Tästä curly girl-hiusvillityksestä
https://www.menaiset.fi/artikkeli/lifestyle/kauneus/nyt-jopa-suorahiuks… en nyt ole ihan varma onko se kuitenkaan kaikkien juttu. Noissa kuvissa muutaman naisen kiharapilvi on tosi ihana, mutta on myös niitä joiden "muutos" ei ole mitenkään parempi verrattuna aikaisempaan suorahkoon hiusmalliin.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nauratti taas, kun ryhmän ylläpitäjä julkaisi, että sieltä ei saa jakaa mitään ryhmän ulkopuolelle. Jotkut alkoivat vouhkaamaan, että on tekijänoikeusrikos jakaa näitä metodeja ja neuvoja. Joo.... Kiitos ryhmän ylläpitäjät, kun kehititte tämän metodin!
Mua kiinnostaisi tietää, mitkä nämä tarkkaan varjellut curly girl salaisuudet ovat, joita ei tekijänoikeusrikkomusten pelossa pitäisi jakaa ryhmän ulkopuolelle. Esim. joku sulfaatiton pesu ei ole mikään pelkästään CG-metodin keino vaan ihan yleisesti käytössä esim. niillä, joilla on herkkä päänahka. Hiusten runsas kosteuttaminen ja hellävarainen kuivaaminenkaan eivät ole pelkän CG-metodin tuotos. Kertokaa toki mitä nämä niin suuret salaisuudet siis ovat? :D
Ja siis jos tekijänoikeudet systeemiin jollakin on niin alkuperäisen Curly Girl Method-kirjan kirjoittajilla eikä Suomen Faceryhmällä tai sen ylläpidolla.
Toivottavasti tässä on vaan joku väärinkäsitys ja ryhmässä on muistutettu pelisäännöistä eli että ei ole reilua puhua ryhmän jäsenten sattumuksista (kaurapuuro, kuivauskaappi, saunakärvennys) ulkopuolisille. Sen pitäis olla ihan peruskäytöstapoja eikä mitään tekijänoikeusjuttuja.
Pari kaveria on just fanaattisia metodilaisia ja voi juma ku menee hermo!
Nyt löysin vasta internetin syövereistä ekan tai tokan kihara tukka-metodilaisen joka oikeesti on ees kiharahiuksinen eikä muuten löytyny fb-ryhmästä, ja on vissiin suomalainen kai.
Luulenpa että oikeat metodilaiset ei pidä ääntä itsestään tai koe tarvetta levittää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ryhmä ja metodi on mielenkiintoinen. En ymmärrä miten toisten ihmisten kokeilunhaluisuus voi ärsyttää teitä näin paljon? Vaikka osa ei kiharoita saakaan niin moni on yllättynyt huomatessaan omaavansa luonnonkiharat hiukset vaikka ei ole sitä ennen tiennyt. Kuten joku jo sanoikin, suomalaisissa kampaamoissa ei osata opettaa asiakkaita kuinka hoitaa juuri niitä omia hiuksia eikä kerrota millainen hiuslaatu on. Eli nyt moni on oppinut vasta ensimmäistä kertaa jotain ihan uutta hiusten hoidosta, vaikka juuri sinä olisitkin tiennyt nämä asiat jo viimeiset 20 vuotta..
Ryhmän ainoa huvittava piirre on sama kuin missä tahansa keskusteluissa netissäkin: joku kysyy jotain ja melkein aina vastauksissa on vähintään yksi joka heittää sinne kuvan itsestään vaikkei se liittyisi kysymykseen mitenkään.
Anteeksi nyt vaan mutta ei ne ole mitkään luonnonkiharat hiukset jos ne saa esiin vaan tuollaisella järjettömällä määrällä tekemistä. Taipuisat joo, mutta ei luonnonkiharat hiukset.
Mikä järjetön määrä tekemistä? Siellähän on osa vain vaihtanut tuotteita ja lakannut harjaamasta hiuksia kuivana. Vaihtanut ehkä pyyhkeen toiseen. Eihän tuo ajallisesti vie juuri mitään vaikka sitä geeliäkin laittaisi vielä lisäksi.
