Nykyään tulee kuulemma aina silloin tällöin vastaan kolmekymppisiä, jotka eivät ole olleet vielä kertaakaan työelämässä!
Näin olen ihmisiltä kuullut. Siis oikeasti, mitä helvettiä? Mihin tämä maailma on menossa? Ei se ole ihmekään, että tällä maalla menee taloudellisesti niin huonosti, jos nykyään löytyy paljon kolmekymppisiäkin, jotka eivät ole olleet koskaan työelämässä!
Miten asiat on voitu päästää tähän pisteeseen?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsen omaishoitajana 16 vuotta. Olin 36, kun aloitin opiskelun, ja olen ollut töissä kaksi vuotta.
opitko ekalla kerralla kuinka kumia käytetään?
Päivän perseenreikäpalkinnon voittaja valittu. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Kummallista.
Olen 27 vuotta. Yksi lapsikin ehditty tekemään. 10 vuotta työelämässä.
Olet poikkeus ja hyvällä tavalla
Vierailija kirjoitti:
Minusta huolestuttavampaa on ylä- ja alaklikkausten välinen suhde tässä ketjussa. Aloittajaa alaklikataan ja 40-kymppistä ei-koskaan-töissä-ollutta yläklikataan. Eli täällä ne kaikki jumittajat viettää aikansa...
Ihmettelin itse tätä samaa. Työntekoa ei arvosteta mutta työtä tekevien verorahat kyllä kelpaavat kaiken maailman tukiaisten muodossa.
Minä tunnen miehen joka on nyt 36v ja on ollut vain noin 2 v töissä. Ei pysty olemaan kun on ollut lapsena pahasti koulukiusattu monien vuosien ajan. On yrittänyt olla mutta joka paikassa uskoo että kiusataan ja on tosi epävarma itsestään. Työ elämässä tulee varmaan joskus negatiivisakin palautetta ja hän ottaa tämän tosi raskaasti. Ei nuku ja tulee vahvoja pelkoja ja ahdistusta tosi helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsen omaishoitajana 16 vuotta. Olin 36, kun aloitin opiskelun, ja olen ollut töissä kaksi vuotta.
Kiitos! Olisi kannattanut omaishoitajankin ottaa kakkoseen kunnes koulut on käyty.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen miehen joka on nyt 36v ja on ollut vain noin 2 v töissä. Ei pysty olemaan kun on ollut lapsena pahasti koulukiusattu monien vuosien ajan. On yrittänyt olla mutta joka paikassa uskoo että kiusataan ja on tosi epävarma itsestään. Työ elämässä tulee varmaan joskus negatiivisakin palautetta ja hän ottaa tämän tosi raskaasti. Ei nuku ja tulee vahvoja pelkoja ja ahdistusta tosi helposti.
Onko tämän lumihiutaleen nimi Liisa-Petteri vai Daniel-a
Näin olen ihmisiltä kuullut. Siis oikeasti, mitä helvettiä? Mihin tämä maailma on menossa? Ei se ole ihmekään, että tällä maalla menee taloudellisesti niin huonosti, jos nykyään löytyy paljon kolmekymppisiäkin, jotka eivät ole olleet koskaan työelämässä!
Miten asiat on voitu päästää tähän pisteeseen?
Ei olla panostettu tarpeeksi mielenterveyden hoitoon, that's how. Kouluissa ei puututa kiusaamiseen tarpeeksi, ehkä pitäisi erikseen vaikka palkata kouluihin ihminen, joka puuttuisi kiusaamisiin, koska useilla opettajilla ei ole siihen aikaa/energiaa.
Olen 26 enkä ole ollut palkatussa työssä. Opiskelu on mulle erittäin vaikeaa, joten mulla ei ole ammattia. Kammoan kouluja, mutta varmasti uskaltaudun vielä joskus opiskelemaan. Menisin enemmän, kun mielelläni töihin, jolla pystyisin elämättämään perheeni ja jota osaisin tehdä, tai ainakin pystyisin oppimaan. Pelkään, etten ikinä saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Olisi kannattanut omaishoitajankin ottaa kakkoseen kunnes koulut on käyty.
Voisitko tarkentaa mitä tarkoitit kommentillasi?
Täällä yksi, jolla on vain pieniä kesätyöpätkiä, enkä enää muuta palkkatyötä saa luultavasti enää koskaan. Paniikkihäiriö ja toistuva masennus piti poissa työmarkkinoilta kolmekymppiseksi asti. Tein vain työharjoitteluita, aika pitkiäkin välillä.
Ammatin olen opiskellut sen jälkeen, mutta kokemusta alalta ei ole yhtään. CV on käytännössä mahdoton tehdä.
Näillä eväillä eteenpäin. Toivottavasti saa jossain vaiheessa palkkatukityön, josta voisi kartuttaa työkokemusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tarkentaa mitä tarkoitit kommentillasi?
perseenreikäpalkinto...
jos ei tajua, ei tajua.
itse 88 syntynyt lamaan, vuonna 2008 täysi-ikäiseksi ja valmistunut suoraan finanssikriisiin, 3 vuotta meni pätkätöissä, työttömänä ja vuosi sivarissa ja vasta 2012 sain onnekkaasti vakituisen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
itse 88 syntynyt lamaan, vuonna 2008 täysi-ikäiseksi ja valmistunut suoraan finanssikriisiin, 3 vuotta meni pätkätöissä, työttömänä ja vuosi sivarissa ja vasta 2012 sain onnekkaasti vakituisen työpaikan.
88 syntynyt ja 2008 täysi-ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot varmaan sellanen harvinainen tapaus, joka on syntynyt niin, että äitis otti kakkoseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin työnhaku on perseestä vuokrafirmojen takia. Johonkin hyllyttäjän hommiinkin voi olla ensin video itsestään ja sitten 3-vaiheinen haastattelu sellaisilta, jotka eivät tiedä työstä mitään (ja kuulemma kysymykset saattavat olla tasoa "mikä on toteemieläimesi?"). Töihin sitten pääsee ne, jotka osavat eniten jauhaa pskaa siinä missä ne oikeasti osaavat voivat jäädä rannalle.
Jep. Tampereella oli tässä jokunen vuosi sitten siivoojan paikka auki lounaskahvila Mariin. Se on sellainen rasvainen työmaaruokala, jossa on kyllä hyvät leivät ja pullat, mutta munkkirasvan käry leijailee kaikkialla. Työtä oli tarjolla 10 tuntia viikossa, kaksi tuntia joka arkipäivä ma-pe. Ja haku oli vähintään kaksivaiheinen!
Ensin rekryfirman nuori pimu rakennekynsissään ja hiustenpidennyksissään haastatteli, olisi halunnut ottaa valokuvan minusta, mitä en sallinut (sillä en naamallani pyyhi pöytiä), kyseli typeriä ja sopimattomia (ei tiennyt, mitä työhaastattelussa saa kysyä ja mitä ei), ja lopuksi ilmoitti, että parhaat hakijat pääsevät kakkosvaiheeseen. Mua nauratti niin etten viitsinyt edes kysyä, onko kakkosvaiheen jälkeen vielä kolmas ja kenties psykologiset testit ja headhunterit päälle, vai jokohan päätös tehdään toisen kierroksen jälkeen.
Joku onnellinen varmaan sitten kaiken tuon jälkeen pääsi lounaskahvilaan kahdeksi tunniksi siivoamaan. Mutta eipä ole ensimmäinen eikä viimeinen paikka, jossa on hieman suurelliset käsitykset tarjotusta työstä. Samaa tautia on eräässä ruikkauksen kokoisessa lukiossakin täällä kaukana kaukana Suomen äärilaidalla. Hakijoita ei tahdo olla, mutta vaatimukset on silti kovat ja määräaikaisuuksia ketjutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot varmaan sellanen harvinainen tapaus, joka on syntynyt niin, että äitis otti kakkoseen.
Kyllä. Olemme lähes yhtä harvinaisia kuin se kuuluisuus jota nimitetään messiaaksi edelleen näin reilut 2000 vuotta syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkaat jonku random kuspään äitiä? Classy! Olet hyvä ja hieno ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläjän on nyt yhteiskunta, jossa ei ole pakko käydä töissä ja silti saa keskiluokkaisen elintason.
Ai onko alle tonnin kk tulot (työttömyyskorvaus plus asumistuki) ennen veroja nykyään keskiluokkaa?? Virallisesti kun 1200 e taitaa olla köyhyysraja.
Kyllä se reilusti yli 1000 euron menee. Miten monelle työssäkäyvälle jää yhtä paljon käyttörahaa kuin työttömille?
Siitä kuitenkin voidaan olla varmoja että vaikka tuet poistettaisi, niin ei ne 1200e kk palkat nousisi mihinkään. Sen lisäksi nämä onnettomat pätkätyöläiset eivät pääsisi pätkän jälkeen ansaitulle lomalle ja toimeentulo olisi epävarma.
Eli palkkoja pitäisi nostaa tuntuvasti. Tuetkin ovat vähän liian matalat, jos vertaa muihin pohjoismaihin.
Suomessa joku muu vetää rahaa omaan taskuun ja työntekijät eivät saa palkkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläjän on nyt yhteiskunta, jossa ei ole pakko käydä töissä ja silti saa keskiluokkaisen elintason.
Ai onko alle tonnin kk tulot (työttömyyskorvaus plus asumistuki) ennen veroja nykyään keskiluokkaa?? Virallisesti kun 1200 e taitaa olla köyhyysraja.
Ei nykyporvaristo ymmärrä oikeasti rahan päälle. Kun tilille rapsahtaa kuussa 4000 euroa kuin manulle illallinen, ja kassoilla vilautellaan korttia, niin ei siinä paljoa rahaa ajatella. En usko, että ovat olleet koskaan siinä tilanteessa, että olisi pitänyt pussin hiluja laskea ja pohtia, riittävätkö ne esim. peruselintarvikkeisiin.
Tuhat euroa, kaksi tuhatta euroa, kolme tuhatta .. who cares? Sehän on vain rahaa!
Ne rahat, jotka Kela sun tilille kuukausittain maksaa ei ole palkkaa vaan yhteiskunnan tukia...