Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi vanhana??

Vierailija
17.04.2019 |

Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.

Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓

Kommentit (351)

Vierailija
201/351 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin olevani nuori synnyttäjä 38 v, kun sain kuopukseni. Olisin voinut kuvitella enemmänkin lapsia, mutta vastaan tuli, ei ikäni, vaan monta lasta peräkkäin pienillä ikäeroilla ja sitä kautta oma arvio, että lapset saavat jo riittää. Olen tullut aina raskaaksi ekalla yrityksellä ja 38 v vielä olin energinen koko raskauden, imetyksen jne pl alkuraskauden pahoinvointi.

38-vuotias ei ole vielä vanha, mutta jos 38-vuotias on nuori synnyttäjä, niin mitä sitten on esim. 25-vuotias? Lapsi?

Tuntuu, että välillä raskausasioissakin on jotenkin noloa myöntää, että joo, olin jo iäkkäämpi tai "geriatric mother", vaan pyritään vaan olemaan teini, vaikka ikää olisi 45. Halutaan siis lapsi vanhempana, mutta silti ääneen ei haluta sanoa, että juu, vähän oli jo ikääkin. Mitä häpeämistä siinä on, jos kerran itse on sen tien valinnut?

Vierailija
202/351 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieni homma että raskaudutaan 40+, jos se on toiveena.Kukapa ajattelee lasta,on kymmenen v.kun itse on 50+ jne.

Kyllä sitä sillon on jo aika mummo,vaikka kuinka pitäsi itseään rempseenä.

Ystäväni sai lapsen 47v iässä ja raskautui luomusti vahingossa vielä tämän jälkeenkin. Hän on ollut ja on aivan mahtava, innostunut ja läsnäoleva äiti, heillä on tosi hyvät välit lapsensa kanssa ja mm. harrastavat paljon yhdessä nytkin kun lapsi on jo kasvanut pikkulapsivaiheen ohi. Ei se ikä ihmistä pahenna vaan se millaisia valintoja itse elämässään tekee. Aina on rajoitteita ja niitä voi tulla nuoremmillekin ihmiselle, mutta ei se lapsi tarvitse mitään superrobottia vaan turvallisen rakastavan aikuisen, joka on aidosti tukena elämän muutoksissa.

67, kun lapsi 20. Great. No, makuja on toki monia. 

Ikä ei tee äitiä huonoksi äidiksi, mutta tuollainen tuomitseva ja kapeakatseinen asenne saa paljon pahaa aikaan.

Mikä sinun mielestäsi on raja äidiksi tulemiselle? Vaihdevuodet? Vai haluatko vain jeesustella, mutta itse olet tehnyt lapset hyvissä ajoin ja/tai et uskalla sanoa ääneen mitään rajoja?

Se nyt ei ole kovin kapeakatseista ja tuomitsevaa, jos pitää 47-vuotiasta hieman vanhana synnyttäjänä. Enemmänkin se on fakta. Paha sanoa tuohon enää, että kaikki on suhteellista. 

Olen tehnyt lapset 35-45 välillä. Mielestäni jokaisella on oikeus vetää itse rajansa ja jokainen tietää oman elämäntilanteen kannalta parhaan ajan lapsille. Miksi suhtaudut niin kielteisesti asiaan äidin iän takia kun heillä on asiat aivan loistavasti. Pitääkö kaikesta kaivaa negatiivista? Miksei voisi vaan todeta että hienoa kun joku onnistuu ja jaksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/351 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieni homma että raskaudutaan 40+, jos se on toiveena.Kukapa ajattelee lasta,on kymmenen v.kun itse on 50+ jne.

Ystäväni sai lapsen 47v iässä ja raskautui luomusti vahingossa vielä tämän jälkeenkin. Hän on ollut ja on aivan mahtava, innostunut ja läsnäoleva äiti, heillä on tosi hyvät välit lapsensa kanssa ja mm. harrastavat paljon yhdessä nytkin kun lapsi on jo kasvanut pikkulapsivaiheen ohi. Ei se ikä ihmistä pahenna vaan se millaisia valintoja itse elämässään tekee. Aina on rajoitteita ja niitä voi tulla nuoremmillekin ihmiselle, mutta ei se lapsi tarvitse mitään superrobottia vaan turvallisen rakastavan aikuisen, joka on aidosti tukena elämän muutoksissa.

Just joo.Lapsi 10 v.mami 57 v.Mami 67~eläkkeellä? Lapsi nuori aikuinen20 v.Toivottavasti mies paljonkin nuorempi.Mahdat kyllä satuilla.

En satuile. Eikä ole nuorempaa miestä, vaan äiti on ihan yh ja pärjää aivan loistavasti.

Vierailija
204/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, satuin lukemaan näitä asioita viime viikolla, koska olen 43v ja odotan neljättä lastani. Etsin siis tietoa siitä, millä todennäköisyydellä minun ikäiseni vielä tulevat raskaaksi. Löysin paljon mielenkiintoista tutkimustietoa, tässä lyhyt kooste.

Naisen vaihdevuodet voi alkaa ikävälillä 40-60 vuotta. Hedelmällisyys päättyy noin kymmenen vuotta ennen vaihdevuosia. Esimerkiksi omalla äidilläni vaihdevuodet alkoivat jo 44 vuotiaana. Hänellä olisi siis ollut suuria vaikeuksia saada lapsia jo 34 vuoden iässä. Usein (ei suinkaan aina) tyttären vaihdevuodet seuraavat äidin kaavaa. Esim itselläni tämä ei pidä paikkaansa, muuten en olisi nyt raskaana. Käytännössä noin 50% 40-vuotiaista on jo hedelmättömiä (keskimäärin vaihdevuodet alkavat n. 50v). Tästä syystä, jos sitä ikää on jo ehtinyt kertyä, missään tapauksessa EI kannata odottaa vuotta eteenpäin vaan hankkiutua sen 6kk yrittämisen jälkeen hoitoon. Näin myös ohjeistetaan ikään liittyvien hedelmällisyyden ongelmien vuoksi.

On huomattava myös, että naisen kaikki munasolut on olemassa jo hänen syntymässä. Ero munasolujen määrässä voi vaihdella 100000-700000 välillä. Noin puolet näistä on menetetty jo teini-ikään mennessä. Ja kun jäljellä on enää 25000 kappaletta, peli on menetetty. Ikääntymisen tuoma suurin ongelma on se, että irtoavat munasolut eivät vanhuutensa vuoksi ole enää hedelmöittymiskykyisiä tai ovat siten viallisia (vain iän vuoksi), että alkion kasvu keskeytyy jo varhaisilla viikoilla, seurauksena keskenmeno. Käytännössä niillä, jotka vielä kykenevät 40v raskautumaan, saattaa irrota enää vain yksi hyvälaatuinen munasolu vuodessa. Tästä syystä älkää odottako kauan, vaan hakeutukaa hoitoihin nopeasti, jos se lapsen saaminen on tärkeintä maailmassa.

41-vuotiaan mahdollisuus tulla raskaaksi on 5% kaikista 41-vuotiaista naisista. Prosenttiosuus pienenee merkittävästi iän kasvaessa. En muista varmaksi, mutta putoss yhteen prosenttiin jo 1-2 vuotta myöhemmin. Yli 48-vuotiaita synnyttäjiä oli yhden tilaston mukaan vain 12 kpl kymmenen vuoden tarkastelujakson aikana. Vaikka suosittelen pitämään positiivista mielikuvaa kunkin mahdollisuuksista yllä, niin kannattaa huomioida miten tiettyyn aiheeseen tulee kommentoimaan kaikki ne, joiden mummot on synnyttäny 50-vuotiaina. se siis näyttää siltä, kuin joka suvussa joku ainakin ja että kyllä munkin kaverit kaikki onnistui luomusti vielä. Älkää odottako, hakeutukaa tutkimuksiin ainakin vaikka ei hoitoihin vielä raaskiskaan mennä. Ihmiset pitää nykyään todella hyvää huolta itsestään, mutta valitettavasti ihmisen hedelmällisyysbiologia ei ole muuttunut ollenkaan, vaikka me kaikki niin kuvitellaan ja toivotaan.

Toivon mitä suurimmalla sydämellä onnea kaikille, joilla tämä tilanne on nyt käsillä. Olen sitä läheltä seurannut ja itselle vaikeaa oli ymmärtää, miksi hyvät potentiaaliset kasvattajat ei saa lapsia ja samaan aikaan niitä syntyy sellaisille jotka ei edes halua. Mielestäni se on yksi tämän maailman huutava vääryys.

Järkipuhetta! Oikein pistää ärsyttämään kun ap:lla huoli ja tänne tulvii näitä ”määkin sain 45-vuotiaana ekalla yrittämällä ja käytänkin 25-vuotiaalta” -kommentteja. Vääristävät vain olemassaolevia faktoja ja saattavat saada jonkun ap:n kaltaisessa tilanteessa olevan ajattelemaan, että ei tässä mitään kiirettä ole.

Vierailija
205/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin luulla, että stressaat raskaaksi tulemista koko ajan ja näin ollen raskaaksi tulo vaikeutuu. Itselläni raskaudet alkoi sellaisilla hetkillä, jolloin luulin, että ei tärppää, heti keskenmeno vuodon jälkeen ja toisella kertaa kierron 30 päivä. Voisitko sinä saada jotain muuta miettimistä/tekemistä, joka veisi ajatuksiasi muuhun kuin vauvan yritykseen?

Vierailija
206/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koin olevani nuori synnyttäjä 38 v, kun sain kuopukseni. Olisin voinut kuvitella enemmänkin lapsia, mutta vastaan tuli, ei ikäni, vaan monta lasta peräkkäin pienillä ikäeroilla ja sitä kautta oma arvio, että lapset saavat jo riittää. Olen tullut aina raskaaksi ekalla yrityksellä ja 38 v vielä olin energinen koko raskauden, imetyksen jne pl alkuraskauden pahoinvointi.

38-vuotias ei ole vielä vanha, mutta jos 38-vuotias on nuori synnyttäjä, niin mitä sitten on esim. 25-vuotias? Lapsi?

Tuntuu, että välillä raskausasioissakin on jotenkin noloa myöntää, että joo, olin jo iäkkäämpi tai "geriatric mother", vaan pyritään vaan olemaan teini, vaikka ikää olisi 45. Halutaan siis lapsi vanhempana, mutta silti ääneen ei haluta sanoa, että juu, vähän oli jo ikääkin. Mitä häpeämistä siinä on, jos kerran itse on sen tien valinnut?

Pyritään olemaan nuori vaikka sitä ei enää ollakkaan iän puolesta,eikä bioloogisestikkaan. 38 v.nuori synnyttäjä?

Te joilla iltatähtiä, voimia ja jaksamista eteenpäin sen ihanan vauvajakson jälkeenkin.

Vierailija
207/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että jos joka päivä lauetaan sisään niin jossain vaiheessa onnistuisi, oletteko varma ettei ole miehestä kiinni?

Vierailija
208/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täyttänyt alkuvuodesta 40-vuotta ja odotan toista lasta. Esikoinen on nyt 8-vuotias. En koe itseäni millään tavalla vanhaksi, päinvastoin ajattelen että pitkää pinnaa riittää paljon paremmin kuin nuorempana. Raskaus oli meille iloinen yllätys, käytimme ehkäisyä.

Kummastuttaa, että tuntemattomat pystyisivät määrittelemään onko joku parempi äiti kaksikymppisenä kuin nelikymppisenä. Suurin osa tuttavapiirissäni lapsen nuorena saaneista on jo eronnut lapsen isästä, joten eipä se nuori ikäkään perheonnea tuo.

Löytyykö palstalta muita 40-odottajia?

Vierailija
209/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin opetettiin kouluaikoina lähinnä, että raskaaksi voi tulla tyyliin milloin vain ja tuputettiin e-pilleriä ja kondomia. Sitten yli kolmekymppisenä vasta alkoi herkistyö niille jutuille, että itse asiassa raskaaksi tuleminen ei ole mikään luonnonvoima. 

Itse löysin sellaisen miehen, jonka kanssa haluamme lapsen vasta 35-vuotiaana, nyt odotetaan esikoista. Koen olevani tosi onnekas. Lapsen yrittäminen, pettyminen siinä, odotukset ja toiveet, vie voimia ja on tosi isoja juttuja.

Ällöttää mammojen huutelu täällä, että olisi tajunnut lisääntyä nuorempana, vaikka pahaa mieltä niillä vaan yritetään saada toisille ja omaa pientä elämää, johon ehkä ollaan pettyneitä, tuoda esiin.

Voimia ja onnea lapsensaantiin aloittajalle. 

Ps. Aiheesta hyvää lukemista suosittelen Anu Silvferbergin: Äitikortti. 

Vierailija
210/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 57v murkkuikäisen äiti. Jaksan todella hyvin, kiitos kysymästä, murkkuikäistä kun ei enää tarvitse nostaa lattialta ja survoa turvaistuimeen. Mielestäni suhtaudun rauhallisemmin ja ymmärtäväisemmin teinin purkauksiin kuin 20v nuoremmat äidit. Ehkä siksi, koska muu arki ei paina ja minulla on enemmän perspektiiviä.

Vierailija
211/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ihan turha kertoa miten myöhään ole aloittnut koska elämä ei ole antanut minulle vaihtoehtoja. Olette varmasti onnekkaita te jotka olette löytäneet itsellenne miehen riittävän aikaisin ja saaneet lapsenne nuorena ja vetreinä. Minulla ei ole ollut samanlaista onnea vaikka yrittänyt olen kaikkeni. Lasten hoitamisen energia on sii täytynyt suunnata koulutukseen ja hyvän paikan yhteiskunnasta olenkin löytänyt.

Lapsen yritys on aloitettu heti kun on vaan tarjoutunut mahdollisuus.

Kiitos muista asiallisista vastauksista. Ihan hirveän pahaolo on päällä. Jätin jo soittopyynnön yksityiselle klinikalle ja otan varmasti heti ensimmäisen ajan vastaan. Minullakin on joskus ollut joku pidempi kierto 30pvä mutta ei koskaan ikinä milloinkaan näin lyhyttä ja siksi epäilen sen nyt kertovan hiipumisesta kuten tiettävästi tapahtuu, eli keho siirtyy lyhentyneiden kiertojen kautta vaihdevuosiin.

Ap

Elä vielä panikoi, se lisää stressiä ja kiertosi menee pahemmin sekaisin. Ei ole tuulesta temmattua, että kun lapsettomat lakkaa yritämästä ja stressaamasta, niin yllätysraskaus tapahtuu. Ei tietenkään kaikille, mutta kuitenkin. Yritän siis sanoa, että stressi on todella huono elimistön normaalille toiminnalle. Jos mulla on todella kiireistä ja paljon mielen päällä, niin kk-kierto on melkein 2 kk. Leppoisana aikana 1kk.

Ennenaikaiset vaihdevuodet ovat harvinaisia, mutta mahdollista toki. Yhden lyhyen kierron perusteella ei voi sellaista päätelmää vielä tehdä. Hyvä kun menet tutkimuksiin, siitä se sitten lähtee aukenemaan. Syy voi olla ihan pieni, esim munatorvet tukossa, joka on suht helppo avata, ellei ole pahaa arpeumaa (esim klamydiasta). Jos sinulla ei ole vielä ovulaatiotikkuja niin suosittelen niiden hankkimista. Jokaisen kierto kun on aivan omanlainen, niin niillä saisit jäljitettyä missä kohdassa ovulaatiosi on vai onko vika siinä, ettei sitä ole ollenkaan. Siihenkin on apuja.

No worries. Et ole vielä niin vanha, mutta hyvä kun havaihduit asiaan nyt. Tsemppiä!

Vierailija
212/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha. Itse tein lapset 30v ja 35v, ei vaan ollut aiemmin mahdollista. Tiedän naisia jotka tekevät lapsia yli 45v.

Vierailija
213/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset neuvovat "tikuttamaan ovista"? Ihan oikeasti, jos ei 36-vuotiaana tiedä koska on ovulaatio "tikuttamatta" -no, en käsitä miten kukaan voisi olla niin pihalla omasta anatomiastaan.

Jos joku nyt oikeasti on niin pihalla ettei tiedä, silloin tulee sellaista munanvalkuaisen kaltaista venyvää limaa.

Vierailija
214/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v 2 lapsen äiti ja en todellakaan tiedä millon on ovulaatio.

Vierailija
215/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun pimpero eritä mitään limaista limaa. Mies kannattaa tutkituttaa eka. Se on helposti tutkittu. Itse jouduin vaihtamaan miestä kun mies ampui tyhjää...

Vierailija
216/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38v 2 lapsen äiti ja en todellakaan tiedä millon on ovulaatio.

Sama ikä, lapsiluku ja kaiken lisäksi vielä terveysalan koulutus. Ei kaikille tule niitä klassisia merkkejä, esimerkiksi minulla sitä venyvää limaa saattaa tulla lähes puolet kierrosta. Eiköhän tuo edellinen kommentti kertonut lähinnä kirjoittajansa täydellisestä tietämättömyydestä.

Vierailija
217/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset neuvovat "tikuttamaan ovista"? Ihan oikeasti, jos ei 36-vuotiaana tiedä koska on ovulaatio "tikuttamatta" -no, en käsitä miten kukaan voisi olla niin pihalla omasta anatomiastaan.

Jos joku nyt oikeasti on niin pihalla ettei tiedä, silloin tulee sellaista munanvalkuaisen kaltaista venyvää limaa.

Tätä on kyllä ihan tutkittukin, ja kohtalaisen suuri osuus niistä naisista jotka luulevat tunnistavansa ovulaation ovat itseasiassa väärässä. Kyllä se minusta on paljon fiksumpaa ainakin tarkistaa ne omat epäilyt ovistikuilla jos lasta ei ala kuulumaan kuin hakata sitkeästi päätä seinään ja ihmetellä mikä on vialla.

Vierailija
218/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

67, kun lapsi 20. Great. No, makuja on toki monia. 

Ikä ei tee äitiä huonoksi äidiksi, mutta tuollainen tuomitseva ja kapeakatseinen asenne saa paljon pahaa aikaan.

Mikä sinun mielestäsi on raja äidiksi tulemiselle? Vaihdevuodet? Vai haluatko vain jeesustella, mutta itse olet tehnyt lapset hyvissä ajoin ja/tai et uskalla sanoa ääneen mitään rajoja?

Se nyt ei ole kovin kapeakatseista ja tuomitsevaa, jos pitää 47-vuotiasta hieman vanhana synnyttäjänä. Enemmänkin se on fakta. Paha sanoa tuohon enää, että kaikki on suhteellista. 

Olen tehnyt lapset 35-45 välillä. Mielestäni jokaisella on oikeus vetää itse rajansa ja jokainen tietää oman elämäntilanteen kannalta parhaan ajan lapsille. Miksi suhtaudut niin kielteisesti asiaan äidin iän takia kun heillä on asiat aivan loistavasti. Pitääkö kaikesta kaivaa negatiivista? Miksei voisi vaan todeta että hienoa kun joku onnistuu ja jaksaa?

Omasta mielestäni ei ole erityisen hienoa, jos vanha ihminen on raskaana, joten ei, ei sitä oikein voi sanoa. Riskit kasvaa monenkin asian suhteen, eikä kyse ole vain raskausasioista. Lähinnä järjen ääntä eikä negatiivisuutta. Mielestäni vanhat vanhemmat eivät ole kiinnostuneita tarjoamaan lapselle enää parasta mahdollista kasvuympäristöä. En usko, että kovinkaan moni ajattelee 45-vuotiaana tai vanhempana, että juuri tämä on se paras ikä ja aika lapselle.

Vierailija
219/351 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mielipide ”Mielestäni vanhat vanhemmat eivät ole kiinnostuneita tarjoamaan lapselle enää parasta mahdollista kasvuympäristöä” on todella outo - siis miksi eivät olisi? Ei kai se nyt ikään liity? Eivät kai kaikki nuoristakaan ole, valitettavasti.

Vierailija
220/351 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun 35-vuotiaana tulin raskaaksi, kierrosta ei siinä kuussa löytynyt ovulaatiota tikuttamallakaan, eikä mitään limoja multa ole tullut vuosiin. Silti olen gynen mukaan edelleen 38-vuotiaana hedelmällinen tapaus.

Newsflash: ihmiset on erilaisia.

Toivottavasti kommunikoit mahdollisille lapsillesi kivempaan sävyyn kuin täällä av:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän