Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?

Vierailija
05.05.2019 |

Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.

Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.

Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").

En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.

Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.

Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.

Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.

Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.

Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.

Kommentit (286)

Vierailija
161/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin itse lääkärille ja hankkisin todistuksen henkisestä tilastani ja täysivaltaisuudesta. Jos 18-veellä on ongelmia niin hänen tulee niitä itse ammattilaisen avulla alkaa hoitaa. Äänen korottaminen isoille teineille eikä pienemmillekään ei ole mikään peruste yhteiskunnan toimenpiteille. 18-v. pois kotoa omilleen ja onnea matkaan. Hän tietää, ettei kotona ole pakko asua, joten. Ja kyllä väittäisin, että noin 99 prosenttia 18-vuotiaista kuitenkin pystyy toimimaan täysi-ikäiseltä vaadittavalla tavalla.

Vierailija
162/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meistä teki koulu lasun kun pojan luokkakaveri oli höpötellyt omiaan koulussa ja vanhemmilleen.

Käytiin keskustelemassa ja aika järjesty viikossa. Tiukkoja olivat kyllä, mutta asiat kerrottiin kuten ne on ja huoli todettiin aiheettomaksi.

Ainoa asia mikä mua suututti ihan julmetusti tapaamisessa oli se kun pojan kanssa keskustelivat kahden kesken ja poika tuli huoneesta itkien hysteerisesti niin totesivat ivallisesti/vähättelevästi naurahtaen ”mummon kuolemasta juttelu otti vissiin vähän koville, he he”. Olipa kiva jättää itkevää poikaa käytävälle yksin ja mennä jatkamaan miehen kanssa keskustelua. Empaattisuus oli valovuosien päässä.

Pyysimme raportin itsellemme ja sen saimme. Virheitä siinä ei ollut.

Kyllä tuo kolkuttaa välillä tuolla takaraivossa vaikka tästä on jo kolmisen vuotta.

Tsemppiä ap:lle. Koita päästä aiemmin keskustelemaan. Kerrot rehellisesti miten asiat on. Varaudu kovaankin grillaukseen ja epäempaattisuuteen. Pidä pää kylmänä ja pysy asiallisena ja rauhallisena.

Teistäkään ei tehty lasu ilmoitusta. Vain lapsesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko nuorelle mitä sai aikaan? Katkaise rahahanat, tarjoa vain ruoka ja asunto (jos asuu vielä kotona). ja peri toimeentulotuesta tai muusta takaisin. 

Kerro sossuille niinkuin asia on. Nuoremmat lapset osaa kertoa oman kantansa. On kumma jos teini saa määrätä.

Sanokaa yksikin perhe, jossa ei koskaan koroteta ääntä tai riidellä yhtään! 

Mitä mitä mitä?? Äänen korottaminen miehen toimesta naiselle puhuessa on VÄKIVALTAA. Kyllä se koskee lapsiakin.

Ajat ovat siis muuttuneet, ennen oli tukistaminen, luunapit, ja äänen korottaminen ihan hyväksyttyä. Tervetuloa vuoteen 2019, Mika-Annikki Lumihiutale Päivänsäde määrää.

Öö äänen korottaminen ja luunapit samaan kastiin? Ymmärsin kyllä sarkasmin. On sellaisia ihmisiä nääs että jos korotat ääntä, olet raivohullu ja jos puhut rauhallisesti ja normaalisti et ole tarpeeksi jämäkkä ja lässytät lapselle. Kas näin, minä opetan oikeat äänenpainot. Äänen korottaminen on tietenkin eri asia kun raivohulluna huutaminen, ainakin pitäisi olla.

Vierailija
164/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toteaisin, että lapsella on rahaa ja lapsi on täysi-ikäinen. Kuukausi aikaa etsiä oma asunto ja nauttimaan aikuisen elämästä. Voi sitten miettiä kuinka paljon ahdistaa.

Ja ap häpeä, itse olet lapsesi tuollaiseksi kasvattanut. Ei käytöstavat synny itsestään, ne pitää opettaa.

Vierailija
165/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voisit miettiä miten asiasi esität. Jos lapsen kaveri pelästyi sitä, että vaadit viemään koiran ulos, herää kysymys miten asiasi esitit. Kyllä minäkin pelästyisin, jos joku räyhää ja raivoaa.

Ap ei tietenkään ole kommentoinut mitään niihin kysymyksiin, joita täällä on herännyt.

Voi luoja... eikö täällä ole ketään muita teinien vanhempia?!? Teinien paniikit ja ”paniikit” syntyvät niin helposti; pahimpina aikoina minäkin sain kuulla olevani ihan idiootti tmv tarjotessani kaveriporukalle kahvia tarjoiluineen koska ”eks sä tajuu että x:llä on syömishäiriö!!! Ja aiheutin kauhean paniikin huikkaamalla ovenraosta että ” tääl olis kahvii jos joku haluais” .Ja sama porukka ko paniikin jälkeen suuntas heselle 🙄

Ja nyt teinivuosien kuohunnan jälkeen koko kaveriporukka on ihan fiksua asiallista porukkaa. Muutama tiukka paikka oli jolloin tosiaan piti pitää pää kylmänä ja vetää rajat jotta mitään peruuttamatonta olisi tapahtunut.

En minä silti lähtisi väheksymään kenenkään paniikkia "paniikiksi" tietämättä kyseisen henkilön taustoja. Voi olla, että kotona vanhemman huutamisesta seuraa se, että kohta joku saa turpaansa ja vieraan aikuisen huutamisesta aiheutuva olotila laukaisee paniikkikohtauksen, tai vähintäänkin saa hätääntymään. Jos kaveriporukassa on joku, joka on kotiolojen takia huostaanotettu, niin olettaa sopii, että tällainen nuori ei välttämättä pysty luottamaan aikuisiin, varsinkaan huutaviin sellaisiin.

Voi myös olla, että teini on kertonut kavereilleen äidin kilareista, ehkä jopa väritetyn version, ja tuo kaveri säikähti, koska ajatteli ap:n alkavan möykkäämään samalla tavalla kuin kaveri on tarinoissaan kertonut.

Vierailija
166/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teini ollut pahoillaan käytöksestään?

Ei. Hän koki olevansa ahdistunut ja kaverit neuvoivat menemään tuonne.

Voin kuvailla ahdistusta aiheuttaneen tilanteen:

Kuuakusia ennen vanhojen tansseja nuori kysyi, voisivatko hänen 4 kaveriaan tulla meille yöksi ennen päivää. Kyllä. Meidän vanhempien piti periaatteessa olla näkymättömissä, mutta tehdä kuitenkin ruokaa jne. 

Nuoret (4 kpl) tulivat, eivät sanoneet edes että hei, nukkuivat esikoisen (isossa huoneessa). Kysyin klo 22 alakerrasta, että voisivatko viedä koiran ulos porukalla, mutta aiheutin kuulemma paniikkikohtauksen "huutamisesta" yhdelle vieraalle.

Tein kunnollisen aamupalan  (tätä ei pyydetty, eli mun virhe) tuoremehuineen, sämpylöineen, leikkeleineen jne. Kukaan ei tullut syomään, vaikka pyysin. Vein nämä 5 henkilöä koululle autolla. Yksi heistä puhui kyydin aikana ja sanoi autosta poistuessaan kiitos kyydistä. Kukaan ei kiittänyt syömättä jääneestä aamiaisesta, ei majoituksesta ja yksi sanoi kiitos kyydistä.

Vanhan mummi matkusti 300 km junalla katsomaan vanhojen tansseja, oli maksanut mekon, kengät, mekon korjauksen jne. Mummi ei nähnyt edes vilaukselta tätä vanhaa, koska hänellä oli kiire jatkoille, jonne toki veimme hänet ja nämä kaverit autolla. Kun sekä mummi että minä olimme pahoillamme tilanteesta, jossa emme saaneet edes valokuvaa, olin kuulemma taas aiheuttaneet paniikkikohtauksen kaverille (jolla oli yhä mekko päällä) ja aiheutin ahdistusta koko seurueelle. Pystyin kuitenkin ajamaan porukkaa 30 min. varatulle mökille.

En vaan tajua, miten tällainen juttu pystyy syntymään? Ja joku Eerika kuolee tuolla??? Ja jostain teiniangstista syntyy tällainen juttu??? Sossun mielestä MINÄ olin kohtuuton, kun pyysin odottamaan parin kanssa, että mummi saisi valokuvan. 99 % nuorille se näytti olevan ok.

ap

Minusta tuntuu, että sosiaalityöntekijän mielestä et ollut kohtuuton pyytäessäsi valokuvaa, vaan sitä, miten käyttäydyit teiniä kohtaan. Jos lapsesi on ahdistunut tuosta tilanteesta, niin kuvittelisin, että olet hermostunut lapselle joko siinä tanssiparin edessä, tai sitten räyhännyt tilanteesta jälkeenpäin kotona. Olenko oikeassa?

Mielestäni et myöskään voi kostaa teinillesi hänen kavereidensa huonoja käytöstapoja. Syytön lapsesi on siihen, jos hänen kaverinsa eivät osaa kiittää kyydistä, yöpaikasta, tai tarjotusta aamiaisesta. Lisäksi itse miettisin omaa käytöstäni, jos lapseni kaveri menisi paniikkiin takiani. Sinä ehkä koet, että esitit pyyntösi normaalia kovemmalla äänellä, koska puhuit alakerrasta yläkertaan, mutta lapsen kaveri saattoi kokea pyyntösi uhkaavana, koska esitit sen huutamalla. Ihan ymmärrettävää, varsinkin jos kyseessä on se sama kaveri, joka asuu sijoitettuna.

Meillä on välillä useita teinejä yötä. En minä heitä käskytä koiraa ulkoiluttamaan enkä hermostu aamupalan syömisestä tai mistään

Vsnhoja kyllä ihan varmasti ehtii kuvaamaan. Tätäkään en usko

Curling-vanhempi, kyllä minä ainakin jouduin teininä itse hoitamaan sen OMAN koirani oli kavereita kylässä tai ei. Kyseessä oli tuon 18-vuotiaan koira ja käsittääkseni elävä eläin on aina jonkun vastuulla oli sitten kavereita kylässä tai ei. Noh, kaltaisesi vanhempien kasvattamia lapsia on nähty, ne olettaa kotoa päästessään että kaverit jatkaa sitä vanhempien linjaa eikä mitään pidä tehdä itse.

Meillä ei voisi olla alaikäisellä koiraa. Koira on aina vanhempien vastuussa.

En myöskään ole millään lailla curling vanhempi, vaikka en lapsiani kovistele. Vanhojentanssien aatto, kavereita yötä ja huutaisin niin että muut pelastyy kymmenen aikaan illalla viemään koiraa ulos. Juuei

Loppuviimein koira ja muutkin eläimet on toki vanhempien vastuulla, mutta teidän perheessä lapsille ei näemmä tosiaan opeteta mitään vastuunkantamista vaan vanhemmat hoitaa kaiken.

Eiköhän teini ole tiennyt että koira pitää viedä iltaisin ulos jos koira on teinin. Ei se tule minään yllätyksenä, vai tunteeko koiran rakko että nyt on vanhojen tanssit huomenna ja teinillä kavereita?

Vierailija
167/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.

Tätä jäin itsekin miettimään. Minkä ihmeen takia se teini on mennyt jonnekin valittamaan kotioloista että saisi asunnon, hän voisi vaan hoitaa omat asiat siihen kuntoon että muuttaa kotoa pois. Niin itse tein ja meillä olisi oikeasti ollut aihetta sille lastensuojelulle, mutta helpointa oli vain itse painua siitä talosta mahdollisimman kauas kun kukaan ei voinut enää estää. Ihme tapa itsenäistyä teidän teinillä, luulisi että jos on hankala olla hoitaisi hommat niin että vaan muuttaa pois.

