Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tästä curly girl-hiusvillityksestä

Vierailija
02.05.2019 |

https://www.menaiset.fi/artikkeli/lifestyle/kauneus/nyt-jopa-suorahiuks… en nyt ole ihan varma onko se kuitenkaan kaikkien juttu. Noissa kuvissa muutaman naisen kiharapilvi on tosi ihana, mutta on myös niitä joiden "muutos" ei ole mitenkään parempi verrattuna aikaisempaan suorahkoon hiusmalliin.

Kommentit (438)

Vierailija
241/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä cg-termeillä hyvin suuren joukon hiukset on enemmän "wavy" kuin "curly". Tuolla Suomen ryhmässä näitä ei jostain syystä juuri erotella, vaikka kansainvälisissä nimenomaan neuvotaan myös sen wavyn eli laineen hoitamiseen. Youtubekin on täynnä vinkkejä.

Wavy vaatii enemmän pesua eli "clarifyingia" ollakseen latistumatta, ylikostumatta ja välttyäkseen "build upilta" eli tuotteiden kerääntymiseltä hiuksen pintaan. Wavy-tukka pestään vaikka joka kerta (sulfaatittomalla) shampoolla hoitoaineen sijasta. Tukkaa ei välttämättä suositella kuivaamaan pitkään t-paidassa, vaan ennemmin esim. 5 min paidassa ja loput vedet puristellaan paitaan ja annetaan tukan kuivua auki.

Lainetukan tuotteiksi sopii kevyet kosteuttavat tuotteet, ei niinkään raskaat öljyt tai hyvin sheavoi-tai kookospitoiset tuotteet.

Moni vetää överiksi metodin alussa kaikkien tuotteiden kanssa, ja liian moni yrittää pärjätä kokonaan hoitoainepesulla. Silloin tulos ei ole hyvä. Mutta metodi vaatii aikaa ennen kuin oppii itselleen sopivan rutiinin.

Vierailija
242/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tajua, miksi jengi jakaa kuvia final washin jälkeen ja ihastelee miten jo siinä tukka kihartuu. Siis sehän on vain tavallinen shampoopesu, jota on tähänkin asti tehty säännöllisesti...? Jos ei sen jälkeen ole tehnyt muotoilua, geelejä ym niin eihän tukan pitäisi poiketa mitenkään tavallisesta.

Paitsi jos tukka on ollut aiemmin täynnä silikonia ja vahoja, niin onhan se tukka ilmavampi ja kiharampi, kun ne lopulta pestään kunnolla pois. Moni kun on käyttänyt aiemmin silikonipitoista shampoota, hoitoainetta ja usein lämpösuoja-ainettakin, jolloin hius on pinnoitettu täysin muovilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tajua, miksi jengi jakaa kuvia final washin jälkeen ja ihastelee miten jo siinä tukka kihartuu. Siis sehän on vain tavallinen shampoopesu, jota on tähänkin asti tehty säännöllisesti...? Jos ei sen jälkeen ole tehnyt muotoilua, geelejä ym niin eihän tukan pitäisi poiketa mitenkään tavallisesta.

Kihartuu, koska siinä final washissa hiuksiin ei tungeta enää silikonia shampoon ja/tai hoitoaineen muodossa. Minullekin tulee kiharat esiin kahden euron markettishampoolla ja kun skippaan laiskuuttani hoitoaineen kokonaan.

Vierailija
244/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta siis cg-metodihan on tarkoitettu niille, jotka haluavat tuoda hiustensa luontaista kiharuutta paremmin esiin. Eli sitä kiharaa pitää olla luonnostaan jonkin verran.

Itse olen sitä mieltä, että ns. taipuisat (wavey) hiukset ei näytä paremmalta tuon metodin avulla. Lisäksi tuo metodi on kehitetty jossain muualla kuin Suomessa, eikä se välttämättä sovellu sellaisenaan ohuille suomihiuksille.

Itselläni on kunnolla luonnonkiharat mutta hienot, ohuehkot hiukset. Kokeilin sulfaatitonta shampoota ja myös tuota hoitsikkapesua, eikä kumpikaan toiminut vaan tukasta tuli ainoastaan lähmäinen. Palasin siis tavalliseen shampooseen, ja välillä teen hoitoainepesun jos tukka ei ole kovin likainen. Eli soveltaa saa, ja pitääkin. 

Geelin käytöstä sen verran, että kun löysin omalle tukalleni sopivan geelin, se mullisti kyllä tukan muotoilun. Geelin lisäksi käytän vain kevyttä jätettävää hoitoainetta. Geeliä ei tarvitse laittaa paljoa. Toivoin, etten tarvitsisi fööniä lainkaan, mutta koska ohut tukkani lätsähtää helposti, kuivaan sen ainakin arkiaamuisin föönin ja kiharasuuttimen avulla. Suoristusraudat lähtivät kierrätykseen, ja tukkani on tosi hyvässä kunnossa, mutta kyllä se kesti ainakin vuoden. 

Minusta on ihan kiva, että luonnonkiharat ovat taas arvossaan. Ei kaikkien hiusten tarvitse olla samanlaiset. 

Anna vinkkiä mitä geeliä käytät, josko sitä uskaltaisi kokeilla itsekin. En ole elämässäni törmännyt tähän mennessä muihin kuin inhottaviin klähmägeeleihin.

Vierailija
245/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meniskö ne kiharat pilalle jos pesis shampoolla?

Vierailija
246/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin muutama muukin kirjoittaja: metodi on alun perin tarkoitettu todella kiharien hiusten hoitoon ja nätiksi saattamiseen. Kai sen nyt jokainen tietää, että jos kiharan harjaa kuivana auki, pörröpallohan siitä tulee. Tämä nyt vain on lävähtänyt käsistä ja hentotukkaisetkin luulevat, että geelillä runtattu läjä on vallatonta kiharaa. Kyllähän sen noista kuvistakin näkee. Ei ne rasvasoirot mitään kiharaa ole. Jos tukka ei normaalin pesun jälkeen ole kihara, niin se nyt vaan ei ole. Mitä tuohon vanhaan t-paitaan tulee, veikkaan, että joku geelillä läträävä on alun perin kyllästynyt siihen, että pyyhkeet on aina ihan tahmassa ja päättänyt vanhan t-paidan joutavan tuhrattavaksi. Tästä onkin sitten periytynyt "uskonto": vanhan t-paidan sen olla pitämän!

Minulla on pestynä ilman suoritusta pörröinen lainehtiva hiuspehko. Kihartuu välillä osittain jopa korkkiruuviksi, jos olosuhteet on oikeat.

Tarkentaisitko vielä, miten minun Curly Girl -metodin käyttö on sinulta pois? Itse pääsim sen avulla eroon esim jatkuvasta suoristusraudan käytöstä ja kuivista hiuksista.

Hei, ei suinkaan minulta mitään pois. Lähinnä tarkoitin, että hieman realismia peliin. Kiva, että olet tyytyväinen luonnostaan kihariin hiuksiisi. Mihin tarvitset nimenomaan Curly Girl -metodia jos hiuksesi menevät korkkiruuveille muutoinkin. Kai kiharahiuksiset tietävät, että kosteuttaminen tekee hyvää. Ei siihen mitään sen ihmeenpää tarvita. Eikä sitä t-paitaa.

"Mihin tarvitset nimenomaan Curly Girl -metodia jos hiuksesi menevät korkkiruuveille muutoinkin." ahaa, kommentoit näemmä asiaa, mistä sinulla ei ole pienintä hajuakaan :) Perehdy asiaan ja kommentoi vasta sitten!

Vierailija
247/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jotenkin ymmärrä tätä, että puhutaan miten hiukset dramaattisesti muuttuvat, kun ne on kosteutetut. Ovatko nämä henkilöt koskaan ennen siis edes kosteuttaneet hiuksiansa mitenkään? Minulla on luonnostaan suorat hiukset, mutta olen kuitenkin aina hoitanut ja kosteuttanut ne, etteivät muutu hamppumaisiksi ja kuiviksi latvoista.

Käytän viikoittain shampoon sijaan kuorintaa päänahalle, koska muuten hiukseni rasvoittuvat todella paljon. Muuten käytän kuivaöljyä sisältävää shampoota, joka ei siis rasvoita. Käytin aiemmin The Body Shopin Rainforest Moisture-shampoota, joka ei sisältänyt parabeeneja, sulfaatteja, väriaineita eikä silikoneja, mutta hiukseni olivat jatkuvasti rasvaiset. Käytin sisulla kuitenkin purkin loppuun, vaikken koko tuona aikana voinut pitää hiuksiani auki ollenkaan. Myös muut kommentoivat mm. etteivät olleet koskaan nähneet yhtä likaisen näköisiä hiuksia, vaikka olin pessyt ne edellisenä iltana.

Käytän myös hoitoainetta, joka kerta, kun pesen hiukset. Kerran viikossa hiusnaamiota. Ilmakuivaan hiukseni aina, enkä käytä muotoilutuotteita tai kuumakäsittele hiuksiani. Ja pesen hiukseni siis joka toinen päivä, koska en halua pidentää pesuväliä kuivasampoolla. Kosteisiin hiuksiin käytän Cutrinin sokerisuihketta suojaamaan hiuksia. Minun on kuitenkin pakko harjata hiuksiani, sillä esimerkiksi pipot takkuvat hiukset muuten niskasta. Muutenkin ulkoiset tekijät takuttavat hiuksia, joten harjaan ihan vain oman henkisen hyvinvointi vuoksi. Märkänä takut on mielestäni vaikea saada oikeasti auki ilman, että venyttää hiuksia aivan naurettavan paljon ja katkeilematta ei takku muuten lähde.

En koe, että hyötyisin curly girl methodista, vaikka sitä on minulle yritettyy mainostaa. Kosteutan hiuksiani, mutta en halua enää ikinä kokea sitä tunnetta, jonka se Body Shopin shampoo sai aikaan. Miksi jokainen ei vain voi miettiä omien hiustensa tarvetta, vaan kaikki pitää niputtaa samaan ryhmään esim. tuon shampoon kanssa?

Vierailija
248/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos tukka on ollut aiemmin täynnä silikonia ja vahoja, niin onhan se tukka ilmavampi ja kiharampi, kun ne lopulta pestään kunnolla pois. Moni kun on käyttänyt aiemmin silikonipitoista shampoota, hoitoainetta ja usein lämpösuoja-ainettakin, jolloin hius on pinnoitettu täysin muovilla...

Ei Herranjumala mitä töhnäpäitä tuolla siis liikkuu. Eikö kukaan ole koskaan kuullut syväpuhdistavasta shamppoosta jota pitäisi säännöllisesti käyttää poistamaan esimerkiksi muotoilutuotteen jäämiä hiuksista? Järkyttävää. Itse olen käyttänyt 15 vuotta kerran viikkoon syväpuhdistavaa shamppoota vaikken tästä metodista ollut kuullutkaan.

Vierailija
249/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä tätä, että puhutaan miten hiukset dramaattisesti muuttuvat, kun ne on kosteutetut. Ovatko nämä henkilöt koskaan ennen siis edes kosteuttaneet hiuksiansa mitenkään? Minulla on luonnostaan suorat hiukset, mutta olen kuitenkin aina hoitanut ja kosteuttanut ne, etteivät muutu hamppumaisiksi ja kuiviksi latvoista.

Käytän viikoittain shampoon sijaan kuorintaa päänahalle, koska muuten hiukseni rasvoittuvat todella paljon. Muuten käytän kuivaöljyä sisältävää shampoota, joka ei siis rasvoita. Käytin aiemmin The Body Shopin Rainforest Moisture-shampoota, joka ei sisältänyt parabeeneja, sulfaatteja, väriaineita eikä silikoneja, mutta hiukseni olivat jatkuvasti rasvaiset. Käytin sisulla kuitenkin purkin loppuun, vaikken koko tuona aikana voinut pitää hiuksiani auki ollenkaan. Myös muut kommentoivat mm. etteivät olleet koskaan nähneet yhtä likaisen näköisiä hiuksia, vaikka olin pessyt ne edellisenä iltana.

Käytän myös hoitoainetta, joka kerta, kun pesen hiukset. Kerran viikossa hiusnaamiota. Ilmakuivaan hiukseni aina, enkä käytä muotoilutuotteita tai kuumakäsittele hiuksiani. Ja pesen hiukseni siis joka toinen päivä, koska en halua pidentää pesuväliä kuivasampoolla. Kosteisiin hiuksiin käytän Cutrinin sokerisuihketta suojaamaan hiuksia. Minun on kuitenkin pakko harjata hiuksiani, sillä esimerkiksi pipot takkuvat hiukset muuten niskasta. Muutenkin ulkoiset tekijät takuttavat hiuksia, joten harjaan ihan vain oman henkisen hyvinvointi vuoksi. Märkänä takut on mielestäni vaikea saada oikeasti auki ilman, että venyttää hiuksia aivan naurettavan paljon ja katkeilematta ei takku muuten lähde.

