Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Kyllä se vanhana raskautuminen tuntuu kun alkaa vaihdevuodet ja teini talossa.
Kuumissa aalloissa ei jaksaisi vetää rajoja teinille mutta pakko se vaan on.
Sain lapset 36 ja 38 v.
Pieni tiputteluvuoto ei tarkoita sitä, ettet voisi olla raskaana.
Itselläni selkeämpi merkki raskauden alkamisesta on ollut rintojeni(nännien) kipeytyminen kuin kuukautisten pois jäänti. Minulla ei ole koskaan ollut milläänlailla säännöllinen kierto. Liiankin helposti olen raskaaksi tullut. Parhaassa lapsen ”teko” iässä olet vielä. Katto ihan rauhassa vielä kesän yli. Jos ei tärpännyt niin sitte hoitoihin kovalla ryminällä. Mies myös tutkimuksiin
Höh!
Itse olen raskautunut 16v, 25v, 27v,28v, 30v,33v, 39v, 42v ja 47v. Ensimmäinen ja viimeinen olivat”vahinkoja” Jokainen raskaus ollut vaikea, mutta synnytykset ja vauva aika helppoja. Suvussani vaihdevuodet tulevat suhtkoht myöhään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas alkoi vaihdevuodet, olen 39 v. Onneksi lapset tehty jo 12 v sitten. Tosiaan lapset kannattaa tehdä mieluiten alle 30 v... on todennäköisintä saada terve vauva ja itsekin jaksaa valvoa ja hoitaa häntä. Tietenkin jos on mukava mies ja isovanhemmat kaikki elossa niin vanhempikin äiti pärjää. Mutta jos äidillä on paljon ikää kasvaa todennäköisyys vauvan vammaisuuteen sekä autistisuuteen ja lisäksi raskaus on vaikeampi ja äidin omalle terveydelle rankempi jos ikää jo paljon.
No huh huh mitä soopaa tuo jaksamispointti, ei meillä ole mitään apuja ja jaksan viiden pienen kanssa hyvin vaikka ikää 40+. Ymmärrän jos joku on huolissaan hedelmällisyyden laskusta mutta voi taivas miksi ei tämänikäinen jaksaisi lapsia hoitaa? Repesin aivan täysin tähän kommenttiin.
Olen itse lapseton. Ainakin jos on esikoinen kyseessä 40+:na, niin onhan se suuri muutos. Siihen asti on saanut ottaa rennosti. Ehkä jopa iltarientoihin on alkanut tulla hiljaisempi vaihde, koska "ei jaksa". Jos viettää baari-illan, niin seuraavana päivänä voi olla ihan vetämätön olo. Nuorempana tätäkään ei ollut, vaan lähdettiin uudestaan kylille.
Varmaan tuo jaksamiseen viittaaminen tarkoittaa myös sitä, että kyllähän se lapsikin kasvaa ja itselle taas tulee ikää lisää. Miten pitkälle riittää virta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieni homma että raskaudutaan 40+, jos se on toiveena.Kukapa ajattelee lasta,on kymmenen v.kun itse on 50+ jne.
Kyllä sitä sillon on jo aika mummo,vaikka kuinka pitäsi itseään rempseenä.Ystäväni sai lapsen 47v iässä ja raskautui luomusti vahingossa vielä tämän jälkeenkin. Hän on ollut ja on aivan mahtava, innostunut ja läsnäoleva äiti, heillä on tosi hyvät välit lapsensa kanssa ja mm. harrastavat paljon yhdessä nytkin kun lapsi on jo kasvanut pikkulapsivaiheen ohi. Ei se ikä ihmistä pahenna vaan se millaisia valintoja itse elämässään tekee. Aina on rajoitteita ja niitä voi tulla nuoremmillekin ihmiselle, mutta ei se lapsi tarvitse mitään superrobottia vaan turvallisen rakastavan aikuisen, joka on aidosti tukena elämän muutoksissa.
67, kun lapsi 20. Great. No, makuja on toki monia.
Älä aloittaja hätäile. Lääkäriin kannattaa toki mennä tsekkauttamaan, onko jotain selkeää syytä, miksi et voisi tulla raskaaksi.
Aina joku jää lapsettomaksi, mutta hoidot ovat nykyisin niin hyviä, että niin käy koko ajan harvemmalle. Omassa tuttavapiirissäni tiedän useita lapsettomuushoitoihin turvautunutta (ja varmaan on muita, jotka eivät vain ole kertoneet minulle), ja tietääkseni kaikki halukkaat ovat lopulta saaneet lapsen.
Eli ei nyt kannata vielä kolmekymppisenä heittää kirvestä kaivoon.
Sitä paitsi pelkästä kierron lyhentymisestä ei kannata panikoida. Minullakin lyheni kierto tuossa viime vuoden loppupuolella kahden kierron aikana yhteensä 5 päivällä, mutta tänä vuonna palautui normaaliksi.
Nyt olen raskaana, 40-vuotiaana. Kaiken lisäksi sairastan endometrioosia eli hedelmällisyyteni "pitäisi" olla aika alhainen. Tulin kuitenkin raskaaksi vuosi pillereiden lopettamisen jälkeen, kun ensimmäistä kertaa osutimme seksikertoja ovulaatioviikolle (kännykän kuukautissovelluksen mukaan).
Vielä lisään, että minulle syy tulla raskaaksi vasta nelikymppisenä on ihan se, että en aiemmin halunnut. Vasta neljänkympin korvilla alkoi ilmeisesti biologinen kello tikittää. Joo, onhan se itsekästä ruveta tässä iässä lapsentekoon, mutta ihan yhtä itsekästä se on nuorempanakin.
Lapsia syntyy monella tavalla epätäydellisiin perheisiin ja epätäydellisiin olosuhteisiin. En oikein näe, miksi juuri yli 35 vuoden ikä tekisi ihmisestä huonon äidin.
Omassa tuttavapiirissäni on paljon nelikymppisenä äidiksi tulleita. Heillä on kaikilla terveet lapset ja he ovat jaksaneet hyvin. En tiedä, mitä heidän lapsensa ajattelevat äitinsä iästä, mutta ei nelikymppisenä äidiksi tullut ole (enää) mikään outolintu.
Itse uskon jaksavani nyt paremmin kuin parikymppisenä, jolloin olin erittäin lyhytpinnainen ja suuttuessani räjähdin ihan täysin. Olen nyt paljon pitkäpinnaisempi enkä enää raivostu samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieni homma että raskaudutaan 40+, jos se on toiveena.Kukapa ajattelee lasta,on kymmenen v.kun itse on 50+ jne.
Kyllä sitä sillon on jo aika mummo,vaikka kuinka pitäsi itseään rempseenä.Ystäväni sai lapsen 47v iässä ja raskautui luomusti vahingossa vielä tämän jälkeenkin. Hän on ollut ja on aivan mahtava, innostunut ja läsnäoleva äiti, heillä on tosi hyvät välit lapsensa kanssa ja mm. harrastavat paljon yhdessä nytkin kun lapsi on jo kasvanut pikkulapsivaiheen ohi. Ei se ikä ihmistä pahenna vaan se millaisia valintoja itse elämässään tekee. Aina on rajoitteita ja niitä voi tulla nuoremmillekin ihmiselle, mutta ei se lapsi tarvitse mitään superrobottia vaan turvallisen rakastavan aikuisen, joka on aidosti tukena elämän muutoksissa.
Ja mikä parasta, sinun makusi ja mielipiteesi ei merkitse tässä asiassa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä ei tee äitiä huonoksi äidiksi, mutta tuollainen tuomitseva ja kapeakatseinen asenne saa paljon pahaa aikaan.
No minun äitini synnytti 39 vuotiaana ja hyvin meni
Myös miehesi tavara voi olla huonolaatuista.
Itselläni 2 lasta kertalaakeilla. Molemmilla naisilla oli vaikeuksia saada lapsia edellisissä suhteissa. Toinen oli yrittänyt lasta 2 vuotta exansä kanssa ja toinen oli ollut 1-2 vuoden aikana usean miehen kanssa suojaamattomassa suhteissa - tarkoituksena tulla raskaaksi.
Minä sain esikoisen 35-vuotiaana. Vuoden kesti tulla raskaaksi.
Olin todella hyvinvoiva koko raskauden ajan, vauva Olli terve ja vahva, ja kaikki vauva-aika ja imetys meni oikein hyvin.
Olen jaksanut aivan loistavasti koko ajan, en ymmärrä noita voivotteluja ettei jaksaisi. Miehen kanssa ollaan raittiita, ulkoilevia ja kotona viihtyviä ihmisiä, ehkä se vaikuttaa jaksamiseen.
Nyt ollaan teini-iässä ja vaihdevuosissa, ja edelleen kivasti menee. Tykkään edelleen pyöräillä, lasketella ja retkeillä teinin kanssa, en tiedä miksi viisikymppistä pidetään jo ihan mummona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä parasta, sinun makusi ja mielipiteesi ei merkitse tässä asiassa mitään.
Uskoisin, että kommentillani viittasin aivan tähän samaan, joten sikäli pätemishaluinen toisto on tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä ei tee äitiä huonoksi äidiksi, mutta tuollainen tuomitseva ja kapeakatseinen asenne saa paljon pahaa aikaan.
Mikä sinun mielestäsi on raja äidiksi tulemiselle? Vaihdevuodet? Vai haluatko vain jeesustella, mutta itse olet tehnyt lapset hyvissä ajoin ja/tai et uskalla sanoa ääneen mitään rajoja?
Se nyt ei ole kovin kapeakatseista ja tuomitsevaa, jos pitää 47-vuotiasta hieman vanhana synnyttäjänä. Enemmänkin se on fakta. Paha sanoa tuohon enää, että kaikki on suhteellista.
Täytä tänä vuonna 36 ja vieressä nukkuu tyytyväinen ja terve 2kk ikäinen esikoinen. Raskausaikana oli vähän kremppaa, synnytys meni hyvin, mitään pysyvää vaivaa ei jäänyt raskaudestq tai synnytyksestä. Raskauskilot jo melkein kadonneet itsestään, jaksan vauvan kanssa hyvin ja ollaan miehen kanssa varsin onnellisia. Yhdessä ollaan oltu 10v, aiemmin ei vaan ollut sopiva aika lapselle. Tulin raskaaksi kahdessa kuukaudessa iästä, hedelmällisyyteem vaikuttavasta perussairaudesta huolimatta. Uskon olevani tämän ikäisenä huomattavasti parempi äiti kuin nuorempana, suhde on vakaalla pohjalla, rahasta ei tarvitse stressta ja voin olla kotona lapsen kanssa niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Että ei se vanhempana lapsen saaminen välttämättä aina ole niin huono juttu.
Ap:lle tsemppiä yritykseen, yritä rentoutua mahdollisimman paljon, stressi vaikuttaa kiertoon ja raskautumiseen varmasti. Ovulaatiota kannattaa tikuttaa ja jos ei tärppää esim kesän aikana niin käy syksyllä tsekkaamassa tilanne. 5kk ei kuitenkaan oo vielä niin pitkä aika eikä 35-36v niin vanha ikä.😉
Itse kannatan lasten nuorempana saantia,itse lapsen takia.Nykyään lääketiede auttaa tosin vaikka ihmisen kroppa jo sanoisi ei.
Lukenut tämän ketjun,ihmettelen kuinka tullaan vahingossa raskaaksi 40+,lähempänä 50 v?Eikö ton ikäsenä pitäisi tietää kuinka raskaudutaan?
Uranaisia mahat pystyssä 50 v.Kyllä se ikä näkyy naamasta.
Tänne tullaan kehumaan miten mahtavaa on,paltkaapa asiaan kun lapsilla pahin murkkuikä päällä ja itse odottelette eläkkeelle pääsyä.
Entäpä ne tulevat lapsenlapset?Hyvin jo 80+v jos oma lapsi odottaa tonne 40+ myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo.Lapsi 10 v.mami 57 v.Mami 67~eläkkeellä? Lapsi nuori aikuinen20 v.Toivottavasti mies paljonkin nuorempi.Mahdat kyllä satuilla.
Hei, satuin lukemaan näitä asioita viime viikolla, koska olen 43v ja odotan neljättä lastani. Etsin siis tietoa siitä, millä todennäköisyydellä minun ikäiseni vielä tulevat raskaaksi. Löysin paljon mielenkiintoista tutkimustietoa, tässä lyhyt kooste.
Naisen vaihdevuodet voi alkaa ikävälillä 40-60 vuotta. Hedelmällisyys päättyy noin kymmenen vuotta ennen vaihdevuosia. Esimerkiksi omalla äidilläni vaihdevuodet alkoivat jo 44 vuotiaana. Hänellä olisi siis ollut suuria vaikeuksia saada lapsia jo 34 vuoden iässä. Usein (ei suinkaan aina) tyttären vaihdevuodet seuraavat äidin kaavaa. Esim itselläni tämä ei pidä paikkaansa, muuten en olisi nyt raskaana. Käytännössä noin 50% 40-vuotiaista on jo hedelmättömiä (keskimäärin vaihdevuodet alkavat n. 50v). Tästä syystä, jos sitä ikää on jo ehtinyt kertyä, missään tapauksessa EI kannata odottaa vuotta eteenpäin vaan hankkiutua sen 6kk yrittämisen jälkeen hoitoon. Näin myös ohjeistetaan ikään liittyvien hedelmällisyyden ongelmien vuoksi.
On huomattava myös, että naisen kaikki munasolut on olemassa jo hänen syntymässä. Ero munasolujen määrässä voi vaihdella 100000-700000 välillä. Noin puolet näistä on menetetty jo teini-ikään mennessä. Ja kun jäljellä on enää 25000 kappaletta, peli on menetetty. Ikääntymisen tuoma suurin ongelma on se, että irtoavat munasolut eivät vanhuutensa vuoksi ole enää hedelmöittymiskykyisiä tai ovat siten viallisia (vain iän vuoksi), että alkion kasvu keskeytyy jo varhaisilla viikoilla, seurauksena keskenmeno. Käytännössä niillä, jotka vielä kykenevät 40v raskautumaan, saattaa irrota enää vain yksi hyvälaatuinen munasolu vuodessa. Tästä syystä älkää odottako kauan, vaan hakeutukaa hoitoihin nopeasti, jos se lapsen saaminen on tärkeintä maailmassa.
41-vuotiaan mahdollisuus tulla raskaaksi on 5% kaikista 41-vuotiaista naisista. Prosenttiosuus pienenee merkittävästi iän kasvaessa. En muista varmaksi, mutta putoss yhteen prosenttiin jo 1-2 vuotta myöhemmin. Yli 48-vuotiaita synnyttäjiä oli yhden tilaston mukaan vain 12 kpl kymmenen vuoden tarkastelujakson aikana. Vaikka suosittelen pitämään positiivista mielikuvaa kunkin mahdollisuuksista yllä, niin kannattaa huomioida miten tiettyyn aiheeseen tulee kommentoimaan kaikki ne, joiden mummot on synnyttäny 50-vuotiaina. se siis näyttää siltä, kuin joka suvussa joku ainakin ja että kyllä munkin kaverit kaikki onnistui luomusti vielä. Älkää odottako, hakeutukaa tutkimuksiin ainakin vaikka ei hoitoihin vielä raaskiskaan mennä. Ihmiset pitää nykyään todella hyvää huolta itsestään, mutta valitettavasti ihmisen hedelmällisyysbiologia ei ole muuttunut ollenkaan, vaikka me kaikki niin kuvitellaan ja toivotaan.
Toivon mitä suurimmalla sydämellä onnea kaikille, joilla tämä tilanne on nyt käsillä. Olen sitä läheltä seurannut ja itselle vaikeaa oli ymmärtää, miksi hyvät potentiaaliset kasvattajat ei saa lapsia ja samaan aikaan niitä syntyy sellaisille jotka ei edes halua. Mielestäni se on yksi tämän maailman huutava vääryys.
Koin olevani nuori synnyttäjä 38 v, kun sain kuopukseni. Olisin voinut kuvitella enemmänkin lapsia, mutta vastaan tuli, ei ikäni, vaan monta lasta peräkkäin pienillä ikäeroilla ja sitä kautta oma arvio, että lapset saavat jo riittää. Olen tullut aina raskaaksi ekalla yrityksellä ja 38 v vielä olin energinen koko raskauden, imetyksen jne pl alkuraskauden pahoinvointi.
Ystäväni sai lapsen 47v iässä ja raskautui luomusti vahingossa vielä tämän jälkeenkin. Hän on ollut ja on aivan mahtava, innostunut ja läsnäoleva äiti, heillä on tosi hyvät välit lapsensa kanssa ja mm. harrastavat paljon yhdessä nytkin kun lapsi on jo kasvanut pikkulapsivaiheen ohi. Ei se ikä ihmistä pahenna vaan se millaisia valintoja itse elämässään tekee. Aina on rajoitteita ja niitä voi tulla nuoremmillekin ihmiselle, mutta ei se lapsi tarvitse mitään superrobottia vaan turvallisen rakastavan aikuisen, joka on aidosti tukena elämän muutoksissa.