Pankki lähetti kortin jossa lähimaksuominaisuus - miten sen saa pois
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.
Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...
Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.
Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.
Miksi pidit lompakkoasi maksupäätteen päällä tai vieressä niin lähellä että lukeminen on mahdollista? Kyllä itse joudun laittamaan kortin erittäin lähelle päätettä että mitään rekisteröityy. Ja se tosiaan toimii vain pari kolme kertaa ilman PINiä (asun ulkomailla).
Miksikäs muutenkaan kuin ihan omaa typeryyttäni pidin kun juttu oli silloin aika uusi enkä tajunnu asiaa... hölmö kysymys :D
Mut eipä siinä mitään, onneksi oli kaverin ostokset ja vahingosta viisastuu :)
Eli käytit korttia omaa typeryyttäsi väärin ja sen vuoksi lopetit ko. kortin käyttämisen ja kehotat muitakin lopettamaan? Ookke, ei siinä mitään.
Ookke, ei siinä mitään jos ei lue tekstiä kunnolla ennen kuin alkaa vinoilemaan. Kehoitin ainoastaan säilyttämään korttia suojattuna enkä puhunut kortin käytön lopettamisesta muuten kuin omalta osaltani.
Vierailija kirjoitti:
Omavastuu on sen 150 yleensä, mutta kalliiden puhelinten kohdalla se onkin pikkuraha.
Korttien väärinkäyttö voi tulla paljon, paljon kalliimmaksi, jos häviämistä ei huomaa välittömästi.
Eli vastustat pankkikortteja ylipäätään, et vain lähimaksullisia?
Vierailija kirjoitti:
Se on kätevä, ala vaan käyttämään. Mutta eiköhän asia selviä kun soittaa pankkiin, uusi kortti?
Kätevä, joo kun ei tarvitse muistaa tunnuslukua muuten kuin silloin, kun sitä "satunnaisesti" kysytään. Mutta kun se on niin hemmetin hidas! Tavallisella kaupan kassalla joutuu moneen kertaan heiluttamaan korttia, kun ensin lukee jotain olematonta etukorttia ja sitten muuten vaan ei maksu onnistu. Kassa totesikin että "ei se mikään pikamaksukortti ole vaan lähimaksu", kun ihmettelin homman hitautta. Paljon nopeammin maksan muuten.
Mutta kertoisiko nyt joku, miten sen ominaisuuden saa pois Osuuspankin kortista? Sitä eivät todellakaan kaikki tarvitse, kun eivät maksa pieniä maksuja pitkissä jonoissa vaikka baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omavastuu on sen 150 yleensä, mutta kalliiden puhelinten kohdalla se onkin pikkuraha.
Korttien väärinkäyttö voi tulla paljon, paljon kalliimmaksi, jos häviämistä ei huomaa välittömästi.Eli vastustat pankkikortteja ylipäätään, et vain lähimaksullisia?
En minä vastusta kortteja enkä lähimaksua, mutta tiedostan riskit enkä pistä päätä pensaaseen.
Mä ainakin säädän kortin ominaisuudet nettipankissa. Teillä on huono pankki jos ei voi noita päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettipankissa voi myös estää internetkäytön, päättää maat jossa korttia voin käyttää ja laittaa nostorajoja
Toki voi. Hankaloittaa vaan aika lailla omaakin elämää, jos nostoraja on kovin alhainen tai kortin nettikäyttö estetty.
Ensinnäkin pankkikortilla ei ikinä nettiostoksia vaan aina luottokortilla, silloin luottokunta korvaa kortin kopioinnin ym. Ulkomailla ei myöskään kannata maksaa kuin luottokortilla, hienoista hotelleistakin on kopioitu maksutuetoja ulkopuolisten toimesta. Pankkikortin kohdalla pankki velvoittaa sinut pitämään siitä huolta ja olemaan tietoinen sen sijainnista, jos pankkikortti vaikkapa varastetaan etkä huomaa asiaa vaikkapa viikkoon ja sinä aikana joku on veivannut tililtäsi 5000€ niin pankki voi katsoa että tämä on omaa huolimattomuuttasi kun et kuollettanut korttiasi heti pikimmiten.
Ihmettelen myös kun ihmiset valittavat ettei omasta pankista saa tiettyjä palveluita, miksi jäätte sinne? Itse ainakin valitsen pankin sen palveluiden perusteella, omassa pankissani saan mobiilisti muutettua nosto- ja ostorajoja vaikka siinä kassalla. Toisessa pankissa kortin saa suljettua väliaikaisesti jos se on vaikka hukassa eikä heti löydä, eipä tarvitse pelätä että joku käyttää korttia tai jos kortti löytyy niin ei tarvitse kuolettaa ja tilata uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi kortti tilaukseen. Olin itsekin hyvin vastahankainen lähimaksuominaisuutta kohtaan, mutta se onkin oikeasti aika kätevä.
En pidä sitä veivaamista esim. S-marketissa ollenkaan kätevänä, kun ensin pitää huitoa bonukset ja sen jälkeen erikseen vielä ostokset. Siinä välissä vehje voi vielä valitella, ettei kortti tunnistu yms. Nopeemmin hoituu näppäilemällä.
Tämä ongelma on minullakin nimenomaan S-kaupoissa. Ei pitäisi olla vaikea tehdä laitetta, joka lukisi samalla huitaisulla sekä bonuksen että maksun. Ja kun se edes toteaisi että ei ole bonuskortti ja oikaisisi saman tien maksamiseen, niin sekin riittäisi. Ärsyttävää huitoa ensin olemattomia bonuksia ja sitten muuten vaan pari kertaa ja vielä lopuksi näpytellä.
Ainoa tilanne, missä olen todennut sen hyväksi on sellainen paikka, jossa maksu hoituu ilman bonuksia ja takana on 5 metrin jono, esimerkiksi ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korttien väärinkäyttö voi tulla paljon, paljon kalliimmaksi, jos häviämistä ei huomaa välittömästi.Eli vastustat pankkikortteja ylipäätään, et vain lähimaksullisia?
En minä vastusta kortteja enkä lähimaksua, mutta tiedostan riskit enkä pistä päätä pensaaseen.
Ah, eli klassinen "periaatteesta valittaja ja varmuuden vuoksi kaikkea pelkäävä". Onnittelut hankalasta elämästä 😂.
jos täällä sattuu nyt olee pankin työntekijöitä tai ns fiksuja niin kuka hyötyy ,että kortit muuttuivat? Ei varmasti ihan nolla euroo meille asiakkaille kun kortit taas muutuivat ? Sitten olisi kiva tietää millälailla rupevat tutkii jos ulkopuolinen käyttänyt korttia? Poliisit vai ketkä ? Pitääkö minun todistaa missä olen ollut silloin kun korttia käyttänyt joku muu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettipankissa voi myös estää internetkäytön, päättää maat jossa korttia voin käyttää ja laittaa nostorajoja
Toki voi. Hankaloittaa vaan aika lailla omaakin elämää, jos nostoraja on kovin alhainen tai kortin nettikäyttö estetty.
Ensinnäkin pankkikortilla ei ikinä nettiostoksia vaan aina luottokortilla, silloin luottokunta korvaa kortin kopioinnin ym. Ulkomailla ei myöskään kannata maksaa kuin luottokortilla, hienoista hotelleistakin on kopioitu maksutuetoja ulkopuolisten toimesta. Pankkikortin kohdalla pankki velvoittaa sinut pitämään siitä huolta ja olemaan tietoinen sen sijainnista, jos pankkikortti vaikkapa varastetaan etkä huomaa asiaa vaikkapa viikkoon ja sinä aikana joku on veivannut tililtäsi 5000€ niin pankki voi katsoa että tämä on omaa huolimattomuuttasi kun et kuollettanut korttiasi heti pikimmiten.
Ihmettelen myös kun ihmiset valittavat ettei omasta pankista saa tiettyjä palveluita, miksi jäätte sinne? Itse ainakin valitsen pankin sen palveluiden perusteella, omassa pankissani saan mobiilisti muutettua nosto- ja ostorajoja vaikka siinä kassalla. Toisessa pankissa kortin saa suljettua väliaikaisesti jos se on vaikka hukassa eikä heti löydä, eipä tarvitse pelätä että joku käyttää korttia tai jos kortti löytyy niin ei tarvitse kuolettaa ja tilata uutta.
Luonnollisestikin nettiostokset ja ulkomaan ostokset ja maksut luotolla eikä pankilla, mutta se ei varsinaisesti auta asiassa, jos kortti varastetaan etkä huomaa sitä heti. Katoamisilmoituksen tekoon asti olet itse vastuussa sillä tehdyistä ostoista - myös luottokortin kyseessä ollen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.
Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa.
Se satunnaisuus ei kovasti lohduta siinä vaiheessa, jos kortilta ehditty käyttää jo parisataa ennenkuin satunnainen pin-koodikyselyä.
Itsekään en missään nimessä halua lähimaksua, tehty homma pelottavan helpoksi väärinkäyttöjä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, eli klassinen "periaatteesta valittaja ja varmuuden vuoksi kaikkea pelkäävä". Onnittelut hankalasta elämästä 😂.
Typerys.
On vain fiksua tiedostaa niin hyvät puolet kuin huonotkin. Mulla ei ala ajattelu särkemään päätä, kuten sinulla.
Kuinka laiskoja ihmisistä on tullut, jos ei edes pin-koodia jaksa näpytellä maksutilanteessa? Minusta tuo lähimaksu on idioottimaisimpia nykykeksintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi kortti tilaukseen. Olin itsekin hyvin vastahankainen lähimaksuominaisuutta kohtaan, mutta se onkin oikeasti aika kätevä.
En pidä sitä veivaamista esim. S-marketissa ollenkaan kätevänä, kun ensin pitää huitoa bonukset ja sen jälkeen erikseen vielä ostokset. Siinä välissä vehje voi vielä valitella, ettei kortti tunnistu yms. Nopeemmin hoituu näppäilemällä.
Tämä ongelma on minullakin nimenomaan S-kaupoissa. Ei pitäisi olla vaikea tehdä laitetta, joka lukisi samalla huitaisulla sekä bonuksen että maksun. Ja kun se edes toteaisi että ei ole bonuskortti ja oikaisisi saman tien maksamiseen, niin sekin riittäisi. Ärsyttävää huitoa ensin olemattomia bonuksia ja sitten muuten vaan pari kertaa ja vielä lopuksi näpytellä.
Ainoa tilanne, missä olen todennut sen hyväksi on sellainen paikka, jossa maksu hoituu ilman bonuksia ja takana on 5 metrin jono, esimerkiksi ravintolassa.
Minulla on plussakortti yhdistettynä pankkikorttiin ja kyllä se lukee boonukset ja maksun samalla kertaa. Kesko osaa jotain tehdä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kätevä, ala vaan käyttämään. Mutta eiköhän asia selviä kun soittaa pankkiin, uusi kortti?
Kätevä, joo kun ei tarvitse muistaa tunnuslukua muuten kuin silloin, kun sitä "satunnaisesti" kysytään. Mutta kun se on niin hemmetin hidas! Tavallisella kaupan kassalla joutuu moneen kertaan heiluttamaan korttia, kun ensin lukee jotain olematonta etukorttia ja sitten muuten vaan ei maksu onnistu. Kassa totesikin että "ei se mikään pikamaksukortti ole vaan lähimaksu", kun ihmettelin homman hitautta. Paljon nopeammin maksan muuten.
Mutta kertoisiko nyt joku, miten sen ominaisuuden saa pois Osuuspankin kortista? Sitä eivät todellakaan kaikki tarvitse, kun eivät maksa pieniä maksuja pitkissä jonoissa vaikka baarissa.
Kysyin tätä Osuuspankista noin vuosi sitten. Minulle vastattiin, että lähimaksuominaisuutta ei saa mitenkään pois, ainoa ratkaisu on vaihtaa kortti Visa Electroniin. Ja nyt sieltä ei enää edes saa sitä Electronia!
Esimerkiksi työttömälle tai opiskelijalle 150€ on älyttömän iso raha. Voi olla, että syöminen on sen jälkeen kuukauden tauolla. Asiakkaalla tulisi olla vapaus itse päättää korttinsa ominaisuuksista. Ei korttia tarvitse edes kadottaa. Sen voi joku pölliä vaikka kotoa (suku, kaveri, tuttu) tai liikennevälineessä, jos nukahtaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kalliiden puhelinten näyttöjä ja muita hajoamisia sekä katoamisia vakuutuksetkin korvaa. Korttien kadottaminen taas on toinen juttu.
Vakuutuksissa taitaa olla lähes aina omavastuu luokkaa 150e. Kalliimmaksi siis tulee kuin kortin kadottamisen worst case scenario...
Ja pointti nyt ei ollut juuri se kännykkä. Vaan se, että ihmisillä on jatkuvasti mukana ja "vaarassa" paljon isompia summia kuin se lähimaksun pahin mahdollinen erittäin harvoin tapahtuva uhka. Ja silti vain se kortti pelottaa. Täysin epärationaalista.
Siis jos kadotat kortin, sieltä voi mennä lyhyessäkin ajassa 10x50euroa eli 500. Ja enimmäisostorajan mukaan, mulla esim. 2000/päivä. Ja sillä voidaan vielä maksaa nettiostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tätä Osuuspankista noin vuosi sitten. Minulle vastattiin, että lähimaksuominaisuutta ei saa mitenkään pois, ainoa ratkaisu on vaihtaa kortti Visa Electroniin. Ja nyt sieltä ei enää edes saa sitä Electronia!
Nordeassa Electronissa on ollut lähimaksu kolmisen vuotta. Korttini hajosi heti alkuunsa, mutta en ole tuon lähimaksun takia hommannut uutta. Kortillani voi nostaa rahaa, mutta maksusiru ei toimi. Onneksi vielä voi maksaa käteisellä...
Tässä linkki lähimaksun poisto-ohjeeseen:
https://www.instructables.com/id/Disabling-Contacless-Payment-on-Debit-…
Kortin antenni on helppo katkaista pienellä viillolla kortin reunaan. Ei vaikuta sirun toimintaan. Antenni näkyy läpivalaisussa kirkkaassa valossa. Netistä löytyy tarkempia ohjeita.