Onko ihmisten käsitys työttömistä edelleenkin jostain -70 ja -80-luvuilta?
Miksi ihmiset eivät ymmärrä, ettei Suomessa enää olla missään kasarilla olleessa tilanteessa, jolloin oli käytännössä täystyöllisyys? Joo, silloin oltiin tilanteessa, että kun perjantai-iltapäivällä kaupungilla hengaillessa meni kysymään jostain kuppilasta töitä, niin työt sai aloittaa maanantaina. Silloin työttöminä ei suurimmaksi osaksi ollut muita kuin alkoholiongelmaisia ja erinäisiä elämänkoululaisia. Mutta se oli sellaista kulta-aikaa, etten usko sellaisen koskaan enää palaavan.
Mutta ajat ovat muuttuneet rajusti noista päivistä. Nykyään työttöminä on aivan helvetin paljon jopa koulutettuja, esimiesasemassa työskennelleitä henkilöitä, joilla on pitkää kansainvälistä työkokemusta. Eivätkä meinaa siitä huolimatta päästä juuri koskaan edes haastatteluihin.
Mutta ihmisillä taitaa edelleen käsitys työttömistä juurtaa tuolta 80-luvulta, ja sen vuoksi sanovat, että työttömät ovat laiskoja, elämänhallintaongelmaisia jne.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ihmiset tajuavat sen oikein hyvin. Mutta moni luulee että talous on nollasummapeliä, joten jos muilta otetaan jotain pois niin se on enemmän minulle. Lisätään karensseja, leikataan tukia ja laitetaan työttömät tekemään töitä ilmaiseksi, niin minä saan halvempia palveluita ja maksan vähemmän veroja. Vaikka eihän se tietenkään noin toimi. Huono järjestelmä hukkaa kansan resursseja, ja tulee loppupelissä kalliimmaksi veronmaksajille.
Kokoomuslaiset ja keskustalaiset uskovat noin, sekä persut. Että jos korvaukset otetaan pois, keskituloisten verotus vähenee.
Ei, 70- 80-luvulla työttömien oletettiin automaattisesti haluavan töitä ja kukaan ei väittänyt vastaan, jos joku sanoi etsivänsä töitä. Eikä silloin työttömyys vastannut vankeustuomiota historiassa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa vaihtanut kirjoitti:
Moni on opiskellut jotain sellaista, mistä kukaan ei ole valmis maksamaan mitään. Lisäksi moni hakee vääränlaisia töitä. Monella on myös rima liian korkealla. Haetaan paikkoja, johon ei kokemus riitä ja viimeisenä homma kaatuu ylimitoitettuun palkkatoiveeseen.
Tämä on yksi työttömyyden perussyistä. Ihmiset koulutetaan ties mihin kupla-ammatteihin ja sitten he eivät käytännössä kelpaa enää mihinkään. Eikä monellakaan ole munaa lähteä enää toista tutkintoa tekemään. Yritetään hakea sillä höpöhöpötodistuksella jotain vähän parempaa paikkaa ja (yllättäen) vuodet vierivät ohi töitä hakiessa ja kokemus jää lättänäksi kuin pannukakku. Muutaman vuoden jälkeen nämä ”hyvin koulutetut” ovat käytännössä yhtä kyvyttömiä tuottamaan yhteiskunnalle mitään arvokasta kuin pussikaljajuopot. Tai no....niitähän nämä ihmiset juuri ovat...
Heh. En juo kaljaa. Mulla on tutkinto joka mielestäsi huuhaata. Töitä olen tehnyt aina ja tulen tekemään, tuottavassa firmassa. Kaikki työ kelpaa, on elettävä.
Kyllä työttömänä voi olla ihan siitä syystä, että ei osu tuuri kohdalle. Itse en ole enää ollut muutamaan vuoteen työtön. Mutta takavuosien kokemuskella kolme kertaa tiesin tai tunsin sen, joko työn tai opiskelujen kautta, kenet valittiin. Kaksi kertaa noista olisin pitänyt itseäni parempana valintana.
Tietysti omalla osallani oli se paikkakunnalle jumittaminen ja mies, joka antoi vaihtoehdoksi asua yhdessä tai avioeron. Kun aloin puhua muuttamisesta, mies aina sanoi ettei hän saa mistään samalla palkalla vastaavaa työtä. Kun aloin puhua, että entäs minä, kun en saa mitään työtä. Mies alisti sanomalla, että luulenko että muualta saisin sen kummemmin. En luullut vaan tiesin. Lasten kasvettua aloin hakea ympäri Suomen ja sain työpaikan - sanoin miehelle, että jos nyt haluat erota niin sitten erotaan. Lopulta kävi niin päin, että mies kuitenkin sai samalla palkalla vastaavan työn ja tuli perässä.
Mutta kun näitä keskusteluja lukee, niin kyllähän osa työttömien haukkumisviesteistä on niin kummallisia, ettei voi tajuta, kuka sellaisen kirjoittajaa on palkannut yhtään mihinkään. Esim. onhan se aika pölkkypää, joka luulee, että mol.fi-sivujen paikat on auki työvoimapulan vuoksi tai että niitä paikkoja hakee vain työttömät. Normaalijärkinen tajuaa, että se on vain yksi työpaikkojen ilmoituskanava ihan siinä missä lehdet tai firmojen omat sivut.
Miksi ehdotatte muuttoa Helsinkiin? Siellä on enemmän työttömiä kuin ns. maakunnissa, joten kannattaa hakeutua Pälkäneelle tai Loimaalle, jollekin pienehkölle paikkakunnalle, jossa työttömyys% on pienempi kuin Helsingissä ja asunnot halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ne Kelan tuet eivät riitä lähimaillekaan kattamaan todellisia kustannuksia. Oliko lisää näitä hyödyttömiä neuvoja?
Eli ilmaiseksi pitäisi saada sekin? No ei yllätä.
"Todelliset" kustannukset on myös aika hauska käsite. Tokihan muuttoon saa halutessaan uppoamaan tuhottamasti rahaa, mutta kyllä jokainen osaa ne kulut optimoida ja minimoida aina naurettavuuksiin asti; jokainen muuttotalkoissa ollut tietää varmasti näitä tapauksia. Mutta mitäpä ei työhaluton olisi valmis tekemään sen eteen, että löytyisi syy jättää työt väliin.
Teepä kaikessa viisaudessasi tällaiselle tyhmälle työttömälle ihan konkreettinen laskelma, miten saisin nuo muuttokustannukset katettua ja lisäksi taattua toimeentuloni sille muuttokuukaudelle. Asun Oulussa ja pitäisi muuttaa Helsinkiin. Minulla tai tuttavillani ei ole autoa tai ajokorttia. Tukia saan noin 950e/kk. Vuokrani on 550e/kk. Kela myöntää muuttotukea 120e.
Vuokraat helsingistä asunnon, jonne Kela maksaa takuuvuokran, päälle saat todennäköisesti asumistuen. Muuttoavustuksen voit käyttää perustavaroiden ostamiseen, haet vaikka jostain halvan patjan. Romusi siellä Oulussa siirrät varastoon ja haet ne kun palkastasi olet saanut säästettyä ne todelliset kustannuksesi.
Kela maksaa kolmen kuukauden takuuvuokran Helsingissä sijaitsevaan asuntoon naps vaan? Muuttoavustus käytetään patjan ostamiseen, ja Oulusta siirrytään taikamatolla Helsinkiin? Oulussa on ilmaisia varastotiloja joissa pitää "romuja" kunnes on saanut palkasta säästettyä ne "todelliset kustannukset"? Vau, kuinka käytännöllistä!!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ehdotatte muuttoa Helsinkiin? Siellä on enemmän työttömiä kuin ns. maakunnissa, joten kannattaa hakeutua Pälkäneelle tai Loimaalle, jollekin pienehkölle paikkakunnalle, jossa työttömyys% on pienempi kuin Helsingissä ja asunnot halvempia.
No, hei, koska Helsinki on kuitenkin Helsinki. Maanpäälinen paratiisi, jossa ei ole lainkaan ongelmia ja työttömälläkin on vara asua hotellissa. Nuo Helsingin työttömät ovat vain itse liian laiskoja mennäkseen töihin. Jos vähänkään viitsisivät, voisivat tuosta vaan marssia töihin, koska ollaan kuitenkin Helsingissä, jossa ei ole samanlaisia rajoitteita kuin muualla Suomessa. Katso vaikka Salkkareita niin näet, miten helppoa on elämä Helsingissä.
Nyt tiedän, mitä teen huomenna. Ensin menen Kelaan ja haen sieltä takuuvuokrat, asumislisät ja muuttokorvaukset. Sitten astelen sosiaalitoimistoon ja haen sieltä ennakoivan toimeentulotuen muuttamista varten. Sen jälkeen pakkaan tavarani oululaiseen ilmaisvarastoon ja matkustan ilmaiseksi Helsinkiin töihin. Majoitun hotelliin siksi aikaa kunnes löydän asunnon. Miksei kukaan kertonut aiemmin, että työllistyminen on noin helppoa? Olisin tehnyt nämä asiat jo ajat sitten ja tahkoaisin jo sievoiset summat helsinkiläisessä työpaikassani. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Helsinki city, here I come!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmät aukeavat sitten, kun leikkuri osuu omalle kohdalle.
Eihän siinä mitään, hotelliin vaan toiselle puolelle maata, kamat varastoon ja uutta työtä tavoittelemaan, pankin kautta toki lainaa hakien :)
Niin helppoahan hän sanoo sen olevan.
Moni muuttaa toiselle mantereellekin tällä taktiikalla. Sinä et oman maan sisällä saa itsestäsi irti.
Valtaosa tarjolla olevista töistä on lyhyitä työsuhteita. Lähtisitkö itse moiseen rumbaan muutaman kuukauden tähden? kenties useamman kerran?
Tai jos työtä on vain muutama tunti viikossa ja palkka joku 8€/h? Brutto tietenkin.
Tai jos se työ on sitä työtä jolla pipilä paukuttelee henkseleitään eli työttömyyskorvaus ja yhdeksän euron karkkiraha päälle, nämähän ovat hallituksen mielestä työllisiä, eivät työttömiä.
T: Eri
Lähtisin ja olen lähtenyt, niistä pätkistä sitten tulee sellaista kokemusta, että löytyy myös se pysyvä työ. Ei kukaan enää nykyään palkkaa suoraan vakityöhön, ja niissäkin harvoissa paikoissa on koeaika.
Jos ei kelpaa pätkä, syrjäytyy.
Oikeasti pätkien takia lainaa ja hotelleihin?
Olen myös tehnyt sijaisuuksia ja pätkätöitä koko "työurani". Kaksi ammattitutkintoa, miltei 20 vuotta työelämää. Nyt viisi ja puoli vuotta työttömänä. Ennen sain joka työn johon hain, en enää pääse edes haastatteluun. Kilttinä tyttönä olen tietysti ollut te-toimiston kurssilla, työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vakityötä en ole koskaan saanut.
Ja palkka on aina ollut alle 2000 euroa (markka-aika muunnettuna euroiksi myös) kuussa eli liian suuria en tavoittele.
Enää en viisikymppisenä lähtisi muuttelemaan eestaas lyhyiden pätkien takia.
Tee sinä niin jos koet että se on tärkeää, minä arvostan nykyään omaa mielenterveyttä ja itsetuntoa sen verran että en suostu enää pompotteluihin pilkkahinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään, hotelliin vaan toiselle puolelle maata, kamat varastoon ja uutta työtä tavoittelemaan, pankin kautta toki lainaa hakien :)
Moni muuttaa toiselle mantereellekin tällä taktiikalla. Sinä et oman maan sisällä saa itsestäsi irti.
Valtaosa tarjolla olevista töistä on lyhyitä työsuhteita. Lähtisitkö itse moiseen rumbaan muutaman kuukauden tähden? kenties useamman kerran?
Tai jos työtä on vain muutama tunti viikossa ja palkka joku 8€/h? Brutto tietenkin.
Tai jos se työ on sitä työtä jolla pipilä paukuttelee henkseleitään eli työttömyyskorvaus ja yhdeksän euron karkkiraha päälle, nämähän ovat hallituksen mielestä työllisiä, eivät työttömiä.
Lähtisin ja olen lähtenyt, niistä pätkistä sitten tulee sellaista kokemusta, että löytyy myös se pysyvä työ. Ei kukaan enää nykyään palkkaa suoraan vakityöhön, ja niissäkin harvoissa paikoissa on koeaika.
Luuletko että tosiaan löytyy se vakityö? Monella kokemus että kun paljon tehnyt pätkiä on työnantajan silmissä epäilyttävä kun ei ole vakinaista työtä saanut - eikä siis saa nytkään.
Utelias. kirjoitti:
Minua aina näissä keskusteluissa kiinnostaa, minkä alan maistereita nämä työttömät tai pelkkää pätkää tekevät ovat? Mikä on ollut pääaineenne?
Biokemia. Myös lukuisia sivuaineita muista luonnontieteistä ja opettajan pätevyys (bi, ge, ke).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytyyhän siinäkin jos elämä menee paikasta toiseen muutaman kuukauden välein muuttaessa.
Ei silloin sitoudu mihinkään eikä solmi ihmissuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että tosiaan löytyy se vakityö? Monella kokemus että kun paljon tehnyt pätkiä on työnantajan silmissä epäilyttävä kun ei ole vakinaista työtä saanut - eikä siis saa nytkään.
Ja kaikki mun tietämät töissä olijat ovat todellakin ensin saaneet sen pätkän, niin minäkin. Pätkä ei tarkoita varmaa vakinaistamista, mutta ilman pätkää/työkokemusta ei varmasti saa töitä.
Työstä voi vaihtaa parempaan työhön, työttömyydestä ei vaihdeta mihinkään.
Ja juuri 50+ iässä kannattaa ottaa kaikki työt mitä saa, tilanne on se että työikää on vielä jäljellä 15 v ja työllistyminen oikeasti on vaikeaa. Suurin stressi ei tule työssä, suurin stressi on elää jatkuvassa köyhyydessä tietäen, että sitä samaa köyhyyttä se sitten tulee olemaan elämän loppuun saakka. Kun ei voinut muuttaa jonkun parin satkun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytyyhän siinäkin jos elämä menee paikasta toiseen muutaman kuukauden välein muuttaessa.
Höpö höpö, muuttaa sen yhden kerran sen verran isoon kaupunkiin, ettei tarvitse muuttaa toista kertaa vaikka työ vaihtuu. Työhaluttomat tekee sen, että on pakko rakentaa aktiivimalleja, karensseja ja muuta keppiä, josta sitten kärsivät työhaluisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki mun tietämät töissä olijat ovat todellakin ensin saaneet sen pätkän, niin minäkin. Pätkä ei tarkoita varmaa vakinaistamista, mutta ilman pätkää/työkokemusta ei varmasti saa töitä.
Ja juuri 50+ iässä kannattaa ottaa kaikki työt mitä saa, tilanne on se että työikää on vielä jäljellä 15 v ja työllistyminen oikeasti on vaikeaa. Suurin stressi ei tule työssä, suurin stressi on elää jatkuvassa köyhyydessä tietäen, että sitä samaa köyhyyttä se sitten tulee olemaan elämän loppuun saakka. Kun ei voinut muuttaa jonkun parin satkun takia.
En oel tuo mutta vastaan silti sinulle. Minä olen elämässäni ollut stressaantunein aina työelämässä ollessani, en työttömänä.
Viisikymppisellä voi olla monenlaisia terveysvaivoja jotka estävät minkä tahansa työn tekemisen. Saattaa olla myös muita syitä muuttohaluttomuuteen kuin muutama satku, isojakin syitä.
Muutenkaan en tajua tuota muuttovimmaa, Suomessa on työttömyyttä kaikkialla ja näiden työttömien pitäisi muuttaa ja toisten työttömien tulla tilalle. Ja itse olen niitä joka on tehnyt paljon pätkätöitä saamatta koskaan vakipaikkaa. Samallakin työnantajalla kymmenen vuotta. Kyllä sekin ihmistä syö.
Kukin ajattelee kuten tahtoo tai kykenee mutta itse pidän ihmistä muunakin kuin työttömänä jonka elämä on täynnä velvoitteita tai työllisenä joka on arvokas ja ansainnut oikeutensa olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin epäilen että jos 50-vuotiaaksi ei ole saanut vakinaista työtä ja nyt on jo lähes kuusi vuotta työttömyyttä takana ei sitä vakinaista paikkaa ole tulossa vieläkään.
Elämän epävarmuus ja kaiken lyhytaikaisuus on stressaavaa, lisäksi edelleen säilyvä pienituloisuus.
Mieluummin itsekin valitsisin jonkinlaisen (henkisen ja fyysisen) vakauden omalla kotipaikkakunnallani työttömänä kuin hajottaisin itseäni jonkun muun mieliksi siellä sun täällä.
Luuletteko te että kaikki työttömät pääsevät "siellä jossain" oleviin työpaikkoihin? Kyllä monet työttömät hakevat niitäkin ja ovat valmiit muuttamaan mutta eivätpä vain tule valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, muuttaa sen yhden kerran sen verran isoon kaupunkiin, ettei tarvitse muuttaa toista kertaa vaikka työ vaihtuu. Työhaluttomat tekee sen, että on pakko rakentaa aktiivimalleja, karensseja ja muuta keppiä, josta sitten kärsivät työhaluisetkin.
Nyt on pakko sanoa, että harvinaiset tyhmät, idioottimaiset ja vajaat ajatukset sinulla. Lopeta trollaus, idiootti.
Mä ainakin koin työttömänä ollessani, että suurin työllistymisen este ole tässäkin ketjussa esiintyneet asennevammat työttömiä kohtaan. En ole täydellinen, mutta toistaiseksi en ole yhtään täydellistä ihmistä tavannut. Jos työnantaja palkkaisi aina parhaan tyypin, niin virheitä, typeryyksiä ja rikoksia tehtäisin töissä paljon vähemmän ja huonoa asiakaspalvelua ei olisi. Kyllä se palkkaaminen monesti vastaa lottoa. Mm. poikani tuli valituksi arvalla kahdesta täysin tasaväkisestä joskus takavuosina, määräaikaiseen. Monesti kirjoittelijat työttömiä haukkuessaan päästävät aivan ihmeellisiä kommentteja. Itsestään liikoja luuleminen on hyvin yleistä, jos ei ole ollut työttömänä.
Tiedän muutamia tapauksia, jotka vielä työttömäksi jouduttuaan ovat luulleet olevansa ainutlaatuisia muita työttömiä parempia ja sitten ihmettelevät, kun kukaan ei heitä palkkaakaan. Työttömäksi voi joutua täysin yllättäin ja moni sellainen, joka luulee, että töitä saa kun haluaa, ei ole niitä saanutkaan. Samaan kastiin, mihin on itse muita alentanut, tippuu lopulta todella nopeasti.
En ole enää työtön ja osaan olla nöyrä. Työelämässä on paljon epäkelpoa sakkia, myös niissä, jotka eivät ole työttömiä olleet. Tuurilla ovat työnsä saaneet pitää ja muutama pitämällä meteliä itsestään, oikeasti tekemättä mitään ihmeellistä.
Eiköhän sinne joukkoon mahdu hyvin monen alan maistereita. Ja myös monia ei-maistereita. Itse olen ei-maisteri, joka tekee pätkätöitä. Jos olisin maisteri, en saisi näitä pätkiäkään, koska olisin ylikoulutettu tehtäviini.