Pankki lähetti kortin jossa lähimaksuominaisuus - miten sen saa pois
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
jos täällä sattuu nyt olee pankin työntekijöitä tai ns fiksuja niin kuka hyötyy ,että kortit muuttuivat? Ei varmasti ihan nolla euroo meille asiakkaille kun kortit taas muutuivat ? Sitten olisi kiva tietää millälailla rupevat tutkii jos ulkopuolinen käyttänyt korttia? Poliisit vai ketkä ? Pitääkö minun todistaa missä olen ollut silloin kun korttia käyttänyt joku muu ?
Mulle soitettiin kerran, olikohan se, luottokunnasta, kun olin vinguttanut poikkeuksellisen paljon visaani ulkomailla matkoilla ja kotimaassa omakotitalon rakentamisen vuoksi. Tenttasivat kaikenlaista korttini käytöstä, koska olivat pelänneet, että korttini olisi pöllitty. Ei ollut. Itse olin tuhlannut. Mutta olin ihan iloinen soitosta, että tarkastivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi kortti tilaukseen. Olin itsekin hyvin vastahankainen lähimaksuominaisuutta kohtaan, mutta se onkin oikeasti aika kätevä.
En pidä sitä veivaamista esim. S-marketissa ollenkaan kätevänä, kun ensin pitää huitoa bonukset ja sen jälkeen erikseen vielä ostokset. Siinä välissä vehje voi vielä valitella, ettei kortti tunnistu yms. Nopeemmin hoituu näppäilemällä.
Tämä ongelma on minullakin nimenomaan S-kaupoissa. Ei pitäisi olla vaikea tehdä laitetta, joka lukisi samalla huitaisulla sekä bonuksen että maksun. Ja kun se edes toteaisi että ei ole bonuskortti ja oikaisisi saman tien maksamiseen, niin sekin riittäisi. Ärsyttävää huitoa ensin olemattomia bonuksia ja sitten muuten vaan pari kertaa ja vielä lopuksi näpytellä.
Ainoa tilanne, missä olen todennut sen hyväksi on sellainen paikka, jossa maksu hoituu ilman bonuksia ja takana on 5 metrin jono, esimerkiksi ravintolassa.
Minulla on plussakortti yhdistettynä pankkikorttiin ja kyllä se lukee boonukset ja maksun samalla kertaa. Kesko osaa jotain tehdä oikein.
Mutta hidasta on sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kalliiden puhelinten näyttöjä ja muita hajoamisia sekä katoamisia vakuutuksetkin korvaa. Korttien kadottaminen taas on toinen juttu.
Vakuutuksissa taitaa olla lähes aina omavastuu luokkaa 150e. Kalliimmaksi siis tulee kuin kortin kadottamisen worst case scenario...
Ja pointti nyt ei ollut juuri se kännykkä. Vaan se, että ihmisillä on jatkuvasti mukana ja "vaarassa" paljon isompia summia kuin se lähimaksun pahin mahdollinen erittäin harvoin tapahtuva uhka. Ja silti vain se kortti pelottaa. Täysin epärationaalista.
Siis jos kadotat kortin, sieltä voi mennä lyhyessäkin ajassa 10x50euroa eli 500. Ja enimmäisostorajan mukaan, mulla esim. 2000/päivä. Ja sillä voidaan vielä maksaa nettiostoja.
Paitsi että se koodi kysytään jo viimeistään neljännen tapahtuman kohdalla... Maksakaa hyvät ihmiset oravannahoilla kun niin pelottaa tekniikka joka on ollut käytössä jo vuosia tai vuosikymmeniä! Toki normaalin varovainen kannattaa olla mutta te kuulostatte jo ihan 50-luvulle jääneilta huru-ukoilta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka laiskoja ihmisistä on tullut, jos ei edes pin-koodia jaksa näpytellä maksutilanteessa? Minusta tuo lähimaksu on idioottimaisimpia nykykeksintöjä.
Ja fiksuja? Kun se maksupääte kysyykin satunnaisesti sitä pin-koodia, sitä ei edes muisteta, vaan ruvetaan kaivamaan jotain muistilappua kukkarosta. Näitä on jonossa sitten seistä odotettu kaupan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kalliiden puhelinten näyttöjä ja muita hajoamisia sekä katoamisia vakuutuksetkin korvaa. Korttien kadottaminen taas on toinen juttu.
Vakuutuksissa taitaa olla lähes aina omavastuu luokkaa 150e. Kalliimmaksi siis tulee kuin kortin kadottamisen worst case scenario...
Ja pointti nyt ei ollut juuri se kännykkä. Vaan se, että ihmisillä on jatkuvasti mukana ja "vaarassa" paljon isompia summia kuin se lähimaksun pahin mahdollinen erittäin harvoin tapahtuva uhka. Ja silti vain se kortti pelottaa. Täysin epärationaalista.
Siis jos kadotat kortin, sieltä voi mennä lyhyessäkin ajassa 10x50euroa eli 500. Ja enimmäisostorajan mukaan, mulla esim. 2000/päivä. Ja sillä voidaan vielä maksaa nettiostoja.
Sitä enimmäisrajaa voi muuttaa, miksi hemmetissä sulla on siellä tollanen summa? Ostatko joka päivä parilla tonnilla asioita? Hankkikaa hyvät ihmiset pankki jossa asiat toimii, mulla on ostorajana joku 500€ ja sitten jos ostan jotain isompaa voin ennen kassaa puhelimella muuttaa rajaa vaikka 10 000€ tai 100 000€. Myös nettiostot voi kieltää kokonaan, minulla on ainoastaan luottokortilla täpättynä internetostomahdollisuus eli muilla korteilla ei edes kykene siihen.
Tämä ketju on kyllä hulvaton, sen sijaan että tehtäisi niitä arkea ja turvallisuutta helpottavia asioitaja vaadittaisi pankilta palvelua valitetaan lähimaksumahdollisuuden riskeistä, jotka tosiasiassa ovat hyvin pienet jos sitä korttia ja lompakkoa pitää huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka laiskoja ihmisistä on tullut, jos ei edes pin-koodia jaksa näpytellä maksutilanteessa? Minusta tuo lähimaksu on idioottimaisimpia nykykeksintöjä.
Ja fiksuja? Kun se maksupääte kysyykin satunnaisesti sitä pin-koodia, sitä ei edes muisteta, vaan ruvetaan kaivamaan jotain muistilappua kukkarosta. Näitä on jonossa sitten seistä odotettu kaupan kassalla.
No odotahan kun sinäkin vanhenet ja muisti alkaa pätkimään. Siinä ei edes sun "fiksuus" auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettipankissa voi myös estää internetkäytön, päättää maat jossa korttia voin käyttää ja laittaa nostorajoja
Toki voi. Hankaloittaa vaan aika lailla omaakin elämää, jos nostoraja on kovin alhainen tai kortin nettikäyttö estetty.
Ensinnäkin pankkikortilla ei ikinä nettiostoksia vaan aina luottokortilla, silloin luottokunta korvaa kortin kopioinnin ym. Ulkomailla ei myöskään kannata maksaa kuin luottokortilla, hienoista hotelleistakin on kopioitu maksutuetoja ulkopuolisten toimesta. Pankkikortin kohdalla pankki velvoittaa sinut pitämään siitä huolta ja olemaan tietoinen sen sijainnista, jos pankkikortti vaikkapa varastetaan etkä huomaa asiaa vaikkapa viikkoon ja sinä aikana joku on veivannut tililtäsi 5000€ niin pankki voi katsoa että tämä on omaa huolimattomuuttasi kun et kuollettanut korttiasi heti pikimmiten.
Ihmettelen myös kun ihmiset valittavat ettei omasta pankista saa tiettyjä palveluita, miksi jäätte sinne? Itse ainakin valitsen pankin sen palveluiden perusteella, omassa pankissani saan mobiilisti muutettua nosto- ja ostorajoja vaikka siinä kassalla. Toisessa pankissa kortin saa suljettua väliaikaisesti jos se on vaikka hukassa eikä heti löydä, eipä tarvitse pelätä että joku käyttää korttia tai jos kortti löytyy niin ei tarvitse kuolettaa ja tilata uutta.
Luonnollisestikin nettiostokset ja ulkomaan ostokset ja maksut luotolla eikä pankilla, mutta se ei varsinaisesti auta asiassa, jos kortti varastetaan etkä huomaa sitä heti. Katoamisilmoituksen tekoon asti olet itse vastuussa sillä tehdyistä ostoista - myös luottokortin kyseessä ollen.
Miksi puhut pa*kaa? Näinhän asia ei ole, vaan pankki arvioi tapauskohtaisesti mikä on ollut riittävä aika reagoida kortin katoamiseen. Pari päivää on ihan normaali aika olla käyttämättä korttia jolloin pankki korvaa kyllä, sen sijaan jos kortti on ollut viikon ajan kadoksissa ja sieltä on päivittäin höylätty kunnolla rahaa ilman että omistaja on asiaa huomannut voi pankki ja vakuutusyhtiö kohtuullistaa korvausta eikä maksa näitä kokonaisuudessaan. En ymmärrä tätä nykyajan meininkiä että kirjoitellaan mitä sylki suuhun tuo ilman että näit asioita varmistetaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika, käytä itsepalvelukassaa tai tilaa ostoksesi kotiintoimituksella, jos et jaksa edes kapan jonossa seistä.
Jopa on ongelmia! Kantakaa käteistä mukana. Siinä ei kysellä pinniä eikä muutakaan turhaa. Jos häviävät niin rehelliset läytäjät ei tietenkään käytä rahoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettipankissa voi myös estää internetkäytön, päättää maat jossa korttia voin käyttää ja laittaa nostorajoja
Toki voi. Hankaloittaa vaan aika lailla omaakin elämää, jos nostoraja on kovin alhainen tai kortin nettikäyttö estetty.
Ensinnäkin pankkikortilla ei ikinä nettiostoksia vaan aina luottokortilla, silloin luottokunta korvaa kortin kopioinnin ym. Ulkomailla ei myöskään kannata maksaa kuin luottokortilla, hienoista hotelleistakin on kopioitu maksutuetoja ulkopuolisten toimesta. Pankkikortin kohdalla pankki velvoittaa sinut pitämään siitä huolta ja olemaan tietoinen sen sijainnista, jos pankkikortti vaikkapa varastetaan etkä huomaa asiaa vaikkapa viikkoon ja sinä aikana joku on veivannut tililtäsi 5000€ niin pankki voi katsoa että tämä on omaa huolimattomuuttasi kun et kuollettanut korttiasi heti pikimmiten.
Ihmettelen myös kun ihmiset valittavat ettei omasta pankista saa tiettyjä palveluita, miksi jäätte sinne? Itse ainakin valitsen pankin sen palveluiden perusteella, omassa pankissani saan mobiilisti muutettua nosto- ja ostorajoja vaikka siinä kassalla. Toisessa pankissa kortin saa suljettua väliaikaisesti jos se on vaikka hukassa eikä heti löydä, eipä tarvitse pelätä että joku käyttää korttia tai jos kortti löytyy niin ei tarvitse kuolettaa ja tilata uutta.
Luonnollisestikin nettiostokset ja ulkomaan ostokset ja maksut luotolla eikä pankilla, mutta se ei varsinaisesti auta asiassa, jos kortti varastetaan etkä huomaa sitä heti. Katoamisilmoituksen tekoon asti olet itse vastuussa sillä tehdyistä ostoista - myös luottokortin kyseessä ollen.
Miksi puhut pa*kaa? Näinhän asia ei ole, vaan pankki arvioi tapauskohtaisesti mikä on ollut riittävä aika reagoida kortin katoamiseen. Pari päivää on ihan normaali aika olla käyttämättä korttia jolloin pankki korvaa kyllä, sen sijaan jos kortti on ollut viikon ajan kadoksissa ja sieltä on päivittäin höylätty kunnolla rahaa ilman että omistaja on asiaa huomannut voi pankki ja vakuutusyhtiö kohtuullistaa korvausta eikä maksa näitä kokonaisuudessaan. En ymmärrä tätä nykyajan meininkiä että kirjoitellaan mitä sylki suuhun tuo ilman että näit asioita varmistetaan mistään.
