Onko ihmisten käsitys työttömistä edelleenkin jostain -70 ja -80-luvuilta?
Miksi ihmiset eivät ymmärrä, ettei Suomessa enää olla missään kasarilla olleessa tilanteessa, jolloin oli käytännössä täystyöllisyys? Joo, silloin oltiin tilanteessa, että kun perjantai-iltapäivällä kaupungilla hengaillessa meni kysymään jostain kuppilasta töitä, niin työt sai aloittaa maanantaina. Silloin työttöminä ei suurimmaksi osaksi ollut muita kuin alkoholiongelmaisia ja erinäisiä elämänkoululaisia. Mutta se oli sellaista kulta-aikaa, etten usko sellaisen koskaan enää palaavan.
Mutta ajat ovat muuttuneet rajusti noista päivistä. Nykyään työttöminä on aivan helvetin paljon jopa koulutettuja, esimiesasemassa työskennelleitä henkilöitä, joilla on pitkää kansainvälistä työkokemusta. Eivätkä meinaa siitä huolimatta päästä juuri koskaan edes haastatteluihin.
Mutta ihmisillä taitaa edelleen käsitys työttömistä juurtaa tuolta 80-luvulta, ja sen vuoksi sanovat, että työttömät ovat laiskoja, elämänhallintaongelmaisia jne.
Kommentit (290)
perusraha_101 kirjoitti:
Voi mitä pahuutta taas saa lukea, kun meitä työttömiä kyykytetään. Asun pääkaupunkiseudulla, en saa työtä koska olen liian vanha, se vaan on tosi. Odotan eläkettä, siihen on vielä reilusti aikaa. Minun mielestäni olemassa olevaa työtä pitäisi alkaa jakamaan, työlliset pihalle ja työttömillä täytettäisiin paikkoja. Voisi olla esim. 6-tunnin päivät, yksi aloittaa ja toinen jatkaa toiset 6 tuntia (siis työtön saa työtä) Työllisillä on niin hyvät oltavat, että saisivat totutella tulemaan pienemmällä palkalla toimeen. Heillä on edut, eläkekertymät ja terveydenhuolto ym. Ja vielä kuka vaan voi joutua nykyisin työttömäksi, sanoi työkkärin tätikin...
Ne työlliset pihalle, ketkä vihapuhuvat työttömistä ja ketkä kiusaavat työpaikoilla toisia ihmisiä työkyvyttömiksi saakka.
Jonnekin kuntoutukseen PAKOTETTAISIIN jokainen työpaikkakiusaaja ja vihapuhuja. Ja siellä leikittäisiin ja kerättäisiin käpyjä niin pitkään, että osataan käyttäytyä kuin ihmiset.
Kunhan ei aleta tyrkyttää väkisin ja pakkosyötetä mitään, on kaikki hyvin.
1980-luvulla mentiin sinisen lapun kanssa ilmoittautumaan joskus... puolen vuoden välein?
Kukaan ei huutanut, vi-lut eikä pakottanut.
SAI OLLA RAUHASSA!
Yritätkö kaunistella työttömyyslukuja vai miksi toimitat toista kouluun?
Työttömyyskorvauksella ei muuten Suomessa saa opiskella kuin hyvin rajatusti. Opiskelua varten on opintotuki, joka toki on vielä huonompi kuin työttömyyskorvaus. Onneksi sitä kuitenkin saa vain rajallisen ajan.
Huonot palkat on syynä työttömyyteen ja se että työhaastattelussa selviää ettei palkat ole edes tessin mukaisia ja harjoittelujaksossa tulee selväksi se muilta työntekijöiltä ettei ylityöstä makseta lisiä ja työsuojaimet ja turvallisuus on puutteellista ja niihin ei ole tulossakaan mitään muutoksia säästösyistä.
Eli meno on kuin moskovassa. Sitten pitää kieltäytyä ja mennä takaisin työttömäksi.
Jokaisen ihmisen pitäisi kokea vähintään vuoden työttömyys. Ja ihan pelkästään yhteiskunnan tuilla elämällä. Loppuisi kummasti nämä älyttömyyksien huutelut, kun joutuisikin ihan itse selviytymään minituloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmät aukeavat sitten, kun leikkuri osuu omalle kohdalle.
Eihän siinä mitään, hotelliin vaan toiselle puolelle maata, kamat varastoon ja uutta työtä tavoittelemaan, pankin kautta toki lainaa hakien :)
Niin helppoahan hän sanoo sen olevan.
Moni muuttaa toiselle mantereellekin tällä taktiikalla. Sinä et oman maan sisällä saa itsestäsi irti.
Olet asenteellisuudessasi ja ennakkoluuloissasi suorastaan säälittävä. Oletat että kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi ovat itse työttömiä, jopa ulisevia luusereita.
Minä en ole työtön. Mutta en jaa naurettavia ajatuksiasi siitä kuinka työttömien tulisi toimia ja tiedostan että käytännössä käskysi eivät edes toimi.
Minusta työttömillä on yhtä suuri ihmisarvo kuin muillakin, jopa sinulla.
Olen realisti mutta inhimillinen sellainen.
Ai että, miten nautin kun veronmaksajat täällä vouhottaa meidän työttömien asioista. Lisää vaan löylyä kiukaalle niin saadaan stressitasot kunnolla siellä päässä nousuun. Sittenpä pääsevät burn outin myötä itse kokeilemaan, millaista on elää yhteiskunnan tuille. Ja me työttömyyteen jo tottuneet voimme sitten kilpaa haukkua heidän kyvyttömyyttään ja nauraa kippurassa kun ne hotelliasumiset eivät ihan tuosta vaan onnistuneetkaan ja tili on tyhjä jo ennen kuun puoliväliä.
Vierailija kirjoitti:
Huonot palkat on syynä työttömyyteen ja se että työhaastattelussa selviää ettei palkat ole edes tessin mukaisia ja harjoittelujaksossa tulee selväksi se muilta työntekijöiltä ettei ylityöstä makseta lisiä ja työsuojaimet ja turvallisuus on puutteellista ja niihin ei ole tulossakaan mitään muutoksia säästösyistä.
Eli meno on kuin moskovassa. Sitten pitää kieltäytyä ja mennä takaisin työttömäksi.
Jos mut pakotettaisiin töihin paikkaan, jossa työturvallisuus on retuperällä, se tulisi kyseiselle puulaakille sangen kalliiksi. Mutta olisi ainakin työturvallisuus sen jälkeen kohdillaan. Siis mikäli firma ei menisi konkurssiin.
Toivottavasti nämä hotellimajoitusta ehdottelevat eivät ole työssään minkäänlaisessa taloudellisessa vastuussa. On hyvin äkkiä entinen firma, jos näin on.
Vielä 80-luvullakin isot yksityiset työnantajat tarjosivat edullisia työsuhdeasuntoja, joissa vuokra oli erittäin alhainen houkutellakseen työntekijöitä. Esim. Mun mutsin ex-miesystävä, joka oli töissä tehtaassa, asui Jyväskylässä hyvällä alueella tällaisessa työsuhdeasunnossa ja se oli naurettavan edullinen. Siihen aikaan kun mies muutti siihen, työnantajilla oli niin kova pula työntekijöistä, että oli pakko tarjota työsuhdetuja
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon noissa työpaikkailmoituksissa on niitä joissa työntekijä on jo sovittu kulisseissa mutta paikka on pakko laittaa näön vuoksi hakuun, veikkaan että paljon. Hae siinä sitten työpaikkaa jota ei edes ole.
Todellakin, olen saanut työkkärin tädiltä monta kertaa palkkatukipaikka-ilmoituksen. Kun laitan hakemusta ja olen toiveikas, selviää hetken päästä, että sinne onkin jo palkattu useampi henkilö. Sama pätee myös monissa normityöpaikka-ilmoituksissa, etukäteen on jo sovittu palkattavaksi jonkun sisaren tytär tms. ja paikka vain laitetaan hakuun koska virallinen kuvio niin vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan vain yhden asian: hakekaa googlesta haastatteluja työttömistä ja katsokaa ihan itse minkälaisia ihmisiä työttömät keskimäärin ovat.
Aivan.
Miksi ihmeessä haastatteluihin suostuneet työttömät edustaisivat keskimääräistä työtöntä??
Minua aina näissä keskusteluissa kiinnostaa, minkä alan maistereita nämä työttömät tai pelkkää pätkää tekevät ovat? Mikä on ollut pääaineenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään, hotelliin vaan toiselle puolelle maata, kamat varastoon ja uutta työtä tavoittelemaan, pankin kautta toki lainaa hakien :)
Moni muuttaa toiselle mantereellekin tällä taktiikalla. Sinä et oman maan sisällä saa itsestäsi irti.
Valtaosa tarjolla olevista töistä on lyhyitä työsuhteita. Lähtisitkö itse moiseen rumbaan muutaman kuukauden tähden? kenties useamman kerran?
Tai jos työtä on vain muutama tunti viikossa ja palkka joku 8€/h? Brutto tietenkin.
