Tästä curly girl-hiusvillityksestä
https://www.menaiset.fi/artikkeli/lifestyle/kauneus/nyt-jopa-suorahiuks… en nyt ole ihan varma onko se kuitenkaan kaikkien juttu. Noissa kuvissa muutaman naisen kiharapilvi on tosi ihana, mutta on myös niitä joiden "muutos" ei ole mitenkään parempi verrattuna aikaisempaan suorahkoon hiusmalliin.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skippaisin kokonaan nuo geelit ja hoitoainekin voi latistaa jos on vain taipuista tukka. Ploppaus ei toiminut minulla, vaan tukka jäi märäksi. Itse selvitän hiukset märkänä ja vedän letille tai nutturalle, kuivuttuaan hiukset ovat kiharat (tietysti). Avaan ne afrokammalla ja jos haluan valtavan mattapörrön, harjaan tavallisella harjalla. Tuollaisia geelikikkareita en haluaisi ikinä.
Hiusten ei ole tarkoitus kuivua siinä plopissa, vaan tukkaa pidetään t-paidan tms sisällä 5-30 min.
Ei. Hiuksia ei kuulu pitää paidassa vaan sillä paidalla vain puristellaan hiuksista enimmät kosteudet pois. Voi myös käyttää mikrokuitupyyhettä. Ploppaus EI ole osa curly girl metodia.
Alapeukuttajat voi kertoa millä sivulla ja missä kappaleessa ploppaamisesta kerrotaan. Minulla on Lorraine Masseyn Curly girl handbook tässä nenän edessä, voin tarkistaa oliko se siellä sittenkin, en ole nähnyt. Minulla on se uusi painos johon tämä metodi perustuu.
En varmaankaan voi kopioida oikeita ohjeita tekijänoikeusjuttujen takia, mutta pari videota voin näyttää, ne kun on julkisesti kaikkien nähtävissä youtubessa.
Tuossa teille Lorrainen lyhyt esimerkkivideo pesusta. Ei ploppaamista. Pesu, hoitoaine, hoitoaineen huuhtelu, kuivaus pyyhkeellä puristellen, sitten geeli. Jos haluaa lisää volyymia juureen ja nopeuttaa vähän kuivumista, voi halutessaan laittaa hiukset klipseilla kiinni kuivumisen ajaksi.
Tässä pitempi video koko metodista, tuo on ihan virallinen curly girl handbookin video. Suosittelen ehdottomasti katsomaan ajan kanssa. Ei haittaa jos ette osaa englantia kovin hyvin, esimerkit on suht selkeitä.
Jokainenhan saa noudattaa mitä metodia haluaa ja käyttää vaikka kymmentä eri metodia samaan aikaan. Nyt kun kuitenkin puhutaan nimenomaan curly girl metodista, olisi ihan fiksua olla sekoittamatta asioita. Jos jollain on mennyt asiat sekaisin tai on muuten vaan uusi koko jutulle niin toivottavasti nuo videot auttaa ja avaa aihetta. Ei minua haittaa jos keskustellaan muistakin hiustenhoitometodeista varsinkin kun curly girl ei kaikille välttämättä sovi ihan sellaisenaan, mutta pidettäisiinkö asiat kuitenkin erillään toisistaan?
Vaikuttaako kihartumiseen, jos on värjätyt hiukset? Kun mun juurikasvu kihartuu mutta latvat ovat enemmän aaltoilevat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako kihartumiseen, jos on värjätyt hiukset? Kun mun juurikasvu kihartuu mutta latvat ovat enemmän aaltoilevat.
Voi vaikuttaa joo, tosin itsellä on värjätyt ja ihan hyvin kihartuu!
Tuleeko tuolla metodilla kiharat hiukset, jos on melkein suorat, loivasti aaltoilevat hiukset normaalisti?
Ja mikä järki tehdä noin monimutkaisesti, koska sellaisilla pötköillä saa kiharat helpommin?
Kuuluko tuohon siis se, että tukkaa ei kammata pesun jälkeen? Itselläni niin ohut hiuslaatu, että menevät itsestään takkuun lähes heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skippaisin kokonaan nuo geelit ja hoitoainekin voi latistaa jos on vain taipuista tukka. Ploppaus ei toiminut minulla, vaan tukka jäi märäksi. Itse selvitän hiukset märkänä ja vedän letille tai nutturalle, kuivuttuaan hiukset ovat kiharat (tietysti). Avaan ne afrokammalla ja jos haluan valtavan mattapörrön, harjaan tavallisella harjalla. Tuollaisia geelikikkareita en haluaisi ikinä.
Hiusten ei ole tarkoitus kuivua siinä plopissa, vaan tukkaa pidetään t-paidan tms sisällä 5-30 min.
Ei. Hiuksia ei kuulu pitää paidassa vaan sillä paidalla vain puristellaan hiuksista enimmät kosteudet pois. Voi myös käyttää mikrokuitupyyhettä. Ploppaus EI ole osa curly girl metodia.
No se ploppaus on lisätty että ne ”salakiharat” tulisi suorahiuksisillakin ”esiin”.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuolla metodilla kiharat hiukset, jos on melkein suorat, loivasti aaltoilevat hiukset normaalisti?
Ja mikä järki tehdä noin monimutkaisesti, koska sellaisilla pötköillä saa kiharat helpommin?
Kuuluko tuohon siis se, että tukkaa ei kammata pesun jälkeen? Itselläni niin ohut hiuslaatu, että menevät itsestään takkuun lähes heti.
Ainakin minulle luonnonkiharatukkaisena joku pötköjen käyttäminen on paljon monimutkaisempaa ja vaivalloisempaa. Minulle menetelmä ei ole sitä varten, että saisin hiuksista kiharat (koska sitä ne ovat joka tapauksessa), vaan kosteutuksella, geelillä ja harjaamattomuudella saan kiharat näyttämään hyvältä, pörröisen takkukasan sijaan. Takkuuntuminen on minulla vähentynyt sen jälkeen, kun lopetin kiharoiden harjaamisen ja nykyään käytän paljon vähemmän aikaa hiusten laittoon, kun ei tarvitse aamuisin yrittää saada aukiharjattua hamppukasaa asetettumaan.
En edes tiennyt että tästä on tullut jokin ilmiö Suomessa. 😀 oon siis itse ehkä about vuosi pari sitten vahingossa jotenkin eksynyt näihin cg videoihin youtubessa ja nimenomaan näihin afro ym hiusten videoihin. Aloin sitten kiinnostua näistä ja tsekkasin joitakin ihan irkkuym tyyppien muodonmuutoksia.. sfn jälkeem yritin etsiä sulfaatittomia shampoita ja hoitoaineita netistä mutta silloin ei tahtonut löytyä, ei ainakaan hajusteettomia.
Itse olen käyttänyt sellaista kuin eubiona (hajusteeton) kaurashampoo, mutta sitä ei saa enää kuin yhdestä nettikaupasta.
En ole osa tuota ryhmää enkä todellakaam tee mitään ylimääräistä, olen vain vaihtanut shampoon ja hoitoaineem sulfaatittomiin sekä pyyhkeen vanhaan t-paitaan. Ja en jaksa kiinnostua mistään korkkiruuvien luomisesta sen kummemmim, lähinnä kiinnosti saada pörröisyys ja takkuisuus pois.. ja se on todellakin tapahtunut, hiukset on terveemmän näköiset kuin ennen. Heti kun pesen tavallisella shampoolla, muuttuvat taas takkuisiksi ym.. joten takasin en vaihda jos ei pakko. Mun hiukset ei oo koskaan ennen olleet järjestyksessä (aina sähköiset talvella, heti sekaisin pipon jäljiltä, jne), mut tänä talvena ongelmia ei ollut. Olen käyttänyt sulfaatuttomia nyt ehkä viime elokuusta asti, muutaman kerran olen pessyt tavallisella. Mitään hirmuista kiharaa ei ole tullut, ehkä hivenen kiharampi kuin joskus, mut itse tavoittelen lähinnä sitä, ettei ois tupeeratun näköinen aina. En värjää hiuksia ja hiukset ovat hyväkuntoiset ja paksu tukka kyllä muuten, mutta näyttävät harvoin siistiltä.
Mitä tulee tohon itse cg juttuun, niin muistattehan että suomalainen peruskihara ei tarvii samoja määriä hoitoaineita kuin se afrohius eli älkää ny tukahduttako niitä lettejänne valuttamalla niitä öljytynnyrissä. Jos kiharoita haluatte niin harokaa se hoitoaineen avulla suihkussa hius selväksi takuista. Ja harjan sijaan harvapiikkinen kampa. Silkkityyny ja yöllä hiukset kiinni jos pystyy.. päivällä välttäkää pompuloiya, ainakin hiusta kuluttavia pompuloita. Näillä pääsee jo niin pitkälle jos on oikeasti kihara eli arka hius.
Siis kaikkein surkeinta on harjata oikealla harjalla. Itse teen tätä yhä koska tukka on paksu.
Tuolla ryhmässä jaetaan kyllä aivan liikaa henkilökohtaistakin informaatiota. Mm. video itsestään suihkussa, bikinit päällä mutta silti - pitää päästä näyttämään kymmenille tuhansille ihmisille että näin minä pesen hiukseni? Tai äiti joka jakaa kuvia lapsestaan itkuhymiöiden kera, ja päivittelee kuinka lapsia haluaa lyhyet hiukset kun hän niin rakastaa niitä pitkinä ja kiharoina. Niin? Ne ei ole sun hiukset vaan sun lapsen! Älä nyt hyvänen aika julkisesti sure ja häpäise tytärtäsi siksi että hän on halunnut lyhyen mallin! Aaargh.
Sinänsä ihan sama, kiva jos ihmiset jakavat hyväksi havaitsemiaan vinkkejä, mutta näitä ylilyöntejä voisi edes yrittää välttää...
Kunhan tämä menee ohi tulee "näin saat tukastasi piikkisuoran". Kunhan sopivat kemikaalit on kehitetty. Olen edellä muodissa.
Minä en ollut moisesta metodista kuullutkaan vielä pari kuukautta sitten. Mutta olen itsekseni ihmetellyt, miten hiukset voi vanhemmiten näin kihartua. Nyt vasta tajusin, että olen vahingossa käyttänyt "oikeita" tuotteita jo muutaman vuoden! Olen käyttänyt pelkästään sveitsiläisiä Rausch-tuotteita ja tosi "kuivanahkaisena" enimmäkseen atooppisen ja allergisen hiuspohjan Sydänsiemen shampoota ja hoitoainetta. No, nehän eivät sisällä silikoneja, sulfaatteja tai alkoholeja.
Aidosti luonnonkiharahiuksisena ihmettelee vaan, että mitä uutta tässä hölöpölö metodissa on. Kautta aikojen luonnonkiharoita on opastettu pesemään kosteuttavilla aineilla pörröisyyden välttämiseksi ja harjaamaan ainoastaan kerran märkinä pesun jälkeen, muulloin ei harjailla tai kampailla. Kiharat puristellaan pyyhekuivasta tukasta esiin tarvittaessa muotoilutuotteen avulla, mutta ei sitäkään välttämättä tarvitse, ja sitten annetaan vaan hiuksen olla.
Mutta onnea toki tuon metodin keksijälle, sillä on varmaan tehty hyvät rahat. Valitettavasti suorasta ei koskaan saa kiharaa tällaisilla metodeilla.
Se sama Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat voi kertoa millä sivulla ja missä kappaleessa ploppaamisesta kerrotaan. Minulla on Lorraine Masseyn Curly girl handbook tässä nenän edessä, voin tarkistaa oliko se siellä sittenkin, en ole nähnyt. Minulla on se uusi painos johon tämä metodi perustuu.
En varmaankaan voi kopioida oikeita ohjeita tekijänoikeusjuttujen takia, mutta pari videota voin näyttää, ne kun on julkisesti kaikkien nähtävissä youtubessa.Tuossa teille Lorrainen lyhyt esimerkkivideo pesusta. Ei ploppaamista. Pesu, hoitoaine, hoitoaineen huuhtelu, kuivaus pyyhkeellä puristellen, sitten geeli. Jos haluaa lisää volyymia juureen ja nopeuttaa vähän kuivumista, voi halutessaan laittaa hiukset klipseilla kiinni kuivumisen ajaksi.
Tässä pitempi video koko metodista, tuo on ihan virallinen curly girl handbookin video. Suosittelen ehdottomasti katsomaan ajan kanssa. Ei haittaa jos ette osaa englantia kovin hyvin, esimerkit on suht selkeitä.
Jokainenhan saa noudattaa mitä metodia haluaa ja käyttää vaikka kymmentä eri metodia samaan aikaan. Nyt kun kuitenkin puhutaan nimenomaan curly girl metodista, olisi ihan fiksua olla sekoittamatta asioita. Jos jollain on mennyt asiat sekaisin tai on muuten vaan uusi koko jutulle niin toivottavasti nuo videot auttaa ja avaa aihetta. Ei minua haittaa jos keskustellaan muistakin hiustenhoitometodeista varsinkin kun curly girl ei kaikille välttämättä sovi ihan sellaisenaan, mutta pidettäisiinkö asiat kuitenkin erillään toisistaan?
Miten tää alkaa muistuttaa konmari-vouhotusta? Hirmuisia sääntöjä, joita pitää noudattaa ennen kuin saa mukamas käyttää jotain tiettyä sanaa :) Ja joku jaksaa keskustelupalstoilla päsmäröidä ja olla sormi ojossa, että soo-soo, jos et tee niin tai näin niin sinulta tämön termin käyttö kielletty!
Taidankin lähteä tästä konmarittamaan vaatteeni kaappi kerrallaan ja sen jälkeen ploppaan mun hiukset curly girl -metodilla :)
Mun mielestä mitä olen seurannut kotimaista fb ryhmää sekä kansainvälistä ryhmää niin ulkomaalaisessa ryhmässä paljon nätimpiä kiharoita kuin kotimaisessa!Eivät ole niin väkisin tehtyjen näkösiä.
Vieläkö tää vouhotus on voimissaan?
Minä vasta aloitin. Halusin vaihtelua, ja tämähän toimii.
Minusta kyse pn vain oikeista tuotteista ja siitä, että kihara puristellaan esiin, eikä harjata pois. Ei sen kummempaa.
Hiusten ei ole tarkoitus kuivua siinä plopissa, vaan tukkaa pidetään t-paidan tms sisällä 5-30 min. Se auttaa kiharaa muodostumaan. Hius on märkänä raskas, joten raskaan hiuksen voi olla vaikea vetää itseään kiharaan. Varsinkin jos on pitkät hiukset. Sen takia plopataan hetki ja loppuajan annetaan ilmakuivua. Jotkut eivät jaksa ilmakuivata vaan käyttävät hiustenkuivaajaa diffuuserilla ja kuivaajasta valitaan viileäpuhallus. Kuuma ilma pörröttää ja vahingoittaa.