitakin, mikä oli kätevää siihen tarkoitukseen, että saa myös ne valheet näyttämään tosilta, sillä jos yksi ja toinen hänen kertoma asia pitää paikkaansa, niin samaan syssyyn uskotaan vielä se kolmas ja neljäskin asia, mitkä ei pidä paikkaansa.
Mikä äidinkuvatus käyttää omaa lastaan taisteluvälineenä?
Omassa perheessä olen esikoistyttö ja nuorempi sisareni 18 täytettyään oli käytökseltään suoraan sanottuna täysi narttu. Julisti, kuinka hänen ei tarvitse välittää muiden tunteista, kuinka hänellä on oikeus olla itsekäs ja muuta sontaa. Hän käyttäytyi todella törkeästi äitiämme kohtaan, kiusasi nuorinta siskoamme ja puhui minulle todella loukkaavasti.
Jos hän olisi vienyt touhunsa ketjun kermaperseen tasolle, olisin luultavasti kouluttanut häntä raivostuneen isosiskon koko voimalla. Koska jumalauta oman perheen sabotoiminen, hyväksikäyttö, valehteleminen ja toisten omaisuuden varastaminen, puhumattakaan isovanhempien kohtelusta, ylittää kaikki rajat. Vaikka kuinka on kriisiä ja draamaa ja leikitään aikuista, niin itsekkyydelle on rajansa.
Onneksi siskoni on viime aikoina tasaantunut, ja rajut riidat vähentyneet. Itse en ole koskaan hyväksynyt sitä, että oma paha olo vyörytetään toisten kestettäväksi. Siskollani oli isoja ongelmia itsetunnon ja tulevaisuuden suunnitelmien kanssa, ja hän vertaili itseään minuun ja nuorimpaan siskoon. Kun hänen oma paha olonsa on helpottunut, myös vuorovaikutus on perheessämme korjaantunut. Eli yhden lapsen huono olo voi vaikuttaa koko perheen dynamiikkaan, ja huonon olon taustalla voi olla hyvin erilaisia tekijöitä
Tuntemieni kermaperselasten kohtaloita:
Rikas tyttörukka. Perheensä nuorin, vanhempien silmäterä. Käynyt terapiassa varmaan viimeiset 10 vuotta, kun hänen elämänsä on niin rankkaa, niin rankkaa, kun muut ei huomaa hänen erinomaisuuttaan toisin kuin hänen perheensä. Olettaa muiden olevan hänen palvelijoitaan ja ihmettelee kun kaikki ei toimi niinkuin hän haluaisi. Lyhyitä nopeasti poikki meneviä ihmissuhteita, vain yksi pidempiaikainen ystävä. Kaikki miehet joihin tapaa ovat sosiopaatteja. Näin sivusta katsottuna näyttää enemmänkin sille, että tämä rikas tyttörukka on itse jonkinsortin narsisti ja hyväksikäyttää niitä ylikilttejä tossumiehiä jotka saa pauloihinsa. Vaikuttaa aika onnettomalle. En tiedä onko tehnyt päivääkään oikeita töitä, yhteiskunnan tukia varmasti osaa kyllä kupata vanhempien varallisuudesta huolimatta.
Yrittäjäperheen hemmoteltu esikoinen. Oli jo yläasteella kaikkien auktoriteettien kanssa napit vastakkain, kieltäytyi samoista säännöistä muiden kanssa. Sai hevosen, koiran, uusimmat puhelimet, ihan kaiken minkä vaan ikinä keksikään haluta. Löysi jo alle 20-vuotiaana itselleen elättäjän ja sen jälkeen ollut kotiäitinä.
Perijäsuvun esikoinen. Asuu isin omistusasunnossa, nostaa työkkäritukia, ei koulutusta ja luottotiedot näistä erinomaisista lähtökohdista huolimatta onnistunut jotenkin p a s k o m a a n. Kieltäytyy hänelle tarjotuista töistä, pitäisi katsos heti päästä ilman työkokemusta ties minkä tittelin hommiin.
Ap tuo 18-vuotiaasi on varmasti jo menetetty tapaus. Panosta sen sijaan niihin nuorempiin, vaadi heiltä ikätasoisia asioita, älä hemmottele tai paapo turhaan. Yritä saada aito lämmin kontakti. Ei kiristämistä. Tarvittaessa terapeuttien apu kehiin. Perheterapiasta voisi koko perhe hyötyä ja teillähän ei ollut pikkurahasta pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko lapsesi tunnustuvan sinulle, mitä hän ystävälleen puhunut. Itse käsken lapseni neuvomaan oman ystävänsä koulun terveydenhoitajan puheille, joka tarvittaessa ohjaa laosen eteenpäin.