Itse et edes tajua, että pankki- ja luottokortti ovat eri asioita. Netsin (entisen Luottokunnan) sivuilta voit ihan itse lukea tämän saman asian, ja se koskee _luotolla_ ostettuja juttuja, aivan kuten sanoin. Pankkikorttia onkin vähän vaikeampi käyttää nettiostoksiin, koska siihen tarvitaan kortin lisäksi - tadaa - pankkitunnukset ja tunnusluvut. Onko uusi juttu sulle?
Pankille ei kuulu Netsin asiat eikä Netsille pankin asiat.
Luottokortti on monessa asiassa turvallisempi, mutta kortin kadotessa olet itse vastuussa. Toki joskus voi olla mahdollista, että vastuuta kohtuullistetaan, mutta siihen ei kannata luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkki lähimaksun poisto-ohjeeseen:
https://www.instructables.com/id/Disabling-Contacless-Payment-on-Debit-…
Paljon kiitoksia tästä! Etsin ohjetta itse joskus aikaisemmin, mutta löysin vain sellaisen jossa tinakolvilla tehtiin kaameat reiät korttiin. Tämä näyttää siistiltä.
Juu mullekkin lähettivät ja oiken voitonriemuinen kirje siinä saatteena. Lähetin viestin että en ole pyytänyt lähimaksua, miksi tuputatte sitä. Kuulemma kaikissa korteissa vakio. Kysyin taas että miksi ette ole asiakkaisiinne yhteydessä ja kysy haluavatko he sitä ominaisuutta korttiinsa. Sain uuden kortin mihin lähimaksua ei aktivoitu. Tuolla kun kulkee esim ruuhkametrossa ja jollain on vahva lukija niin saa piipattua suojaamattomista korteista kivat summat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et edes tajua, että pankki- ja luottokortti ovat eri asioita. Netsin (entisen Luottokunnan) sivuilta voit ihan itse lukea tämän saman asian, ja se koskee _luotolla_ ostettuja juttuja, aivan kuten sanoin. Pankkikorttia onkin vähän vaikeampi käyttää nettiostoksiin, koska siihen tarvitaan kortin lisäksi - tadaa - pankkitunnukset ja tunnusluvut. Onko uusi juttu sulle?
Pankille ei kuulu Netsin asiat eikä Netsille pankin asiat.Luottokortti on monessa asiassa turvallisempi, mutta kortin kadotessa olet itse vastuussa. Toki joskus voi olla mahdollista, että vastuuta kohtuullistetaan, mutta siihen ei kannata luottaa.
Tiedän varsin hyvin että pankki- ja luottokortti ovat eri asioita, niiden kohdalla kuitenkin tilanne ei muutu vahingonkorvausvastuun kohdalla. Netsin sivuilla toki ilmoitetaan pääpiirteissään että vastuu loppuu siihen ilmoitukseen, mutta se ei ole täysin pitävä koska ei voida vaatia että kortti on 24/7 kädessä. Tässä kuluttaja- ja kilpailuviraston sivuilta asiasta:
"Kortinhaltijan vastuu kortin käytöstä päättyy yleensä silloin, kun kuluttaja on tehnyt ilmoituksen kortin katoamisesta tai oikeudettomasta käytöstä luotonantajalle tai luotonantajan ilmoittamalle taholle.
Vastuuseen kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä voi joutua, jos
- on toiminut huolimattomasti
- on luovuttanut kortin ulkopuoliselle
- viivyttelee katoamisilmoituksen tekemisessä
Toimiessaan huolellisesti kortinhaltija ei vastaa oikeudettomasta kortin väärinkäytöstä. Sen sijaan hänen lieväkin huolimattomuutensa aiheuttaa vastuun, joka rajoittuu 50 euroon. Jos hänen katsotaan toimineen tahallisesti tai törkeän huolimattomasti, hänellä on täysi vastuu."
Itsehän olen esimerkiksi saanut luottokunnalta takaisin noin 600€ mitkä oli ehditty veivata tililtäni ennenkuin huomasin ensimmäistäkään epäilyttävää ostoa.
Itse et näytä olevan kovinkaan perillä asioista, myös pankkikortilla voi ostaa netissä ilman pankkitunnuksia. Ainoastaan paikat jotka käyttävät verified by visa/mastercard -varatunnistusta eivät anna ostaa ilman tunnistautumista. Esimerkiksi kotimaisista toimijoista ihan vr:n mobiiliverkkokaupasta (puhelimella) voi ostaa pankkikortilla junalippuja ilman tunnistautumista ja lukemattomilta muiltakin sivuilta. Edelleenkin ihmettelen miksi ihmiset eivät varmista pötypuheitaan mistään vaan ylivertaisuusvinoumassaan kuvittelevat tietävänsä asioista kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.
Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa.
Satunnaisesti tosiaan, mulla ei oo vielä koskaan kysynyt..
Eikä minulla, ja käytän lähimaksua sentään aika paljon.
S kortti kysyy usein, mut op ei ole tainnut ikinä kysyä koodia ensimmäisen käyttökerran jälkeen
Sama myös Oma Säästöpankin kohdalla, ja hyvä niin.
Soitat pankkiin ja pyydät uuden kortin (tai tilaa verkkopankissa) jossa ei ole lähimaksua.Ei sitä mitenkään pois saa tuota kortista itse....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.
Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...
Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.
Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.
Mun kortin yhteydessä sanottiin, että ensimmäisellä kerralla luetaan siru ja lähimaksu aktivoituu silloin. Ei toimi pelkällä vilauttamisella.
Se lukee sen sirun JOKAISEN maksutapahtuman yhteydessä ja lukeminen tapahtuu nimenomaan ”vilauttamalla”.
Ei mulla ainakaan kysynyt mitään pin koodia tms kun sen yhden ainoan kerran kokeilin miten toimii ja maksu onnistui.
No ei todellakaan ole pari _päivää_ mikään sellainen aika, että on ihan ok jos ei huomaa korttinsa kadonneen 😁.
Ja miksi pankkia kiinnostaisi luotolla tehdyt ostokset, saati vakuutusyhtiötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.
Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...
Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.
Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.
Mun kortin yhteydessä sanottiin, että ensimmäisellä kerralla luetaan siru ja lähimaksu aktivoituu silloin. Ei toimi pelkällä vilauttamisella.
Se lukee sen sirun JOKAISEN maksutapahtuman yhteydessä ja lukeminen tapahtuu nimenomaan ”vilauttamalla”.
Ei mulla ainakaan kysynyt mitään pin koodia tms kun sen yhden ainoan kerran kokeilin miten toimii ja maksu onnistui.
Mulla on "yritystili" joka on siis ihan normaali tili mutta käytän sitä toiminimen tuloilleni, tilille on kortti olemassa mutta en ole käyttänyt sitä koskaan. Kerran oli tilanne että olin jättänyt varsinaisen pankkikorttini vahingossa takin taskuun ja kun yritin maksaa lähimaksulla tuolla käyttämättömällä kortilla niin se ei sitä hyväksynyt vaan vaati pin-koodia jota en tietenkään muistanut kun en korttia ole koskaan käyttänyt. Sama on ollut muissakin S-pankin korteissa eli niitä ei ainakaan ole voinut käyttää ilman että ne on aktivoitu ensin pin-koodia käyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole pari _päivää_ mikään sellainen aika, että on ihan ok jos ei huomaa korttinsa kadonneen 😁.
Ja miksi pankkia kiinnostaisi luotolla tehdyt ostokset, saati vakuutusyhtiötä?
Huoh. Kun minun LUOTTOKORTTINI tiedot kopioitiin Meksikossa ja sieltä alettiin veivata rahaa 4 kk tästä lomasta niin nimenomaan pankin kautta minä hoidin asian. En soittanut erikseen Netsille tai asioinut muutenkaan heidän kanssaan vaan omasta pankistani sain paperit jotka allekirjoitin.
Eikö nettipankista saa säädettyä ne päivittäiset ostorajat ja muut? Kannattaa ruuvata ne pienelle. Sitten kun lähtee jouluostoksille, niin laittaa suuremmat rajat ja ostosten jälkeen taas pienelle.
Hieman vaivaahan tuossa joutuu näkemään, mutta niin se on aina, jos haluaa varmistella että vahingon sattuessa ja kortin kadotessa ei pääse ihan kauheita tapahtumaan.