Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankki lähetti kortin jossa lähimaksuominaisuus - miten sen saa pois

Vierailija
28.04.2019 |

En halua sitä

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole pari _päivää_ mikään sellainen aika, että on ihan ok jos ei huomaa korttinsa kadonneen 😁.

Ja miksi pankkia kiinnostaisi luotolla tehdyt ostokset, saati vakuutusyhtiötä?

Huoh. Kun minun LUOTTOKORTTINI tiedot kopioitiin Meksikossa ja sieltä alettiin veivata rahaa 4 kk tästä lomasta niin nimenomaan pankin kautta minä hoidin asian. En soittanut erikseen Netsille tai asioinut muutenkaan heidän kanssaan vaan omasta pankistani sain paperit jotka allekirjoitin.

No tottakai siellä paperit voidaan tehdä, mutta eipä se pankki voi päättää, ettei sun tartte maksaa Netsille tulleita velkoja. Eikä Netsissä päätetä pankin asioista.

Vierailija
102/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva saada tietää millainen käytännössä on tuo käyttäjän vastuu.

Tilanteita on kuitenkin erilaisia, esim. jos kuumeisena käy lääkärissä ja kortti tippuu sen jälkeen apteekin eteen samalla kun kaivaa bussikorttia, voi mennä päiviä että sairaudelta huomaa kortin kadonneen.

Minusta on myös kurjaa että käytännössä KAIKKIA MUITA kortin ominaisuuksia voi verkkopankissa muokata, mutta ei lähimaksua. Esim. itse maksan 1-3 kertaa/vko 1e maksavan kahvin töissä, ei ikin mitään muuta. Miksei nettipankissa voisi säätää esim. lähimaksun max 10e/vko tmv. rajan, samaan tapaan kun voi rajata ulkomaan- ja nettikäyttöä ja asettaa päivittäisiä turvarajoja maksuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa mun äiti 80 v selviää korttiensa kanssa loistavasti. Ihme että ei noin nuoret kuin te.

Vierailija
104/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole pari _päivää_ mikään sellainen aika, että on ihan ok jos ei huomaa korttinsa kadonneen 😁.

Ja miksi pankkia kiinnostaisi luotolla tehdyt ostokset, saati vakuutusyhtiötä?

Huoh. Kun minun LUOTTOKORTTINI tiedot kopioitiin Meksikossa ja sieltä alettiin veivata rahaa 4 kk tästä lomasta niin nimenomaan pankin kautta minä hoidin asian. En soittanut erikseen Netsille tai asioinut muutenkaan heidän kanssaan vaan omasta pankistani sain paperit jotka allekirjoitin.

No tottakai siellä paperit voidaan tehdä, mutta eipä se pankki voi päättää, ettei sun tartte maksaa Netsille tulleita velkoja. Eikä Netsissä päätetä pankin asioista.

Ai nyt se muuttui että pankki tekisi päätökset, ensimmäisessä viestissäsi ihmettelet miksi pankkia kiinnostaisi luotolla tehdyt ostokset. Minä vastasin siihen vain että pankki siinä aika olennaisesti ole minun kanssani tekemisissä, missään vaiheessa en yhdenkään Netsin henkilön kanssa keskustellut saatikka heiltä mitään päätöstä saanut, pankin nettipostiin tuli viesti korvauksesta. Viestisi antoi sen kuvan ettei pankilla olisi mitään tekemistä asian kanssa.

Vierailija
105/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä pankista sait takas normaalin kortin ? Nordeasta ei saa vaikka pyysin.Sanoi kaikkiin pankkeihin tulossa pikku hiljaa tuo lähimaksu.Äidille sanoin ole varovainen kortin kanssa.Hän ei olisi myöskään halunut mitään uutta korttia!!

Vierailija
106/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa mun äiti 80 v selviää korttiensa kanssa loistavasti. Ihme että ei noin nuoret kuin te.

Mistä sinä tiedät kenenkin iän?

Ja tässä on kyse siitä, että tiettyä toimintoa ei saa kortista pois vaikka haluaisi.

Kyse ei siis ole osaamisesta tai sen puutteesta.

Vierailija
107/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimaksu etäluettavine siruineen on vain askel siihen suuntaan, että kohta kaikki ihmiset sirutetaan ja maksuliikenne toimii vain sillä sirulla.

Pienenä sivuvaikutuksena isoveli valvoo sirun avulla kansalaisten muitakin liikkeitä. Missä olit, mihin aikaan ja kenen kanssa.

Vierailija
108/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 53 eikä ongelma ole kortin käytössä selviämisessä, vaan siinä etten halua käyttää lähimaksua. Käytän pankkikorttia vain isojen summien maksamiseen eli muutaman kerran vuodessa hammaslääkärillä, eläinlääkärillä, huonekaluliikkeessä ymv. Minun kannaltani lähimaksuominaisuus on siis a) tarpeeton ja b) turha riski menettää rahaa, jos korttini varastetaan.

Vierailija
109/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kaikien äidit erilaisia vaikka olisi 80 v. 

Vierailija
110/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset usein pärjää ihan hienosti monessa asiassa, mutta tietynlainen "järki" voi kuitenkin puuttua. Uskotaan ehkä liikaakin "ihmisten hyvyyteen", eikä esim. osata olla varovaisia. Tarkoitan nyt tapauksia joissa esim. laitetaan avoimeen FB profiiliin ensin kuva "pöytähopeat kiillotettu" ja seuraavaksi "ihana loma Italiassa alkaa" ym. varomattomuutta.

Kyllä minäkin pärjään korttieni kanssa, mutta en kaipaa ylimääräistä vaivaa. On helpompi piilottaa pin-koodi lompakolla/kädellä kun joutua miettimään onko kortti tallessa.

Keskimäärisesti näkisin että iäkkäille ihmisille voi ajan mittaan tuottaa ongelmia lähimaksu, mone,,a muutenkin menee ovikoodit, puhelimen ja panmkikortin pin-koodit ja muut sekaisin... Moni ostaa pikku ostoja muutaman kerran viikossa, jos lähimaksu käytössä, moni varmasti aidosti unohtaa sen pin-koodin ja on sormi suussa kassalla, paremmin luku päässä pysyy mun muutaman kerram viikko pitää käyttää, verrattuna siihen että kerran kuussa.

Vierailija
111/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytää googlettamalla ohjeita, miten tämä etäluettava siru tehdään kotikonstein lukukelvottomaksi. En niitä kuitenkaan tähän linkkaa, enkä suosittele kenellekään, jos ei ole 100% varma mitä tekee.

Vierailija
112/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netistä löytää googlettamalla ohjeita, miten tämä etäluettava siru tehdään kotikonstein lukukelvottomaksi. En niitä kuitenkaan tähän linkkaa, enkä suosittele kenellekään, jos ei ole 100% varma mitä tekee.

Sellainen oli jo tässä ketjussa, eikä sirua pidä missään nimessä rikkoa, ainoastaan kortin antenni.

Vierailija
113/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen oli jo tässä ketjussa, eikä sirua pidä missään nimessä rikkoa, ainoastaan kortin antenni.

Ai se oli jo? No UNOHTAKAA sitten kaikki, mitä edellä kirjoitin.

Vierailija
114/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.

Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa. 

Mulla on ollut lähimaksu melkein vuoden kortissa ja kaksi kertaa pääte on kysynyt pin-koodia. Ei siis kovin usein. Täytyy vaan pitää tarkkaan huolta kortista. Nythän sitä voi käyttää jo 50e ostoksiin. 

Vierailija
115/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ”antenni” on nimenomaan etäluettava RFID-siru, joka ei siis ole sama asia kuin se kortilla näkyvissä oleva siru.

Vierailija
116/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Olen kahden pankin asiakas ja kummassakin saa kortin ilman lähimaksuominaisuutta ja voi myös poistaa lähimaksuominaisuuden kortista, jolle sellaisen on varomatta tilannut.

Itse käytän kahta korttia: kortti tilille, jossa ei ole lähimaksuominaisuutta ja jossa pidän suurempia summia. Toinen kortti on päivittäin käytössä, siinä on lähimaksu. Tämän kortin tilille laitan vain joka päivä summan, jonka arvioin käyttäväni päivän aikana. Voin siis enimmäkseen menettää 10-20 euroa, jonka yleensä tilille laitan päiväksi. PIN-koodin kortti kysyy noin joka 5. tai 6. maksukerta.

Kortti pitä tietenkin pitää huolella tallessa ja mielellään kotelossa jossa RFID-suoja, jos pelkää että kortti etäluetaan. Ymmärtääkseni jos kortti etäluetaan, kortin omistajan pitäisi saada pankilta/luottokorttifirmalta rahat takaisin.

Vierailija
117/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitähän tulee kysely millaisen kortin haluaa kuukausi-pari ennen uusimista. Jos ei käy niin tulee samanlainen kuin ennen, tietysti lisättynä tuo lähimaksu.

Multa ei kyllä pankki kysellyt mitään etukäteen. 

Vierailija
118/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä pankista tulee kysely millaisen kortin haluaa ? Nordealta ei tullut,katsotaan lähettääkö Danske kyselyn.

Vierailija
119/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Olen kahden pankin asiakas ja kummassakin saa kortin ilman lähimaksuominaisuutta ja voi myös poistaa lähimaksuominaisuuden kortista, jolle sellaisen on varomatta tilannut.

Itse käytän kahta korttia: kortti tilille, jossa ei ole lähimaksuominaisuutta ja jossa pidän suurempia summia. Toinen kortti on päivittäin käytössä, siinä on lähimaksu. Tämän kortin tilille laitan vain joka päivä summan, jonka arvioin käyttäväni päivän aikana. Voin siis enimmäkseen menettää 10-20 euroa, jonka yleensä tilille laitan päiväksi. PIN-koodin kortti kysyy noin joka 5. tai 6. maksukerta.

Kortti pitä tietenkin pitää huolella tallessa ja mielellään kotelossa jossa RFID-suoja, jos pelkää että kortti etäluetaan. Ymmärtääkseni jos kortti etäluetaan, kortin omistajan pitäisi saada pankilta/luottokorttifirmalta rahat takaisin.

Onko se pin-koodi sama kuin jolla nostetaan rahaa automaatista?

Vierailija
120/159 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 53 eikä ongelma ole kortin käytössä selviämisessä, vaan siinä etten halua käyttää lähimaksua. Käytän pankkikorttia vain isojen summien maksamiseen eli muutaman kerran vuodessa hammaslääkärillä, eläinlääkärillä, huonekaluliikkeessä ymv. Minun kannaltani lähimaksuominaisuus on siis a) tarpeeton ja b) turha riski menettää rahaa, jos korttini varastetaan.

Jos käytät korttia muutaman kerran vuodessa niin kuinka iso homma olisi pistää kortin ostorajat nollille ja sitten aina avata se ennen sitä ostosta? Näin teen itse yrityksen kortilla koska 99% menoista on laskuja ja vain 1-3 kertaa vuodessa joudun ostamaan yrityksen kortilla asioita.