Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako virpomaoksat jo heittää pois?

Vierailija
02.05.2019 |

Yleensä hävitän vasta syksyllä ja omat vanhempani säilövät virpomaoksia vuosikausia. Konmarituksen hengessä tuli mieleen, että kaipaisko oikeasti kukaan, jos hävittäisin jo kaikki virpomaoksat. Miten te ruukaatte tehdä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa heittää pois! Ne pitää palsamoida säilyttää ikuisesti

Vierailija
2/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ensi keväänäkin pajuja kasvaa, joten nou hätä. Heitä rohkeasti vaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ottaa vapauksia. Kyllä menneisyyden pölyillä pitää olla riittävästi tarttumapintaa telkkarin päällä.

Vierailija
4/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan vitsat mukaan tuonpuoleiseen ja läimin niillä enkeleitä pepistolalle.

Vierailija
5/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan vitsat mukaan tuonpuoleiseen ja läimin niillä enkeleitä pepistolalle.

Kiitos tästä! En ole pitkään aikaan nauranut näin paljoa :D

Vierailija
6/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosissaanko joku säilyttää niitä vitsoja paria päivää kauemmin? 

Vierailija
7/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut säilyttää virpomaoksia tosiaan syksyyn saakka. Onhan ne hyvin nättejä ja lapset on nähneet kovasti vaivaa. Ei raaski kovin pian olla hävittämässä. Ap

Vierailija
8/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut säilyttää virpomaoksia tosiaan syksyyn saakka. Onhan ne hyvin nättejä ja lapset on nähneet kovasti vaivaa. Ei raaski kovin pian olla hävittämässä. Ap

Jos ne tuottavat sinulle ilo, ne pitää säilyttää. Niinhän konmarikin opettaa. 

Vierailija
9/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne hävitetään? En kehtaa roskiin laittaa naapurin lasten tekemiä. Voivat nähdä kun vien niitä roskiin tai sitte näkevät ne roskiksessa :(

Vierailija
10/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne hävitetään? En kehtaa roskiin laittaa naapurin lasten tekemiä. Voivat nähdä kun vien niitä roskiin tai sitte näkevät ne roskiksessa :(

Heittämällä roskiin. Kääri vaikka sanomalehteen niin ei lapset näe. Ei ne lapset kyllä muutenkaan sinne roska-astian sisälle näe, joten sen puoleen turha murehtia.

Vierailija
11/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne tuottavat sinulle ilo, ne pitää säilyttää. Niinhän konmarikin opettaa. 

Tämä on kaksipiippuista, koska myös roskaavat eli niistä on haittansakin. Vievät myös paljon tilaa. Ap

Vierailija
12/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin ilokseni roinakaapista n 20v vanhan oksan. Se oli vielä kaunis ja pääsi taas pöydälle maljakkoon. Uutta oksaa en ole saanut moneen vuoteen ja välivuosien muut oksat olen pilkkonut pieneksi ja heittänyt roskiin. Siis voi säilyttää, jos siltä tuntuu. En tiedä, meneekö siunaus oksien mukana toskiin, jos ne heittää pois.

Vierailija
13/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin ilokseni roinakaapista n 20v vanhan oksan. Se oli vielä kaunis ja pääsi taas pöydälle maljakkoon. Uutta oksaa en ole saanut moneen vuoteen ja välivuosien muut oksat olen pilkkonut pieneksi ja heittänyt roskiin. Siis voi säilyttää, jos siltä tuntuu. En tiedä, meneekö siunaus oksien mukana toskiin, jos ne heittää pois.

"Tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks" eli ei niissä enää mitään siunausta ole. Lorussa puhutaan vain yhdestä tulevasta vuodesta, ei kahdestakymmenestä. 

Vierailija
14/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan niiden hävittämiseen olemassa joku oikea tapa ettei taika häviä?

Vierailija
15/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helatorstaina teet helavalkean ja poltat oksat.

Vierailija
16/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me panostetaan lasten pääsiäisvitsojen koristeluun varmaan keskivertoa enemmän, koska olen ajatellut, että vitsa voi päätyä koristamaan jonkun kotia hyvinkin pitkäksi aikaa. Varmasti osa heittää vitsat nopeastikin roskiin, mutta muistan omasta lapsuudestani valmistaneeni tutulle mummelille oksaa erityisen suurella lämmöllä ja huolella, koska tiesin hänen säilyttävän niitä pitkään, usein vuosikausiakin.

Vierailija
17/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helatorstaina teet helavalkean ja poltat oksat.

Vitsit, tämä olisi oikeasti aika hieno perinne :)

Vierailija
18/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävitättekö te ne vitaat koristeineen? Meillä on ainakin oĺlut tapana kerätä sulat ja muut koristeet talteen ja käyttää niitä taas seuraavana vuonna.

Tänä vuonna askartelimme vitsoihin pieniä perhosia, täällä kun niitä liihotteli jo pääsiäisen aikoihin.

Vierailija
19/19 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksisessa perinteessä:

"Vitsoja säilytetään helatorstain aattoon asti. Sen jälkeen koristellut vitsat hävitetään polttamalla."

https://ort.fi/uutishuone/2018-03-13/virpovitsojen-koristelun-aika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi