Kuka lähtee mukaan Porin juoksukouluun? Aloitus maanantaina 29.4.
Olen tämän juoksukouluun tehnyt pari kertaa aiemminkin (vuosia sitten) ja täältä saanut tsemppiryhmän kokoon. Kävisikö niin hyvä tuuri tälläkin kertaa?
Tästä siis kyse: https://www.pori.fi/kulttuuri-ja-liikunta/liikunta/liikunnan-neuvontapi…
Ihan rapakunnossa ollaan, eikä MITÄÄN liikuntataustaa ole, mutta tiedän kokemuksesta, että tällä pystyy rapakuntoinenkin kuntoaan nostamaan aika nopeastikin. Ja jotain tarttis taas tehdä.
Oma tavoite on se 5 km juoksu (kuulostaa nyt aika utopistiselta.. ) mutta pari kertaa siihen on päästy, miksei siis nytkin.
Kuka lähtee mukaan?
Oma nimimerkkini voisi olla tällä kertaa Rapa.
-Rapa
Kommentit (238)
Sairaana juoksemisesta niin paljon varotellaankin, joten hyvä parannella oloa muutaman päivän.
Seuraatteko te muut sykettä? Mä olen jäänyt ihan siihen koukkuun. Tänään kävin reilun tunnin kävelylenkillä ja keskisyke oli 117. Kävelin sen saman lenkin huhtikuun lopulla. Tuolloin aikaa meni saman verran, mutta keskisyke oli huomattavasti korkeampi, 129. Tulkitsen tuon niin, että kunto on tässä muutamassa kuukaudessa noussut kohisten.
Antu
Rapa: toihan on ihan hyvä aika vitoselle :) Itse rakastan sateessa juoksemista <3 ilma on ihanan raikasta ja vesi viilentää ihanasti. Toki kylmällä säällä ei ole niin kivaa, mutta näin kesällä vesisade on ehdottomasti paras juoksukeli, minun mielestäni.
Ja joo, kurkkukivun kanssa ehdottomasti lepoa! Kipeänä ei juosta!!
Donna: mä en vielä ole ihan 40v mutta kyllä sen huomaa, että painon pudotus ei ole enää niin yksinkertaista kun se ennen oli. Itse yritän nyt saada liikuntaa enemmän viikkoihin, tavoite olisi esim. 2x5km+1x10km/vko + uintia 2-3krt/vko, mutta ennen tuota menen tämän ohjelman kanssa. Toki jotain lihaskuntojuttujakin pitäis vähän tehdä.
Antu: itse en seuraa sykkeitä. Joskus nuorempana juoksin sykemittarin kanssa ja vihasin sitä. Mitään edistystä ei 6kk himmailulla tullut, samaa matelua vaan kuukausi toisensa perään, mikä vei kaiken ilon liikkumiselta. Nyt juoksen siten kuin jaksan ja annan sykkeiden olla mitä on.
Itse kävin eilen juoksemassa sen 5km ja yllättävän hyvin jaksoin :) ongelma vain on se, että uusi pohjallinen hankasi rakon jalkapohjaan. HUOH! Aikaa vitoseen meni 31,22 eli en ole täysin tyytyväinen, mutta noilla mennään. Kun vaan pysyisi tää harrastus aktiivisena niin eiköhän se tavoitenopeuskin joskus saavuteta :)
Vierailija kirjoitti:
Rapa: toihan on ihan hyvä aika vitoselle :) Itse rakastan sateessa juoksemista <3 ilma on ihanan raikasta ja vesi viilentää ihanasti. Toki kylmällä säällä ei ole niin kivaa, mutta näin kesällä vesisade on ehdottomasti paras juoksukeli, minun mielestäni.
Ja joo, kurkkukivun kanssa ehdottomasti lepoa! Kipeänä ei juosta!!
Donna: mä en vielä ole ihan 40v mutta kyllä sen huomaa, että painon pudotus ei ole enää niin yksinkertaista kun se ennen oli. Itse yritän nyt saada liikuntaa enemmän viikkoihin, tavoite olisi esim. 2x5km+1x10km/vko + uintia 2-3krt/vko, mutta ennen tuota menen tämän ohjelman kanssa. Toki jotain lihaskuntojuttujakin pitäis vähän tehdä.
Antu: itse en seuraa sykkeitä. Joskus nuorempana juoksin sykemittarin kanssa ja vihasin sitä. Mitään edistystä ei 6kk himmailulla tullut, samaa matelua vaan kuukausi toisensa perään, mikä vei kaiken ilon liikkumiselta. Nyt juoksen siten kuin jaksan ja annan sykkeiden olla mitä on.
Itse kävin eilen juoksemassa sen 5km ja yllättävän hyvin jaksoin :) ongelma vain on se, että uusi pohjallinen hankasi rakon jalkapohjaan. HUOH! Aikaa vitoseen meni 31,22 eli en ole täysin tyytyväinen, mutta noilla mennään. Kun vaan pysyisi tää harrastus aktiivisena niin eiköhän se tavoitenopeuskin joskus saavuteta :)
T. -UrpoTurpo :D unohdan aina ton nickin... sori!
Kävin tänään juoksemassa 5 km maastossa, aikaa kului noin 35 min. Kymppiä mietin, juoksisinko jo tällä viikolla vai vasta seuraavalla. Lomailun vuoksi aikatauluissa on hakemista. Juoksun lisäksi olen kävellyt ja uinut ja jopa hieman nostellut painoja. Jonain päivänä suunnitelmissa olisi mennä joihinkin pitkiin portaisiin, mutta niissä taitaa tällä kunnolla jäädä treeni lyhyeksi.
-Kookos
Juostu 30 min, vähän yli 4 km. Ehkä yritän kuitenkin parantaa tätä lyhyttä matkaa ja unohtaa vielä kympin. Kesäkilot ahdistaa suunnattomasti. Jonkinlainen jumppa vielä tehtävä.
-Kookos
Mä juoksin eilen saman 5km kun sunnuntainakin, aikaa meni 31,13 (eli peräti 9s nopeammin kuin sunnuntaina :D) trackeri vaan lyhensi matkaa 600metrillä, niin keskinopeus hidastui sen mukaan :D Juoksin siis täysin saman matkan.
Henkeä eilen vähän ahdisti, mutta jotenkin sitä puskee vaan eteenpäin. Mulla suurinpana motivaattorina painon pudotus. Mitä enemmän juoksen, sitä enemmän kulutan.
Kookos, eihän siihen kymppiin ole mitään aikarajaa, eli voithan sä jatkaa ohjelmaa, jos tuntuu, että jaksat kuitenkin juosta hitaammallakin vauhdilla pidempään :) ja kun pituutta tulee lisää matkoihin niin lyhyeen matkaan riittää enempi energiaa, jolloin lyhemmät matkat voi saada nopeammin juostua.
Siis tietty vitonenkin on oikeasti jo hyvä ja tärkeintä on se, että liikkuu :)
Itsellä vaan motivoi liikkumaan se ohjelman seuraaminen (en tiedä, miten motivoin itseäni, kun tuo on tehty!)
-UrpoTurpo
UrpoTurpo, totta, tiedän että jaksan hitaasti sen kympin juosta, joten katsotaan, josko jo ensi viikolla. Nyt ei onnistu, kun vieraita tulossa ja sunnuntai-iltana ehdin seuraavan kerran lenkillle, mutta silloin on valvomisen jäljiltä turha yrittää kymppiä.
Nyt kävin kävelemässä vitosen tästä kotoa käsin ja tulipa hölmö olo tajutessani, että tuo yksi kiva lenkki on juuri sen 5 km enkä ole sitä mennyt koko kesänä! Sekin on tosin melkein kokonaan asfalttia, mutta luulen että tuolla reitillä saisin ihan hyvän ajan :d
Aattelin myös, että jos nyt julkistan tässä painonpudotustavoitteen, niin voisi auttaa asiaa.. Eli nykypaino 73 kg ja tavoite on 68 kiloa jouluksi.
-Kookos
Täällä ollaan edelleen flunssankourissa.
-Rapa
10 km juostu / 1.14.20 maastossa. Myöhemmin lisää kerron! Kookos
5km piti juosta eilen. En jaksanut. No ei se jäänyt kuin 100m vajaaksi, mutta harmittaa silti. Kolmas kesä, kun teen ohjelmaa, ja aiempina vuosina ilmeisesti puhelimen GPS vedättänyt noin kilometrillä, nyt matkaa mittaa huomattavasti tarkemmin älykello. Viime vuonna huomasin kyllä saman, eli kunto ei kasvanut siinä tahdissa kuin ohjelma oletti. 10 kilsaa meni kesän päätteeksi, mutta olin sydänkohtauksen partaalla, enkä harrastanut mitään liikuntaa enää koko syksynä.
Todellakin päätin tänään lähteä juoksemaan aamulla tuon 10 km, vaikka jostain syystä nukuin taas yön huonosti ja olo oli sekava. Kuitenkin takana oli kolme päivää ilman juoksua, mikä auttoi selvästi eli jalkoihin ei sattunut juostessa yhtään. Pohkeet siis kerrankin kunnossa! Ja juoksun tein kerrankin maastossa, olipa ihanaa. Ekat 5 km juoksin rauhallisesti ja sitten kiristin vähän tahtia, joten toisella 5 km puoliskolla puuskutin juostessani, mutta hyvin sujui ja aikaankin olen tyytyväinen, siitä on hyvä lähteä parantamaan!
Nyt olisi tarkoitus jatkaa ilman ohjelmaa, mutta juoksukertoja pitäisi saada viikkoon se kolme ja lisäksi vähän kävelyä ja kotijumppaa. Olen muuten huomannut, että mulle sopii tosi hyvin se, jos viikon pisin juoksumatka on heti maanantaina tai tiistaina. Näin tulee loppuviikolle vapautunut olo, kun tietää, että ne lyhyemmät lenkit ehtii sitten kuitenkin todennäköisemmin tehdä aina jossain vaiheessa viikkoa.
-Kookos
Mulle sopii sitten taas pitkät matkat loppuviikolle, alkuviikosta kidutaan :D
Mut hieno homma Kookos toi kymppi! Wau! ja hyvä aika oli! :) itsellä kymppiin vielä muutaman viikon matka. Itse juoksin sunnuntaina 6km (5km+5min ohjelman mukaan) aikaan 39,17 eli hitaasti, mutta hitaasti. Jaksan sentään juosta.
Ei ollut yhtään nautinnollista, vaan kärsin koko matkan, mutta pakotin itseni jatkamaan. Ehkä joskus se juoksu alkaa tuntua mukavalta, kun vaan jaksaa jatkaa.
Mä olen huomannut, et alan kaipaamaan lenkille :o siis toi, et ohjelman mukaan on juoksua vain 3x/vko tuntuu tosi vähältä. Mut menen nyt ohjelman mukaan ja kun se on loppu, alan juosta kuten itsestä hyvältä tuntuu. Välillä pidempi, välillä lyhyempi, tempovaihteluita jne :)
-UrpoTurpo
Tänään pitkästä aikaa flunssan jälkeen lenkille. Oli tosi raskasta, enkä juossut kuin 3 km. No ei auta ei kuin alkaa taas nostaa kuntoa uudestaan tauon jälkeen. Vielä nenä vähän vuotaa, mutta muutoin alkaa pikku hiljaa olla normaali olo.
Mahtavia saavutuksia UrpoTurpo ja Kookos!
-Rapa
Eilen olin lenkillä pitkästä aikaa. Lähes viikko meni edellisestä lenkistä lomareissun vuoksi. Kävelin ensin n. 5 minsaa ja sitten hölköttelin 30 min. Loppuun vielä vähän kävelyä. Juoksu tuntui raskaalta, eikä ainakaan mitenkään vauhdikkaalta ja helpolta. Hiki pukkasi ja teki mieli palata kävelyyn takaisin. Sinnittelin suunnitellusti loppuun kuitenkin.
Tänään on välipäivä ja huomenna sitten uudelleen.
Antu
Mulla olisi tänään se 20min, jossa 5x1min vauhdikkaasti. Muistan viime kerralta, kun tätä ohjelmaa juoksin, että se on ihan tappavaa, vaikka lenkki on lyhyt. Hyh, pelkkä ajatus saa pahoinvoimaan :D katsotaan miten menee :D
Rapa, kannattaa joo aloittaa hissukseen, ettet vaan saa mitään jälkitauteja. Flunssat on ihan superinhottavia!
Antu, musta on kaikki juoksut tuntuneet raskailta :D no, on pari lyhyempää lenkkiä olleet sellaisia et melkein on tuntenut jotain juoksemisen iloa.
UrpoTurpo
Hauskaa lukea näin monien kuulumisia! Tsemppiä kaikille erityisesti juoksujen kanssa.
Eilen suunnittelin meneväni illalla kävelemään, mutta täällä satoi ja ukkosti koko illan. No, vapaapäivä teki toisaalta terää, sillä nyt aamulla lähdin innoissani juoksemaan 5 km ja ajaksi tuli 32,26 min. Juoksukunto on siis noussut! Juoksu tuntui hyvältä. Juoksin koko ajan suht tasaisesti, tosin tuossa reilun 3,5 km:n kohdalla jouduin hieman himmaamaan, mutta sitten taas kiristin loppumatkaksi vauhtia.
Nyt tarvisi tehdä tällä viikolla vielä matalasykkeinen kävelylenkki (tai kaksikin, jos ehdin) + joku lyhyt intervallijuoksu.
-Kookos
Tänään olisi ohjelmassa ollut interval-lenkki. Ei olisi millään jaksanut lähteä, mietin jo, että jos pidänkin parin viikon tauon lenkkeilystä ja aloitan sitten uudestaan.
Puolisolleni kerroin suunnitelmani ja hän kannusti lähtemään vaan lenkille. Päätin sitten olla odottamatta innostusta, jota ei ehkä koskaan tule ja lähdin lenkille.
Tein itselleni tutuimman lenkin. Alkuun ja loppuun kävelyä ja välissä hölköttelyä matalalla sykkeellä 30 min. Pysähdyin juttelemaan kaverin kanssa ja sitten jatkoin taas.
Hyvä mieli, että lähdin vaan lenkille. Nyt unohdetaan tauko ja jatketaan lenkkeilyä 3 kertaa viikossa. 5 km lenkkiin aikaa vielä reilu kolme viikkoa....
Antu
5 km juoksukantaan palattu taas tänään sairasteluiden jälkeen. Tuntui paremmalta kuin toissapäiväinen 3 km. Jospa se tästä lähtee taas. Maasto on minulle uutta kun reissun päällä ollaan ja mäkiä oli paljolti. Aika oli myös sen ja juoksutauon mukainen: 41:44.
Mutta tein mielenkiintoisen huomion tänään juostessa. Käynnistin fitbitin mittaamaan matkaa ja ajastimen, joka kertoisi kun 30 minuuttia on juostu, samaan aikaan. Kun hälytys soi 30 minuutin jälkeen, näytti fitbit, että olisin juossut 32 minuuttia!! Tosi erikoista, sillä tosiaan molemmat käynnistin samaan aikaan. Fitbitin aikoihin olen luottanut tähän asti, mutta näyttääköhän se minulle 2 minuuttia liikaa??
No matka jatkuu ja juoksut samaten, seuraavan kerran taas uusissa maisemissa.
-Rapa
Upeaa tsemppiä, Antu ja Rapa!
Kävin eilen 7 kilsan kävelylenkin. Kävelylle oli tosi kiva lähteä, olin oikein jo kaivannut sitä noiden juoksujen sijaan vaihteeksi. Hieman vihlaisi vikalla kilometrillä oikeasta säärestä, mutta meni nopeasti ohi. Nyt juoksin juuri intervallilenkin 30 minsaa. Oli tosi vaikea lähteä, mutta jostain keksin sitten pari veruketta, että sain itseni liikkeelle jo päivällä, ettei jäänyt iltaan. Muutama tosi kamala mäki oli. Aika lyhyiksi jäi noi intervallit. Mutta hiki virtasi... Hieman tuntuu nyt nilkoissa, että on ollut rankka viikko. Huomiselle aattelin tehdä vielä jonkun ihan kevyen palauttavan kävelyn.
-Kookos
Olin suunnitellut meneväni lyhyemmälle lenkille tänään, jonka aikana muutamia nopeita pyrähdyksiä, mutta nyt kyllä kurkkukipu vie voiton. 😕 Toivottavasti ei tarvi kauaa potea. Oli kyllä odotettavissa kun muu perhe on tätä kesäflunssaa jo jonkin aikaa sairastanutkin.
-Rapa