Onko ihmisten käsitys työttömistä edelleenkin jostain -70 ja -80-luvuilta?
Miksi ihmiset eivät ymmärrä, ettei Suomessa enää olla missään kasarilla olleessa tilanteessa, jolloin oli käytännössä täystyöllisyys? Joo, silloin oltiin tilanteessa, että kun perjantai-iltapäivällä kaupungilla hengaillessa meni kysymään jostain kuppilasta töitä, niin työt sai aloittaa maanantaina. Silloin työttöminä ei suurimmaksi osaksi ollut muita kuin alkoholiongelmaisia ja erinäisiä elämänkoululaisia. Mutta se oli sellaista kulta-aikaa, etten usko sellaisen koskaan enää palaavan.
Mutta ajat ovat muuttuneet rajusti noista päivistä. Nykyään työttöminä on aivan helvetin paljon jopa koulutettuja, esimiesasemassa työskennelleitä henkilöitä, joilla on pitkää kansainvälistä työkokemusta. Eivätkä meinaa siitä huolimatta päästä juuri koskaan edes haastatteluihin.
Mutta ihmisillä taitaa edelleen käsitys työttömistä juurtaa tuolta 80-luvulta, ja sen vuoksi sanovat, että työttömät ovat laiskoja, elämänhallintaongelmaisia jne.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraat helsingistä asunnon, jonne Kela maksaa takuuvuokran, päälle saat todennäköisesti asumistuen. Muuttoavustuksen voit käyttää perustavaroiden ostamiseen, haet vaikka jostain halvan patjan.
Ja koska seuraavaksi esteeksi varmasti nousee ettei Hesasta saa vuokra-asuntoa ikinä, niin sitten vinkiksi että hotelleilta kannattaa kysellä majoitustarjouksia. Ovat ihan OK hinnaltaan eikä tarvitse hankkia kalusteita tai siirtää omiaan. Joissain on jopa yhteiskäyttökeittiöitä pitkäaikaisasukeille.
Ja tosissasi luulet, että työmarkkinatuella maksella hotelliasumisia?
Vierailija kirjoitti:
Eli edelleen sellaista kunnollista laskelmaa euromäärineen ja realistisine kustannuksineen odotellessa...
Tai jospa laittaisit vaikka ihan itse oman laskelmasi? Tai oikeastaan ehkä turha laittaa. Kuka ihme sinut edes töihin haluaisi kun sinulle pitäisi tuoda valmiina pöytään näemmä jo suunnitelmatkin, laskelmine kaikkineen. Ei anna oikein kuvaa aloitekykyisestä ihmisestä, mutta antaa kyllä oikein hyvän kuvan todellisesta työmotivaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli edelleen sellaista kunnollista laskelmaa euromäärineen ja realistisine kustannuksineen odotellessa...
Tai jospa laittaisit vaikka ihan itse oman laskelmasi? Tai oikeastaan ehkä turha laittaa. Kuka ihme sinut edes töihin haluaisi kun sinulle pitäisi tuoda valmiina pöytään näemmä jo suunnitelmatkin, laskelmine kaikkineen. Ei anna oikein kuvaa aloitekykyisestä ihmisestä, mutta antaa kyllä oikein hyvän kuvan todellisesta työmotivaatiosta.
Tein jo oman laskelmani tuonne ylemmäs. Siitä näet, miten realistista on työttömän muuttaa Oulusta Helsinkiin. Jos esittää väitteitä, ne tulee kyetä perustelemaan realistisesti. Minä tyhmänä työttömänä pystyin, joten ei luulisi viisaalle työssäkäyvällekään olevan ongelma. Annoin jopa luvut valmiiksi. Minä en kaikkea tarvitse valmiina, mutta jos minulta vaaditaan epärealistisia asioita, haluan kuulla perustelut näillä vaatimuksille. Jos kykenet osoittamaan, että minun on taloudellisesti mahdollista muuttaa Helsinkiin, teen sen heti huomenna. Aloitekyky kun ei tässä ole ongelma, vaan raha. Sitä ei työttömällä ole ihan siinä määrin kuin työssäkäyvällä, vaikka työssäkäyvät kuvittelevatkin että yhteiskunnan tuilla elellään herroiksi ja rahaa jää jopa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein jo oman laskelmani tuonne ylemmäs. Siitä näet, miten realistista on työttömän muuttaa Oulusta Helsinkiin. Jos esittää väitteitä, ne tulee kyetä perustelemaan realistisesti. Minä tyhmänä työttömänä pystyin, joten ei luulisi viisaalle työssäkäyvällekään olevan ongelma. Annoin jopa luvut valmiiksi. Minä en kaikkea tarvitse valmiina, mutta jos minulta vaaditaan epärealistisia asioita, haluan kuulla perustelut näillä vaatimuksille. Jos kykenet osoittamaan, että minun on taloudellisesti mahdollista muuttaa Helsinkiin, teen sen heti huomenna. Aloitekyky kun ei tässä ole ongelma, vaan raha. Sitä ei työttömällä ole ihan siinä määrin kuin työssäkäyvällä, vaikka työssäkäyvät kuvittelevatkin että yhteiskunnan tuilla elellään herroiksi ja rahaa jää jopa säästöön.
