Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka lähtee mukaan Porin juoksukouluun? Aloitus maanantaina 29.4.

Vierailija
27.04.2019 |

Olen tämän juoksukouluun tehnyt pari kertaa aiemminkin (vuosia sitten) ja täältä saanut tsemppiryhmän kokoon. Kävisikö niin hyvä tuuri tälläkin kertaa?

Tästä siis kyse: https://www.pori.fi/kulttuuri-ja-liikunta/liikunta/liikunnan-neuvontapi…

Ihan rapakunnossa ollaan, eikä MITÄÄN liikuntataustaa ole, mutta tiedän kokemuksesta, että tällä pystyy rapakuntoinenkin kuntoaan nostamaan aika nopeastikin. Ja jotain tarttis taas tehdä.

Oma tavoite on se 5 km juoksu (kuulostaa nyt aika utopistiselta.. ) mutta pari kertaa siihen on päästy, miksei siis nytkin.

Kuka lähtee mukaan?

Oma nimimerkkini voisi olla tällä kertaa Rapa.

-Rapa

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen polvi oireili aavistuksen edellisen 5 km jälkeen, mutta ei niin pahasti, että uskalsin ottaa tänään uusiksi. Lähdin liian kovaa kun ahnehdin parempaa aikaa ja täytyi tiputtaa puolessa välissä vauhtia. Mutta viikon toinen vitonen juostu. Aika 38,5 min. Ei ollut niin miellyttävä kuin aiempi juoksu, mutta tehty on! Seuraavat juoksut taas Suomessa sitten. Tsempit muille!

-Rapa

Vierailija
182/238 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi Rapa, että polvi oireilee, mutta hienoa että siitä huolimatta jaksat jatkaa. Jospa polvi ajan kanssa vahvistuisi ja tottuisi menoon.🏃‍♀️

Eilen kävin uudelleen juoksemassa 5 kilsaa, tiukkaa meinasi tehdä ja välillä kovakin tuuli vastusti, aikaa meni 31 min, 30 sek.

Tällä hetkellä jään vitoseen ja pikku hiljaa yritän parannella aikaa mutta rahkeet/motivaatio 10 km ei nyt taida riittää. Mutta matkaa pitäisi lisätä jotta juoksuporukkaan kehtaisi mennä johon pyydetty..

Tiitu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa taas vitonen juostua!

Aikaa en mittaillut, nautiskelin vaan lenkistä ja juoksin fiiliksen mukaan. Mulla taitaa olla jotenkin hidasta tuo käynnistyminen kun ensimmäiset 2km tuntuu usein hieman väkinäiseltä, mutta sitten puolenvälin paikkeilla alkaa juoksu luistamaan. Nytkin olisi tehnyt mieli vielä lopussa jatkaa matkaa, mutta parempi ottaa varman päälle ja edetä hitaasti.  Jalka kun kipuilee välillä öisin ja häiritsee nukkumista...

Mutta tyytyväinen olen että juoksuohjelmassa tuli pysyttyä juhannuksesta huolimatta.

Vierailija
184/238 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Donna. Olen saman huomannut, että ensimmäiset kilometrit vaikempia. Mutta minulla ilmeisesti vauhti liian kova koska en pystyisi itse juoksemaan yhtään enempää.😁 Hyvä että osaat vauhdin suhteuttaa.

Eilen kävin miehen kanssa pikku lenkin juoksemassa, joko vauhti liian kova, ventolinen pois jättö kostautui (rasitusastma) vai mikä lie mutta olin aivan puhki alle kilometristä.

Mies innostunut nyt lenkkeilemään ja juoksemaan minun lenkkiohjelman myötä. Kunnon kamppeetkin osti eka kertaa 10 vuotisen yhteisen taipaleen aikana.

Tiitu

Vierailija
185/238 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookos on jatkanut juoksuohjelmaa aivan suunnitellusti, en vain ole jaksanut kirjoitella kännykällä. Nyt tulin tähän koneelle pikaisesti... Tosiaan juhannusviikolla tein kaikki viikon juoksut ja kävelyt, mutta muutin päivien järjestystä ja sain pohkeeni aivan jumiin. Nyt ne ovat kyllä palautuneet siihen normaalijumitukseensa. Donnan tavoin minulla on monesti lenkin alku hankalaa, sitten alkaa sujua paremmin. Joka tapauksessa pikkasen sain viime viikolla juoksuaikoja parannettua.

Nyt olen sitten tehnyt jo tuon tämän viikon pisimmän lenkin, joka oli juoksua 5 km + 10 min ja sitten päälle vielä kävelyä 5 km. Tuska kun tuohon meni aikaa! Tein kyllä tosi löysästi niin, että juoksu tuntui koko ajan helpolta, mutta varsinkin tuo kävely tuohon perään tuntui kestävän ikuisesti. Jotenkin nyt kipuilen tämän asian kanssa, kun tuntuu jotenkin järjettömältä edes tavoitella tuota kymppiä. Olisiko paljon järkevämpää jäädä parantelemaan sitä vitosen aikaa, niin kuin ilmeisesti lähes kaikki muut?? Juoksuvauhtini on niin hidas. Lisäksi nuo yli tunnin lenkit ovat itselleni täyttä pakkopullaa, tuntuvat tuskallisen tylsiltä ja syövät koko motivaatiota.

-Kookos

Vierailija
186/238 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa juoksijat! Itse jatkoin tänään viikosta 7 eteenpäin eli vain vartin pätkä tänään. Tykkäsin juoksumatosta kyllä enemmän...nuo ylä- ja alamäet ja hyönteiset suussa ei niin innosta. No ei auta, tällä mennään. Etenen nyt ohjelmaa niin kauan kuin siltä tuntuu ja pystyn ja sitten jään junnaamaan johonkin kohtaan. Kymppi ei edelleenkään ole tavoitteena, vitonenkin riittää, mutta kaipaan ohjelmaa joka pakottaa minut lenkille.

-Rapa

Vierailija
187/238 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän matka 5 km juostu. Ohjeena siis vaihdella tempoa minuutin välein. Ja jess, alkuun aattelin että nyt löyty tää mun juttu, mutta siis todellisuudessa aloitin liian kovaa ja tällä kertaa oli loppumatka tuskaa. Rauhallisilla juoksulenkeillä siis toisinpäin, alussa vaikeaa ja sitten alkaa sujua... Puolisentoista minuuttia tais olla parannusta edelliseen 5 km juoksuaikaan... Malttia kai tarvittaisiin, olisi vaan niin kiva kehittyä tässä.

Ois kiva myös lukea muiden kuulumisia! Sotkeeko kesälomat pahasti juoksuohjelmaa?

Kookos

Vierailija
188/238 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sotkee kyllä. Tämäkin viikko reissun päällä ja niin kiire, etten ehtinyt tuon 15 minuuttisen lisäksi muuta tehdä. Illalla PAKKO juosta se 5 km vähintään, vaikka tupa täynnä porukkaa. Onneksi nyt kotona sentään hetki. Kiva kuulla Kookoksen kuulumisia!

-Rapa

Vierailija
189/238 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju. Sopiiko tähän tulla vielä mukaan? Mä aloitin Porin juoksukoulun maaliskuun lopulla ja seurasin ohjelmaa (enemmän tai vähemmän tarkasti) ensimmäiset 6 viikkoa. Silloin su olisi ollut 5 km juoksu, mutta en kokenut olevani vielä riittävän hyvässä kunnossa siihen.

Jatkoin sitten seuraavat 3 viikkoa omalka ohjelmalla. Tarkoituksena jatkaa hölkkää 3xvko ja lisäsin muutaman minuutin joka viikolla, niin että hölkkäsin n. 30 minsaa kerralla.

Sitten muutin taas taktiikkaa, kun huomasin sykemittarissa (polar a370) olevan mahdollista luoda oma tavoite ja sille harjoitukset. Ajattelin tavoitteeksi 5 km kesäloman päätteeksi eli 11.8 ja siihen nyt harjoittelen sykemittarin ohjeiden mukaan.

Alkuun sykemittarin ohjelma vaikutti melko lyhyeltä (hölkkää vain n. 15 minsaa kerralla), mutta tarkoituksena on pitää syke matalalla. Alkuun jouduin aika paljon kävelemään, jotta sain sykkeen pysymään vihreällä alueella, eikä se vieläkään helppoa ole. Tosin viime viikolla päätin lisätä ma ja pe lenkkeihin juoksua/hölkkää niin, että 30 min tulee täyteen. Ke on intervalli harjoitus, jossa syke nouseekin sitten ylös. Su on pitkis ja sen teen kävellen.

