Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pankki lähetti kortin jossa lähimaksuominaisuus - miten sen saa pois

Vierailija
28.04.2019 |

En halua sitä

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.

Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa. 

Satunnaisesti tosiaan, mulla ei oo vielä koskaan kysynyt..

Ilmeisesti et sitten ole ominaisuutta koskaan käyttänyt, koska ensimmäisellä kerralla pin-koodi on pakollinen. Tämä myös tiedoksi ketjun aloittajalle. Jos hän ei itse ota sitä käyttöön, niin se ei tule käyttöön ilman pin-koodia, vaikka kortti varastettaisiin.

Toiseksi, pin-koodia ei kysellä satunnaisesti vaan siihen liittyy monia sääntöjä. Esim. uusissa paikoissa sitä kysytään todennäköisemmin kuin lähikaupassa jossa sitä käytetään useasti. Kun ostosten yhteenlaskettu summa edellisestä kyselystä tai tapahtumien määrä ylittää tietyt rajat, niin pin-koodia kysytään joka kerta. Tämä estää sen ettei lähimaksulla voi 'tuurillakaan' pumpata tiliä tyhjäksi.

Vierailija
142/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaat kortin kahtia saksilla, niin pääset samalla eroon myös kortista. Näin säästät selvää rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettipankissa voi myös estää internetkäytön, päättää maat jossa korttia voin käyttää ja laittaa nostorajoja

Toki voi. Hankaloittaa vaan aika lailla omaakin elämää, jos nostoraja on kovin alhainen tai kortin nettikäyttö estetty.

Ensinnäkin pankkikortilla ei ikinä nettiostoksia vaan aina luottokortilla, silloin luottokunta korvaa kortin kopioinnin ym. Ulkomailla ei myöskään kannata maksaa kuin luottokortilla, hienoista hotelleistakin on kopioitu maksutuetoja ulkopuolisten toimesta. Pankkikortin kohdalla pankki velvoittaa sinut pitämään siitä huolta ja olemaan tietoinen sen sijainnista, jos pankkikortti vaikkapa varastetaan etkä huomaa asiaa vaikkapa viikkoon ja sinä aikana joku on veivannut tililtäsi 5000€ niin pankki voi katsoa että tämä on omaa huolimattomuuttasi kun et kuollettanut korttiasi heti pikimmiten.

Ihmettelen myös kun ihmiset valittavat ettei omasta pankista saa tiettyjä palveluita, miksi jäätte sinne? Itse ainakin valitsen pankin sen palveluiden perusteella, omassa pankissani saan mobiilisti muutettua nosto- ja ostorajoja vaikka siinä kassalla. Toisessa pankissa kortin saa suljettua väliaikaisesti jos se on vaikka hukassa eikä heti löydä, eipä tarvitse pelätä että joku käyttää korttia tai jos kortti löytyy niin ei tarvitse kuolettaa ja tilata uutta.

Luonnollisestikin nettiostokset ja ulkomaan ostokset ja maksut luotolla eikä pankilla, mutta se ei varsinaisesti auta asiassa, jos kortti varastetaan etkä huomaa sitä heti. Katoamisilmoituksen tekoon asti olet itse vastuussa sillä tehdyistä ostoista - myös luottokortin kyseessä ollen.

Miksi puhut pa*kaa? Näinhän asia ei ole, vaan pankki arvioi tapauskohtaisesti mikä on ollut riittävä aika reagoida kortin katoamiseen. Pari päivää on ihan normaali aika olla käyttämättä korttia jolloin pankki korvaa kyllä, sen sijaan jos kortti on ollut viikon ajan kadoksissa ja sieltä on päivittäin höylätty kunnolla rahaa ilman että omistaja on asiaa huomannut voi pankki ja vakuutusyhtiö kohtuullistaa korvausta eikä maksa näitä kokonaisuudessaan. En ymmärrä tätä nykyajan meininkiä että kirjoitellaan mitä sylki suuhun tuo ilman että näit asioita varmistetaan mistään.

Kyllä se noin juuri ilmaistaan pankin taholta, että itse olet vastuussa kuoletukseen asti eli ei tuo mitään p*skapuhetta ole. Jos sitten korvaavatkin jotain, niin hyvä, mutta ei se tietääkseni mikään automaatti ole.

Vierailija
144/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.

Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa. 

Satunnaisesti tosiaan, mulla ei oo vielä koskaan kysynyt..

Ilmeisesti et sitten ole ominaisuutta koskaan käyttänyt, koska ensimmäisellä kerralla pin-koodi on pakollinen. Tämä myös tiedoksi ketjun aloittajalle. Jos hän ei itse ota sitä käyttöön, niin se ei tule käyttöön ilman pin-koodia, vaikka kortti varastettaisiin.

Toiseksi, pin-koodia ei kysellä satunnaisesti vaan siihen liittyy monia sääntöjä. Esim. uusissa paikoissa sitä kysytään todennäköisemmin kuin lähikaupassa jossa sitä käytetään useasti. Kun ostosten yhteenlaskettu summa edellisestä kyselystä tai tapahtumien määrä ylittää tietyt rajat, niin pin-koodia kysytään joka kerta. Tämä estää sen ettei lähimaksulla voi 'tuurillakaan' pumpata tiliä tyhjäksi.

Kahdella eri pankin kortilla kokeillut kerran lähimaksua. Kumpikaan ei pyytänyt lähimaksun yhteydessä pin-koodia. Että se siitä väitteestä.

Vierailija
145/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.

Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...

Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.

Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.

Mun kortin yhteydessä sanottiin, että ensimmäisellä kerralla luetaan siru ja lähimaksu aktivoituu silloin. Ei toimi pelkällä vilauttamisella.

Se lukee sen sirun JOKAISEN maksutapahtuman yhteydessä ja lukeminen tapahtuu nimenomaan ”vilauttamalla”.

Ei mulla ainakaan kysynyt mitään pin koodia tms kun sen yhden ainoan kerran kokeilin miten toimii ja maksu onnistui.

Mulla on "yritystili" joka on siis ihan normaali tili mutta käytän sitä toiminimen tuloilleni, tilille on kortti olemassa mutta en ole käyttänyt sitä koskaan. Kerran oli tilanne että olin jättänyt varsinaisen pankkikorttini vahingossa takin taskuun ja kun yritin maksaa lähimaksulla tuolla käyttämättömällä kortilla niin se ei sitä hyväksynyt vaan vaati pin-koodia jota en tietenkään muistanut kun en korttia ole koskaan käyttänyt. Sama on ollut muissakin S-pankin korteissa eli niitä ei ainakaan ole voinut käyttää ilman että ne on aktivoitu ensin pin-koodia käyttämällä.

Haloo nyt. Et ollut käyttänyt sitä korttia lainkaan. Mutta jos olisit käyttänyt (ei-lähimaksullakin), olisit sen pinin joutunut näpyttelemään. Täällä on nyt väärinkäsitystä liikkeellä, että se lähimaksupuoli ei toimi, jos sitä ei erikseen jotenkin aktivoi. Kyllä se aktivoituu siinä samalla, kuin koko kortti. Juuri kokeilin uudella kortilla eka kertaa lähimaksua, ja tokihan se toimi ilman piniä, vaikka olin siihen mennessä pelkkää sirua käyttänyt. 

Vierailija
146/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka laiskoja ihmisistä on tullut, jos ei edes pin-koodia jaksa näpytellä maksutilanteessa? Minusta tuo lähimaksu on idioottimaisimpia nykykeksintöjä.

Tämä pin-koodin naputtelu on nimenomaan niin turvaton tapahtuma, että on parempi maksaa pienet ostokset kokonaan ilman mitään koodeja, niin kaikki voittavat. 

Vierailija
147/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse ottaa käyttöön.

Niinpä. Sehän aktivoidaan käyttämällä lähimaksua, ja jos ei käytä, se ei aktivoidu. Voi hyvä isä kun ei osata ohjeita lukea.

No voi pyhä papparainen sentään, kun ei niitä ohjeita tajuta. Se lähimaksu aktivoituu kyllä ihan siinä samalla, kun ekan kerran kortin otat käyttöön ja pinin kortilla maksaessa syötät, vaikkei se olisikaan lähimaksu. 

Vierailija
148/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse ottaa käyttöön.

Niinpä. Sehän aktivoidaan käyttämällä lähimaksua, ja jos ei käytä, se ei aktivoidu. Voi hyvä isä kun ei osata ohjeita lukea.

No voi pyhä papparainen sentään, kun ei niitä ohjeita tajuta. Se lähimaksu aktivoituu kyllä ihan siinä samalla, kun ekan kerran kortin otat käyttöön ja pinin kortilla maksaessa syötät, vaikkei se olisikaan lähimaksu. 

Juuri näin. Toisille ei mene kaaliin millään. Laitetaan nyt vielä vaikka Nordean ohje asiaan: "Maksaessasi lähimaksuominaisuudella varustetulla kortilla ensimmäistä kertaa, syötä kortti maksupäätteeseen ja näppäile tunnuslukusi. Debit-lähimaksu tulee aktivoida debit-ostolla ja credit-lähimaksu credit- eli luotolla ostolla. Korttisi lähimaksuominaisuus on nyt aktivoitu, ja voit jatkossa maksaa pieniä ostoksia ilman tunnusluvun näppäilyä."

Siis lähimaksukorttia aktivoidessa kortti _syötetään_ maksupäätteeseen ja näpytellään tunnusluku ja maksetaan ostos. Sen _jälkeen_ lähimaksu on automaattisesti käytössä, halusit tai et. Lähimaksua ei siis aktivoida mitenkään erikseen, vaan se on käytössä heti kun olet kortilla ensimmäisen ostoksen tehnyt - jota ei siis maksettu lähimaksua käyttäen.

Joko alkaa mennä tajuntaan?

Vierailija
149/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä korttia maksamiseen, vaan nostan ainoastaan automaatista rahaa. Ainakin Osuuspankista sai lähimaksuttoman kortin soittamalla.

Vierailija
150/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo rahaa eikä kortteja.

Otan maksun aina luonnossa.

Tämä on aito ja oikea lähimaksuominaisuus.

Vierailija
151/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se muutaman vuoden vanhassa S-kortissa, mutta ominaisuus pitää aktivoida käyttämällä sitä kerran.

En ole aktivoinut, joten pudonnutta korttiani ei voi kukaan käyttää, ellei tiedä piniä.

Vierailija
152/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on se muutaman vuoden vanhassa S-kortissa, mutta ominaisuus pitää aktivoida käyttämällä sitä kerran.

En ole aktivoinut, joten pudonnutta korttiani ei voi kukaan käyttää, ellei tiedä piniä.

Et siis ole käyttänyt korttia lainkaan vai? Ominaisuus aktivoituu käyttämällä _korttia_ ekan kerran, ei käyttämällä lähimaksua ekan kerran! Jeesus sentään kun te ette tajua kirjoitettua tekstiä!

Vierailija
153/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo rahaa eikä kortteja.

Otan maksun aina luonnossa.

Tämä on aito ja oikea lähimaksuominaisuus.

Sori, mutta ei ole antaa noin pienestä takas.

Vierailija
154/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.

Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...

Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.

Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.

Miksi pidit lompakkoasi maksupäätteen päällä tai vieressä niin lähellä että lukeminen on mahdollista? Kyllä itse joudun laittamaan kortin erittäin lähelle päätettä että mitään rekisteröityy. Ja se tosiaan toimii vain pari kolme kertaa ilman PINiä (asun ulkomailla).

Varmaan päätteissä tai korteissa on eroa. Itse olin maksamassa debit-kortilla ja pääte nappasi lähimaksun toisessa kädessä.olevasta lompakosta credit-kortulta maksun. Credit kortti oli kauempana ja lompakon sisällä. Selitä kortti menossa kohti maksupäätettä.

Vierailija
155/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-kortissa se on jo aktivoitunut. Alaikäisten kortista lähimaksuun sentään saa pois.

Vierailija
156/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä niksi jota monet eivät tiedä: Leikkaa 1,1cm pois kortin alareunasta.

Vierailija
157/159 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan sen jälkeen enää kortti kelvata? Lisäksi kannattaisi katsoa ensin kirkkaan valon kanssa kortin läpi missä kohdassa kortin "antenni" kulkee, ne kiertävät eri tavalla ja eri paksuisina kortista tai valmistajasta riippuen. Pahimmassa tapauksessa juuri tuon palan leikkely ei edes auta. Sopivasta kohdasta riittää paljon pienemmän palan poisto. Täysin omalla vastuulla.

Vierailija
158/159 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko sellainen kortti nostoautomaateissa ja muissa automaateissa, joihin pitää työntää kortti sisään?

Ei luulisi olevan vaikea tehdä kahdenlaisia kortteja.

Osuuspankin korttiin ei saa enää edes kuvaa, vain toisen puolen värin voi valita.

Vierailija
159/159 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyytänyt Nordealta korttia jossa olisi lähimaksuominaisuus. Useamman kerran, ainakin viisi kertaa. Sain elokuussa 2018 kortin jossa ei ollut lähimaksua 😂 Vaikka sellainen minulle luvattiin!!

Minulla on siis kortti jossa ei ole lähimaksua. Meitä on siis olemassa, halusitte tai ette!