Ei tuo ehkä, mutta koko repertuaari. Sen sijaan en usko sekuntiakaan että joku olisi pitänyt itseään suorahiuksisena mutta löytänyt luonnonkiharansa vaihtamalla pyyhettä tai olemalla harjaamatta hiuksia. Luonnonkihara ei myöskään suoristu vääristä aineista, eli kukaan ei ole luullut itseään suorahiuksiseksi siksi että on käyttänyt väärää shamppoota. Jokainen jolla on kiharat tietää millaisiksi ne menevät esimerkiksi tiheällä harjalla harjatessa joten senkin takia ihmettelen miten tämä curly girl on yhtäkkiä tuonut tämän tietoon.
Tästä on hyötyä meille, joiden hiuslaatu on jossain määrin kihara, mutta ei kunnolla. Tukkaa pitäisi siis hoitaa kuin kiharaa hiusta, että se ei olisi aivan sotkussa, takussa ja kuiva. En osannut ajatella asiaa itse, koska hiuslaatu on enemmän taipuisa/lainehtiva kuin kihara. Ei tällaisia osaa kampaajatkaan neuvoa. Yksikin väitti että olen pilannut tukkani lämpökäsittelyillä ja siksi se ei laskeudu siististi. Ei uskonut kun sanoin etten tee mitään käsittelyjä ja syynä on äidin puolelta perityt kiharan tukan geenit... v*tutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nauratti taas, kun ryhmän ylläpitäjä julkaisi, että sieltä ei saa jakaa mitään ryhmän ulkopuolelle. Jotkut alkoivat vouhkaamaan, että on tekijänoikeusrikos jakaa näitä metodeja ja neuvoja. Joo.... Kiitos ryhmän ylläpitäjät, kun kehititte tämän metodin!
Mua kiinnostaisi tietää, mitkä nämä tarkkaan varjellut curly girl salaisuudet ovat, joita ei tekijänoikeusrikkomusten pelossa pitäisi jakaa ryhmän ulkopuolelle. Esim. joku sulfaatiton pesu ei ole mikään pelkästään CG-metodin keino vaan ihan yleisesti käytössä esim. niillä, joilla on herkkä päänahka. Hiusten runsas kosteuttaminen ja hellävarainen kuivaaminenkaan eivät ole pelkän CG-metodin tuotos. Kertokaa toki mitä nämä niin suuret salaisuudet siis ovat? :D
Ja siis jos tekijänoikeudet systeemiin jollakin on niin alkuperäisen Curly Girl Method-kirjan kirjoittajilla eikä Suomen Faceryhmällä tai sen ylläpidolla.
Toivottavasti tässä on vaan joku väärinkäsitys ja ryhmässä on muistutettu pelisäännöistä eli että ei ole reilua puhua ryhmän jäsenten sattumuksista (kaurapuuro, kuivauskaappi, saunakärvennys) ulkopuolisille. Sen pitäis olla ihan peruskäytöstapoja eikä mitään tekijänoikeusjuttuja.
Kyse on Somesta, kaikki mikä on laitettu nettiin, on julkista. Typerimmistä jutuista otetaan myös heti kuvankaappauksia. Kannattaa oikeasti miettiä, mitä sinne nettiin lataa ja kirjoittelee (etenkin omista lapsista, ei sinänsä koske tätä ryhmää). Tuo ryhmä ei todellakaan ole mikään salainen vaan ihan normaali julkinen Some, johon pääsee heti, kun tajuaa pyytää. Ei ole olemassa mitään suojaa, jos lataa itsestään kaikkea mahdollista nettiin.
Muutoin tuohon metodiin liittyen: siinä ei tosiaan ole mitään uutta. Ehkä se on tosiaan näille ihmisille uutta, ettei käytetä sulfaatteja, parabeeneja, silikonia, DEA:ta, Ftalaatteja ja synteettisiä värejä. Näistä on puhuttu jo vuosia ja jos on yhtään kiinnostanut hiukset aikaisemmin niin on ainakin ne sulfaatit, parabeenit ja silikonit eliminoitu jo aikoja sitten. Myös hoitoaine"pesu" on ihan yleinen juttu ollut jo luoja ties kuinka kauan. Tuolla ryhmässä on kyllä paljon todella klimppisiä ja muutenkin kammottavan näköistiä "kiharoita", jotka eivät mitenkään näytä siistiltä tai edes oikeasti kiharoilta. Hius tottakai kihartuu, jos on yhtään taipuvaisuuteen menevä, jos sen sellaiseksi asettaa ja kuivattaa. Afrohiukseen käytetään paljon geeliä, mutta ohueen hiukseen se ei ole mitenkään tarpeellinen edes.
Hiusta ei ikinä saisi kuumakäsitellä muutenkaan yli 170 asteella, tämäkin on ihan yleistä tietoa. Silti tuolla jotkut menevät saunaan tuotteet päässä, missä tuote alkaa höyrystymään ja se kuuma höyry polttaa hiusta.
Toki ihmiset hurahtavat aina eikä se kai keneltäkään ole pois. Kauhean pitkäksi aikaa tuo ei ole ylläpidettävä monenkaan kohdalla, kenen pitäisi töissä käydä kuitenkin suhteellisen asiallisen näköisenä. Luulen, että tämä on ryhmä niille, kenellä on hiustenhoidosta puuttunut ihan perusjärki aikaisemmin tai sitten ei niitä hiuksia ole hoidettu mitenkään.
Wiltsukka1 kirjoitti:
Pari kaveria on just fanaattisia metodilaisia ja voi juma ku menee hermo!
Nyt löysin vasta internetin syövereistä ekan tai tokan kihara tukka-metodilaisen joka oikeesti on ees kiharahiuksinen eikä muuten löytyny fb-ryhmästä, ja on vissiin suomalainen kai.
Luulenpa että oikeat metodilaiset ei pidä ääntä itsestään tai koe tarvetta levittää sitä.
Täällä yksi luonnonkihara joka on jo 20 vuotta noudattanut kyseistä metodia, ja on aika ihmeellistä että kun tähän asti olen vain törmännyt ihmettelyyn ja epäuskoon, jopa piikittelyyn, kun olen pessyt pelkällä hoitoaineella, käyttänyt geeliä ja karttanut hiustenkuivaajaa jne, niin nyt yhtäkkiä se sama metodi onkin uusi uskonto näille suorahiuksisille.
Mutta hyvä jos luonnonkiharien hiusten hoito alkaa saada ymmärrystä Suomessakin, tähän asti kun on ollut aivan ehdotonta vain suorille ja ohuille hiuksille sopivat hoitomenetelmät.
Miten voi joillekin ottaa näin koville se miten toiset ihmiset tukkaansa hoitavat? Tää ketju on kyllä taattua av-laatua. Tahallista väärinymmärrystä ja näillä väärillä tiedoilla hekumointia.
Mä näen sieluni silmin nää Curly Girl -fanaatikot istumassa Konmaritetussa kodissaan katsomassa ASMR-videoita YouTubesta. Tsiisus… ei-ku, se olikin vähän vanhempi villitys.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itselleni tulee halvemmalla kiharat kun pesen illalla normaalin hoitoaineen kera ja yöksi palmikoin tukan kosteana vaihtelevilla paksuuksilla. Helppoa, nopeaa ja ennen kaikkea halpaa.
Minäkin Pesen hoitoaineella ja ei ole kallista. Minä käytän cg tuotteita. Ei äkä tartte letittää kun kiharat tulee muutenkin nätiksi.
Meillä kaikille kikkurapäillä on konstimme.
Vierailija kirjoitti:
Miten hiukset selvitellään jos ei saa harjata tai kammata niitä?
Mä olen nyt muutaman viikon pessyt pelkällä hoitoaineella. Hius ei ole enää pörrö eikä kuiva. Hiukset ei takkuunnu ja sormilla suihkussa ne "kampaan".
Kyllä osaa AIKUISET NAISET olla pienisieluisia ja julmia, vauva.fi pistää taas parastaan, en ylläty lainkaan. Ei ole ok tulla antamaan vinkkejä bussipysäkillä hiustenlaittoon, mutta on aivan ok arvostella toisia ja toisten hiuksia tunnistettavilla kuvilla ja nimillä anonyymisti netissä? Kaksinaismoralismi on täss kyllä vahva, vielä kun ei kehdata omilla naamoilla edes suoraan päin näköä arvostella. Kyllä nainen on toiselle naiselle susi.
Antaa ihmisten hoitaa hiustaan niin kuin haluaa, jos se kutittaa näin paljon omaa persettä niin eiköhän ne mölyt voi pitää omassa mahassaan niin siellä bussipysäkillä kuin täällä internetin syövereissä.
Jotkut voi saada tästä metodista oikeasti hyviä vinkkejä. Ei tämä mikään uskonto ole. Mun mielestä aivan mahtavaa että ihmiset alkaa kiinnittämään enemmän huomiota tiettyihin ainesosiin hiustenhoidossa ja panostaa kosteutukseen ja oppii tuntemaan omat hiuksensa paremmin, sehän yksi metodin keskeinen idea onkin.
Oon itse aina luullut omistavani vaan kuivan pöheikön joka on aina jossain välilimbossa kiharan ja suoran välillä. Ihan sama oonko laittanu kiharat vai suoristanu, tököttien kanssa kaikki on 5min jälkeen kuitenkin sama välilimbo päällä. Harjaamisen jälkeen hiukset on aina olleet pörröiset ja sotkuisen näköiset, kuitenkin melko hennot suomalaiset hiukset. En oo vuosiin föönannut, olen yrittänyt kasvattaa ja kosteuttaa, mutta ihmetellyt vaan miksi hiukset tuntuu silti kuivilta, vaikka niitä kuinka tököttejä ja öljyjä lätkinyt. Oon käyttänyt niitä tuotteita mitä kampaaja suositellut. Käytän nykyään sulfaatitonta shampoota ja hoitoainetta, panostan kosteuttamiseen ja oi kyllä - käytän sitä parjattua geeliä. En laita sitä juureen, niin ei näytä lähmäiseltä (ba-dum-tss), vaan pituuksiin tuomaan kiiltoa jotta saan pesun jälkeen tulevat kiharat pysymään. Mikään hiuslakka tai muu mömmö ei ole aikaisemmin tähän pystynyt, sillä hiuslaatuni on hento kiharasta huolimatta. En ole mikään fanaattinen kannattaja, eikä kenenkään kannata olla. Mä en vaan itse ole aikaisemmin tajunnut miten päin persettä olen hiuksiani hoitanut, sillä esimerkiksi kampaajalta en ole kunnollisia neuvoja saanut.
Hiukset ovat naisen kruunu, antaa jokisen saada iloa omista hiuksistaan oli hoitorutiini sitten millainen tahansa.
Miesten takiahan tätä tehdään...
Vierailija kirjoitti:
Mä näen sieluni silmin nää Curly Girl -fanaatikot istumassa Konmaritetussa kodissaan katsomassa ASMR-videoita YouTubesta. Tsiisus… ei-ku, se olikin vähän vanhempi villitys.
… t-paita päässä ja eilinen avokadopasta mkrossa.
Kindness is free, sprinkle that shit everywhere kirjoitti:
Kyllä osaa AIKUISET NAISET olla pienisieluisia ja julmia, vauva.fi pistää taas parastaan, en ylläty lainkaan. Ei ole ok tulla antamaan vinkkejä bussipysäkillä hiustenlaittoon, mutta on aivan ok arvostella toisia ja toisten hiuksia tunnistettavilla kuvilla ja nimillä anonyymisti netissä? Kaksinaismoralismi on täss kyllä vahva, vielä kun ei kehdata omilla naamoilla edes suoraan päin näköä arvostella. Kyllä nainen on toiselle naiselle susi.
Antaa ihmisten hoitaa hiustaan niin kuin haluaa, jos se kutittaa näin paljon omaa persettä niin eiköhän ne mölyt voi pitää omassa mahassaan niin siellä bussipysäkillä kuin täällä internetin syövereissä.
Jotkut voi saada tästä metodista oikeasti hyviä vinkkejä. Ei tämä mikään uskonto ole. Mun mielestä aivan mahtavaa että ihmiset alkaa kiinnittämään enemmän huomiota tiettyihin ainesosiin hiustenhoidossa ja panostaa kosteutukseen ja oppii tuntemaan omat hiuksensa paremmin, sehän yksi metodin keskeinen idea onkin.
Oon itse aina luullut omistavani vaan kuivan pöheikön joka on aina jossain välilimbossa kiharan ja suoran välillä. Ihan sama oonko laittanu kiharat vai suoristanu, tököttien kanssa kaikki on 5min jälkeen kuitenkin sama välilimbo päällä. Harjaamisen jälkeen hiukset on aina olleet pörröiset ja sotkuisen näköiset, kuitenkin melko hennot suomalaiset hiukset. En oo vuosiin föönannut, olen yrittänyt kasvattaa ja kosteuttaa, mutta ihmetellyt vaan miksi hiukset tuntuu silti kuivilta, vaikka niitä kuinka tököttejä ja öljyjä lätkinyt. Oon käyttänyt niitä tuotteita mitä kampaaja suositellut. Käytän nykyään sulfaatitonta shampoota ja hoitoainetta, panostan kosteuttamiseen ja oi kyllä - käytän sitä parjattua geeliä. En laita sitä juureen, niin ei näytä lähmäiseltä (ba-dum-tss), vaan pituuksiin tuomaan kiiltoa jotta saan pesun jälkeen tulevat kiharat pysymään. Mikään hiuslakka tai muu mömmö ei ole aikaisemmin tähän pystynyt, sillä hiuslaatuni on hento kiharasta huolimatta. En ole mikään fanaattinen kannattaja, eikä kenenkään kannata olla. Mä en vaan itse ole aikaisemmin tajunnut miten päin persettä olen hiuksiani hoitanut, sillä esimerkiksi kampaajalta en ole kunnollisia neuvoja saanut.
Hiukset ovat naisen kruunu, antaa jokisen saada iloa omista hiuksistaan oli hoitorutiini sitten millainen tahansa.
Voi olla, ettet tarvitse kiharoiden pysymiseen geeliä vaan kunnollisen kerroksittain ja keventäen tehdyn leikkauksen, joka on tehty kevennyssaksilla, ei veitsellä vuolemalla. Jälkimmäinen pörhöttää ja hapsuttaa hiuksen. Kampaaja, jolla on hyvä kihartuvan hiuksen taju, osaa myötäillä hiuksen luontaista taipuisuutta niin, että kosteana leikkuun jälkeen vielä viimeistelee leikkuuta kuivaan päähän. Reilusti ohennetut hiukset myös - paradoksaalista kyllä - näyttävät usein huomattavasti paksummilta, koska kihara jaksaa nousta tuuhean näköisenä. Moni tasapitkänä pelkästään hamppuisen näköinen kuontalo puhkeaa kukkaan noin leikattuna. Kosteutus on tärkeää myös, mutta muotoilutuotteita ei tarvita. Paras hoito hyvin leikatulle hiukselle on wash (vaikka sitten välillä sillä hoitoaineella) and go, ja saa ja pitää kuivua vapaasti ilman käsittelyä ja puhalluskuivausta. Itsellä märällä päällä nukkumaan meneminen tuottaa aamuksi aikamoiset Hollywood-kiharat. Kihara freesaantuu ennen seuraavaa pesua yksinkertaisesti kostein sormin hypistelemällä. Terveisin Entinen hampputukka, nykyinen täydellisen piharapehkon omistaja, joka ei käytä minkäänlaisia muotoilutuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko sanoa, että on aika naurettavaa luettavaa tämä ketju. Täällä aikuiset naiset (ainakin päättelin että kyseessä on aikuiset naiset) puhuu pahaa henkilöistä, jotka vaan hoitaa ja laittaa tukkaansa hiukan erikoisemmin. Mitä sillä on väliä, vaikka tämä metodi "pilaa" jonkun tukan? Ärsyttääkö teitä oikeasti niin paljon jonkun muun ihmisen hiustenhoito, että sitä pitää täällä porukalla haukkua maan rakoon? :D Aina saa kyllä toki keskustella, mutta tämä ketju on kyllä hyvin negatiivisesti latautunut ja täällä jopa annetaan esimerkkejä henkilöiden postauksista, joista he ovat hyvin tunnistettavissa.
Vaikka kuinka teidän mielestänne tämä metodi on väärä eikä toimi jne., ei se teitä oikeuta pahaa puhumaan.
Ps. en henkilökohtaisesti toimi kyseisen "rutiinin" mukaan. Halusin vaan herätellä teitä ajattelemaan mitä kirjoittelette anonyymina (todennäköisesti aikuisina) nettiin.
Et toimi kyseisen rutiinin mukaan mutta käytät ihan samoja ilmauksia mitä ryhmän tätä ketjua koskevassa postauksessa. Aivan varmasti eksyit sattumalta tänne.
Ja itse olen tänne ketjuun ainostaan kirjoittanut siitä että ihmiset kenellä on taipuisat hiukset väittävät että heillä olisi luonnonkihara tukka. Taipuisa on taipuisa ja siihenkin saa kiharoita toki monellakin tapaa, mutta luonnonkihara se ei ole. Miksi itsellä on niin huono itsetunto että täytyy esittää jotain muuta kuin on? Että jos on tämän metodin avulle seuraten kymmeniä eri ohjeita saanut hiuksiinsa kiharaa niin jotenkin heti assosioidutaan vähintään afrohiuksiin?
Ihan mielenkiinnosta, mihin perustat ”faktana” tämän? Jenkkiryhmissä taipuisa (eli siis laineikas) nimenomaan on yksi kiharatyypeistä. Suora ei sitä ole, mutta laineikas kyllä on (wavy, curly, coily ovat kaikkiaan eri kiharatyypit). Eli ”suomeksi” laineikas, korkkiruuvi, ”afro”, ja näistä kaikista on sitten omat ”tiukkuudet”. Ja näille nimenomaan alkuperäisessä kirjassa on omat ja erilaiset ohjeet metodin mukaisesti. Laineikasta esimerkiksi suositellaan pesevän satunnaisti sampoolla, mutta curly-kiharaa ei. Onko tämä tosiaan jotain suomalaista mielenlaatua, että taipuisa nyt on _vaan_ taipuisa ja ken menee kuvittelemaan sen olevan yhtään mitään muuta on vaan itsestään liikoja luuleva?
Tässä kuvassa siis kiharatyypit, 1 eli suora kuvasta puuttuu. Mutta tuo 2a joka on aika tyypillinen suomalainen hius on nimenomaan metodin mukainen.
https://fi.pinterest.com/pin/6051780732079226/
Niin, ehkäpä en puhukaan tässä ihmisistä kenellä on kiharat hiukset eli kaikki tuista 2B:stä ylöspäin vaan niistä kymmenistä esimerkiksi tuolla ryhmässä kenellä on ihan suorat hiukset mutta kaikenmaailman geeleillä niistä on saatu klimppiset ”kikkurat”
Ja vaikka tuo 2A ehkä lasketaan kiharaksi niin sanoisin että jos tuo esimerkkihenkilö olisi kadulla ja kysyttäisi 1000 ihmiseltä onko hänellä kiharat hiukset niin vähintään 95% sanoisi että ei ole kiharat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettet tarvitse kiharoiden pysymiseen geeliä vaan kunnollisen kerroksittain ja keventäen tehdyn leikkauksen, joka on tehty kevennyssaksilla, ei veitsellä vuolemalla. Jälkimmäinen pörhöttää ja hapsuttaa hiuksen. Kampaaja, jolla on hyvä kihartuvan hiuksen taju, osaa myötäillä hiuksen luontaista taipuisuutta niin, että kosteana leikkuun jälkeen vielä viimeistelee leikkuuta kuivaan päähän. Reilusti ohennetut hiukset myös - paradoksaalista kyllä - näyttävät usein huomattavasti paksummilta, koska kihara jaksaa nousta tuuhean näköisenä. Moni tasapitkänä pelkästään hamppuisen näköinen kuontalo puhkeaa kukkaan noin leikattuna. Kosteutus on tärkeää myös, mutta muotoilutuotteita ei tarvita. Paras hoito hyvin leikatulle hiukselle on wash (vaikka sitten välillä sillä hoitoaineella) and go, ja saa ja pitää kuivua vapaasti ilman käsittelyä ja puhalluskuivausta. Itsellä märällä päällä nukkumaan meneminen tuottaa aamuksi aikamoiset Hollywood-kiharat. Kihara freesaantuu ennen seuraavaa pesua yksinkertaisesti kostein sormin hypistelemällä. Terveisin Entinen hampputukka, nykyinen täydellisen piharapehkon omistaja, joka ei käytä minkäänlaisia muotoilutuotteita.
Mielestäni tässä vastauksessa oli fiksua asiaa. Ystävättäreni on löytänyt kampaajan, joka tämän asian ymmärtää ja osaa. Ystävättärelläni on kertakaikkisen viehättävät kiharat.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta siis cg-metodihan on tarkoitettu niille, jotka haluavat tuoda hiustensa luontaista kiharuutta paremmin esiin. Eli sitä kiharaa pitää olla luonnostaan jonkin verran.
Itse olen sitä mieltä, että ns. taipuisat (wavey) hiukset ei näytä paremmalta tuon metodin avulla. Lisäksi tuo metodi on kehitetty jossain muualla kuin Suomessa, eikä se välttämättä sovellu sellaisenaan ohuille suomihiuksille.
Itselläni on kunnolla luonnonkiharat mutta hienot, ohuehkot hiukset. Kokeilin sulfaatitonta shampoota ja myös tuota hoitsikkapesua, eikä kumpikaan toiminut vaan tukasta tuli ainoastaan lähmäinen. Palasin siis tavalliseen shampooseen, ja välillä teen hoitoainepesun jos tukka ei ole kovin likainen. Eli soveltaa saa, ja pitääkin.
Geelin käytöstä sen verran, että kun löysin omalle tukalleni sopivan geelin, se mullisti kyllä tukan muotoilun. Geelin lisäksi käytän vain kevyttä jätettävää hoitoainetta. Geeliä ei tarvitse laittaa paljoa. Toivoin, etten tarvitsisi fööniä lainkaan, mutta koska ohut tukkani lätsähtää helposti, kuivaan sen ainakin arkiaamuisin föönin ja kiharasuuttimen avulla. Suoristusraudat lähtivät kierrätykseen, ja tukkani on tosi hyvässä kunnossa, mutta kyllä se kesti ainakin vuoden.
Minusta on ihan kiva, että luonnonkiharat ovat taas arvossaan. Ei kaikkien hiusten tarvitse olla samanlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin muutama muukin kirjoittaja: metodi on alun perin tarkoitettu todella kiharien hiusten hoitoon ja nätiksi saattamiseen. Kai sen nyt jokainen tietää, että jos kiharan harjaa kuivana auki, pörröpallohan siitä tulee. Tämä nyt vain on lävähtänyt käsistä ja hentotukkaisetkin luulevat, että geelillä runtattu läjä on vallatonta kiharaa. Kyllähän sen noista kuvistakin näkee. Ei ne rasvasoirot mitään kiharaa ole. Jos tukka ei normaalin pesun jälkeen ole kihara, niin se nyt vaan ei ole. Mitä tuohon vanhaan t-paitaan tulee, veikkaan, että joku geelillä läträävä on alun perin kyllästynyt siihen, että pyyhkeet on aina ihan tahmassa ja päättänyt vanhan t-paidan joutavan tuhrattavaksi. Tästä onkin sitten periytynyt "uskonto": vanhan t-paidan sen olla pitämän!
Minulla on pestynä ilman suoritusta pörröinen lainehtiva hiuspehko. Kihartuu välillä osittain jopa korkkiruuviksi, jos olosuhteet on oikeat.
Tarkentaisitko vielä, miten minun Curly Girl -metodin käyttö on sinulta pois? Itse pääsim sen avulla eroon esim jatkuvasta suoristusraudan käytöstä ja kuivista hiuksista.
Hei, ei suinkaan minulta mitään pois. Lähinnä tarkoitin, että hieman realismia peliin. Kiva, että olet tyytyväinen luonnostaan kihariin hiuksiisi. Mihin tarvitset nimenomaan Curly Girl -metodia jos hiuksesi menevät korkkiruuveille muutoinkin. Kai kiharahiuksiset tietävät, että kosteuttaminen tekee hyvää. Ei siihen mitään sen ihmeenpää tarvita. Eikä sitä t-paitaa.
Öh, ainakin minun tukkani menee hyvin helposti pörröön. T-paitaan kuivaaminen (painellen, ei hieroen) on ollut huomattava apu. Vaikka painelisin froteepyyhkeellä samalla tavalla, tulos ei ole sama.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen kampaajan kun löytäisi, niin se olisi lottovoitto. Todella moni kampaaja ei osaa leikata kiharaa hiusta, vaan haluaa leikata hiukset kosteana ja suoristaa lopuksi. Jos toivoo suoristuksen sijaan kiharaa, ehdotetaan muotoiluraudalla tehtyjä kiharoita. Todellisen lopputuloksen näkee usein vasta kotona ensimmäisen pesun jälkeen ja liian monta kertaa malli on ollut omassa luonnollisessa tukassa aivan järkyttävä. Pahinta on juuri se, että kerrostus tehdään kosteaan, kammalla venytettyyn hiukseen, jolloin kuivuessaan kiharalle kampaus on muodoltaan kuin pyramidi.
Jos haluatte oikeasti nätit, luonnolisen näköiset tai sitten korkkiruuvikiharat ilman näitä ryhmän metodeja niin pistäkää youtubeen hakusanaksi ”no heat curls”. Esimerkiksi tässä on jotain mitä olen itse kokeillut:
Kun pari kertaa laittaa letit tms niin oppii tosi nopeasti, menee max minutti ja hiukset ovat valmiit. Aamulla vaan avaat letit, kampaat kiharat auki sormin ja TADAA: kiharat hiukset. Ei lämpökäsittelyä ja jos laittaa lakkaa (itse en laita) niin pysyvät hyvin monta päivää. Jos en laita niin kiharat muuttuvat laineiksi, ovat silti nätit. Osa näistä käyttää myös geeliä, mutta itselläni pysyvät ilmankin hyvin.
Nyt kun omat hiukseni ovat vähän lyhyemmät ja ohuemmat niin käytän tätä tekniikkaa:
tosi helppo tehdä ja saa helposti tehtyä sekä isoja että pieniä korkkiruuvikiharoita, riippuen siitä kuinka ”tiiviiksi” laittaa pantaan hiukset ja kuinka paksua pantaa käyttää. Saa myös nätit laineet jos käyttää paksumpaa pantaa (pannalla viittaan siis näihin ns ponnarimallisiin mutta paljon paksumpiin).
Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin pestä hiukset illalla ja laittaa hoitoaineen yms jos sellaisia käyttää, odottaa että kuivuvat n. 90% ja panta päähän yöksi. Halutessaan _vähän_ geeliä. Olen myös laittanut kuiviin hiuksiin niin, että pistän pannan päähän, kosteutan vähän, laitan lakkaa ja odotan n. Puoli tuntia. Sama lopputulos. Yleensä en laita lakka sillä en pidä sen hajusta ja tunteesta hiuksissa.
Tähän menee max 5€ ylimäärästä rahaa ja aikaa säästyy vaikka kuinka paljon :D ei tarvita viikottain uutta hoitoaine/geelipurkkia.... ja hiukset tykkäävät kun lopettaa lämpökäsittelyn. Suosittelen ihan kaikkia kokeilemaan ainakin pari kertaa jokaista ”mallia” niin että oppii varmasti tekemään letit oikein. Alimmainen video sopii parhaiten jos on lyhyet ja ohuet hiukset :) nämä eivät siis ole perinteisiä ”laita hiukset kahdelle letille yöksi” vaan vähän erityylisiä tapoja letittää niitä. Osa sellaisia, että voisin ihan hyvin käydä ulkonakin samalla kun odottelen hiusten kuivumista ja nättejä, kestäviä, luonnollisia kiharia hiuksia ☺️
Jos päänahka on rasvoittuvaa sorttia niin ei sitä kyllä shampoolla muuteta eli kannattaa edelleen pestä tarpeeksi usein, mutta toki hellävaraisella shampoolla. Myös se, että esim. Hiusten pesukertojen vähentämisellä saisi rasvoittumisen kuriin on ihan humpuukia.