Tänä viikko on tuntunut melko raskaalta, mutta jatkan nyt tällä määrällä muutaman vikkon, niin ehkäpä se kroppa vähitellen tottuu.

Nimimerkki Antu, 41 v, jolla ei mitään liikuntakokemusta edes lapsena ja painoindeksikin ylipainon puolella.

Vierailija
190/238 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Antu, tervetuloa mukaan! Soveltavat ohjelmat on ihan jees. Hieman soveltaen siis jatkan minäkin, lomat sotkee kuvioita ja muutenkaan tuo ihan tiukka ohjelman noudattaminen ei tunnu hyvältä, kun on niin paljon kaikkea pakollista hoidettavaa. Tänään lähdin kuitenkin juoksemaan pitkää lenkkiä. Ajatuksissa oli 8 km rauhalliseen tahtiin. No, päivän ruokailut yms ei oikein olleet onnistuneet... Ekat puoli tuntia juoksu oli aivan kamalaa ja meinasin lopettaa useaan kertaan. Sit taas jossain vaiheessa alkoi tuntua ok:lta ja loppujen lopuksi juoksin 9 km! Mutta vauhti oli tosiaan hiljainen, kun varsinkin tuo alku oli matelua.

-Kookos

Vierailija
191/238 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti ennen kuin sulkeutuu kommentointi. Tänään viimein pääsin vitosen makuun taas. 1,5 viikon tauko takana. Hyvä huomata, että vielä jaksoi hyvin. Aika tällä maastoreitillä parani 3 minuuttia ollen n. 42 min. Tästä jatketaan!

-Rapa

Vierailija
192/238 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko minäkin tulla mukaan joukkoon? :) katselin tätä sillon, kun tää alkoi, mutta olin jo itsekseen silloin aloittanut juoksun, niin ei sitten tullut "ilmoittauduttua". Itse vaan sairastellut niin paljon, että ei oikein ole edennyt. Huoh! Nyt toivon, että fyysinen kunto olisi sitä luokkaa, että pystyisi vihdoin ja viimein vetämään ohjelman loppuun.

Eilen nautin viileästä kelistä, niin sai itsensä lenkille. Helteet jotenkin tökkii juostessa ihan tosi paljon.  Menen siis tällä hetkellä viikkoa 6. maanantaina en itseäni saanut revittyä lenkille, mutta eilen juoksin tuon 9+9 (aikaa meni oikeasti liki 19min, kun juoksin 3km lenkin).

Tätä 6. viikkoa oon hinkannut jo monesti, kun aina tulee jokin syy, miksi ei ole tuosta eteenpäin päässyt. Kerran olen juossut sen 12+12 ja nyt vihdoin on toiveissa, että sunnuntaina saisin sen vitosen vihdosta viimein juostua.

UrpoTurpo

Vierailija
193/238 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan uudet! Itsekin taidan nyt vaan edetä soveltaen ainakin kunnes kesälomat on lusittu eli juoksen sitä 5 km ainakin ja yritän parannella aikaa jos siltä tuntuu.

Eilen tosiaan kävin pienen tauon jälkeen juoksemassa sen ja oli oikeasti niin kivaa ja tuntui hyvältä koko ajan! Alkuun jännitti että miten jaksan kun taukoa on kuitenkin ollut. Onneksi se kunto ei heti kuitenkaan laske. Lähdin vähän himmaillen liikenteeseen ja koska voimia oli hyvin pystyin kiristämään vauhtia lopussa kolmen kilometrin jälkeen ja sittenkin oli vielä ihan hyväntuntuista menoa.

Viileät ilmat sopii minullekin paaaaljon paremmin ja vaikka lämmin tuli niin oli silti niin helpompi hengittää.

-Rapa

Vierailija
194/238 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä UrpoTurpo ja Rapa! Miten Emmiellä ja Donnalla sujuu? Juoksin äsken 30 min / reilu 4 km. Täällä on sopiva juoksusää. Koeajoin nyt uudet juoksukengät, hyvät ovat! Ainoa mikä harmittaa on tuo asfaltilla juokseminen. Ehkä yritän seuraavalle lenkille johonkin maastoon.

-Kookos

Vierailija
195/238 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen tämän viikon ekan lenkkini:4 min kävelyä + 30 min hölkkää + 4 min kävelyä. Puolessa tunnissä hölkkäsin n. 3 km, joten kävelyvauhtia mennään. Enkä edes yrittäny pitää sykettä matalalla, vaan keltaisella menin. Teillä muilla on kyllä ihailtava vauhti.

Tänään kävelin testilenkin. Ajatuksena olisi löytää se sopiva 5 km lenkki, jota kohden tässä meen. Nyt oli matkaa n. 4,5 km, joten pikku koukkasu pitää vielä tehdä, niin sitten tulee vaaditut metrit täyteen.

Antu

Vierailija
196/238 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan kotiovelta lenkit niin, et tulee 3km, 5km ja 10km :D niitä oon sit soveltanut lenkkeillessä :)

Tänään pitäisi sitten tähdätä se 12+12, viimeksi kun sen juoksin (kesäkuun alussa) pääsin vauhtiin 10km/h johon olin ihan supertyytyväinen, mut nyt en usko saavuttavani samaa.

Voipi silti olla, että kellon katsomisen sijaan juoksen 4km

Vierailija
197/238 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hölkkäsin tänään 20 + 25 minsaa ja välissä kävelin 2 minsaa. Aloitan ja lopetan myös lenkin aina n. 4 minsan kävelyyn. Mittaa lenkille tuli yhteensä 5 km, mutta osa siitä siis kävelyä. Ehkä sama matka, jonka tuossa yläpuolella olevassa tekstissä meni puoltalyhyemmässä ajassa.

Mulla on pururata/kuntorata ihan lähellä. Osan lenkistä juoksenkin aina sitä pitkin, mutta siinä on julmetun kokoisia mäkiä, joten yritän vähän vältellä vielä niitä.

Tsemppiä kaikille! Ja mun seuraava lenkki on vasta sunnuntaina.

Antu

Vierailija
198/238 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on Antu ihan hyvin, yhteensä 45min juoksua :)

Mä kävin eilen juoksemassa sen 24min, meinasi lorvikatarri iskeä, mut pakotin itseni lenkille. Ja kuten pelkäsinkin, niin vauhti oli tosi paljon hitaampi kun ekalla kerralla, kun tuon juoksin.

24min/3,46km = 6,55min/km (8,6km/h) kun tavoitteeni on se 6min/km. Mutta, sain juostua ja tuli tosi hyvä fiilis siitä :)

Osittain itseäni motivoi liikkeelle lähtöön myös se, että yritän pudottaa painoani (lasken kaloreita) ja mulla oli liian vähän "kaloreita syötäväksi" iltapalalle niin piti lähteä lenkille hakemaan mahdollisuus kunnon iltapalaan :D

Toi on Rapa hieno juttu, et vauhti kasvaa.

-UrpoTurpo

Vierailija
199/238 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen heitetty tänään vesisateessa ja yllätyksekseni aika parani jälleen samalla reitillä ollen tällä kertaa 40,15. Tuntui aika raskaalta kun märät vaatteet painoi päällä. Muuta raportoitavaa tällä kertaa ole. Tsemppiä vaihteleviin olosuhteisiin!

-Rapa

Vierailija
200/238 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille uusillekin juoksijoille!

Meikäläinen on näin kesäomalla käyny juoksemassa 2x viikossa 5km, ja 3x kävelylenkin. Lisäksi käyn 2-3 kertaa ryhmäliikuntatunneilla. Paino ei kuitenkaan ole tippunu kun n. 1,5 kg ja se vähän harmittaa. Peilistä toki huomaa, että lihasta on tullu lisää, mutta vaatekoko ei kyllä ole pienentyny ollenkaan. Tietysti siihen vaikuttaa kesäherkuttelut, jäätelö, grilliruoka ja alkoholi. Tähän on siis tullut selkeä muutos 40 tultua mittariin. Kaikki herkut jää helpommin vyötärölle, ennen sai syödä melkein mitä vain. Toki olen aina syönyt arkena terveellisesti ja kohtuudella. Nyt huomaa, että muutaman kilon tiputtaminen onkin jo paljon vaikeampaa... No terveys ja hyvä kunto on tietenkin se pääasia!

-Donna

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi