Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi vanhana??

Vierailija
17.04.2019 |

Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.

Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓

Kommentit (351)

Vierailija
161/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksiköhän meni kesken? Onko vaikea arvata. Ja tottakai voi sattumalta tulla terve, voihan lotossakin sattumalta voittaa.

Onko lapselle onni kun äiti on jo päälle 50v kun lapsi pääsee teini-ikään? Onko jaksamista teinin kanssa? Tuletko koskaan näkemään hänen lapsiaan ja olemaan mummo?

Voi Jeesus mitä ajatuksia :D

Vierailija
162/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi av-mammoilla menee näköjään tunteisiin näin pahasti se fakta, että hedelmällisyys laskee iän myötä. Se ei ole mielipidekysymys, eikä se että sinä sait lapsen 40-vuotiaana muuta asiaa.

Vähentääkö vaihdevuodet ja hedelmättömyys jotenkin kokemustanne itsestänne naisena vai miksi noin hanakasti kiistätte ihmisen biologian?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo voi tulla yllätyksenä? Kyllähän hedelmällisyydestä on puhuttu jo koulun terveystiedontunneilla.

Mistä sitä kukaan omaa hedelmällisyyttään tietää. Itse tulin raskaaksi 36v. ensimmäisellä yrityksellä ja 39v. toisella yrityksellä. Joten ei tuo hedelmällisyys kaikilla alene heti, kun tulee 30v. täyteen.

Vierailija
164/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo voi tulla yllätyksenä? Kyllähän hedelmällisyydestä on puhuttu jo koulun terveystiedontunneilla.

Mistä sitä kukaan omaa hedelmällisyyttään tietää. Itse tulin raskaaksi 36v. ensimmäisellä yrityksellä ja 39v. toisella yrityksellä. Joten ei tuo hedelmällisyys kaikilla alene heti, kun tulee 30v. täyteen.

Kyllä se hedelmällisyys vain lähtee laskuun 30v. tienoilla. Jollain se laskee hitaammin, jollain nopeammin. Osa raskautuu vielä nelikymppisenäkin, mutta he ovat vähemmistö tässä asiassa. Asiasta on ihan turha väitellä, kun ei se totuus siitä muuksi muutu.

Vierailija
165/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vanha. Stressi ei millään tavalla auta raskaaksi tulemisessa, päinvastoin. Yritin lasta 35-37-vuotiaana, vasta 40- vuotiaana tärppäsi. Hedelmällisyys on todella arpapeliä. osa naisista tulee jopa helpommin raskaaksi +40-ikäisenä kuin +35-vuotiaana. Jenni Haukiokin sai vasta nyt 40-vuotiaana lapsen, vaikka yritystä on ollut kauan päällä.

No ei se hedelmällisyys kenelläkään parane kun ikää tulee lisää😆 se Ok biologinen mahdottomuus, hedelmällisyys alkaa laskemaan voimakkaasti 35- vuoden jälkeen, se on vaan lääketieteellinen fakta. Se ei tarkoita sitä, että raskaaksi tulo oli mahdotonta kaikille mutta suurelle osalle ihmisistä se on paljon vaikeampaa ja neljänkympin jälkeen luomusti raskautuminen on enää harvojen herkkua. Joten ei kannat luottaa siihen, että itse kuuluu siihen joukkoon. Elämä on lyhyt ja hedelmällinen aika vielä lyhyempi, tosiasioita. Jenni Haukiolla oli sitä paitsi pitkät lapsettomuushoidot takana ennen kuin raskaus saatiin alkamaan joten häntä nyt ei voi esimerkkinä pitää.

Itseasiassa hedelmällisyys voi nousta iän myötä. Ei se toki mikään normi ole, mutta mahdollista ja ihan lääketieteellisten näyttöjen osoittamaa. Esim. pcos:n on havaittu joskus rauhoittuvan iän myötä. Myös elämäntavoilla on merkitystä, tällöin hedelmällisyys voi yksilön kohdalla olla korkeampi vanhemmalla iällä.

Mutta on nyt myös todettava, että tietenkin nuorempana on paremmat mahdollisuudet kuin vanhempana, eikä kenenkään kannata tuudittautua näihin "kyllä minunkin isoisotätini sai kutoset 56-vuotiaana" -juttuihin.

Vierailija
166/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä synnyin 70-luvun lopulla, äitini oli 33-vuotias. Koululaisena minulle selvisi, että hän oli ollut "vanha synnyttäjä", n. 5-10 vuotta vanhempi kuin luokkakavereideni äidit.

Ei ole mennyt montaa vuosikymmentä, kun äitini ikäistä pidettäisiin ellei nuorena, niin ainakin parhaassa synnytysiässä olevana. Alapeukkujen määrä on valtaisa, jos täällä menee sanomaan, että lapset olisi hyvä hankkia ennen 30-vuotispäivää, mutta viimeistään 35-vuotiaana.

Se on totuus, mutta koska nykyään on muodikasta miettiä kauan, etsiä ja vaihtaa kumppania, rakentaa uraa ja omakotitaloa ennen lasten hankintaa, niin ei ihme, että moni nainen ehtii 35-45 -vuotiaaksi ennenkuin se sopiva hetki koittaa.

Vierailija
167/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä synnyin 70-luvun lopulla, äitini oli 33-vuotias. Koululaisena minulle selvisi, että hän oli ollut "vanha synnyttäjä", n. 5-10 vuotta vanhempi kuin luokkakavereideni äidit.

Ei ole mennyt montaa vuosikymmentä, kun äitini ikäistä pidettäisiin ellei nuorena, niin ainakin parhaassa synnytysiässä olevana. Alapeukkujen määrä on valtaisa, jos täällä menee sanomaan, että lapset olisi hyvä hankkia ennen 30-vuotispäivää, mutta viimeistään 35-vuotiaana.

Se on totuus, mutta koska nykyään on muodikasta miettiä kauan, etsiä ja vaihtaa kumppania, rakentaa uraa ja omakotitaloa ennen lasten hankintaa, niin ei ihme, että moni nainen ehtii 35-45 -vuotiaaksi ennenkuin se sopiva hetki koittaa.

No ei 33 kovin vanha ollut edes 70-luvulla, jos nyt ei ehkä tyypillisinkään synnyttäjä. Omassa koulussa oli 80-luvulla lapsia, joiden äiti oli ollut 40+, mutta he olivat kyllä vähän ihmettelyn kohteena.

Mutta se on totta, että nykyään ei saisi sanoa edes sitä, että 50-vuotias on liian vanha äidiksi. En ymmärrä, miksi tätä ei saa sanoa, koska tottahan se on. Ja olen siis itse 43 ja ajattelen, että juna nyt vain meni ohitseni. Kaikkea ei voi saada. 

Vierailija
168/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas alkoi vaihdevuodet, olen 39 v. Onneksi lapset tehty jo 12 v sitten. Tosiaan lapset kannattaa tehdä mieluiten alle 30 v... on todennäköisintä saada terve vauva ja itsekin jaksaa valvoa ja hoitaa häntä. Tietenkin jos on mukava mies ja isovanhemmat kaikki elossa niin vanhempikin äiti pärjää. Mutta jos äidillä on paljon ikää kasvaa todennäköisyys vauvan vammaisuuteen sekä autistisuuteen ja lisäksi raskaus on vaikeampi ja äidin omalle terveydelle rankempi jos ikää jo paljon.

Vierailija
169/351 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siellä todistei tarvita onko yritetty vuosi, sanot että vuosi takana. ja pääset nopeammin.

ikääkin kuitenkin on jo. minä menin liian myöhään lääkäriin vuosia yritettiin ja julkisella hoidot on hitaita.

onneksi kuitenkin vihdoin raskauduin 37v.

ja tosiaan kaiki ei löydä kumppania nuorena ja jos opiskelee ym. on se vaan hiton paljon helpompi ku ei ole vauvaa kun opiskelee ja silleen .

tsemppiä ja pidän peukkuja sulle  ap

Vierailija
170/351 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v sain juuri ensimmäisen vauvani. Raskaus aika meni hyvin. Raskaaksi tulin 3kuukaudessa.

Vierailija
171/351 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana? Mitä ihmettä! Olen päälle 40 ja meillä on kaksi vauvaa ja kaksi leikki-ikäistä, jokainen raskaus ensi yrityksestä ja ap:ta vanhempana. Kaikki raskaudet olen voinut hyvin ja lapset täysin terveitä. Jaksan hyvin vaikka on ollut valvomisia vuositolkulla, enkä todellakaan näe vanhuuden koittavan vielä aikoihin. Olen aidosti järkyttynyt että joku ihmettelee jaksaako ikäiseni yhtä vauvaa kun olen muutaman vuoden sisään saanut neljä ja me nautimme täysillä arjen hulinasta (ilman turvaverkkoja).

Vierailija
172/351 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas alkoi vaihdevuodet, olen 39 v. Onneksi lapset tehty jo 12 v sitten. Tosiaan lapset kannattaa tehdä mieluiten alle 30 v... on todennäköisintä saada terve vauva ja itsekin jaksaa valvoa ja hoitaa häntä. Tietenkin jos on mukava mies ja isovanhemmat kaikki elossa niin vanhempikin äiti pärjää. Mutta jos äidillä on paljon ikää kasvaa todennäköisyys vauvan vammaisuuteen sekä autistisuuteen ja lisäksi raskaus on vaikeampi ja äidin omalle terveydelle rankempi jos ikää jo paljon.

No huh huh mitä soopaa tuo jaksamispointti, ei meillä ole mitään apuja ja jaksan viiden pienen kanssa hyvin vaikka ikää 40+. Ymmärrän jos joku on huolissaan hedelmällisyyden laskusta mutta voi taivas miksi ei tämänikäinen jaksaisi lapsia hoitaa? Repesin aivan täysin tähän kommenttiin.

Vierailija
173/351 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että lapset iässä 35-45 saaneena ei ole raskauksista yksikään ollut rankka.

Vierailija
174/351 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun kunnollista ehkäisyä oli saatavilla, lapsia syntyi perheisiin paljon. Samalla oli tavallista, että vielä 40 vuotiaana synnytettiin. Menkää tutkimaan vanhoja kirkonkirjoja, niin huomaatte, etteivät kaikki äidit olleet mitään parikymppisiä.

Isoisäni perheessä oli 9 lasta, jotka syntyivät lähes 20 vuoden aikana.

Vierailija
175/351 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana? Mitä ihmettä! Olen päälle 40 ja meillä on kaksi vauvaa ja kaksi leikki-ikäistä, jokainen raskaus ensi yrityksestä ja ap:ta vanhempana. Kaikki raskaudet olen voinut hyvin ja lapset täysin terveitä. Jaksan hyvin vaikka on ollut valvomisia vuositolkulla, enkä todellakaan näe vanhuuden koittavan vielä aikoihin. Olen aidosti järkyttynyt että joku ihmettelee jaksaako ikäiseni yhtä vauvaa kun olen muutaman vuoden sisään saanut neljä ja me nautimme täysillä arjen hulinasta (ilman turvaverkkoja).

Ethän tietenkään mikään vanhus ole, mutta kyllä mä tunsin itseni vanhaksi, kun olin 40 veenä raskaana ja yks toinen oli 20 veenä. Uskon kyllä, että jaksat, ei se siitä...

Vierailija
176/351 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kun kunnollista ehkäisyä oli saatavilla, lapsia syntyi perheisiin paljon. Samalla oli tavallista, että vielä 40 vuotiaana synnytettiin. Menkää tutkimaan vanhoja kirkonkirjoja, niin huomaatte, etteivät kaikki äidit olleet mitään parikymppisiä.

Isoisäni perheessä oli 9 lasta, jotka syntyivät lähes 20 vuoden aikana.

Kyllä. Ekat lapset saatiin nuorena ja vikat vanhana.

Vierailija
177/351 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisoäitini oli syntynyt 1901. Hän sai ensimmäisen lapsensa vuonna 1924 ja viimeisen 1952, lapsia syntyi 9. Lasten iso ikäero ei ollut tuolloin mitenkään tavatonta.

Vierailija
178/351 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vuoden välein yhteensä 10 lasta tarkoittaa 20 vuotta.

Suomessa ei ole ollut teiniäitiys eikä lapsiavioliitot tapana, joten , kyllä lapsia on saatu myös reilusti yli 40 v.

Vierailija
179/351 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä ennenvanhaan tuli,koska ei ollut ehkäsyä.Kortonkeihin ei ollut varaa ja mistä niitä olisi ostettukaan,kirkonkylältä?

Jos olisivat pystyneet itse ton päättämään niin eivät olisi noin vanhana tehneet.

Isoäitini sai viimisen 43 vuotiaana,luuli tulleensa mummoikään kun kuukautiset loppuivat.Maalla asuivat ja elämä oli tosi raskasta.

Tänäpäivänä teemme itse valinnat,ehkäisyt toimii,ei näihin tilanteisiin enää tartte joutua.

Vierailija
180/351 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieni homma että raskaudutaan 40+, jos se on toiveena.Kukapa ajattelee lasta,on kymmenen v.kun itse on 50+ jne.

Kyllä sitä sillon on jo aika mummo,vaikka kuinka pitäsi itseään rempseenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme