Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Näihin ketjuihin tulee aina näitä yli 40-vuotiaana helposti raskautuneita, mutta totuus on, että vain 35 % 40-44-vuotiaista tulee spontaanisti raskaaksi ihan nykyajan tutkitun tiedon mukaan. IVF-hoidollakin sen ikäisellä on puolet pienempi mahdollisuus onnistua kuin 35-vuotiailla. Luovutetulla munasolulla mahdollisuus on tietenkin parempi, koska hedelmällisyyden heikkeneminen johtuu nimenomaan munasolujen huononemisesta, ei kohdusta.
ensimmäisen lapseni sain lapsettomuushoitojen kautta 26vuotiaana. toista lasta ei sitten kuulunut. aikaa kului ja erosin ja 39vuotiaana sain tytön uuden miehen kanssa luonnollisella tavalla, pillereitä olin syönyt vuosia ja kierto vaihteli jne. paljon. ja kolmannen lapsen sain nyt 44vuotiaana. Lääkäri viimevuonna antoi tuomion hormonitpiminnan heikkenemisestä. Helposti tulen raskaaksi uuden miehen kanssa,mutta ikä lisää kaikenlaisia riskejä mm.keskenmenoriski kasvaa (toisen ja kolmannen välillä 6keskenmenoa). myös muut riskit kasvaa. mutta kuten sanottu moneen kertaan 5kk on kovin lyhyt aika yrittää ja ennen llääkäriä ei kannata huolestua/miettiä, eikä sittenkään hirveästi. Onnea yritykseen!
Itse tulin raskaaksi 36-vuotiaana. Ensimmäisestä yrityskierrosta, bmi 30 ja mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei 35-vuotias vielä ole vanha raskautumaan. Voihan olla, että ap:lla olisi ollut ongelmia tulla raskaaksi vaikka 20-vuotiaana!
Ap, tsemppiä.
Olin 35 ja risat, kun tulin raskaaksi ja 36-v., kun lapseni syntyi.
Häntä yritettiin "tehdä" kuin Iisakin kirkkoa kyllästymiseen asti kolmisen vuotta.
Kyllästymisen loppusuoralla menin tutkimuksiin saaden tiedon, etten ilman hormonihoitoja tulisi raskaaksi.
Luovutin henkisesti ja fyysisesti, koska psyyke ei missään määrin olisi kestänyt mitään hoitoja.
Rentouduin.
Kuukautiseni olivat olleet hyvin epäsäännöllisen säännölliset jo pari vuotta.
Tästä syystä tajusin olevani raskaana vasta rv21, koska ei ollut pahoinvointia eikä muitakaan raskauteen liittyvää, mitä nyt lempihousuni alkoivat kiristää ja ehdin jo dieetin aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 36 ole vanha.. ihme ikäloppuja ihmiset henkisesti. Olen 34, näytän 25 -vuotiaalta. Vanhempani ovat 75-vuotiaita ja näyttävät korkeintaan 60-vuotiailta. Aktiivisia liikkuvia ihmisiä.
Sitten on näitä jotka 45-vuotiaana alkaa odottaa eläkeikää ja heittäytyvät kiikkustuoliin 55-veenä ja 70vuotiaana ovat vaipoissa.
Geenit toki merkitsee aika paljon.
Ap sinuna en huolehtisi. Varsinkin jos suvussasi on tehty lapsia nelikymppisenäkin. Oma mummoni sai viimeisimmän lapsensa 45vuotiaana. Eli 96vuotiaaksi. Ihan luomuna 1950-luvulla ilman mitään hoitoja :D
Ulkonäkö tai elämäntyyli ei hirveästi liity hedelmällisyyteen. Keho rapistuu ajallaan, vaikka siitä pitäisi huoltakin.
Juu, mutta yli viisikymppisetkin ovat iät ajat synnyttäneet. Parempi myöhään kuin vahingossa 12-vuotiaana.
Mää oon 32 ja kesti melkein vuosi raskautua. Tosin tiedän kyllä ton tunteen. Olin itekin ihan varma ettö jotain on pakko olla vialla kun kestää, mutta lopulta se raskaus sit alkoi. 5 kk on kuitenkin tosi lyhyt aika vaikka just nyt ei siltä tuntuisikaan.
Suosittelen gynekologilla käyntiä. Menin gynekologille, kun raskautuminen ei tuntunut luomusti onnistuvan. Takana oli 10 kk yritystä. Munasarjat osoittautuivat todella aktiivisiksi ikään nähden ja munasolujen määrä oli suuri. Jälkeenpäin kävi ilmi, että olin jo tuolla käynnillä raskautunut. Ikää 40 v. Ei kannata uskoa sitä omaa ajatusta ”vanhuudesta”, vaan käydä tutkittava, jolloin todellinen tilanne selviää. Kierto oli tuolloin lyhyempi kuin nuorempana. Onnea yritykseen, toivottavasti raskaudut pian 😊
Huomasin kyllä että nyt 35-vuotiaana kun yritämme kolmatta lasta saada alulle, että vaikeaa on. Kierrot lyhentyneet useilla päivillä ja jo 8 kiertoa takana ilman positiivista testiä. Aikaisemmat lapset 29- ja 32-vuotiaana saivat alkunsa heti ensimmäisestä yrityskierrosta. Yritämme vielä tämän tulevan kesän ja jos ei onnistu, niin unohdamme koko kolmannen lapsen. Se juna meni siinä tapauksessa jo, mihinkään hoitoihin en lähde vaikka kova vauvankaipuu onkin.
Sain esikoiseni 36-vuotiaana. 6kk yritettiin, kunnes tikutin ovulaation ja sitten tärppäsikin heti. Nyt olen 38v ja tulin heti ensimmäisellä yrittämällä raskaaksi.
Saimme esikoisen alulle 2006, kun olin 27, kahden vuoden yrittämisen jälkeen. Kiertoni oli epäsäännöllinen mutta Terolut-kuuri mahdollisti raskauden. Raskaus ja synnytys olivat vaikeat ja päättyivät traumaan jonka vuoksi edellisen miehen kanssa emme saaneet lisää lapsia.
2015 nykyisen mieheni kanssa päätimme uskaltautua, tulin 36 vuotiaana neljännestä kierrosta raskaaksi, vauva vain ei nähnyt elämää :(
2016 tulin raskaaksi viidennestä kierrosta ja tuplat syntyivät syksyllä liian aikaisin, kaikki meni kuitenkin hyvin. Nyt 40 vuotiaana olen 15 raskausviikolla, takana puolitoista vuotta yritystä epäsäännöllisellä kierrolla, toivon että kaikki sujuu hyvin.
Ajattelen että saat mielenrauhan kun hakeudut hoitoihin, minulla selkeästi nuo kierrot lyhenivät kun ikää tuli ja pelkäsin että vauvaa ei tule. Tilanteeni on erilainen kun minulla jo lapsia on, mutta tiedän stressin joka asiasta tulee kun odottaa raskautta ja se ei tee hyvää kun vauvaa yrittää. Mitä nopeammin hakeutuu hoitoihin, siyä nopeammin asioita saa tietää. Oikein paljon tsemppiä teille!
Sain kolme nuorimmaista lastani sen jälkeen, kun kierto oli lyhentynyt 23 päivään. Sain heidät 33-, 36- ja 42-vuotiaana. Kierto oli tuon 23 vrk aina siihen asti, kunnes kohtu ja munasarjat jouduttiin poistamaan ollessani 52-v.
Hienoa, että tässä ketjussa moni on tullut raskaaksi vanhemmalla iällä spontaanisti tai hoitojen kanssa. Se ei silti poista sitä faktaa, että ap:n kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä puolen vuoden yrityksen jälkeen eikä odottaa vuotta. Sillä tuossa iässä nyt vain hedelmällisyys on alkanut heiketä, eikä aikaa kannata hukata, vaan tilanne kannattaa tarkistuttaa, jotta tietää, miten jatkaa.
5kk on lyhyt aika! Ja toi stressaaminen ei auta yhtään raskautumista.
Pakko kommata tähän, että mulle on tullut molempien raskauksien alussa kuukautiset 1 tai 2 kk vaikka raskaus on jo alkanut. Ultrassa sitten eka kerralla paljastui, että raskaus onkin jo 6 viikkoa pidemmällä. Olin 35 kun eka syntyi ja 39 kun toka. Samoin toi kuukautisten pituus. Mulla on koko hedelmällisenä aikana aina välillä tullut jotkut mysteerimenkat silloin tällöin, esim. 15pv edellisistä. Eli en nyt vielä heittäis kirvestä kaivoon! :) Iän myötä lisääntyvät myös 'anovulatoriset kierrot' eli ovulaatiota ei välttämättä tule ollenkaan. Ovulaation tuloa voi varmistella ja silläkin lailla edesauttaa raskautumisen mahdollisuutta. Gynekologit on hakoja neuvomaan näissä!
Siihen liitty paljon riskejä ja ongelmia. Lapsesta tulee helposti kehitysvammainen jne. Kannattaa tehdä lapsia kaksikymppisenä.
Olen 49 v.Kohtu leikattu pois pari vuotta sitten,mummotaudin oireet.En tiedä jaksaisinko tässä iässä pienen kanssa.Kyllä minusta tämän ikänen on vanha pienen lapsen äidiksi.
36 vuotias ei ole vielä vanha, ei edes ensisynnyttäjäksi jollei sitten ole syntynyt sellaiseen sukuun, jossa vaihdevuodet alkavat aikaisin (40-50 vuotiaana). Äidin ja äidin puoleisen suvun naisten kuukaustisten alkamis- ja loppumisikä sekä lastentekoiät ja hedelmällisyys kertovat aika hyvin sen kannattaako lasten kanssa pitää hoppua (tehdä alle 30 vuotiaana) vai voiko nitkuttaa hyvän matkaa yli kolmekymppiseksi. Itse tein lapset 25-, 38-, ja 40-vuotiaina. Kaikki raskaudet alkoivat nopeasti, menivät hyvin ja lapset syntyivät terveinä. Viimeinen oli vähän vaikeampi ja etenkin synnytyksestä toipuminen ja raskauskiloista pääseminen vaikeutuivat.
Itse sain vauvan 42-vuotiaana, kun luotin ” varmoihin päiviin” ja kierto olikin lyhentynyt. Kaikki meni loistavasti, komea, terve poika tuli ja raskaus ja synnytys olivat helppoja.
Olisi kannattanut tehdä vielä toinen perään näin jälkikäteen ajatellen. Vauvakin oli helppo ja terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse neuvoisin, että kipin kapin lääkäriin selvittämään mistä on kyse, ettei kyse vaan ole mistään vakavasta. Mieleeni tulee ruotsalaisen bloggaajan Kenza Zouitenin hiljattainen avautuminen diagnoosistaan, joka oli ennenaikainen vaihdevuosi. Hän taisi olla 26-27v kun sai diagnoosin ja todella pieni mahis raskautumiseen MUTTA diagnoosista huolimatta kuitenkin tuli raskaaksi ja saa kohta pienen pojan. Tsemppiä sinulle! Xo
36-vuotiaana voi hyvinkin alkaa jo vaihdevuodet, ei ole yleistä mutta lähipiirissäkin on ihminen, jolle näin on käynyt. Lääkärit sanovat, että vaihdevuosien alkuikä voi vaihdella normaalistikin 35-60 vuoden välillä. Hassua, että ihmiset eivät halua myöntää tosiasioita vaan sitkeästi pitävät kiinni keinotekoisesta nuoruuden illuusiosta, lasten tekoa myöhennetään huolettpmasti vaikka kuinka myöhään kunnes huomataan että juna meni jo. Biologia ei anna armoa.
Toivottavasti et nolaa itseäsi laukomalla kommenttejasi huolettomasta myöhentämisestä esim. - - minulle, jonka ikävuodet 26-35 menivät kasvainten kanssa taistellessa (nyt olen äiti)
- adoptiota odottavalle, vuosien lapsettomuushoidot läpikäyneelle
- hänelle, jonka puoliso kuoli kesken lapsentekoyritysten
- hänelle, joka löysi kumppanin optimaalista ikää myöhemmin.Suomi tarvitsee lisää lapsia ja monella mielestäsi vanhalla on hyvät fyysiset ja henkiset edellytykset niitä saada.
Toki ihmisillä on ikäviä asioita elämässään, meillä kaikilla on. En lauo yhtään kenellekään yhtään mitään lasten tekemisestä, ne ovat intiimejä asioita eivätkä kuulu muille. Mutta tosi asia nykyaikana nyt vaan on, että ihmiset elävät pidennettyä nuoruutta eivätkä tule ajatelleeksi että biologia tosiaan on rajallinen, hedelmällisyys alkaa laskemaan jo 30 ikävuoden jälkeen. Se on vaan biologinen tosiasia mitä lääkärit yrittävät epätoivoisina tuoda esiin. Toki raskaaksi voi tulla vanhanakin, mutta ilman apuja se voi olla todella vaikeaa. Oma äitini tuli aikoinaan luomusti raskaaksi 42- vuotiaana, joten tiedän kyllä että se on mahdollista. Mutta sitten on taas ystäväni, jolla alkoi vaihdevuodet 36- vuotiaana ja lääkäri sanoi, ettei se ole mitenkään harvinaista. Joten yritän tässä piipittää, ettei lastentekoa kannata lykätä hamaan tulevaisuuteen kun mahdollisuudet siihen voivat olla ola pienet vanhemmalla iällä.
Ei ulkonäöllä ole vaikutusta hedelmällisyyteen. Itse olen erittäin hyväkuntoinen, terveellistä elämää viettänyt ja hyvin säilynyt, enkä tullut raskaaksi enää 36-vuotiaana.
Syynä ennenaikaisesti hiipunut hormonitoimnta joka on geeneissä.
No, eräs loppunkulunut puolijuoppo 40- vuotias tuttavani tuli vahingossa raskaaksi.