Tai jos se työ on sitä työtä jolla pipilä paukuttelee henkseleitään eli työttömyyskorvaus ja yhdeksän euron karkkiraha päälle, nämähän ovat hallituksen mielestä työllisiä, eivät työttömiä.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
perusraha_101 kirjoitti:
Voi mitä pahuutta taas saa lukea, kun meitä työttömiä kyykytetään. Asun pääkaupunkiseudulla, en saa työtä koska olen liian vanha, se vaan on tosi. Odotan eläkettä, siihen on vielä reilusti aikaa. Minun mielestäni olemassa olevaa työtä pitäisi alkaa jakamaan, työlliset pihalle ja työttömillä täytettäisiin paikkoja. Voisi olla esim. 6-tunnin päivät, yksi aloittaa ja toinen jatkaa toiset 6 tuntia (siis työtön saa työtä) Työllisillä on niin hyvät oltavat, että saisivat totutella tulemaan pienemmällä palkalla toimeen. Heillä on edut, eläkekertymät ja terveydenhuolto ym. Ja vielä kuka vaan voi joutua nykyisin työttömäksi, sanoi työkkärin tätikin...
Uskomattoman lapsellista puhetta, ei ihme ettei töitä löydy.
Ja tuo toinen ruikuttaja, joka ei voi muuttaa, ellei muuttoa hänelle joku maksa...kuinka avuton voi aikuinen ihminen olla? Jos tosiaan on kyse vain ajasta ennen ensimmäistä palkkaa, niin kuinka älyttömästi tarvitsee siihen rahaa? Ei tuohon edes montaa laskua ehdi tulla. Syödä pitää kai paikkakunnasta riippumatta.
Ne työlliset pihalle, ketkä vihapuhuvat työttömistä ja ketkä kiusaavat työpaikoilla toisia ihmisiä työkyvyttömiksi saakka.
Jonnekin kuntoutukseen PAKOTETTAISIIN jokainen työpaikkakiusaaja ja vihapuhuja. Ja siellä leikittäisiin ja kerättäisiin käpyjä niin pitkään, että osataan käyttäytyä kuin ihmiset.
Utelias. kirjoitti:
Minua aina näissä keskusteluissa kiinnostaa, minkä alan maistereita nämä työttömät tai pelkkää pätkää tekevät ovat? Mikä on ollut pääaineenne?
Miksi pitäisi olla maisteri ollakseen työtön? Kyllä siihen vähempikin koulutus riittää. Tosin usein kyllä työllistyy paremmin, kun ei ole liian korkeasti koulutettu, että siinä mielessä olet ihan jäljillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan vain yhden asian: hakekaa googlesta haastatteluja työttömistä ja katsokaa ihan itse minkälaisia ihmisiä työttömät keskimäärin ovat.
Aivan.Miksi ihmeessä haastatteluihin suostuneet työttömät edustaisivat keskimääräistä työtöntä??
Vastaan vain yhdellä sanalla:
Aivan.
Sitähän nuo älykkötyölliset eivät tajua. Sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan työttömiä muutamasta perussyystä. A) Asutaan paikkakunnilla, joilla ei soveltuvia töitä ole eikä olla valmiita muuttamaan töiden perässä. b) Koulutus on heikkoa tai lähes olematonta. meillä valmistuu peruskoulusta lukutaidotonta porukkaa etenkin Itä-Suomessa ja toisen asteen koulutus jää hankkimatta. (monesti tähän liittyy työttömyyden syy A) C) Ei olla enää työkykyisiä mitenkään, jotta tulisi rekrytoiduksi, mutta eläkepäätöstä varten työkykyä kuitenkin on vielä liikaa. d) Koulutus on väärää, jolloin se rinnastuu olemattomaan koulutukseen. Meillä on mediassistentteja työttömänä ja ilman lisäkoulutusta tulevat jäämäänkin työttömiksi.
Itä-Suomessa? Eikö yleensä moitita että muualta tulleet ei osaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa tarjolla olevista töistä on lyhyitä työsuhteita. Lähtisitkö itse moiseen rumbaan muutaman kuukauden tähden? kenties useamman kerran?
Tai jos työtä on vain muutama tunti viikossa ja palkka joku 8€/h? Brutto tietenkin.
Tai jos se työ on sitä työtä jolla pipilä paukuttelee henkseleitään eli työttömyyskorvaus ja yhdeksän euron karkkiraha päälle, nämähän ovat hallituksen mielestä työllisiä, eivät työttömiä.
T: Eri
Lähtisin ja olen lähtenyt, niistä pätkistä sitten tulee sellaista kokemusta, että löytyy myös se pysyvä työ. Ei kukaan enää nykyään palkkaa suoraan vakityöhön, ja niissäkin harvoissa paikoissa on koeaika.
Jos ei kelpaa pätkä, syrjäytyy.
Tuo suhtautuminen on aiheuttanut minussa ihan oikean työhaluttomuuden.