Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmisten käsitys työttömistä edelleenkin jostain -70 ja -80-luvuilta?

Vierailija
28.04.2019 |

Miksi ihmiset eivät ymmärrä, ettei Suomessa enää olla missään kasarilla olleessa tilanteessa, jolloin oli käytännössä täystyöllisyys? Joo, silloin oltiin tilanteessa, että kun perjantai-iltapäivällä kaupungilla hengaillessa meni kysymään jostain kuppilasta töitä, niin työt sai aloittaa maanantaina. Silloin työttöminä ei suurimmaksi osaksi ollut muita kuin alkoholiongelmaisia ja erinäisiä elämänkoululaisia. Mutta se oli sellaista kulta-aikaa, etten usko sellaisen koskaan enää palaavan.

Mutta ajat ovat muuttuneet rajusti noista päivistä. Nykyään työttöminä on aivan helvetin paljon jopa koulutettuja, esimiesasemassa työskennelleitä henkilöitä, joilla on pitkää kansainvälistä työkokemusta. Eivätkä meinaa siitä huolimatta päästä juuri koskaan edes haastatteluihin.

Mutta ihmisillä taitaa edelleen käsitys työttömistä juurtaa tuolta 80-luvulta, ja sen vuoksi sanovat, että työttömät ovat laiskoja, elämänhallintaongelmaisia jne.

Kommentit (290)

Vierailija
281/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmät aukeavat sitten, kun leikkuri osuu omalle kohdalle.

Eihän siinä mitään, hotelliin vaan toiselle puolelle maata, kamat varastoon ja uutta työtä tavoittelemaan, pankin kautta toki lainaa hakien :)

Niin helppoahan hän sanoo sen olevan.

Moni muuttaa toiselle mantereellekin tällä taktiikalla. Sinä et oman maan sisällä saa itsestäsi irti.

Valtaosa tarjolla olevista töistä on lyhyitä työsuhteita. Lähtisitkö itse moiseen rumbaan muutaman kuukauden tähden? kenties useamman kerran?

Tai jos työtä on vain muutama tunti viikossa ja palkka joku 8€/h? Brutto tietenkin. 

Tai jos se työ on sitä työtä jolla pipilä paukuttelee henkseleitään eli työttömyyskorvaus ja yhdeksän euron karkkiraha päälle, nämähän ovat hallituksen mielestä työllisiä, eivät työttömiä.

T: Eri

Lähtisin ja olen lähtenyt, niistä pätkistä sitten tulee sellaista kokemusta, että löytyy myös se pysyvä työ. Ei kukaan enää nykyään palkkaa suoraan vakityöhön, ja niissäkin harvoissa paikoissa on koeaika.

Jos ei kelpaa pätkä, syrjäytyy.

Luuletko että tosiaan löytyy se vakityö? Monella kokemus että kun paljon tehnyt pätkiä on työnantajan silmissä epäilyttävä kun ei ole vakinaista työtä saanut - eikä siis saa nytkään.

No kyllähän siinä pätkän aikana työnantaja näkee, mikä työntekijä on miehiään/naisiaan. Ei se vakkarisoppari siihen pätkähistoriaan siinä vaiheessa enää kaadu.

-toinen eri-

Mutta jos CV on pelkkiä pätkiä, niin työnantaja epäilee, että tuossa hakijassa on vikaa, kun ei ole vakituiseksi otettu. Vaikka syy pätkäisyyteen on oikeasti se, että työnantaja palkkaa tekijän ainoastaan pätkän ajaksi ja ottaa taas uuden pätkäläisen, koska siitä saa yhteiskunnan tukea palkkaukseen.

Riippuu ihan alasta, ja tietysti niistä työtodistuksista mitkä on saanut. Kyllä työnantaja tajuaa sekä sen että lapsista tulee aukkoja työhistoriaan, että senkin että osa yrityksistä vaan hyväksikäyttää erilaisia harjoitteluja.

Minusta on lähinnä sääli, että ne oikeasti työhaluiset leimautuvat lusmujen vuoksi, just tämän porukan joka ei oikeasti edes halua töitä. Kun ei ole suoraan vakipaikkaa, eikä kukaan maksa muuttoa, ja mielenterveyskin kärsii, jos joutuu elättämään itsensä ihan itse, voi kyynel.

Koeta nyt hyvä ihminen ymmärtää että ei ole mitään porukkaa. On ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään töitä mutta eivät hinnalla millä hyvänsä ihan missä hyvänsä ja mitä tahansa. Ihminen voi olla hyvin ahkera ollessaan töissä mutta ei ole silti valmis ihan mihin vaan työttömänä, ja on myös laiskoja lusmuja jotka ovat töissä tänäkin päivänä teettäen työt muilla.

Vierailija
282/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla tollasta käsitystä kyllä

On, se käy harvinaisen selväksi kun lueskelee näitä "työttömät vaan makoilee kotona ja syljeskelee, mikseivät mene töihin"-juttuja joka paikasta.

Samaan aikaan on julkisuudessa tyyppejä, jotka eivät edes halua töihin. 

Asun Helsingistä noin 600 km päässä ja meillä on vaikeuksia löytää päteviä työntekijöitä. Eli jotain outoa tässä työttömyystilastot tapissa ja siinä millaisia ihmisä tulee työhaastatteluun... eikä kyse ole puhelinmyynti tms. matalapalkka orjatyöstä.

Näkeehän sen tästäkin ketjusta. Jos jotain työpaikkoja ehdottelee näille kaikki kelpaa -tyypeille, niin heti alkaa tekosyiden keksiminen, ei ole just sitä tai tätä kurssia käyty, ei ole varaa muuttaa tai on jopa vammainen kaikkiin työpaikkoihin. Jos ei ole työmarkkinoiden käytössä, pitäiskö sieltä työttömyyskorvauksilta siirtyä jonnekin muualle. Työttömyyskorvaus kun on tarkoitettu työhaluisille.

Mitäpä jos pysyttäisiin faktoissa.

Työttömyyskorvaus on tarkoitettu työttömille.

Osalle heistä on velvoitteita aktiivimallin muodossa. Sairauden takia etuutta saavat ovat kuitenkin näiden velvoitteiden ulkopuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Viisikymppisellä voi olla monenlaisia terveysvaivoja jotka estävät minkä tahansa työn tekemisen. Saattaa olla myös muita syitä muuttohaluttomuuteen kuin muutama satku, isojakin syitä.

Muutenkaan en tajua tuota muuttovimmaa, Suomessa on työttömyyttä kaikkialla ja näiden työttömien pitäisi muuttaa ja toisten työttömien tulla tilalle

Jos terveys estää minkä tahansa työn tekemisen, ei silloin roikuta työkkärin listoilla tietenkään. Jos siellä roikutaan jonkun tukikikkailun takia, vailla aikomustakaan töitä tehdä, ollaan silloin heikoilla hangilla. Työkyvyttömille on omat polkunsa.

Muuttovimmasta sen verran, että ei se niin mene että odotetaan että työ tulee tekijänsä luo. Ehei, alojen tarpeet vaihtelee alueittain suurestikin. On vaan oltava valmis nostamaan kytkintä ja suuntaamaan sinne, missä sitä on. Muuten jää ilman.

Mitä ehdotat sitten niille vajaakuntoisille joita ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka sinne kuuluisivat? Että elävät täysin ilman tukea, niinkö? Silloin vasta heikoilla hangilla ollaankin...

Mitä noille voi ehdottaa? Tai kohta ihan jokainen "monisairas" eli luulosairas on sairaseläkkeellä, se kun on suurempi. Pakko pitää joku roti, tai kaikki työttömät ilmoittautuisivat monisairaiksi.

Voi luoja oikeasti. Itse olin kyllä ihan töissä silloin kun loukkaannuin. En pystynyt vammojeni takia töitä enää tekemään ja työnantaja heivasi pihalle. En ollut aiemmin ollut päivääkään työtön. Toivottavasti joudut tapaturmaan ja loukkaannut menettäen työkykysi ja sitten vielä joku syyttää luulosairaaksi sinua 🤞🏻!

Vierailija
284/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla tollasta käsitystä kyllä

On, se käy harvinaisen selväksi kun lueskelee näitä "työttömät vaan makoilee kotona ja syljeskelee, mikseivät mene töihin"-juttuja joka paikasta.

Samaan aikaan on julkisuudessa tyyppejä, jotka eivät edes halua töihin. 

Asun Helsingistä noin 600 km päässä ja meillä on vaikeuksia löytää päteviä työntekijöitä. Eli jotain outoa tässä työttömyystilastot tapissa ja siinä millaisia ihmisä tulee työhaastatteluun... eikä kyse ole puhelinmyynti tms. matalapalkka orjatyöstä.

Näkeehän sen tästäkin ketjusta. Jos jotain työpaikkoja ehdottelee näille kaikki kelpaa -tyypeille, niin heti alkaa tekosyiden keksiminen, ei ole just sitä tai tätä kurssia käyty, ei ole varaa muuttaa tai on jopa vammainen kaikkiin työpaikkoihin. Jos ei ole työmarkkinoiden käytössä, pitäiskö sieltä työttömyyskorvauksilta siirtyä jonnekin muualle. Työttömyyskorvaus kun on tarkoitettu työhaluisille.

Mitäpä jos pysyttäisiin faktoissa.

Työttömyyskorvaus on tarkoitettu työttömille.

Osalle heistä on velvoitteita aktiivimallin muodossa. Sairauden takia etuutta saavat ovat kuitenkin näiden velvoitteiden ulkopuolella.

Sairaat eivät ole velvoitteiden ulkopuolella mikä on aivan uskomatonta! Aktiivimalli leikkaa säännöllisesti heilläkin aina kun työkyvyttömyyseläkehakemus ei ole vetämässä.

Vierailija
285/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman parikymmenvuotisen yrittäjäurani aikana monta asentajaa rekrytoineena voin allekirjoittaa useita näistä väitteistä.

Ammattikoulusta valmistuu ihmisiä, jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa kunnolla. Selittämätön aukko CV:ssä estää helposti työllistymisen (itsekin haksahdin kerran linnassa istuneen entisen huumekauppiaan palkkaamiseen) ja työttömiä ei palkata. Hyvät työntekijät ovat jo töissä ja houkutellaan vaihtamaan tarjoamalla mielenkiintoisempia työtehtäviä yms. Hyville osaajille myös tarjotaan hyvää palkkaa.

Vierailija
286/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman parikymmenvuotisen yrittäjäurani aikana monta asentajaa rekrytoineena voin allekirjoittaa useita näistä väitteistä.

Ammattikoulusta valmistuu ihmisiä, jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa kunnolla. Selittämätön aukko CV:ssä estää helposti työllistymisen (itsekin haksahdin kerran linnassa istuneen entisen huumekauppiaan palkkaamiseen) ja työttömiä ei palkata. Hyvät työntekijät ovat jo töissä ja houkutellaan vaihtamaan tarjoamalla mielenkiintoisempia työtehtäviä yms. Hyville osaajille myös tarjotaan hyvää palkkaa.

Minä olin työtön joskus takavuosina. Todella vähän olen tavannut tyyppejä, joita pidän itseäni parempina työntekijöinä niissä asioissa, mitä itse osaan. 

Vierailija
287/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koeaika on sitä varten että ne hakemuksessa valehdelleet ja saikuttajat saadaan pois ja uusi haku päälle.

288/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VierailijaSelittämätön aukko CV:ssä estää helposti työllistymisen ja työttömiä ei palkata. Hyvät työntekijät ovat jo töissä ja houkutellaan vaihtamaan tarjoamalla mielenkiintoisempia työtehtäviä yms. [/quote kirjoitti:

Mites jos henkilö muuttaa puolison perässä tuntemattomalle paikkakunnalle ja irtisanoutuu edellisestä työpaikastaan? Onko hänellä sitten huonot mahdollisuudet työllistyä, kun hän on väliaikaisesti työtön?

Vierailija
289/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmät aukeavat sitten, kun leikkuri osuu omalle kohdalle.

Eihän siinä mitään, hotelliin vaan toiselle puolelle maata, kamat varastoon ja uutta työtä tavoittelemaan, pankin kautta toki lainaa hakien :)

Niin helppoahan hän sanoo sen olevan.

Moni muuttaa toiselle mantereellekin tällä taktiikalla. Sinä et oman maan sisällä saa itsestäsi irti.

Valtaosa tarjolla olevista töistä on lyhyitä työsuhteita. Lähtisitkö itse moiseen rumbaan muutaman kuukauden tähden? kenties useamman kerran?

Tai jos työtä on vain muutama tunti viikossa ja palkka joku 8€/h? Brutto tietenkin. 

Tai jos se työ on sitä työtä jolla pipilä paukuttelee henkseleitään eli työttömyyskorvaus ja yhdeksän euron karkkiraha päälle, nämähän ovat hallituksen mielestä työllisiä, eivät työttömiä.

T: Eri

Lähtisin ja olen lähtenyt, niistä pätkistä sitten tulee sellaista kokemusta, että löytyy myös se pysyvä työ. Ei kukaan enää nykyään palkkaa suoraan vakityöhön, ja niissäkin harvoissa paikoissa on koeaika.

Jos ei kelpaa pätkä, syrjäytyy.

Syrjäytyyhän siinäkin jos elämä menee paikasta toiseen muutaman kuukauden välein muuttaessa.

Ei silloin sitoudu mihinkään eikä solmi ihmissuhteita.

Minulle on käynyt noin. Uskoin viralliseen totuuteen, että työ tekee autuaaksi, ja muutin työn perässä useita kertoja. Työt veivät kauas kotikaupungistani ja perheestäni.

Olen menettänyt läheiset ja lämpimät välit lapsiini ja entisiin ystäviini. Kun olen asunut viime vuodet satojen kilometrien päässä ja nähnyt heitä vain harvoin, olemme etääntyneet. Nyt olen yksin, eikä minulla edelleenkään ole vakityötä. Määräaikaisten töiden perässä toiveikkaana matkustelin, mutta menetin kaiken: läheiset, terveyteni ja rahatkin. Nimittäin minä otin lainaa kuten tuo yksi törppö tuolla suosittelee, jotta pääsin ottamaan nopeasti vastaan tarjotun työn. Lopulta olin lainojeni kanssa kusessa. Joskus joutui maksamaan päällekkäin kahta vuokraa, kun piti niin kiireesti lähteä, ettei edellistä asuntoa saanut irtisanottua ennen kuin seuraavasta oli tehtävä sopimus.

Eläkettä on kertynyt, mutta omaisuutta ja säästöjä ei, tässä pitkin Suomea töiden perässä kulkiessa. Lainoja on vielä maksamatta. Mielenkiintoista tulee olemaan niiden maksu työttömyyskorvauksella. Nyt olen nimittäin jäänyt työttömäksi, ja enää en jaksa kasvattaa lainapottiani hakemalla töitä jostain hevonkuusesta.

Miettikää ihmiset tarkkaan, ennen kuin lähdette. Jos olette juurtuneet johonkin paikkaan, jossa teillä on ystäviä, sukulaisia, harrastuksia, rakkaita paikkoja ja muistoja, niin harkitkaa todella tarkkaan, onko työ ja siitä saatava palkka niiden menettämisen arvoista. Laskekaa myös tarkkaan, kannattaako työtä taloudellisesti ottaa vastaan, kun huomioidaan kaikki kulut, joita muutosta tai kahden paikkakunnan välillä reissaamisesta tulee. Se jatkuva reissaaminen ja stressi voi nimittäin lopulta viedä sen tärkeimmän: terveytenne.

Vierailija
290/290 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arbeit mach frei on ollut Sipilän hallituksen johtoajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme