Pankki lähetti kortin jossa lähimaksuominaisuus - miten sen saa pois
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa mun äiti 80 v selviää korttiensa kanssa loistavasti. Ihme että ei noin nuoret kuin te.
Minä olen 53 eikä ongelma ole kortin käytössä selviämisessä, vaan siinä etten halua käyttää lähimaksua. Käytän pankkikorttia vain isojen summien maksamiseen eli muutaman kerran vuodessa hammaslääkärillä, eläinlääkärillä, huonekaluliikkeessä ymv. Minun kannaltani lähimaksuominaisuus on siis a) tarpeeton ja b) turha riski menettää rahaa, jos korttini varastetaan.
Sittenhän voit säilyttää korttia kotona. Kuinka iso todennäköisyys on että korttisi varastetaan juuri sinä päivänä kerran puolessa vuodessa kun kortti on sulla mukana?
Jos taas vastaat että kortti on sulla mukana kun nostat tililtä käteistä jota käytät... Etkö ole yhtään huolissasi sen käteisen varastamisesta? Sitähän ei ole toivoakaan saada takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse ottaa käyttöön.
Niinpä. Sehän aktivoidaan käyttämällä lähimaksua, ja jos ei käytä, se ei aktivoidu. Voi hyvä isä kun ei osata ohjeita lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Olen kahden pankin asiakas ja kummassakin saa kortin ilman lähimaksuominaisuutta ja voi myös poistaa lähimaksuominaisuuden kortista, jolle sellaisen on varomatta tilannut.
Itse käytän kahta korttia: kortti tilille, jossa ei ole lähimaksuominaisuutta ja jossa pidän suurempia summia. Toinen kortti on päivittäin käytössä, siinä on lähimaksu. Tämän kortin tilille laitan vain joka päivä summan, jonka arvioin käyttäväni päivän aikana. Voin siis enimmäkseen menettää 10-20 euroa, jonka yleensä tilille laitan päiväksi. PIN-koodin kortti kysyy noin joka 5. tai 6. maksukerta.
Kortti pitä tietenkin pitää huolella tallessa ja mielellään kotelossa jossa RFID-suoja, jos pelkää että kortti etäluetaan. Ymmärtääkseni jos kortti etäluetaan, kortin omistajan pitäisi saada pankilta/luottokorttifirmalta rahat takaisin.
Onko se pin-koodi sama kuin jolla nostetaan rahaa automaatista?
On. Joka kortilla on PIN-koodi, eli voit maksaa lähimaksukortillakin halutessasi vain PIN-koodilla tavalliseen tapaan. Tai vain nostaa rahaa seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kanssa ja sanoin,että en halua.Pankista soittivat ja kertoivat ,että kaikille tulee sama ja en voi vaihtaa.Kysyin ,entäs jos kun kortti häviää?En välttämättä huomaa sitä heti ja sen aikana joku voi hyvin käyttää sitä.Neuvoivat mun pitää sitten ilmoittaa ja he rupeavat tutkii sitä.Olin vaan just ja siinähän riita alkaa ,että millä todistan ,että minä en ole sitä käyttänyt? Heitin huvikseni esimerkkejä.Virkailija oli pahoillaan ja sanoi no näin se nyt on vaan.
Pankin pitää kyetä osoittamaan että sinä käytit korttia, eikä toisinpäin.
Elikkä kun kortti katoaa ja joku vieras käyttää korttiasi (ilman että olet antanut pin-koodia) niin saat rahasi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka laiskoja ihmisistä on tullut, jos ei edes pin-koodia jaksa näpytellä maksutilanteessa? Minusta tuo lähimaksu on idioottimaisimpia nykykeksintöjä.
Pankit laittaa kortteihin väkisin lähimaksun, ei ole ihmisten laiskuudesta kyse!
Et ole tainnut ymmärtää koko keskustelun pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.
Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa.
Satunnaisesti tosiaan, mulla ei oo vielä koskaan kysynyt..
Mulla kysyy ainakin viikoittain.
Ootko varma että siinä on se? Munkin kortissa on se kuva mutta ei siinä ole sitä kuitenkaan. Tai ei ainakaan pitäis olla koska erikseen kielsin sen kun hakemuksen tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaa korttinsa kadonneeksi pitää ilmoittaa pankkiin. Jos joku on ehtinyt käyttää ennen kuoletusta sitä niin pankki huomioi sen eikä tule sulle maksuun. Jos rikoksella on sun tililtä rahaa viety ei se jää sun tappioksi. Mulla pöllittiin kassista lompakko Helsingin keskustassa. Turvakamerakuvaa olisi ollut saatavilla mutta ei poliisit ryhtyneet tutkailemaan niitä niin vähäpätöisen asian takia.
Minä en ainakaan luottaisi siihen että pankki maksaa. Oikeus on päättänyt että jos kortin mukanaoloa ei tarkista tunnin välein niin se on huolimatonta käsittelyä, jolloin joutuu itse maksamaan rosvon ostokset. Kuinka moni tarkastelee jatkuvasti että kortti on lompakossa?
Eikö se ole vuorokauden välein tuo velvollisuus tarkastaa että kortti on tallessa? Vuorokausi kortin katoamisesta siis on aikaa kuolettaa se kortti. Siinä katoamisen ja vuorokauden välillä luottokorttiyhtiö vastaa käytöstä. Itselläni on 10.000€ luottoraja MasterCardissa ja lähimaksuominaisuus siinä. Se kysyy satunnaisesti PIN -koodia, kerran on kahdessa vuodessa kysynyt kun lähimaksuominaisuutta olen käyttänyt. Ehkä sillä jonkun 500€ saisi joku käytettyä vuorokaudessa jos se katoaisi tai varastettaisiin, 50€ on raja lähimaksulle. Saisihan tuon toki tunnissakin varmaan helposti käytettyä jos nykyään tuo tunti on rajana, mutta ainakin kolmisen vuotta sitten kun hukkasin rahapussini eli se jäi taksiin kaikkine kortteineen, joilla luottorajaa silloin yhteensä noin 20.000€ oli (Kaksi Mastercardia, yksi visa, Amex ja Diners) ja joilla ei käyttörajaa (Amex ja Diners) ollut edes erikseen rajoitettu eli periaatteessa rajaton luotto + velaksi yli seuraavan lasku oli rajana tuo n. 20.000€ niin tilintarkastajana Price Waterhouse Coopersilla työskentelevä ekonomiveljeni mainitsi perästä että eihän tuossa mitään hätää ollut kun kävin vain nukkumaan vaikka huomasin rahapussin jääneenkin taksiin kun vuorokausi on aikaa toimia ja kuolettaa ne kortit. No rahapussi löytyi sitten kun soittelin taksiin seuraavana päivänä, olin taksikuitin onneksi säästänyt ja siinä oli kuskin puhelinnumero.
Rahapussina minulla on kyllä RFD-suojattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.
Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa.
Minulla on kysynyt tasan kerran ja se on ollut käytössä kyllä hyvän aikaa.
Ja tietysti pitää kuolettaa, mutta se on vaikea jos ei huomaa sen kadonneen kuin tunnin, parin tai puolen päivän jälkeen.
Nimimerkillä "jätinkö lompakon muka kotiin tai mihin minä sen puhelimen laitoin"
Kohtalaisen yksinkertaista jengiä täällä. Sama porukka joka vinkuu tunnuslukulistoista luopumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse ottaa käyttöön.
Näin on. Jos ei käytä pankkikorttia maksamiseen, niin myöskään lähimaksuominaisuus ei aktivoida. Toisin sanoen nostaa pankkikortilla vain käteistä automaatista.
Muuten Danske Bankilla oli vielä mahdollista uusia pankkikortti ilman lähimaksuominaisuutta, mutta Osuuspankissa ja S-Pankissa ei nähtävästi onnistu.
eikö sun nettipankissa ole valikkoa mistä saa ton lähimaksun pois päältä? Mulla on ja voin itse valita haluanko sen olevan päällä. Olen ottanut pois päältä ja maksan aina pin koodilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kysynyt tasan kerran ja se on ollut käytössä kyllä hyvän aikaa.
Ja tietysti pitää kuolettaa, mutta se on vaikea jos ei huomaa sen kadonneen kuin tunnin, parin tai puolen päivän jälkeen.
Nimimerkillä "jätinkö lompakon muka kotiin tai mihin minä sen puhelimen laitoin"
Ja sinäkö et koskaan maksa suurempia ostoksia kortilla tai nosta sillä rahaa? Silloinhan se PIN on pakko laittaa eli laskuri nollaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä pankista sait takas normaalin kortin ? Nordeasta ei saa vaikka pyysin.Sanoi kaikkiin pankkeihin tulossa pikku hiljaa tuo lähimaksu.Äidille sanoin ole varovainen kortin kanssa.Hän ei olisi myöskään halunut mitään uutta korttia!!
Äskettäin tuli uusi OP:n kortti ja se on edelleen ilman lähimaksua, kuten jo edellisen kortin suhteen oli asiakaspalvelun kanssa sovittu. Kuvaa ei voi valita lähimaksuttomaan korttiin itse, se on perusvalkoinen.
Mitä jos vaan pitäisitte erikseen korttitiliä, johon laittaisitte vain sen verran rahaa, ettei talous kaadu jos se katoaa? Ei tulisi myöskään vahingossa shoppailtua liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaa korttinsa kadonneeksi pitää ilmoittaa pankkiin. Jos joku on ehtinyt käyttää ennen kuoletusta sitä niin pankki huomioi sen eikä tule sulle maksuun. Jos rikoksella on sun tililtä rahaa viety ei se jää sun tappioksi. Mulla pöllittiin kassista lompakko Helsingin keskustassa. Turvakamerakuvaa olisi ollut saatavilla mutta ei poliisit ryhtyneet tutkailemaan niitä niin vähäpätöisen asian takia.
Minä en ainakaan luottaisi siihen että pankki maksaa. Oikeus on päättänyt että jos kortin mukanaoloa ei tarkista tunnin välein niin se on huolimatonta käsittelyä, jolloin joutuu itse maksamaan rosvon ostokset. Kuinka moni tarkastelee jatkuvasti että kortti on lompakossa?
Eikö se ole vuorokauden välein tuo velvollisuus tarkastaa että kortti on tallessa? Vuorokausi kortin katoamisesta siis on aikaa kuolettaa se kortti. Siinä katoamisen ja vuorokauden välillä luottokorttiyhtiö vastaa käytöstä. Itselläni on 10.000€ luottoraja MasterCardissa ja lähimaksuominaisuus siinä. Se kysyy satunnaisesti PIN -koodia, kerran on kahdessa vuodessa kysynyt kun lähimaksuominaisuutta olen käyttänyt. Ehkä sillä jonkun 500€ saisi joku käytettyä vuorokaudessa jos se katoaisi tai varastettaisiin, 50€ on raja lähimaksulle. Saisihan tuon toki tunnissakin varmaan helposti käytettyä jos nykyään tuo tunti on rajana, mutta ainakin kolmisen vuotta sitten kun hukkasin rahapussini eli se jäi taksiin kaikkine kortteineen, joilla luottorajaa silloin yhteensä noin 20.000€ oli (Kaksi Mastercardia, yksi visa, Amex ja Diners) ja joilla ei käyttörajaa (Amex ja Diners) ollut edes erikseen rajoitettu eli periaatteessa rajaton luotto + velaksi yli seuraavan lasku oli rajana tuo n. 20.000€ niin tilintarkastajana Price Waterhouse Coopersilla työskentelevä ekonomiveljeni mainitsi perästä että eihän tuossa mitään hätää ollut kun kävin vain nukkumaan vaikka huomasin rahapussin jääneenkin taksiin kun vuorokausi on aikaa toimia ja kuolettaa ne kortit. No rahapussi löytyi sitten kun soittelin taksiin seuraavana päivänä, olin taksikuitin onneksi säästänyt ja siinä oli kuskin puhelinnumero.
Tännekin näyttää aina eksyvän joku, joka on jotakin esittävinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistin väärin tuon tunnin, ei ole mitään tiettyä aikarajaa vaan se on erittäin tulkinnanvaraista miten usein kortin mukanaolo pitää tarkistaa. Dokumentissa on sivulta 43 alkaen oikeuden päätöksiä asiasta.
http://epub.lib.aalto.fi/fi/ethesis/pdf/13757/hse_ethesis_13757.pdf
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen käyttökerta vaatii pin koodin. Jos et koskaan käytä lähimaksua niin ilman tuota koodia ei sulta voi mitään velottaa.
Sitten ei voi käyttää koko korttia, mikä järki? Eiköhän se lähimaksu aktivoidu ihan siinä samassa, kun pinin ekan kerran syöttää, oli lähimaksu tai ei.
Kortista katkaistaan kortin sisällä kulkeva metallilanka, joka mahdollistaa yhteyden etälukulaitteeseen. Se ei ole itse siru. Katso tuosta, jos valaisisi asiaa: https://www.instructables.com/id/Disabling-Contacless-Payment-on-Debit-…