En koe, että hyötyisin curly girl methodista, vaikka sitä on minulle yritettyy mainostaa. Kosteutan hiuksiani, mutta en halua enää ikinä kokea sitä tunnetta, jonka se Body Shopin shampoo sai aikaan. Miksi jokainen ei vain voi miettiä omien hiustensa tarvetta, vaan kaikki pitää niputtaa samaan ryhmään esim. tuon shampoon kanssa?

Minäkään en usko, että sinä, luonnostaan suorahiuksinen, hyötyisit kiharille hiuksille tarkoitetusta hoitomenetelmästä.

Vierailija
250/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en usko, että sinä, luonnostaan suorahiuksinen, hyötyisit kiharille hiuksille tarkoitetusta hoitomenetelmästä.

Mutta tätähän suositellaan kaikille jostain syystä ja curly girl methodia kuitenkin markkinoidaan Suomessa vähän kaikille. Tutut oikein kannustavat kokeilemaan, kun kuulemma kaikilla on kihara hius, kun kuitenkin ihmiset ovat lähtöisin Afrikasta alun perin.

En myöskään ymmärrä, mitä käytännön eroa siis tällä kiharoiden hiusten hiustenhoidolla on varsinaisesti eroa suorien hiusten hoitoon? Molempia kuuluu kosteuttaa, mikäli haluaa terveen ja hyvinvoivan näköisen kuontalon.

Vierailija
251/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat näitä mystisiä juttuja. Olen ollut lapsesta asti kiharapää ja huomannut vuosien kuluessa kokeilemalla mitkä shampoot kuivattavat eniten. Olen lopulta löytänyt suht hyvät tuotteet tietämättä metodista ja joskus kokeillut hoitoainekuureja (jotka ovat sopineet tietämättäni myös tähän metodiin) kun hiukset ovat olleet kuivimmillaan.

Aion kyllä kokeilla vähän eri hoitoaineilla josko shampoon voisi jättää kokonaan pois. Tuotteista riippumatta kiharaa on aina esiintynyt, mutta kenties kuivattavan shampoon käyttöä voisi sanoa kiharan pilaamiseksi, koska se menee kuivaan pörröön nätimmän hoitoainekiharan sijaan. Hoitoainekuurini ovat kuitenkin jotenkin latistaneet hiusta pidemmän päälle, joten siksi käytän shampoota, joskaan en joka pesussa.

Vierailija
252/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kuvia katsellessani minusta tämä ei poikkea mitenkään tavallisesta hiustenlaitosta niillä, jotka hiuksia laittavat. Pestään, hoitoaine, huudellaan, mössöjä päähän ja sitten kiharretaan. Nimittäin noissa kuvissa kyllä näkee, että kihartimellahan ne on tehty. Samanlaisia kampauksia on ihmisillä, vaikka on eri merkkistä geeliä pantu hiuksiin ja kiharrettu. Eli jos pantaisiin kaksi kuvaa vierekkäin, missä on mimmi kiharrettuine hiuksineen, en osaisi sanoa, kumpi on tällä älyttömällä metodilla tehty. Hienot ennen ja jälkeen kuvat saa, kun vähän sekoittaa ja tupeeraa hiuksiaan tai antaa likaisena roikkua päänahkaa vasten. Sitten pestään ja kiharretaan ja laitetaan se kunnolla.

Vierailija
253/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihme puuhaa. Ryhmässä on hyvä henki, mutta siellä ollaan aivan pihalla käsitteistä. Ei tajuta mitä tarkoittaa low-porosity ja high-porosity, mitä se voi tarkoittaa hiuksille ja mitä hoitoaineita tulisi vältellä. 

High-porosity tarkoittaa että humektantit eivät tee hyvää hiuksille, etenkään jätettävänä. Proteiinia tulisi käyttää niin usein kuin hius sietää. 

Hius voi saada överit niin ikään silikoneista, proteiineista, kuin myös kasviöljyistä, hunajasta, aloe verasta ja sen takia on hyvä pestä hiukset vähintään kahden viikon välein syväpuhdistavalla sampoolla. Ja jos miettii mitä kaikkea pölyä ja saastetta ilmassa leijuu, niin hius myös saa siitä osansa.

Päänahan viesteihin tulisi kiinnittää huomiota, mikään iho ei puhdistu karvakuontalon alla pelkällä triglycerideillä tai cetyl sulfateilla. Ne ovat hoitamista varten, jotka jäävät ihoon kiinni. Koska päänahan ihoa ei puhdisteta ennenkuin siihen lyödään taas rasva-alkoholeja, päänahka hautuu. Siinä hautomossa kun villiintyy hiiva ja taliköhnä, varmasti kutisee. Se ei ole mikään siirtymävaihe, se on ihon merkki siitä että iho voi huonosti. 

Co-pesut on ihan hyvä keksintö sille joka sitä oikeasti tarvitsee, mutta ryhmässä on myös ihmisiä joille hoitoainepesu ei vaan toimi.

Vierailija
254/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Final washissa pestään silikonit pois hiuksen pinnalta silikonittomalla, mutta sulfaattipitoisella shampoolla. Se ei siis ole tavanomainen shampoopesu.

Minä pesin syväpuhdistavalla shampoolla ja hiukset menee 2c tason kiharoille jo tuon yhden pesun jälkeen. Geeliä ei tarvitse käyttää tuodakseen kiharaisuutta esiin, mutta geeli pitää kiharan kasassa kuivanakin, jolloin välttyy pöheikkö-lookilta.

Vierailija
255/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu shampoosta.

Vierailija
256/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Final washissa pestään silikonit pois hiuksen pinnalta silikonittomalla, mutta sulfaattipitoisella shampoolla. Se ei siis ole tavanomainen shampoopesu.

Minä pesin syväpuhdistavalla shampoolla ja hiukset menee 2c tason kiharoille jo tuon yhden pesun jälkeen. Geeliä ei tarvitse käyttää tuodakseen kiharaisuutta esiin, mutta geeli pitää kiharan kasassa kuivanakin, jolloin välttyy pöheikkö-lookilta.

Miten niin ei ole tavanomainen shampoopesu?

Vierailija
257/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wiltsukka1 kirjoitti:

Pari kaveria on just fanaattisia metodilaisia ja voi juma ku menee hermo!

Nyt löysin vasta internetin syövereistä ekan tai tokan kihara tukka-metodilaisen joka oikeesti on ees kiharahiuksinen eikä muuten löytyny fb-ryhmästä, ja on vissiin suomalainen kai.

Luulenpa että oikeat metodilaiset ei pidä ääntä itsestään tai koe tarvetta levittää sitä.

Mistä sinä tiedät kuka on oikeasti kiharahiuksinen ja kuka ei?

Vierailija
258/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole tavanomainen shampoopesu?

Ihan tavallinen shampoopesu suurelle osalle :) Esim. Monissa XZ tuotteissa on sulfaatteja mutta ei silikoneja. Niitä luulisi suunnilleen jokaisen suomalaisen joskus käyttäneen :)

Vierailija
259/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi villitys jonka tarkoitus on saada naiset törsäämään. Aivan päätöntä ostaa paljon turhaa muovia ja kemikaaleja, sitten hiusten pesuläträämiseen kuluu kamalasti vettä.

Vierailija
260/438 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiusta kannattaa todella harkiten kammata auki märkänä. Märkä hius venyy, katkeilee ja muutenkin kärsii kaikesta ylimääräisestä.

En muutenkaan käyttäisi mitään afrohiuksen tuotteita tai ainakaan tuotemääriä suomalaiseen hiukseen. Sulfaatittomuus, silikonittomuus jne luulisi nyt olleen itsestäänselvyys jo vuosia, kun näistä tuotteista on ollut tietoa. Onneksi on olemassa loistavia tuotesarjoja (kuten briogeo), jotka ovat tällaisia. Ja tottakai hiukset kärsivät kuumakäsittelystä.

No niin, faktoja tiskiin: mulla on TODELLA kuiva ja pörröinen mutta silti ohut/lasimainen hiuslaatu. Mun hiukset on näyttänut _aina_ ihan hirveiltä jos olen ne kuivana kammannut, ei suorat eikä kiharat vaan pörrökasa. Märkänä käsin harjatessa taas olen saanut sen selvitettyä ihan huikean hyvin (jo ennen metodia). Ei katkeillut tai venynyt. 

Toisekseen: olen (myös jo ennen metodia eli cgm-sopivia tuotteita) käyttänyt Cantun kiharavoidetta hiuksilleni, ja se sarja on afrohiuksille. En olisi selvinnyt tällä hiuspehkolla ilman tuota tuotetta, kyllä, näillä mun lasimaisilla "suomalaisilla" hiuksilla. On ihan turha tulla tänne sössöttämään tällasia yleistyksiä, ihan oikeesti nyt. Kaikkien hiukset käyttäytyy eri tavalla, se mikä jollekin on hyvä ei välttämättä toiselle.