Teini lienee kuullut joltain kaverilta, että sossu jakelee ahdistuneille nuorille vastikkeetonta rahaa ja ilmaisia asuntoja. Sitten on valehdellut äidistään sossuille, jotta varmasti saisi nämä ilmaiset edut mahdollisimman nopeasti tajuamatta/välittämättä siitä, mikä seuraus voi olla omille pikkusisaruksille. Ei ole ap:n lapsi ihan penaalin terävin kynä.

Hmm ottamatta kantaa tähän teinin tapaukseen, kyllähän sossu tai kela jakelee vastikkeetonta rahaa niille, jotka ovat siihen oikeutettuja. Esim. työttömyyskorvaus on tavallaan vastiikkeetonta, samoin perustoimeentulotuki ja asumistuet. Ei niiden saamiseksi työpanosta vaadita. Nuorille eri kun vaaditaan opiskelua tukien saamiseksi. Sossu ei jakele asuntoja, mutta ehkä voivat auttaa vaikeassa asunto tilanteessa olevia nuoria ja lapsiperheitä, en tiedä? Mutta Haloo, jos nuori valehdellut senhän käytte sitten läpi sossun kanssa. Täytyyhän heidän sanoa kuka väittää ja mitä ja sitten käytte asiat läpi ja nuorelta selvitettävä onko hän todella väittänyt mitä sossu väittää. Ettei vaan sossukin pistele omia tulkintoja joukkoon.

Ettei käy niin miten meille, että lapsen kaveri oli väittänyt lapseni sanoneen sitä sun tätä kotioloistaan ja vanhemmistaan. Ei ollut, ja onneksi kävi ilmi. Jatkoi juttuja vaikka mitään yhteyttä ei edes näiden välillä ollut. Saahan sitä uskoo ken uskoo mitä haluaa.

Vierailija
168/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullinen lopputulema 18 vuoden hoitamisesta ja huoltamisesta. Täysi kiittämättömyys ja myös nuorempien sisarten aseman heikentäminen ilmoituksen myötä.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Ja tässä tätä palkkaa vielä pääsi suomalainen veronmaksaja jonninjoutavalla asialla maksamaan.

Ei ihme, että todelliset tapaukset hukkuvat tähän turhuuksien suohon. 

Vierailija
169/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teini ollut pahoillaan käytöksestään?

Ei. Hän koki olevansa ahdistunut ja kaverit neuvoivat menemään tuonne.

Voin kuvailla ahdistusta aiheuttaneen tilanteen:

Kuuakusia ennen vanhojen tansseja nuori kysyi, voisivatko hänen 4 kaveriaan tulla meille yöksi ennen päivää. Kyllä. Meidän vanhempien piti periaatteessa olla näkymättömissä, mutta tehdä kuitenkin ruokaa jne. 

Nuoret (4 kpl) tulivat, eivät sanoneet edes että hei, nukkuivat esikoisen (isossa huoneessa). Kysyin klo 22 alakerrasta, että voisivatko viedä koiran ulos porukalla, mutta aiheutin kuulemma paniikkikohtauksen "huutamisesta" yhdelle vieraalle.

Tein kunnollisen aamupalan  (tätä ei pyydetty, eli mun virhe) tuoremehuineen, sämpylöineen, leikkeleineen jne. Kukaan ei tullut syomään, vaikka pyysin. Vein nämä 5 henkilöä koululle autolla. Yksi heistä puhui kyydin aikana ja sanoi autosta poistuessaan kiitos kyydistä. Kukaan ei kiittänyt syömättä jääneestä aamiaisesta, ei majoituksesta ja yksi sanoi kiitos kyydistä.

Vanhan mummi matkusti 300 km junalla katsomaan vanhojen tansseja, oli maksanut mekon, kengät, mekon korjauksen jne. Mummi ei nähnyt edes vilaukselta tätä vanhaa, koska hänellä oli kiire jatkoille, jonne toki veimme hänet ja nämä kaverit autolla. Kun sekä mummi että minä olimme pahoillamme tilanteesta, jossa emme saaneet edes valokuvaa, olin kuulemma taas aiheuttaneet paniikkikohtauksen kaverille (jolla oli yhä mekko päällä) ja aiheutin ahdistusta koko seurueelle. Pystyin kuitenkin ajamaan porukkaa 30 min. varatulle mökille.

En vaan tajua, miten tällainen juttu pystyy syntymään? Ja joku Eerika kuolee tuolla??? Ja jostain teiniangstista syntyy tällainen juttu??? Sossun mielestä MINÄ olin kohtuuton, kun pyysin odottamaan parin kanssa, että mummi saisi valokuvan. 99 % nuorille se näytti olevan ok.

ap

Minusta tuntuu, että sosiaalityöntekijän mielestä et ollut kohtuuton pyytäessäsi valokuvaa, vaan sitä, miten käyttäydyit teiniä kohtaan. Jos lapsesi on ahdistunut tuosta tilanteesta, niin kuvittelisin, että olet hermostunut lapselle joko siinä tanssiparin edessä, tai sitten räyhännyt tilanteesta jälkeenpäin kotona. Olenko oikeassa?

Mielestäni et myöskään voi kostaa teinillesi hänen kavereidensa huonoja käytöstapoja. Syytön lapsesi on siihen, jos hänen kaverinsa eivät osaa kiittää kyydistä, yöpaikasta, tai tarjotusta aamiaisesta. Lisäksi itse miettisin omaa käytöstäni, jos lapseni kaveri menisi paniikkiin takiani. Sinä ehkä koet, että esitit pyyntösi normaalia kovemmalla äänellä, koska puhuit alakerrasta yläkertaan, mutta lapsen kaveri saattoi kokea pyyntösi uhkaavana, koska esitit sen huutamalla. Ihan ymmärrettävää, varsinkin jos kyseessä on se sama kaveri, joka asuu sijoitettuna.

Meillä on välillä useita teinejä yötä. En minä heitä käskytä koiraa ulkoiluttamaan enkä hermostu aamupalan syömisestä tai mistään

Vsnhoja kyllä ihan varmasti ehtii kuvaamaan. Tätäkään en usko

Curling-vanhempi, kyllä minä ainakin jouduin teininä itse hoitamaan sen OMAN koirani oli kavereita kylässä tai ei. Kyseessä oli tuon 18-vuotiaan koira ja käsittääkseni elävä eläin on aina jonkun vastuulla oli sitten kavereita kylässä tai ei. Noh, kaltaisesi vanhempien kasvattamia lapsia on nähty, ne olettaa kotoa päästessään että kaverit jatkaa sitä vanhempien linjaa eikä mitään pidä tehdä itse.

Meillä ei voisi olla alaikäisellä koiraa. Koira on aina vanhempien vastuussa.

En myöskään ole millään lailla curling vanhempi, vaikka en lapsiani kovistele. Vanhojentanssien aatto, kavereita yötä ja huutaisin niin että muut pelastyy kymmenen aikaan illalla viemään koiraa ulos. Juuei

Loppuviimein koira ja muutkin eläimet on toki vanhempien vastuulla, mutta teidän perheessä lapsille ei näemmä tosiaan opeteta mitään vastuunkantamista vaan vanhemmat hoitaa kaiken.

Eiköhän teini ole tiennyt että koira pitää viedä iltaisin ulos jos koira on teinin. Ei se tule minään yllätyksenä, vai tunteeko koiran rakko että nyt on vanhojen tanssit huomenna ja teinillä kavereita?

Meillä on perhe, joten jos jollain on esim vieraita, on muita ulkoiluttajia.

En tiedä mistä olet keksinyt ettei meillä lapsille opeteta vastuunkantamista. Tai etteivät he sitä osaisi. En näe sellaista kohtaa tuossa

Vierailija
170/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän ihmetyttää kyllä tuo, miten tytöltä myös on sallittu huonoa käytöstä.

Jos olisin itse kuljettamassa tyttöä kavereineen paikasta a paikkaan b ja hän soittaa minulle missä v*tussa olet, niin vaihtoehtoja oli tasan kaksi; tyttö pyytäisi joko välittömästi anteeksi tai hän järjestäisi itselleen ja ystävilleen toisen kyydin.

Sitten itketään vauvapalstalla kun lapsi on kermapersehirviö. Tietysti hän on.

Vierailija
171/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika surullinen lopputulema 18 vuoden hoitamisesta ja huoltamisesta. Täysi kiittämättömyys ja myös nuorempien sisarten aseman heikentäminen ilmoituksen myötä.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Ja tässä tätä palkkaa vielä pääsi suomalainen veronmaksaja jonninjoutavalla asialla maksamaan.

Ei ihme, että todelliset tapaukset hukkuvat tähän turhuuksien suohon. 

On surullinen lopputulema. Tästä näkee miten on onnistunut. Ei kovin hyvin. Ihan voi vanhempi katsoa peiliin

Vierailija
172/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon."

No miksi kyseiselle teinille ei voitu ostaa omaa meikinpoistoainetta ja opettaa, mitä eroa on sillä ja kasvovoiteella?

Vierailija
173/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma.. tämä on nyt ilmeisesti nuorien hoksaama kätevä tapa saada helposti edullinen vuokra-asunto. Koska muuten joutuisi vapaille markkinoille kalliisiin asuntoihin, mitä varten ehkä pitäisi käydä töissä, koska muuten kaupungin vuokra-asuntoa ei saa.

Vierailija
174/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon."

No miksi kyseiselle teinille ei voitu ostaa omaa meikinpoistoainetta ja opettaa, mitä eroa on sillä ja kasvovoiteella?

Niinpä. Ja tämä kallis kasvovoide maksoi 50e... Perheessä kuitenkin hyvät tulot. Mikä tässä ei täsmää?

Vierailija
175/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juma.. tämä on nyt ilmeisesti nuorien hoksaama kätevä tapa saada helposti edullinen vuokra-asunto. Koska muuten joutuisi vapaille markkinoille kalliisiin asuntoihin, mitä varten ehkä pitäisi käydä töissä, koska muuten kaupungin vuokra-asuntoa ei saa.

No ei ole. Tämä on vaan huono provo

Vierailija
176/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen kuvan saa, että vikaa on ap: ssa. Suosii muita lapsia ja tämä esikoinen on perheen syntipukki. Äiti raivoaa ja nalkuttaa joka asiasta.

Vierailija
177/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä on aina joku pienisieluinen virkalija joka haluaa päteä, Itse olisin haistatellut ja lyönyt luurin korvaan.  Jos menee tapaamiseen niin muistettava aina teititeillä heitä ja lisäksi oltava mahdollisimman vihamielinen (tiettävät, ettei kettuila).

Vierailija
178/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin 18 v. Saa kämpän kun kirjoitat hänelle häätölapun, jonka kanssa voi mennä hakemaan kaupungin asuntoa.

Ihan jo tuon käytöksensä takia parempi että lähtee kotoa perseilemästä ja saa luvan ottaa vastuun itsestään.

Sossulle selität asian, niin kuin se on ja kerrot tuosta teinin valehtelusta ja uhmasta.

Vierailija
179/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpommin 18 v. Saa kämpän kun kirjoitat hänelle häätölapun, jonka kanssa voi mennä hakemaan kaupungin asuntoa.

Ihan jo tuon käytöksensä takia parempi että lähtee kotoa perseilemästä ja saa luvan ottaa vastuun itsestään.

Sossulle selität asian, niin kuin se on ja kerrot tuosta teinin valehtelusta ja uhmasta.

Aika kevyesti olet häätämässä. Ja uskot että se on kovinkin kauniin kuuloista, kun se sossulle selitetään.

Tuo per eily sana kannattaa jättää tästä selityksestä pois

Vierailija
180/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinon kirjoitti:

Kyllä siellä on aina joku pienisieluinen virkalija joka haluaa päteä, Itse olisin haistatellut ja lyönyt luurin korvaan.  Jos menee tapaamiseen niin muistettava aina teititeillä heitä ja lisäksi oltava mahdollisimman vihamielinen (tiettävät, ettei kettuila).

Kokemusta ilmeisesti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi