Kuka lähtee mukaan Porin juoksukouluun? Aloitus maanantaina 29.4.
Olen tämän juoksukouluun tehnyt pari kertaa aiemminkin (vuosia sitten) ja täältä saanut tsemppiryhmän kokoon. Kävisikö niin hyvä tuuri tälläkin kertaa?
Tästä siis kyse: https://www.pori.fi/kulttuuri-ja-liikunta/liikunta/liikunnan-neuvontapi…
Ihan rapakunnossa ollaan, eikä MITÄÄN liikuntataustaa ole, mutta tiedän kokemuksesta, että tällä pystyy rapakuntoinenkin kuntoaan nostamaan aika nopeastikin. Ja jotain tarttis taas tehdä.
Oma tavoite on se 5 km juoksu (kuulostaa nyt aika utopistiselta.. ) mutta pari kertaa siihen on päästy, miksei siis nytkin.
Kuka lähtee mukaan?
Oma nimimerkkini voisi olla tällä kertaa Rapa.
-Rapa
Kommentit (238)
Mä ilmottaudun tässä vaiheessa mukaan joukkoon. Olen aloittanut ohjelman sattumalta samaan aikaan kuin tämänkin topikin kirjoittajat.
Oon 32 vuotias kolmen lapsen äiti. Painoa nyt 87kg (-5kg lähtenyt) ja juoksukoulu on kuulunut osaksi painonpudotusprojektia. Olen liikkunut aina jotenkin enemmän ja vähemmän, mutta juoksua olen inhonnut. Koiran kanssa sen sijaan kävelylenkkejä päivittäin.
Tänään en pääse kokeilemaan työvuoron takia tuota 5 kilsaa, mutta huomenna sitten. Tuo tähän asti pisin 24 minuuttia meni helposti, matkaa kertyi 3,5 km. Joten olettaisin selviäväni vielä vitosestakin.
En ole vielä ihan varma jatkanko juoksukoulua kymppiin asti vai jäänkö parantelemaan vitosen aikaa.
Emmie
Tervetuloa mukaan Emmie! Tosi hienosti olet juossut 24min pätkän! Tsemppiä jatkoon!
Sain vihdoin fitbittiin uuden rannekkeen ja tutkailin noita omia sykkeitä juoksun aikana ja huitelevat pilvissä melkein koko ajan. Pitäisi siis vieläkin vauhtia hiljentää mikä minun tapauksessa tarkoittaa siis lähinnä kävelyvauhtia. Ei kovin motivoivaa. 🙄 Mutta kertoo toki siitä, että rapakunnossa ollaan/ollaan oltu. Mitenkähän olisi järkevää edetä?
Mietityttää myös tämänpäiväisen ja aiemman 24 minuuttisen jälkeinen päänsärky, jota on kestänyt nyt iltapäivään asti.
Joo aika pitkältä tuo ensi sunnuntai taas vaikuttaa, mutta pitää tosiaan nyt miettiä kuinka edetä. 🤔
-Rapa
Minkälaisilla sykkeillä juoksentelette? Mullakin kai melko korkealla, siellä 150-170 pääosin, lopuksi otan aina vähän kiriä minuutin kaksi niin käydään melko maksimisykkeissä ~190. Kävelylenkit rauhallisesti syke noin 120.
Emmie
Emmie, tuota samaa luokkaa minullakin sykkeet on juostessa, 150-170. Ainakin tänään siis. Fitbit oli poissa käytöstä jonkun viikon niin en osaa sanoa onko ollut jotain muuta.
-Rapa
Aivan mahtavaa Kookos ja Rapa ja onnittelut 5 kilsan lenkistä.😊 Ja tervetuloa Emmie mukaan.🤗
Itsellä kännykkäpussi (en tiedä oikeaa nimeä) käsivarressa jos vaatetus niin vähäinen että ei taskuja.
Jospa minäkin ensi viikolla pääsisin taas vauhtiin ja joskus vitosen vedettyä, vielä vähän flunssaa mutta pahin takana.
Mulla ei kyllä näillä sykkeillä ole lainkaan työlästä tai hankalaa tämä juoksentelu. Pystyn puhumaan lauseita juostessa. Juoksen hiekkametsäteillä, maastossa ylä- ja alamäkiä. Joten olen päättänyt vailla parempaa tietoa, että jatkan tällä tahdilla kun kerta hyvältä tuntuu.
Emmie
Loistavaa Emmie, kiva kun tulee vielä lisää porukkaa tähän. Tiitulle tsemppiä viikkoon. Rapan tavoin minäkin täällä mietiskelen jatkoa. Ehkä jatkan suoraan ohjelmaa ja tavoittelen kymppiä. Ainakin tänään olisi vapaapäivä, joten tänään ajatus tuntuu hyvältä :D Minulla ei ole tietoa sykkeistä.
-Kookos
Plääh, juuri kun kirjoitin, ettei tällä kertaa ole ollut jalkojen kanssa ongelmia niin johan alkoi polvea vihloa ja vihloikin koko illan. Portaissa ei pystynyt kunnolla askeltamaan. Aamullakin oli vielä arka. Ohimenevää, mutta selvästi eilisestä rasituksesta aiheutunutta. Toivotaan, ettei tule tavaksi.
Edelleen jatko mietinnässä. Tänään vietetään kuitenkin Kookoksen tapaan seiskaviikon vapaapäivää.
-Rapa
No jatkosta päättää näköjään tällä kertaa polven kunto. Polvi on edelleen kipeä ja portaissa nousu sattuu tosi paljon. En pysty jatkamaan ainakaan tänään ohjelman mukaan. Selvästi se 5 km oli nyt tähän kohtaan liikaa. Juostessa kaikki oli kunnossa, mutta sen jälkeen alkoi mennä huonommaksi. Ollaan myös lähdössä reissuun ensi viikolla, enkä uskalla riskeerata, että siellä joudun könkkäsemään kipeällä jalalla. Harmittaa ihan hirveästi. ☹️ Täytynee tehdä kutosviikon ohjelmaa jatkossa (ilman vitosta, korvata se jollain aavistuksen lyhyemmällä) kunhan polvi toipuu ja jatkaa sitten kun on vahvistunut tarpeeksi.
Tsemppiä teille muille! Käyn kyllä täällä lukemassa ja päivittelemässä kuulumisia jatkossakin ja mielenkiinnolla seuraan teidän edistymistä.
-Rapa
Miten harmi Rapa. Toivottavasti polvi kuntoutuu ja kovin mieluusti luen täältä aina kaikkien kuulumisia, olipa menossa mikä treeniviikko tahansa.
Mulla siis ohjelmassa viikon 7 rauhallinen juoksu 15 min. En ole kotimaisemissa ja löysin mukavan hiekkapururadan, jota lähdin taivaltamaan. Juoksin rauhallisesti ja matka tuntui lyhyeltä. Mutta sitten huomasin olevani ihan eksyksissä! Loppujen lopuksi jouduin kävelemään 35 min päästäkseni lähtöpisteeseen! Onneksi oli kännykkä mukana, muuten olisitte saaneet lukea kadonneesta lenkkeilijästä.
Kookos
Pahoittelut Rapa polven tilanteesta. Ei sitä kannata terveyttä riskeerata, pitää niillä kintuilla pystyä vielä loppuelämä talsimaan ja töitä tekemään. Kivaa matkaa!
Mä tempasin sen kuuluisan 5 kilsaa sitten tänä aamuna! Ja ihan uskomattomaan aikaan, 33,45min eli kilometriajaksi jäi alle seitsemän minuuttia. Reitin viimeine puolisen kilometriä oli loivaa nousua, jos tasasella olisi menty niin olisi ollut ripaus paukkuja vielä kiriä aikaa paremmaksi. Mutta näin nollajuoksukuntoisesta ylipainoisesta lähtökohdasta ihan henk.koht. supersuoritus!!
Lähden ehkä rauhallisesti kymppiä kohti, mutta katsotaan miten innostus kestää.
Emmie
Eikun tarkistuslaskennassa aika olikin 32,45 eli heti tuli minuutti parannusta! 😆
Kookos, on kyllä aina riski eksymiseen kun lähtee hortoilemaan vieraisiin!
Emmie
Voi harmi Rapa. Nyt hissukseen eteenpäin sen mitä polvi antaa, terveyden kanssa ei käy leikkiminen. Toivottavasti vahvistuu ajanoloon polvi. Onko vanha vamma taustalla vai uutta? Auttaisikohan polvituki juoksuilla?🤔
Mahtavaa Emmie.🤗 Siitä vaan eteenpäin ja jos tuntuu ettei jaksakaan kymppiin niin eipä se haittaa. Voiha jäädä lyhyemmilekin lenkeille ja myöhemmin kokeilla kymppiä.
Voi ei Kookos, onneksi löysit takaisin. Pudot maastot aina vähän kinkkisiä.
Minä täällä vieläkin poissa pelistä, eilinen ja tämä päivä meni lapsen kanssa sairaalassa, jos olisi eilen aamulla arvannut sknne päätyvänsä olisin napannjt lenkkikampeet matkaan.
Jospa jo huomenna lenkkipoluille. Tämä ilta olla lasten kanssa ja kerätä henkiset rippeet takaisin sen mitä löytää.🤣
Vähillä unilla mennyt Tiitu
Voi hyvänen aika tuota virheiden määrää. Aika painua nukkumaan?🤔😏
Tiitu
Nyt iltaa kohden polvi tuntuu aavistuksen paremmalta, mutta toki särkylääkkeiden voimalla mennään, että tarkkaa tietoa ei ole kivun oikeasta tilasta.
Tällaista samantapaista on ollut aiemmillakin kerroilla, mutta kipupaikka on vaihdellut nilkasta polveen ja kipua on kestänyt vain yhden illan niin olen pystynyt ohjelmaa jatkamaan. Nyt on kuitenkin jo kolmas päivä kipua takana. 😕 Harmittaa kyllä todella, olin jo suunnitellut reissussa käyväni hotellin kuntosalilla juoksemassa kun ulkona on liian kuuma. Ehkä sen vielä teenkin. Katsotaan nyt kuinka tämän kanssa käy. Vähän kateellisena luen Kookoksen 15 minuuttisesta. Jos tämä nyt supernopsaan toipuu niin pitää katsoa pystyisikö ohjelmaa säätämään ja ennen kaikkea uskallanko?
Emmiellä on kyllä hurja vauhti. Aivan älytön! Et kyllä ihan sohvaperunalta vaikuta tuolla vauhdilla.
Tsemppiä Tiitun perhekuvioihin!
-Rapa
Ja vielä Tiitu, tuota polvitukea olen miettinytkin! Ja meillä on sellainen jo valmiiksi! Ihan varteenotettava idea!
Rapa
Tänään polvi tuntuu aika normaalilta. Uskaltaisinkohan käydä polvituen kanssa tuon eilisen 15 minuuttisen?
-Rapa
Minä en valitettavasti osaa enkä uskalla yhtään neuvoa sinua, Rapa. Tiitulle myös täältä terveiset.
Emmiellä todellakin supervauhti, jos laskin oikein niin 8,8 km/h (vs. minulla sunnuntain lenkillä vauhti oli 8,4 km/h). Katselin omista taulukoistani, että minä olen viimeksi juossut tuota vauhtia huhtikuussa 2018, jolloin takana oli harjoittelun suhteen ehjä talvi ja kevät. Juoksin myös muistaakseni likimain koko vuoden 2017, mutta niitä tietoja en enää löytänyt, kun tietokone on vaihtunut. Hyvin pian tuon huhtikuun 2018 jälkeen tuli kaikenlaista sairastelua ym. ja menetin sitten intoni juoksuun valitettavasti kokonaan... Eli vuoden tauko oli tämän juoksemisen kanssa, lukuun ottamatta ihan satunnaisia kertoja!
-Kookos
Kävin juoksemassa nyt sitten sen 15 minuuttia polvituen kanssa. So far so good, mutta huominen kertoo kannattiko. Ajattelin, että testaan nyt polven kuntoa ja jos se tykkää huonoa niin ehtii toivon mukaan parantua ennen reissua. Jos taas testailisin vasta reissussa ja lopputulos olisi huono, menisi loma pilalle ja jos jätän testaamatta kokonaan pelkään miten käy koko juoksun kanssa nyt kun on kuitenkin vauhtiin päästy. En halua taukoilla jos ei ole fyysisesti ihan pakko.
Aika tuntui tosiaan superlyhyeltä niin kuin eilen kirjoittelitkin Kookos. En olisi uskonut vielä muutama viikko sitten, että sanoisin nyt 15 minuutin tuntuvan lyhyeltä juoksumatkalta. 😁 Hengitys kulki tosi hyvin ja muutenkin tuntui kevyeltä. Himmailin ihan huolella kun halusin vähän seurailla sykettä ja sitä miltä oma olo tuntuu jos menee vähän alhaisemmulla sykkeillä kuin aiemmin. Sykkeet tippuikin sieltä aiemmasta 168 tietämiltä 160 tienoille ja ero olossa oli kyllä huima, vaikkei sykkeet kamalan paljon tippuneetkaan loppujen lopuksi! No matkaa ei paljoa ehtinyt kertyä, mutta ei sen väliä. Nautin myös paljon näistä viileämmistä keleistä.
Minulla on pidempi tauko aiemmista juoksukerroista, ainakin nelisen vuotta olen ollut kokonaan juoksematta. Väliin on mahtunut raskaus ja murtuma ja kaikenlaista pitkäaikaista kremppaa. Jospa se tästä taas.
Luultavasti en uskalla ottaa vitosta heti ohjelmistoon kun kävi mitä kävi viimeksi, mutta jos polvi kestää tämän vartin juoksun, voisin kokeilla seuraavaksi sitä kutosviikon 24 minuuttia. Pitäisi varmaan tutkailla polvea vahvistavia lihasliikkeitä myös.
-Rapa
Mulla on kännykkä ihan vaan kädessä, mikä on ärsyttävää, toisessa kädessä näin kuumalla on vesipullo...
Katotko muuten Rapa tuota ens sunnuntaita, pitäskö oikeesti tehdä noin pitkä lenkki...?
Maastossa ois rankka juosta, yleensä juoksen aika tasasella asfaltilla kun täällä on pururadalla ihan hirveät mäet.
Kookos