Kuule ota vaikka lainaa, koska työllistyminen on kaikille investointi. Moni investoi työllistymiseensä kymppitonneja opiskellessaan lukuisia vuosia. Sekin kustannetaanm lainarahalla. Sinulle sen sijaan muutaman huntin lainaaminen on liian vaikeaa. Et tule koskaan työllistymään koska et a) halua ja B) olet aloitekyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla tollasta käsitystä kyllä
On, se käy harvinaisen selväksi kun lueskelee näitä "työttömät vaan makoilee kotona ja syljeskelee, mikseivät mene töihin"-juttuja joka paikasta.
Samaan aikaan on julkisuudessa tyyppejä, jotka eivät edes halua töihin.
Asun Helsingistä noin 600 km päässä ja meillä on vaikeuksia löytää päteviä työntekijöitä. Eli jotain outoa tässä työttömyystilastot tapissa ja siinä millaisia ihmisä tulee työhaastatteluun... eikä kyse ole puhelinmyynti tms. matalapalkka orjatyöstä.
Näkeehän sen tästäkin ketjusta. Jos jotain työpaikkoja ehdottelee näille kaikki kelpaa -tyypeille, niin heti alkaa tekosyiden keksiminen, ei ole just sitä tai tätä kurssia käyty, ei ole varaa muuttaa tai on jopa vammainen kaikkiin työpaikkoihin. Jos ei ole työmarkkinoiden käytössä, pitäiskö sieltä työttömyyskorvauksilta siirtyä jonnekin muualle. Työttömyyskorvaus kun on tarkoitettu työhaluisille.
Missähän kohtaa täällä on ehdotettu työpaikkoja? No, joo yksi kaipaili Helsinkiin tekijöitä, mutta kai jopa sinun järjenjuoksusi sen verran kykenee ymmärtämään, että työttömyyskorvaus ei kata muuttokuluja vaikkapa Rovaniemeltä Helsinkiin.
Kela myöntää tukea muuttokustannuksiin ja takuuvuokriin. Oliko lisää tekosyitä?
Kyllä, mutta ne Kelan tuet eivät riitä lähimaillekaan kattamaan todellisia kustannuksia. Oliko lisää näitä hyödyttömiä neuvoja?
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa koko sinun elämäsi, mutta sinä et ole valmis antamaan sille mitään?
Eli esimerkkinä oleva muutto Rovaniemeltä Helsinkiin ei olekaan yhtään mitään? Jos ihminen on valmis muuttamaan toiseen päähän maata päästäkseen töihin niin häntä ei voi yhteiskunta kunnolla tukea asian toteuttamisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi työnantajasi (jos sinulla oikeasti sellaista edes on). Ei varmasti ole helppoa, kun työntekijä ei osaa edes alakoulutason matematiikkaa ja argumentointitaito on eskaritasolla. Ei anna oikein kuvaa aikuisesta järkevästä ihmisestä, kun asioihin perehtymättä huutelee mitä sattuu ja sitten kun pitäisi perustella näkemyksensä, ryhtyy mollaamaan vastapuolta, jota ei tunne millään tasolla. Oikeasti siellä eskarissakin tapaa kypsempää ajattelua kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ota vaikka lainaa, koska työllistyminen on kaikille investointi. Moni investoi työllistymiseensä kymppitonneja opiskellessaan lukuisia vuosia. Sekin kustannetaanm lainarahalla. Sinulle sen sijaan muutaman huntin lainaaminen on liian vaikeaa. Et tule koskaan työllistymään koska et a) halua ja B) olet aloitekyvytön.
Mistähän pankista työtön saa lainaa muuttokustannuksiin? Kerro heti niin lähden välittömästi oven taakse odottamaan sen konttorin avautumista. Niissä pankeissa, joissa itse olen asioinut, lainaa ei saa ellei ole riittäviä tuloja sen takaisinmaksamiseksi. Työmarkkinatukea ei jostain syystä katsota riittäväksi siihen tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ne Kelan tuet eivät riitä lähimaillekaan kattamaan todellisia kustannuksia. Oliko lisää näitä hyödyttömiä neuvoja?
Eli ilmaiseksi pitäisi saada sekin? No ei yllätä.
"Todelliset" kustannukset on myös aika hauska käsite. Tokihan muuttoon saa halutessaan uppoamaan tuhottamasti rahaa, mutta kyllä jokainen osaa ne kulut optimoida ja minimoida aina naurettavuuksiin asti; jokainen muuttotalkoissa ollut tietää varmasti näitä tapauksia. Mutta mitäpä ei työhaluton olisi valmis tekemään sen eteen, että löytyisi syy jättää työt väliin.
Teepä kaikessa viisaudessasi tällaiselle tyhmälle työttömälle ihan konkreettinen laskelma, miten saisin nuo muuttokustannukset katettua ja lisäksi taattua toimeentuloni sille muuttokuukaudelle. Asun Oulussa ja pitäisi muuttaa Helsinkiin. Minulla tai tuttavillani ei ole autoa tai ajokorttia. Tukia saan noin 950e/kk. Vuokrani on 550e/kk. Kela myöntää muuttotukea 120e.
Vuokraat helsingistä asunnon, jonne Kela maksaa takuuvuokran, päälle saat todennäköisesti asumistuen. Muuttoavustuksen voit käyttää perustavaroiden ostamiseen, haet vaikka jostain halvan patjan. Romusi siellä Oulussa siirrät varastoon ja haet ne kun palkastasi olet saanut säästettyä ne todelliset kustannuksesi.
Hyi kuinka olet inhottava ja alhainen ihminen; "romusi" voit viedä jne.
Ei sinua ainakaan ylevöitä se että ilmeisesti katsot itse olevasi jotenkin työttömiä parempi yms.
Ja miksi ylimielisesti sivuutat toistuvasti sinulle esitetyt tosiasiat kelan tuista ja muuttamisen kustannuksista?
Ei voi kuin toivoa että elämä heittää kohdallasi asiat niin että saat itse kokea mitä on elää sitä tilannetta mitä et nyt millään suostu ymmärtämään.
Nyt on kyllä sen tason perusteluita, että ihme jos ei Suomen työttömyys ala kohta ratketa. Kaikki työttömät vaan joukolla pankkiin hakemaan lainaa muuttokustannuksiin ja sitten Kelan tuilla vuokrataan asunto Helsingistä. Jos ei heti löydy asuntoa niin hotelliin vaan, se on halpaa ja kätevää. Ja tadaa meillä on täystyöllisyys! Helppoa ja kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Siitä näet, miten realistista on työttömän muuttaa Oulusta Helsinkiin.
Työhaluton ulisee työttömänä muuttamisesta ja sen mahdottomuudesta. Työhaluinen sen sijaan hakisi työpaikkaa Helsingistä, selvittäisi asumiskuviomahdollisuudet valmiiksi (esim. tilapäinen hotellin pitkäaikaismajoitus Helsingissä ja varasto vanhoille kamoille vanhalla kotipaikalla) ja työpaikan saatuaan suorittaisi sitten sopivan ajan päästä muuton loppuun, kun olisi sopiva kämppä löytynyt jne.
Hauska tämä trolli, jonka mielestä Kela maksaa kaiken mitä vaan hoksaa pyytää ja työttömyyskorvauksellakin asutaan tuosta vaan vaikka hotellissa. Tai toivon todella, että hän on trolli. Jos ei ole, niin on todella pelottavaa, että joku on noin pihalla todellisuudesta. Edes kansanedustajat eivät ole osoittaneet noin suurta harhaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaluton ulisee työttömänä muuttamisesta ja sen mahdottomuudesta. Työhaluinen sen sijaan hakisi työpaikkaa Helsingistä, selvittäisi asumiskuviomahdollisuudet valmiiksi (esim. tilapäinen hotellin pitkäaikaismajoitus Helsingissä ja varasto vanhoille kamoille vanhalla kotipaikalla) ja työpaikan saatuaan suorittaisi sitten sopivan ajan päästä muuton loppuun, kun olisi sopiva kämppä löytynyt jne.
Edelleen jätät huomiotta sen, että ne työttömän rahat loppuisivat jo ennen kuin hän pääsisi edes sinne Helsinkiin asti. Puhumattakaan nyt siitä, että työmarkkinatuella muka voisi asustella hotellissa. Toivon todella, että saat pitää suojatyöpaikkasi. Et nimittäin pärjäisi päivääkään, jos sinun pitäisi elää alle 1 000e kuukausituloilla niin kuin työttömät elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja idiootti ulisee työhaluttomuudesta, vaikka esitetään selkeitä lukuja todisteeksi. Ekaluokkalainenkin ymmärtää, ettei Helsinkiin voi muuttaa, jos pelkkä asunnon hankkiminen saa tilin 130 miinukselle. Tosiasioita ei voi muuttaa, vaikka kuinka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta puuttuu edelleen se tärkein eli konkreettiset luvut. Hotellihuoneen hinta, asunnon vuokra jne. Minä laitoin jo laskelman kehiin, joten nyt on sinun vuorosi. Lähtökohtana on siis ne 1070e kuukausitulot, jos ehti unohtua meuhkatessa.
Kyllä se elämä trollillekin jossain vaiheessa opettaa realiteetteja. Sitten on turha tulla ulvomaan, kun ei pärjääkään pelkillä tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkin halusi loppuvat hyvin äkkiä, kun pankkitililtä loppuu kate. Toivon, että jonain päivänä koetkin sen niin silmäsi avautuvat todellisuudelle.
Kyllä on kyse vanhoista käsityksistä, ei nähdä tämän päivän tilannetta. Vuosikymmeniä sitten tosiaan saatiin töitä, kun vain vaivauduttiin kysymään niitä.
Minä olen työtön ja 62-vuotias. Kohdallani on aivan selvää, että kukaan työnantaja ei kiinnostu.
Kuka Suomessa ajaa liian vanhojen työttömien asiaa? Ei kukaan todellakaan. Eläkeikään on vielä vajaa 2 vuotta. Ehkä saisin siivoojan tai avustajan töitä, mutta fysiikkani ei kestä näitä töitä enää. Näitä on siis tullut tehtyä, vaikka ne eivät koulutustani vastaa. Fysiikan lisäksi - henkinen kantti ei enää jousta etenkään avustajantöitä.
Olen aikalailla pattitilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työttömyys edelleen samanlainen peritty asia kuin alhainen sosiaaliluokka? Omassa keskiluokkaisessa tuttavapiirissä ei ole ketään, joka olisi ollut työttömänä yli 3 kk aikaa. Nuoret saa töitä valmistuttuaan, pätkätöissä ei ole kukaan (paitsi opiskelijat ja pari sairaanhoitajaa, mutta heillä se on oma valinta). Jotenkin tuntuu, että työttömyys kasautuu tiettyihin perheisiin ja tietynlaiseen elämäntapaan.
Sinulla on vain suppea tuttava piiri ja siinä piirissä on käynyt ihmisillä hyvä tuuri. Omassa tuttavapiirissäni pitkään työttömänä olleista löytyy ihmisiä ihan laidasta laitaan ja hyvin kirjavilla taustoilla. On kahden lääkärin lapsia siinä missä työttömän yh:n lapsiakin. Eli en omasta kokemuspiiristäni käsin näe minkäänlaista yhteyttä työttömyyden ja sosiaaliluokan välillä. Puhumattakaan, että työttömyys jotenkin periytyisi. Ylipäätään tuollainen luokka-ajattelu on jäänne jostain feodaaliyhteiskunnasta, jos minulta kysytään.
Mikä koulutus näillä kahden lääkärin lapsilla on? Ovatko valmiita muuttamaan työpaikan perässä muualle?
Diplomi-insinööri. On valmis muuttamaan työn perässä. Se vaan ei riitä, kun ikää on lähes 50.
Toinen lääkärin lapsi (hänellä vain äiti on lääkäri, isän ammattia en muista) on jonkin sortin it-osaaja (tradenomi taitaa olla virallinen tutkinto). Muuttohalukkuudesta en tiedä, mutta sinkkuna ei luultavasti olisi ongelma vaihtaa paikkakuntaakin. Asuu Helsingissä.
50 v. lapsi... ystäväni on myös 50 v. lääkäreiden lapsi, töissä kuten minäkin insinöörin ja sairaanhoitajan lapsi, ikääkin meillä on yli 50 v. Molemmilla DI:n koulutus.
Ilmeisesti tämäkin lääkärin lapsi on ollut joskus töissä.
Silmät aukeavat sitten, kun leikkuri osuu omalle kohdalle.
Et osannut itse laskea, joten minäpä autan:
Tuloni ovat muuttotuen kanssa 1070e/kk (sisältää sen mainostamasi asumislisän).
Asunnon vuokra Helsingissä 600e/kk (täysin realistinen, jopa alakanttiin laskettu)
Takuuvuokra 1200e/kk (useimmiten pyydetään tuo 2kk vuokra), josta Kela maksaa puolet (ei maksa enempää, tiedän kokemuksesta)
Ja kappas: Ollaankin jo 130e miinuksella. Eikä vielä ole maksettu varaston vuokraa, ruokaa, sähkölaskua, puhelinlaskua, tavaroiden siirtämistä sinne varastoon, matkaa Oulusta Helsinkiin jne. jne.
Oikeastiko työssäkäyvät ovat näin hukassa ihan peruslaskutoimitusten kanssa? En taida halutakaan töihin, kun siellä realiteetit noin pahasti unohtuvat.