Kuka lähtee mukaan Porin juoksukouluun? Aloitus maanantaina 29.4.
Olen tämän juoksukouluun tehnyt pari kertaa aiemminkin (vuosia sitten) ja täältä saanut tsemppiryhmän kokoon. Kävisikö niin hyvä tuuri tälläkin kertaa?
Tästä siis kyse: https://www.pori.fi/kulttuuri-ja-liikunta/liikunta/liikunnan-neuvontapi…
Ihan rapakunnossa ollaan, eikä MITÄÄN liikuntataustaa ole, mutta tiedän kokemuksesta, että tällä pystyy rapakuntoinenkin kuntoaan nostamaan aika nopeastikin. Ja jotain tarttis taas tehdä.
Oma tavoite on se 5 km juoksu (kuulostaa nyt aika utopistiselta.. ) mutta pari kertaa siihen on päästy, miksei siis nytkin.
Kuka lähtee mukaan?
Oma nimimerkkini voisi olla tällä kertaa Rapa.
-Rapa
Kommentit (238)
Hyvä juttu, Rapa, että polvi toipuu. Ootko muuten koskaan käynyt tutkituttamassa onko vika tosiaan polvessa, vai voisko kipu säteillä selästä/lonkadta tai nilkasta?
Mulla omat ja miehen työt sotkee viikko-ohjelmaa (12h työvuoroja) joten illalla tänään ohjelmassa pitkä kävelylenkki lasten ja koirien kanssa hyttysten keskellä. Juoksemaan kyllä mieli tekisi, mutta lapsia ei voi vielä jättää keskenään.
Emmie
Hienoa Rapa, hyvä juttu että polvi kestää kuitenkin kevennetyn ohjelman, niin jo kovalla työllä hankittu juoksukunto ei pääse katoamaan! Kokonaan alusta alkaminen on aina niin raskasta.
Tosiaan vitonen pitäisi juosta illalla, mutta pääsen lenkille vasta seitsemän aikaan ja nyt saa jännittää, iskeekö ukkonen. Jos iskee, siirrän juoksun huomiselle. Eilen olisi saanut pitää lepopäivän, mutta kävin kuitenkin kävelyllä, joten se korvaa sitten tarvittaessa huomisen kävelyn. Katsellaan miten käy.
-Kookos
Heippa!
Mukana keikutaan vielä täälläkin, ainakin joten kuten. Helteillä teki mieli sanoa juoksuohjelmalle kokonaan hyvästit, mutta sisulla jatkettiin. Lenkkien pidentyessä mulla kuitenkin kipeytyi toinen jalka lonkasta ja oli pakko hieman himmata tahtia. Alkuun harmitti kovasti kun kun kunto tuntui hyvin kestävän, mutta jalka ei. Pidin muutaman päivän taukoa ja jatkoin ohjelmaa hitaammalla tahdilla. Tuo hitaampi eteneminen taitaa olla mun kohdalla paras ratkaisu...
Mutta kiva kuulla että tekin olette jatkaneet haasteista huolimatta!
Emmie, en ole polvea tutkituttanut kun tosiaan aiemmilla kerroilla kipua on kestänyt vain päivän verran juoksun jälkeen ja silloinkin se on ollut satunnaista ja joskus kipu on ollut polven sijasta nilkassa. Hyvin epämääräistä kaikenkaikkiaan. En usko polvessa varsinaisesti olevan mitään rakenteellista vikaa kun en ole sitä mitenkään loukannut, mutta olisko sitten joku kohta heikko, joka ärsyyntyy kuormituksesta ja oireilee sitten rasituksen jälkeen.
-Rapa
Jess, lähdin juoksemaan heti kun mahdollista eikä ehtinyt tulla ukkosta eikä sadetta. Juoksin nyt ehkä suunnilleen puolet matkasta asfaltilla ja toisen puolen soralla ja voi vitsit, miten paljon mukavampi noilla sorapätkillä oli juosta! Asfaltilla jalat tuntuivat raskailta. Juoksuaika oli kymmenisen sekuntia hitaampi kuin sunnuntaina, mutta lenkin loppuessa sunnuntaina olo tuntui aika lailla kaikkensa antaneelta, mutta nyt sen sijaan oli vähän sellainen fiilis, että olisi voinut vielä vaikka jatkaa matkaa :d
Kiva kuulla Donnasta. Mulla on kieltämättä sama, helteillä juokseminen on myrkkyä.
-Kookos
Oi, helteellä oli ihana juosta ja kävellä! Mä rakastan sitä että tulee kunnolla hiki ja helposti.
Mä kävin reilu puoli tuntisen reippaan kävelyn sykkeet 120-130 alueella. Rattaita työntäen ja koiria nyhtäen hyttysten parissa. Tosi rentouttavaa mut tulipahan tehtyä. Tähän sykeasiaan täytyy vielä perehtyä jatkossa. Huomenna ajattelin juosta jonkun lyhyen matalatehoisen lenkin, vitosen jätän sunnuntaille. Tosin mulla alkaa yövuoroputki, joten on kamalaa aina yövuoron jälkeen toipua urheilukuntoon.
Oletteko muuten suunnitelleet osallistuvanne johonkin juoksutapahtumaan? Ehkä loppukesästä se kymppi menis...
Emmie
Emmie, minä en ole suunnitellut mitään juoksutapahtumaa. Saisihan sellaisesta ehkä lisätsemppiä treeniin.
Olen ollut nyt jotenkin niin kauniin kesän ja tämän juoksuohjelman lumoissa, että pariin viikkoon en ole tehnyt niskajumppaa ja nyt se on sitten kostautunut. Eilen napsin särkylääkettä, mutta tänään totesin jo ennen kahta, että nyt ei tule enää töistä mitään, joten huonoa omaatuntoa potien ei muuta kuin pillit pussiin. Tein tämän päivän kävelyn 45 min ja päälle kuminauha- ja keppijumpan 15 min. Nyt tuntuu siltä että imuri esiin ja raivoisa vauhti päälle sen kanssa, niin saa lisää liikuntaa ja ehkä mieliala paranee.
On tämä aika paletti, ollaan me melkoisia mestareita!
-Kookos
En ole koskaan ollut missään juoksutapahtumassa, enkä ole sellaista suunnitellut kauan ainakaan vielä.
Kiva kuulla Donnastakin! Mitä viikkoa teet tällä hetkellä vai onko oma soveltava meno?
Tsemppiä Kookoksella niska aivojen kanssa. Ne on kyllä rasittavia jos pahaksi pääsee, mutta hieno suoritus taas vitosen kanssa! Voi kun minäkin...
Minä teen nyt hetken vielä tätä kevennettyä ja nostan matkan pituutta aina hieman jos polvi ei sano huonoa. Juuri tulin puolen tunnin lenkiltä. Ihan hyvin meni. Sykkeet pyrin pitämään 160 kieppeillä niin oli ihan jees. Matkaa kertyi 3,4km. Vitosta kohti siis. Huomenna jos vetäisi jonkun kävelylenkin ja sunnuntaina taas jotain juoksua.
-Rapa
55
Niska-aivot. Haha. 😂 Lähetin kiireessä ja näemmä autocorrect on tehnyt omia säätöjä tekstiin.
-Rapa
Juoksu 5 km + 5 min ja kävellen takas ja kyllä, tein kokonaan! Olin aatellut lintsata kävelyosuudessa, mutta eipä sitten luonto antanut periksi. Juoksin rauhallisesti eikä tuntunut pahalta missään vaiheessa, syke ilmeisesti aika alhainen. Alussa jalat tuntuivat tönköiltä. Mutta siitä se lähti sitten sujumaan. Kävelyn tein reipasta vauhtia. Eli tosi pitkä lenkki oli tänään, varmaankin yksi ohjelman pisimpiä.
-Kookos
Hieno saavutus Kookos! Ohjelma etenee upeasti sinulla!
Miten Emmiellä meni päivän vitonen? Ja mitä kuuluu Tiitu ja Donna?
Itse kävin juoksemassa tänään taas 30 minuutin pätkän. Vahingossa ilman polvitukea, toivottavasti ei kostaudu! Vauhtia oli aiempaa enemmän. Viimeksi tuossa ajassa juoksin 3,4km ja nyt 3,7km. Sykkeet pysyi kuitenkin kutakuinkin samassa kuin aiemmallakin kerralla, joten olen tyytyväinen.
Huomenna lähdetään reissuun ja päivittelen sieltä jos pystyn. Tavoitteena on sielläkin käydä kuntosalilla juoksemassa, ulkona lienee liian kuuma.
Tsemppiä teille uuteen viikkoon!
-Rapa
Hyvä Rapa ja hauskaa reissua! Juhannusviikko ja katselin viikon ohjelmaa, todennäköisesti hieman vaihtelen päiväjärjestystä aikatauluihini sopivammaksi, mutta tänään lepopäivä.
Kookos
Jee, ensimmäinen vitonen suoritettu!
Ja mikä parasta, jalka ei oikutellut lainkaan. Mun virheaskel taisi olla siinä, että yritin juosta uutta reittiä asfaltilla. Tästä eteenpäin pysyn siis ainoastaan lennkkipoluilla.
Mä olen aika paljon soveltanut tuota juoksuohjelmaa, mutta nyt aion hetkesi pysähtyä tuohon viikko 7 ja katsoa miten jalka kestää sitä. Olen oikein tyytyväinen jos vitosenkin saisi pidettyä viikko-ohjelmassa.
Mulla ei ole mitään aikomusta osallistua mihinkään juoksutapahtumaan eikä ole oikeastaan aikaisempaa kokemustakaan. Paitsi joskus juniorina osallistuin koulujenvälisiin maastojuoksukisoihin...
Hienoa Emmie ja Kookos, teistä voi ottaa kyllä mallia. Perässä tullaan vaikka vähän hitaammin!
Onnea Donna, hieno suoritus! Hyvä, jos tässä on nyt useampi löytämässä itselleen sopivan treenitahdin, jota jalatkin kestävät. Minullahan on nuo jalkavaivat myös helpottuneet, kopkop.
Emmie, kiinnostaisi, ohjeistaako pt voimistamaan jalkoja kuntosaliharjoittelulla tms.?
Kookos
Höh, kirjoitin pitkät pätkät, mutta ei tullut läpi. Lyhyesti: hyvin menee, juoksu tuntuu helpolta juoksumatolla, siirryn uudestaan vitosiin seuraavaksi.
-Rapa
Hyvä Rapa, nyt on kyllä asenne kohdallaan kun lomareissussakin treenataan. Ite kävin tänään kävelyllä ja vähän jumppasin. Huomenna toiveissa ehtiä jo aamulla juoksemaan.
-Kookos
Tuntuipa mahtavalta päästä pitkästä aikaa aamulenkille! Olisin oikeastaan halunnut hoitaa jo tuon tämän viikon pisimmän lenkin alta pois, mutta loppujen lopuksi oli sellainen sählinki aamulla, että hyvä kun ehdin tuon 20 min juosta. Siihen sisältyi siis viisi minuutin mittaista vetoa. Ihan kaikkea en saanut itsestäni irti, mutta matkaa kertyi kuitenkin vähän yli kolme kilometriä.
-Kookos
Pika kirjoitus.
Mahtavaa Kookos ja Emmie, ei voi ku ihailla että jaksatte/ehditte noin hyvin.🤗 Onneksi Rapalla polvi alkaa helpottaa ja mahtavaa että.motivaatio lomallakin kohdillaan627 ja mukava kuulla Donnasta. Ja onnea kaikille vitosesta, mahtavia suorituksia.
Minulla jäänyt juoksut ja kaiken sairastelun/sählingin kanssa alko tuntuun, että jätän koko lystin. Kahteen viikkoon en ole päässyt ku kaksi kertaa lenkille. Tänään sisuunnuin ja kävin vetäsemäsä eka kertaa 5km, ajassa 30 min, 30 sek.
Tiitu
Vau mikä vauhti Tiitullakin! Ette te mitään sohvaperunoita ole mitään juoksuun tulee. Niin tuntuu vauhtia olevan kaikilla kovasti.
Itse juoksin juoksumatolla tänään vitosen ja aikaa meni 39 minuuttia. Ei ole mitään verrattuna teidän aikoihin, mutta omaa edellistä aikaa paransin 4 minuuttia joten tyytyväinen saa olla. Ylihuomenna uusiksi.
-Rapa
Jes jes jes! Polvi täysin kunnossa eilisestä huolimatta! Voin siis jatkaa ainakin muunneltua ohjelmaa! Pitää nyt tosiaan miettiä kuinka kevennän ohjelmaa ja milloin uskaltaa taas vitosta yrittää uudestaan, vähän jo houkuttelee kyllä sekin. 😬 Tsemppiä Kookos ja Emmie päivän vitoselle! Kuinka Tiitulla sujuu? Joko olet päässyt takaisin rytmiin?
-Rapa