Kuka lähtee mukaan Porin juoksukouluun? Aloitus maanantaina 29.4.
Olen tämän juoksukouluun tehnyt pari kertaa aiemminkin (vuosia sitten) ja täältä saanut tsemppiryhmän kokoon. Kävisikö niin hyvä tuuri tälläkin kertaa?
Tästä siis kyse: https://www.pori.fi/kulttuuri-ja-liikunta/liikunta/liikunnan-neuvontapi…
Ihan rapakunnossa ollaan, eikä MITÄÄN liikuntataustaa ole, mutta tiedän kokemuksesta, että tällä pystyy rapakuntoinenkin kuntoaan nostamaan aika nopeastikin. Ja jotain tarttis taas tehdä.
Oma tavoite on se 5 km juoksu (kuulostaa nyt aika utopistiselta.. ) mutta pari kertaa siihen on päästy, miksei siis nytkin.
Kuka lähtee mukaan?
Oma nimimerkkini voisi olla tällä kertaa Rapa.
-Rapa
Kommentit (238)
Kävin juoksemassa aamulla 10 km aikaan 1,12,37. Reitti oli eri kuin viimeksi, mutta joka tapauksessa siis aika hieman parani, vaikka nyt juoksin tasaisemmin. Siis ihan mututuntumalla näin. Juoksu tuntui koko ajan helpolta/hyvältä, muutamassa nousussa syke toki hetkellisesti kohosi, lisäksi vikan kilometrin ajan juoksin epämukavuusalueella ihan tahallisesti. Mutta tyytyväinen olen, kun nyt tuntuu, että kunto oikeasti kestää tämän kympin juoksun. Ja olin jo eilen päättänyt, että maanantai on sitten juoksupäivä, ja tämän helteen vuoksi on juostava jo aamulla. Mutta aamulla herätessä särki selkää kauttaaltaan, nimittäin sähelsin eilen kaikenlaista lasten kanssa ja tein tuollaisilla ulkokuntosalilaitteillakin. Siispä aamulla ajattelin vain, että juoksen fiiliksen mukaan 5 - 8 km, mutta sitten alkoikin tuntua siltä, että en halua jättää lenkkiä "kesken", joten kipaisin tuon kympin.
-Kookos
Huh hellettä, kävelin eilen 6 km ja äsken juoksin 5 km. Taisi vielä maanantain juoksu ja tämä helle painaa, sekä kävelyssä että juoksussa vauhti aiempaa heikompi. Jospa perjantaina pääsisin aamulenkille ja sujuisi taas paremmin. Mites muut, kesämoodissa?
Kookos
Hyvin olet vetänyt kesäulmoista huolimatta. Me lähdettiin viikonloppuna mökille ja täällä olen nyt lenkkeillyt vähän eri ympäristössä. Su kävin tunnin kävelyllä. Maanantaina tein vain 15 minuutin hölkkälenkin, kun sain tyttäreni mukaan hölkkäämään. Käveltiin varmaan hölkän lisäksi vajaa puolituntia.
Äsken kävin interval-lenkillä. Juoksin 4 x 4 minuuttia ihan reipasta vauhtia, niin että sykemittari huusi punaista. Välillä palauttelin 3 minsaa suurimmaksi osaksi kävelyä, mutta myös hölkkää. Kokonaisuudessaan n. 45 minsaa. Lähti ainakin karstat taas liikkeelle.
Antu
Tein eilen aamulla lyhyen intervallitreenin 20 min ja päälle jumppaa, tänään aion vielä hieman kävellä, mutta sitten on tämän hellejakson treenit tehty. Ilmojen puolesta ensi viikko näyttää helpommalta, mutta muutoin on jo aika paljon arkisia kuvioita hankaloittamassa.
-Kookos
Vetäsin sitten 12 tunnin työpäivän päälle 5 kilsan juoksun. En suosittele! No, näytti tuo aika olevan parempi kuin viime viikon superhelteessä. Ja eka ja vika kilsa oli hyviä. Ne kolme siinä välissä ei.
Kookos
Mä tein tänään tavallista pidemmän lenkin. Aluksi suunnitelmana oli hölkätä 30 minsaa putkeen, mutta raikas ilma ja hyvä tuntuma muutti suunnitelmia. Hölkkäsin 2x25 minsaa ja siinä välissä kävelin 2,5 minsaa.
Hölkkää taisi tulla jo yhteensä tavoittelemani 5 km, mutta säästelen yhtäjaksoisen 5 km juoksun vielä ensi viikkoon
Toivottavasti muutkin ennättävät päivittämään juoksuuutisiaan, ettei tämä mene kookoksen ja mun yksin huuteluksi.
Antu
Juoksin kesän kolmannen kympin aamulla. Aattelin nyt juosta ihan vain rauhallisesti, tappavan tasaiseen tahtiin pohtimatta sitä, mikä ajaksi tulee. Loppujen lopuksi aika oli kuitenkin ihan sama kuin ensi kerran kympin juostessani, vaikka silloin tunsin juoksevani toiset viisi km selvästi lujempaa vauhtia. Muuten olin tyytyväinen, mutta vaatetta oli liikaa (ärsyttävä tuuli paikoitellen, siksi ylipukeuduin) ja paikka oli outo, joten meni sellaiseksi "nyt juoksin tästä, mihinkäs seuraavaksi". Olisi mukavampi, jos on selvä "ympyrä" tai sitten juoksee 5 km yhteen suuntaan ja kääntyy takaisin.
Missä tosiaan muut? Emmie, Rapa, Tiltu, UrpoTurpo, Donna, joku muukin vielä?
-Kookos
Perjantai-illan ratoksi ja Kalevan kisojen hengessä kävin juoksemassa oman peruslenkkini. 30 minsaa tuli taas hölkättyä tasaisella vauhdilla ja mahdollisimman alhaisella sykkeellä. 133 on ollut keskisyke jo useamman lenkin ajan.
Sunnuntaina vielä kävelylenkki täällä mökin maisemissa ja sitten paluu tutumpiin lenkkimaastoihin. Toivottavasti vanhat tutut lenkit sujuu taas vähän reippaammin.
Viikon päästä varman päälle vedetty Porin kaupungin juoksukoulun 6. viikon välitavoite eli 5 km. Hyvillä mielin olen sille lähdössä ja uskoisin selvittäväni sen läpi, mutta vauhti ei päätä huimaa ja aika varmaan siinä 50 minsan kieppeillä....
Tein viikon vikan juoksun, raskaat 5 km. Aika jäi puoli minuuttia ilmeisesti tähän asti parhaasta, jos pikaisesti oikein katsoin, mutta yli 9 km/h kuitenkin. Aika matka vielä siihen tavoitteeseen 10 km/h... Täytys varmaan joskus koittaa, miten kovaa se oikein on, jos ees pienen matkan jaksais sillä... Antulle tsempit ens viikon vitoseen, menee varmasti hyvin!
-Kookos
Tein tänään peruslenkkini ja syke pysyi yllättävän alhaalla. Keskisyke oli 131, joka on alin tällä matkalla. Suurin syy tälle oli hitaan vauhdin lisäksi se, että en ollut hölkkäillyt kahtena edellisenä päivänä. Viimeisimmän lenkin juoksin maanantaina. Ti ja ke tein vain kävelylenkkejä, joten to olin hyvin palautunut. Olen ennenkin huomannut, että joka toinen päivä lenkkeily on ehkä vähän turhan rasittavaa. Harjoittelu auttanee tähän vaivaan. Huomenna kävelyä ja viikonloppuna sitten 5 km hölkkä.
Antu
Hyvä Antu, itsekin olen huomannut tuon, että vaadin palautumisaikaa. Juoksut pitäisi tehdä lepopäivän jälkeen. Itse asiassa vähän liikaa ehkä tullut tälläkin viikolla treenattua. Maanantaina juoksin (kesän neljännen) kympin, nopeus oli taasen sen noin 8,2 km/h. Tiistaina sitten kävelin kuusi kilsaa noin nopeudella 6 km/h, keskiviikkona pidin lepopäivän ja eilen kävin juoksemassa. Ja siis eilen ajattelin tehdä sekalenkin puoli tuntia juoksua ja puoli tuntia kävelyä, mutta jostain syystä kävely ei napannutkaan yhtään, joten loppujen lopuksi juoksin 8 km. Mutta vauhti oli nyt tarkoituksella hitaampi, vain 7,4 km/h, mutta siis tuo tuntui aivan älyttömän helpolta! En oikeastaan hengästynyt lainkaan. Syke oli siis varmasti alhaalla. Hassua vain, että lukuina tuo ero (8,2 vs. 7,4) ei tunnu suurelta, mutta juostessa sen huomasi... Toki tuolla maanantain lenkillä oli mäkiä ja eilinen oli hyvin tasaista maastoa, sekin ehkä vaikutti.
-Kookos
5 km lenkki on nyt suoritettu, ja sykkeet ei tosiaankaan pysyneet alhaalla. Päätin juosta vain välittämättä sykkeistä. Sellaista vauhtia, kun mukavasti menee.
Eka kilsa oli jotenkin haastavin. Vähän ois tehnyt koko ajan mieli jättää lenkki kesken. Toisella kilsalla vasta hölkkä lähti "sujumaan" . Puoli väli tuli ihan mukavasti vastaan ja juoksu tuntui ihan hyvältä. Tiesin kyllä, että nyt juoksen niin kovaa, että pian alkaa hyytyminen.
Ja alkoihan se hyytyminen sitten toiseksi viimeinen kilometri ei meinannut loppua millään. Sykemittari vilkkui punaisella, naama puski punaista väriä ja hikeä pukkas. Vika kilometri ei sitten meinannut loppua ollenkaan. Viimisellä 500 metrillä alkoi tuntua, ettei tämä lopu ollenkaan. Katsoin kelloa, koko ajan ja mietin miten 100 metriäkin voi tuntua pitkältä. Viimiset kaksi sataa metriä annoinkin palaa "täysiä". Pieni alamäki juuri sillä kohdalla auttoi loppuun.
Nyt se on sitten tehty. 5 km on juostu kunnialla maaliin ja aikaankin olen ihan tyytyväinen 45:21. Tein heti Polariin uuden ohjelman. Jospa aika paranee lokakuun puoleen väliin mennessä tai ainakin kunto noussut.
Täällä on jätetty viikkoja väliin milloin minkäkin syyn vuoksi. Helteillä en juossut kertaakaan. Huomenna olisi tarkoitus yrittää juosta se 5km+10min.
Kivaa se ei ole ollut missään vaiheessa, mutta onpahan kuitenkin tullut juostua.
Ainiin, tänään aukesi uimahalli kesätauon jälkeen, niin voisikin alkaa ottaa uintiakin mukaan treeneihin niin saisi yläkroppakin jotain tekemistä.
Alkoi tuo nopeuden lisääminen tuntua niin nihkeältä ja tympeältä, että päätinkin tänään lisätä matkaa. Nyt siis takana 11 km juoksu ja vauhtia se sama hieman yli 8 km/h. Aika hyvin meni mutta en olisi lisää enää jaksanut.
Kookos
Kävin eilen kävelemässä 5 km ja sen jälkeen nostelin painoja kotona. Kuminauhajumppaa olen siis tehnyt vaihtelevalla innokkuudella koko kesän ajan, mutta nyt olen aloitellut taas ihan noilla painoillakin pitkästä aikaa. Vitsit kun maastaveto ja soutuliikkeet tekevät hyvää. Googlailin myös venytysohjeita hartioille, niitä kun nyt jaksaisi alkaa noudattaa, että saisi hartiat kuntoon. Uinti ei oikein sovi minulle, sillä tekniikkani on niin huono, että niska tulee vain entistä kipeämmäksi. Tietysti lasten kanssa käyn uimassa, mutta omaksi pitkäkestoiseksi ja säännölliseksi kuntoiluksi se ei sovi. Vähän mietin, raaskisiko joskus mennä kertamaksulla kuntosalille, jos ilma on oikein huono. Meillä ei ole kotona mitään kuntopyörää tai stepperiä, jolla voisi silloin liikkua.
-Kookos
Onko kaikki lopettaneet juoksun...? Kirjoitin näköjään tänne viimeksi kuukausi sitten. Mulla on vähän rikkonainen kuukausi takana, sillä ensin oli muutaman päivän flunssa ja siitä toivottuani tuli melkein perään toinen, jonka vuoksi jouduin pitämään viikon kokonaan lenkkitaukoa + seuraavan viikon pelkkää kävelyä. Mutta nyt on taas kaksi juoksuviikkoa takana. Juoksunopeus ei kuitenkaan ole nyt päässyt kasvamaan, syynä sairastelun lisäksi työkiireet. Olen huomannut, että kiireisen työpäivän jälkeen se juoksu ei kerta kaikkiaan suju niin hyvin. Mutta yritän olla stressaamatta tämän takia ja jatkaa sinnikkäästi, vaikka sitten hitaammalla vauhdilla. Juoksulenkkini ovat edelleen olleet pituudeltaan 5 - 11 km ja kävelyt yleensä sellaiset 5 - 7 km. Lenkkejä teen 4 - 5 kpl viikossa. Ois kiva vielä lukea täältä kuulumisia!
-Kookos
Täällä juostaan vielä. 3 kertaa viikossa pyrin tekemään reilun puolen tunnin lenkin. Yksi lenkeistä on intervallityyppinen, eli juoksen karstat pois koneesta. Muut lenkit hissuttelen hiljakseen. Onneksi on kyllä nopeus vähän kasvanut, vaikkei paljoa vielä olekaan.
Torstaisin käyn kuntosalilla ja viikonloppuisin pidemmällä kävelylenkillä.
Uskon, että juoksu jatkuu kyllä ja ajatukset on jo ensi kesässä, tosin tuleva talvi mietityttää. Miten käy lenkkeilyn, jos kelit on liukkaat tai pakkanen on kova? Sinne pitää vähitellen saada motivaatiota, vaikka onhan tässä vielä hyviä viikkoja edessä.
Tsemppiä kaikille ja erityisesti Kookokselle!
Antu
Mulla olis tänään taas edessä 5km+5min, mutta juoksen saman lenkin kun viimeksikin, se on aika tarkkaan 6km, viimeksi aikaa meni tosiaan 39,17. Tänään on aika lämmin päivä, et saa nähdä saanko yhtään tuosta aikaa pois, kun ei tuo helteellä juoksu innosta sitten yhtään. Minun puolestani sais olla +15 ja sataa vettä :D
Intervalli meni yllättävän kivuttomasti. En mä ihan täysillä vetänyt niitä minuutteja, mut selkeästi nopeammin kuin väliajat.
UrpoTurpo