Nykyään tulee kuulemma aina silloin tällöin vastaan kolmekymppisiä, jotka eivät ole olleet vielä kertaakaan työelämässä!
Näin olen ihmisiltä kuullut. Siis oikeasti, mitä helvettiä? Mihin tämä maailma on menossa? Ei se ole ihmekään, että tällä maalla menee taloudellisesti niin huonosti, jos nykyään löytyy paljon kolmekymppisiäkin, jotka eivät ole olleet koskaan työelämässä!
Miten asiat on voitu päästää tähän pisteeseen?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yli 40-vuotias ja en ole oikeastaan koskaan ollut työelämässä.
vammaiset on ihan eri asia.
Mun äiti ei ole koskaan ollut työelämässä. Opiskelujen jälkeen sai lapsia ja ollut kotiäitinä 20 vuotta. Sitten tuli avioero, sai paljon rahaa eikä enää tarvitse mennä töihin.
Itselläni vähän toisenlaiset tulevaisuuden suunnitelmat.
Itsekkin lähentelen 4 kymppiä ja oikeita töitä en ole tehnyt kuin 2 päivää. Olen sairastunut 18-vuotiaana harvinaissairauteen ja kehollinen ja mielellinen jaksaminen aika minimissä. 3 tuntia päivässä jaksan jaksotettuna ja se on siinä. Olkaa kiitollisia jos olette voimissanne.
Ei todella ole mikään nykyajan ilmiö, ennen oli vielä yleisempää, koska ennen 80-90-lukua
lääketiede ja terapiat eivät niin hyviä kuin nykyään.
Syynä voi olla alentunut työkyky, sairaudet jne. ja yleinen työllisyysaste.
Ja joillakin voi olla niin hyvä rahatilanne, ettei työelämässä tarvitse olla, vaan voi keskittyä harrastuksiin tai vastaaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsen omaishoitajana 16 vuotta. Olin 36, kun aloitin opiskelun, ja olen ollut töissä kaksi vuotta.
opitko ekalla kerralla kuinka kumia käytetään?
Päivän perseenreikäpalkinnon voittaja valittu. Onnea!
Kiitos! Olisi kannattanut omaishoitajankin ottaa kakkoseen kunnes koulut on käyty.
Voisitko tarkentaa mitä tarkoitit kommentillasi?
perseenreikäpalkinto...
jos ei tajua, ei tajua.
Tarkoitin alkuperäistä kommenttiasi. Saat toki höpötellä persereiästäkin, jos se on sinulle tärkeää.
Mun veli ei koskaan ole ollut työelämässä, vaikka on 42v.
Oli jotain 25v ja oikeustiett. opinnot oli loppusuoralla, kun rattijuoppo ajoi jalkakäytävälle ja loukkaantui ja jäi lopunikäinen vamma aivojen toimintaa, vaikka päälle päin ei huomaa, niin koskaan ei pysty olemaan työelämässä.
On työkyvyttömyys eläkkeellä.
Ja näin voi käydä kenelle tahansa, oli minkä ikäinen tahansa ja siksi en ap. osoittsisi syyttävää sormea, jos et tiedä taustoja.
Ja pahinta mitä ihmistä voi kohdata on kuitenkin asennevamma ja pahansuopaisuus, sitä kun ei terapiat ja pillerit auta, toisin kuin näitä, jotka eivät vielä 30v ole työelämässä, sillä heillä on kaikki mahdollisuudet.
Olen 43v,tehnyt vain pätkätöitä.
Vihaan ihmisiä ja työyhteisöjä,niissä ollaan tekevinään jotain, tosiassa yksi tai pari tekee työt, kun muut juoruaa tai istuvat tietokoneella lukemassa iltalehtiä.Esim; hoitajat ovat ylimitoitettuja,suurinosa kuljeksii pitkin käytäviä tai istuu kahvilla.
Itse olin yli kolmekymmppinen, kun aloin tekemään pysyvästi palkkatyötä. Sitä ennen työkokemusta 3 vuotta ja sekin useassa pätkässä. Synnytin kolme lasta joita hoidin ensimmäiset vuodet kotihoidossa. Nyt olen ollut ykymmenen vuotta yhtäjaksoisesti työelämässä. Olen 43vuotias ja kerkeän vielä tehdä töitä 20 vuotta.
Voisin neuvoa nuoria, että kerkeätte tehdä palkkätyötä riittävästi, vaikka tekisitte välillä jotain muuta:)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yli kolmekymmppinen, kun aloin tekemään pysyvästi palkkatyötä. Sitä ennen työkokemusta 3 vuotta ja sekin useassa pätkässä. Synnytin kolme lasta joita hoidin ensimmäiset vuodet kotihoidossa. Nyt olen ollut ykymmenen vuotta yhtäjaksoisesti työelämässä. Olen 43vuotias ja kerkeän vielä tehdä töitä 20 vuotta.
Voisin neuvoa nuoria, että kerkeätte tehdä palkkätyötä riittävästi, vaikka tekisitte välillä jotain muuta:)
Miksi pitäisi tehdä töitä?
Jos ei tee turhaa velkaa,ei tarvii maksella jtn peltiromua kymmentä vuotta.
Nuoret matkustelkaa!
Olen samoin yli 40venkä oikein koskaan missään töissä. Muutama kesätyö tai kesätyön kaltainen rupeama muutoin kuin kesäisin. Kokonais työaika ehkä joku 2-3v.
Tämä oli muuten täysin tietoista politiikkaa, Tuomioja sitä aikoinaan melkein snoi julki kun kysyttiin että kiinka nuorten kuuluisi koskaan päästä töihin näill' päätöksillä mitä tehdään. astaus olikin että juu ei ne pääsekkään. Tämä oli vajaa 30v sitten, 90 luvun alussa.
Joten ainakin itsellä tilanne ollu tiedossa eikä mikään tullu ylläyyksenä. Samoin ollut toedossa että köyhien perinteisiä oloja oltaisiin surkastuttamassa mutta ei koskaan rikkaita joten kannatti toimia kutenrikas vaikkei ois hirveästi rahaa. Ja nyt on tyhjästä nyhjäistynä 300.000e osakesalkku työttömyyspäivärahoilla :D
Kiitos demarit, aina porvareiden asialla.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli ei koskaan ole ollut työelämässä, vaikka on 42v.
Oli jotain 25v ja oikeustiett. opinnot oli loppusuoralla, kun rattijuoppo ajoi jalkakäytävälle ja loukkaantui ja jäi lopunikäinen vamma aivojen toimintaa, vaikka päälle päin ei huomaa, niin koskaan ei pysty olemaan työelämässä.
On työkyvyttömyys eläkkeellä.
Ja näin voi käydä kenelle tahansa, oli minkä ikäinen tahansa ja siksi en ap. osoittsisi syyttävää sormea, jos et tiedä taustoja.
.[/juote]
Tässä ketjussa onkin tarkoitus ihmetellä sitä, miten aikuiset täysin työkykyiset terveet ihmiset eivät ole vielä kolemkymppisenäkään koskaan olleet töissä. Sairaat henkilöt ovat asia erikseen, se olisikin kohtuutonta vaatia, että vammautunut henkilö vaadittaisiin työelämään.
Varmaan tulevaisuudessa, 20-30 vuoden kuluttua ei edes ole harvinaista, että on vaikka nelikymppistä henkilöitä, jotka ovat olleet tosi vähän tai ei koskaan töissä. Että sikäli ei kannata olla huolissaan matalasta syntyvyydestä, jos kuitenkin työpaikkojen määrä tulevaisuudessa vähenee, niin sillointyöttömien määrä lisääntyy, ja se taasen pahentaa huoltosuhdetta.
Minusta tämä keskustelu olisi kiehtova ja kysymys mielenkiintoinen, jos persut eivät olisi sekoittamassa pakkaa.
Olisi hauska kysyä 2000-luvun alussa tuo kysymys.
Valitettavasti se meni jo ja kysymys putkahti myöhään.
Palkat laskisivat. Ei ole mitenkään sattumaa, että alin palkkaluokka seuraa kuin hai laivaa sosiaaliturvaa.