Vanhempia on valitettavasti kovin monenlaisia ja osa on täysin sokea omalle käytökselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kertaakaan, yhdessäkään vastauksessa ole yrittänytkään ymmärtää lastaan. Joko syyttelee tyttöä tai heittäytyy marttyyriksi. Tai syyttelee tytön kavereita.
Siltä vaikuttaa. Musta on ihan hyvä, että tämä koko perhe saa kohta apua.
No mä en usko että saa, koska ei sitä anneta eikä tyrkytetä kun ja jos ei nähdä tarvetta sille. Tässä en näkisi tarvetta eikä varmaan sossukaan. Ei sitä apua saa edes kaikki ne jotka itse sitä pyytävät tai kokisivat tarvitsevansa. Jos ja kun tässä oli liioiteltuja ja keksittyjä juttuja niin kyllä viimeistään sossu ne selvittää ja eihän keksittyihin tai liioiteltuihin ongelmiin ole järkeä tarjota apua. Vähän turhaa työtä nyt vaan teinin takia tulee kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko lapsesi tunnustuvan sinulle, mitä hän ystävälleen puhunut. Itse käsken lapseni neuvomaan oman ystävänsä koulun terveydenhoitajan puheille, joka tarvittaessa ohjaa laosen eteenpäin.
Vanhempia on valitettavasti kovin monenlaisia ja osa on täysin sokea omalle käytökselleen.
No meidän tapauksessa sossulle kertoi mitä on sanonut ja kenelle, eli totuuden, mitään pois jättämättä. Ei olisi itse edes tiennyt, että kaverin mielenhäiriöinen äiti oli valehdellut törkeästi, ellei häneltä olisi kyselty näistä asioista, mistä oli mukamas itse kertonut. Sääli vaan tuota lapseni kaveria. Tai no, hänhän ei enää asu kotona, joten silleen ei huoleta.
Vierailija kirjoitti:
Tee 18v tyttärestäsi rikosilmoitus väärästä ilmiannosta. Oppiipahan olemaan. Saavat sitten tutkia näitä tyttäresi sanomisia, ja tyttäresi pääsee korjailemaan tarinaansa.
Mites tämä vaihtoehto? Jos kerran on rukoillut ettei lasua tehdä. Niin saa sitten tätä kautta selvittää.
Kunnianloukkauksesta voit nostaa syytteen tytärtäsi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on rytmistä voimistelua harrastava koulussa erittäin hyvin menestyvä tyttö. Jokin tässä nyt ei täsmää. Hyvä koulumenestys ja voimisteluharrastus vaativat kovaa itsekuria.
Lisäksi tässä kuullaan vain äidin versio. Jos tyttö kokee ahdistusta ja hakee apua kodin ulkopuolelta, teillä on oikeasti ongelmia jotka vaativat ulkopuolista apua. Syyttelyn ja syyllisten etsimisen sijaan kannattaisi nyt keskittyä siihen, että apua saadaan.
Minäkin näkisin, että ehkä tämä on tytön kapinaa häneen kohdistuvia vaatimuksia vastaan. Lähes kympin keskiarvo ja rytmistä voimistelua maajoukkuetasolla 12-vuotiaana, tytön koko lapsuus on ollut yhtä suorittamista. Onko hän missään vaiheessa saanut olla lapsi, joka saa olla heikko ja välillä epäonnistuakin?
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt tätä jankkaa. Millainen kunnianloukkaus, että käy itsesrään puhumassa nuorisopalveluissa. Kenen kunniaa se loukkaa?
Ja millainen vanhempi edes kuvittelee rikosilmoitusta lapsestaa.
Hassu olet
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella? Äitihän on myöntänyt nuo tilanteet, joista lapsi on kertonut. Toki äidin mielestä hänellä on aina ollut joku perusteltu syy raivoamiselleen, oli se sitten naamarasvan käyttäminen, koiran tassujen kuraisuus tai se, että tytön kaverit eivät sanoneet kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Joku saa kilarit jostain naamarasvasta?
Teini ei varmaan edes tiennyt sen hintaa.
Mutta varmasti tiesi, että se ei ole hänen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemieni kermaperselasten kohtaloita:
Rikas tyttörukka. Perheensä nuorin, vanhempien silmäterä. Käynyt terapiassa varmaan viimeiset 10 vuotta, kun hänen elämänsä on niin rankkaa, niin rankkaa, kun muut ei huomaa hänen erinomaisuuttaan toisin kuin hänen perheensä. Olettaa muiden olevan hänen palvelijoitaan ja ihmettelee kun kaikki ei toimi niinkuin hän haluaisi. Lyhyitä nopeasti poikki meneviä ihmissuhteita, vain yksi pidempiaikainen ystävä. Kaikki miehet joihin tapaa ovat sosiopaatteja. Näin sivusta katsottuna näyttää enemmänkin sille, että tämä rikas tyttörukka on itse jonkinsortin narsisti ja hyväksikäyttää niitä ylikilttejä tossumiehiä jotka saa pauloihinsa. Vaikuttaa aika onnettomalle. En tiedä onko tehnyt päivääkään oikeita töitä, yhteiskunnan tukia varmasti osaa kyllä kupata vanhempien varallisuudesta huolimatta.
Yrittäjäperheen hemmoteltu esikoinen. Oli jo yläasteella kaikkien auktoriteettien kanssa napit vastakkain, kieltäytyi samoista säännöistä muiden kanssa. Sai hevosen, koiran, uusimmat puhelimet, ihan kaiken minkä vaan ikinä keksikään haluta. Löysi jo alle 20-vuotiaana itselleen elättäjän ja sen jälkeen ollut kotiäitinä.
Perijäsuvun esikoinen. Asuu isin omistusasunnossa, nostaa työkkäritukia, ei koulutusta ja luottotiedot näistä erinomaisista lähtökohdista huolimatta onnistunut jotenkin p a s k o m a a n. Kieltäytyy hänelle tarjotuista töistä, pitäisi katsos heti päästä ilman työkokemusta ties minkä tittelin hommiin.
Ap tuo 18-vuotiaasi on varmasti jo menetetty tapaus. Panosta sen sijaan niihin nuorempiin, vaadi heiltä ikätasoisia asioita, älä hemmottele tai paapo turhaan. Yritä saada aito lämmin kontakti. Ei kiristämistä. Tarvittaessa terapeuttien apu kehiin. Perheterapiasta voisi koko perhe hyötyä ja teillähän ei ollut pikkurahasta pulaa.
Sulta on jo liikaa viestejä. Kaikissa sama sävy.
Näkee miten suhtaudut ihmisiin. Tuomitsevasti ja leimaavasti.
Meinaat että äiti toteaisi 18v lapsestaan menetetty tapaus. Ihan jonninjoutavista syistä. Vaikka olisi mitä tahansa oikeaakin ongelmaa, ei nuoresta sanota menetetty tapaus. Katsos kun ijhmnine ei ole hyvä tai paha, ihminen muuttuu, kasvaa, kokee jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään katsoisi sormien läpi tollasen 18v :n paskatemppua. Rangaistus tulisi niin että raikaa.
Miten rankaiset täysi-ikäistä? Ja miksi
Minä rankaisin perseilevää täysi-ikäistä siten, että pistin rahahanat täysin kiinni. Koska on pakko oon maksanut koulukirjat ja bussikortille just sen verran, että sillä pääsee kuukauden kouluun ja takaisin, mutta muuten ei voi ajella. Syynä täydellinen kiittämättömyys, oletus, että minä olen hänen palvelijansa, varasteli rahaa ja asenne ja vastaus kaikkeen, kun oli 17 oli, että "So? Mä oon kohta aikuinen, et sä mua määrää ."
Päätin, että jos hänen ei tarvi tehdä mitään niin kun hän on aikuinen niin siitä eteen päin mun ei tarvi tehdä mitään. En edes ruokkinut häntä aluksi vaan sai hankkia omat ruokansa. Tästä on nyt 8kk ja tytön asenne on muuttunut. Osaa olla kiitollisempi siitä mitä saa ja alkanut tehdä kotitöitä vastineeksi siitä, että saa ruokaa ja ilmaisen majoituksen. Olen ilmoittanut, että syksyllä joko menee töihin tai yliopistoon, jos aikoo jatkaa kotona asumista. Jos ei pääse kouluun tai töihin jouluun mennessä niin saa joululahjaksi takuuvuokran omaan asuntoon.
Kuten Markus Kuotesaho sanoo: "mulkkuja lapsia voi tulla, vaikka vanhemmat yrittäis kaikkensa. "