Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (373)
Julkisella raja on 40 v. Ja voit otattaa FSH.n ja muita kokeita, jos meinaat että on esi-menopaussi. Kannattaa myös tutkituttaa kilppari, ferritiini yms. koska niiillä on vaikutusta hedelmällisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on jos naiset ketkä haluavat lapsen viivyttävät jonkun miehen mielipiteen takia asian toimeenpanoa. Mies kun voi vielä vanhanakin päästä isänsi mutta naiselta se mahdollisuus häviää nopeasti..mikäs siinä on itsekkäällä miehellä keksiä verukkeita vaikka vuosikymmen..
Miesten sp€rman laatu alkaa heiketä jo 34-vuotiaana.
Osalla onnistui vanhempanakin hyvin ja toisilla taas ei. Eipä sitä tiedä kuin yrittämällä ja jos on jo ikää 35 v tai yli eikä puoleen vuoteen raskaus ala, niin sitten vaan tutkimuksiin. Turha odottaa vuotta, kun tuossa iässä lyhytkin aika voi jo huonontaa mahdollisuuksia. Munasolut vanhenee koko ajan ja sitä mukaa niiden laatu heikkenee, kun iäkkäissä soluissa tapahtuu mutaatioita herkemmin. Sen takia vanhemmilla naisilla on enemmän keskenmenojakin, koska vaikka raskaus alkaisi, niin solunjakautumisessa tapahtuu herkemmin virheitä, joiden seurauksena alkio ei ole elinkelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet nuori vielä ! Maailman vanhin ensisynnyttäjä on peräti 71-v. Tarkista vaikka asia esim netistä. Siis, kun synnytti. Hän sai kaksostytöt, mieskin oli vanha, hän ehti kuolla ennen tyttärien syntymiä. Nuorin taas on ollut peräti 5-v ! Oma isä oli myös hänen lapsensa isä, kuulemma, ja jos tämä nykyään yli 50-v nainen on elossa......... Mies voi siittää lapsia vaikka 100- vuotiaana, tai ylikin. Vanhin isäksi koskaan tullut on yli 100-v. Sekin tieto löytyy esim Guinness world Records- kirjoista........tai netistä.......
Luuletko tosiaan että tuo 71v tuli raskaaksi omalla munasolulla? 😄
Aika lailla kaikki ne julkisuudessa esillä olevat 50v poliitikot/julkkikset ym, jotka saa lapsen tuossa iässä, ovat saaneet sen lahjoitetulla munasolulla. Se on vaan fakta, että tuonikäisellä ei omia munasoluja ole enää käytettävissä ellei niitä ole etukäteen pakastettu, mutta sekin on niin uusi tekniikka, ettei tämän hetken 50+ ikäisillä (tai ainakaan Suomessa nuoremmillakaan) ole ennakoivaa pakastusta ollut saatavillakaan.
Mun mummo on 85 vuotta ja se on äiti !
Nämä asiat on yksilöllisiä. Jollain alkaa vaihdevuodet jo kolmikymppisenä. Joku raskautuu helposti vielä yli nelikymppisenäkin.
HUOM! Tää ketju on vuodelta 2019. Ap on jo 43. Eiköhän jo tiedä oliko menopaussi vai ei
Vierailija kirjoitti:
HUOM! Tää ketju on vuodelta 2019. Ap on jo 43. Eiköhän jo tiedä oliko menopaussi vai ei
Niin mitä sitten? Kyllä meillä muillakin on silmät päässä.ja nähdään ihan itsekin miltä vuodelta aloitusviesti on, kiitos vain. Mutta aihe on ajankohtainen edelleen ja jatkuvasti monen kohdalla, joten monia varmasti kiinnostaa jatkaa keskustelua.
Olen 45v ja minulla pieni vauva. Kaikki on hyvin!
Saikohan AP lapsen tai useamman?
Kannattaa laittaa miehesi kaikki polyesteri alushousut roskiin, osta hengittäviä luonnonmateriaaleja tilalle. Lakanoille sama ja sassiin. Laita hänet kuntoilemaan ja syömään terveellisesti ja lopettamaan mahdolliset päihteet täysin. Nukkukaa molemmat oikein. Anna mielelle pyyhkeeseen kiedottu jääpalapussi saunaan, jotta hän voi asettaa sen kivesten päälle. Sillä tavoin liika lämpö ei vahingoita kiveksiä ja siittiöitä. (Tämä on OIKEASTI tutkittua). Kannattaa itsekin panostaa terveyteen ja sitten vain yrittää.
Uskon itse Jumalaan, ja siihen että hän tekee ihmeitä. Meidän omat yritykset eivät aina riitä, vaan pitäisi luottaa häneen. Ei sinun tarvitse uskoa, että voit pyytää Taivaan Isältä apua tähän asiaan. Hän kyllä ymmärtää sinua paremmin kuin sinä itse.
Luuletko tosiaan että tuo 71v tuli raskaaksi omalla munasolulla? 😄