Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi vanhana??

Vierailija
17.04.2019 |

Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.

Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓

Kommentit (351)

Vierailija
1/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavani , 43 v, just synnytti (ekan) vauvan, kaikki meni hyvin!

Vierailija
2/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo voi tulla yllätyksenä? Kyllähän hedelmällisyydestä on puhuttu jo koulun terveystiedontunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kk on aika vähän. Minulla kesti puoli vuotta raskautua pillereiden jättämisen jälkeen.

Vierailija
4/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertoni ei ole lyhentynyt. Olen 47 v.

Sinun iässäsi tulin helposti raskaaksi. Minulla on siis aina ollut hyvin säännöllinen kierto 28-30 vrk,, paitsi ehkä kerran vuodessa tai kahdessa on tullut joko lyhyt 21-23 vrk tai pitkä yli 40 vrk kierto ja sitä ei lasketa, koska näitä on ollut jo nuoresta asti.. Silloin on yleensä ollut jotain stressiä. Ehkä sinullakin on vain yksi lyhentynyt kiertoa ja stressaat liian aikaisin?

Vierailija
5/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen siitä saa kun lykkää lasten tekoa... Pitäisi tehdä nuorena kun on vielä hedelmällinen.

Vierailija
6/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette melko myöhään aloittaneet yrittämisen, kuten varmasti tiedät. Mutta eiköhän tähän ole ollut jokin järkevä syy. Sinuna kävisin yksityisellä tsekkaamassa, onko kaikki periaatteessa ok ja hakeutuisin jo julkisen puolen hoitojonoon. Moni saa viimeistään hoitojen kautta lopulta lapsen! Jaksamisia!

Vierailija
7/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen kierto ei takaa hedelmällisyyttä. Kai nyt sen verran opit jo koulussa ap?

Vierailija
8/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen kierto ei takaa hedelmällisyyttä. Kai nyt sen verran opit jo koulussa ap?[/quote

Missä koulussa opetetaan lisääntymisestä? Ei mun aikaan puhuttu yhtään mitään, olen vm. 81.

Vierailija
9/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tikuttanut ovulaatiota?

Vierailija
10/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta tarvitsee mitata amh ja muita hormonitasoja. Nopeammin vain lääkärille, ei kannata vuotta odottaa. 6kk on ihan riittävä aika jo sinun ikäisenä. Terveyskeskuksesta pääsee alkuun, jonot ei välttämättä ole pitkät julkisella hormonipoliklinikalle, mutta pariin kuulauteen ensikäyntiin kannattaa varautua. Terveyskeskuslääkäri voi tarkistaa jo esim. kilpirauhashormonit.

Kannattaa alkuun ostaa ovulaatiotikkuja tai elektroninen dual hormone niin näet tapahtuuko ovulaatiota ollenkaan.

Myös miehessä voi olla vikaa, esim meillä söi salasopyrin lääkettä joka vaikuttaa siittiöihon, kolme vuotta meni-ei lasta- lääke lopetettu-raskaus kolmen kuukauden päästä tästä eli kun koko siittiön rakennusvaihe on lääkkeestä vapaa.

Vierailija
11/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa! Mulla myös tosi säännlllinen kierto, mut pari kertaa ollut siitä poikkeava lyhyempi väli. Ystävilleni esikoiset 36, 38 ja 39v. On tosi yksilöllistä, älä piittaa toisten ikävistä kirjoituksista, vaikka hedelmällisyyden lainalaisuudet toki ovatkin olemassa.

Rauhallista ja iloista yritysaikaa!

Vierailija
12/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 36 ole vanha.. ihme ikäloppuja ihmiset henkisesti. Olen 34, näytän 25 -vuotiaalta. Vanhempani ovat 75-vuotiaita ja näyttävät korkeintaan 60-vuotiailta. Aktiivisia liikkuvia ihmisiä.

Sitten on näitä jotka 45-vuotiaana alkaa odottaa eläkeikää ja heittäytyvät kiikkustuoliin 55-veenä ja 70vuotiaana ovat vaipoissa.

Geenit toki merkitsee aika paljon.

Ap sinuna en huolehtisi. Varsinkin jos suvussasi on tehty lapsia nelikymppisenäkin. Oma mummoni sai viimeisimmän lapsensa 45vuotiaana. Eli 96vuotiaaksi. Ihan luomuna 1950-luvulla ilman mitään hoitoja :D

Vierailija
13/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 36 ole vanha.. ihme ikäloppuja ihmiset henkisesti. Olen 34, näytän 25 -vuotiaalta. Vanhempani ovat 75-vuotiaita ja näyttävät korkeintaan 60-vuotiailta. Aktiivisia liikkuvia ihmisiä.

Sitten on näitä jotka 45-vuotiaana alkaa odottaa eläkeikää ja heittäytyvät kiikkustuoliin 55-veenä ja 70vuotiaana ovat vaipoissa.

Ap sinuna en huolehtisi. Varsinkin jos suvussasi on tehty lapsia nelikymppisenäkin. Oma mummoni sai viimeisimmän lapsensa 45vuotiaana. Eli 96vuotiaaksi. Ihan luomuna 1950-luvulla ilman mitään hoitoja :D

Ulkonäkö tai elämäntyyli ei hirveästi liity hedelmällisyyteen. Keho rapistuu ajallaan, vaikka siitä pitäisi huoltakin.

Vierailija
14/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikut heti käyttöön ja lääkäriin mittauttamaan amh, se kertoo onko teillä luomutoivoa, tarvitsetko ehkä ovulaatiobuustia vai kannattaako alkaa heti jonottaa rankempiin hoitoihin. Älä viivyttele, tilanne kannattaa tarkistaa.

Vierailija
15/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäkö tai elämäntyyli ei hirveästi liity hedelmällisyyteen. Keho rapistuu ajallaan, vaikka siitä pitäisi huoltakin.

Hyvin luit tuon kommenttini, siinä ei ollutkaan mitään evidenssiä siitä että hedelmällisyys olisi säilynyt yli 40-vuotiaana.

Vierailija
16/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan turha kertoa miten myöhään ole aloittnut koska elämä ei ole antanut minulle vaihtoehtoja. Olette varmasti onnekkaita te jotka olette löytäneet itsellenne miehen riittävän aikaisin ja saaneet lapsenne nuorena ja vetreinä. Minulla ei ole ollut samanlaista onnea vaikka yrittänyt olen kaikkeni. Lasten hoitamisen energia on sii täytynyt suunnata koulutukseen ja hyvän paikan yhteiskunnasta olenkin löytänyt.

Lapsen yritys on aloitettu heti kun on vaan tarjoutunut mahdollisuus.

Kiitos muista asiallisista vastauksista. Ihan hirveän pahaolo on päällä. Jätin jo soittopyynnön yksityiselle klinikalle ja otan varmasti heti ensimmäisen ajan vastaan. Minullakin on joskus ollut joku pidempi kierto 30pvä mutta ei koskaan ikinä milloinkaan näin lyhyttä ja siksi epäilen sen nyt kertovan hiipumisesta kuten tiettävästi tapahtuu, eli keho siirtyy lyhentyneiden kiertojen kautta vaihdevuosiin.

Ap

Vierailija
17/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin luit tuon kommenttini, siinä ei ollutkaan mitään evidenssiä siitä että hedelmällisyys olisi säilynyt yli 40-vuotiaana.

Jos keskustelun näkökulma on hedelmällisyys noin 35-vuotiaana, eikä viestisi käsitellyt tätä näkökulmaa, vaan lähinnä omaa nuorekasta ulkomuotoasi ja elämääsi (?), niin viestisi meni aiheen vierestä.

Vierailija
18/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi IVF-hoidoilla saatua lasta, esikoinen ollessani 36-vuotias (selittämätön lapsettomuus). Nyt ensimmäinen luomuraskaus ja minulla ikää 41v ;). Ja mies on siis sama, tietenkin.

Olen siis viimein tullut hedelmälliseen ikään.

Vierailija
19/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset ilmeisesti alkamassa, kirjoitat. Eli vatsaa juilii?

Se on raskausoire. Tai sitten ei.

Vierailija
20/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 36, eli nuori.  Jos olisit 48, niin silloinkin saattaisit hyvinkin vielä saada lapsen.   Nainen joka saa lapsen normaalisti, ei missään iässä ole vanha.  Älä enään koskaan kuvittele olevasi vanha.  Olet nuori.  "Vanhemmat" ensisynnyttäjät ovat yleensä erittäin hyviä äitejä ja lapsi on heille elämän täyttymys.