Miksi kasvisruokavalio herättää niin paljon närää aikuisissa ihmisissä?
En ymmärrä. Ja varsinkin vanhemmassa sukupolvessa tuntuu nyrpistelyä aiheuttavan.
Myös naisissa, ei ainoastaan miehissä.
Toinen juttu on tämä hokeminen, että lapsi päättää ruokavaliostaan, mutta kuitenkin mamma mättää lapsen lautaselle vain ja ainoastaan lihaversiota, koska kasvisversio on mamman mielestä "hyi, en syö".
Eikö se lapsi saa päättää siitä lihan syönnistä varhaisessa vaiheessa ollenkaan? Vain siitä syökö kasvisruokaa vai ei?
Kasvisruokapäivät kouluissa ja päiväkodeissa ovat vanhemmille liikaa tai ainakin siltä näyttää, että valtaosalle ottaa koville syödä kerran viikossa kasvisruokaa.
Olen sekasyöjä ja pidän perheelle kasvisruokapäiviä, ainoa joka nurisee asiasta on kebabilla kasvatettu poikapuoli.
Kommentit (96)
Valitsen työpaikalla usein kasvisvaihtoehdon. Tämä aiheuttaa ihmeellisiä reaktioita muissa.
”Miksi olet kasvissyöjä? Syötkö koskaan lihaa? Jos syöt lihaa, niin miksi otit KASVISuokaa??”
Otan kasvisruokaa, koska se on hyvää. Pidän sitä myös ympäristötekona ja saannsiitä hyvän mielen. Olen vähentänyt lihan syömisestä pariin kertaan viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos haluaa kuolla ravinnon puutteeseen. Varsinkin lapset. Näistä tulee vähän väliä uutisia missä vanhemmat pahoinpitelee lastaan väkisin syöttämällä vegaanistaroskaa.
Siis nyt ei puhuttu vegaanisesta ruokavaliosta. Älä sotke käsitteitä. Jos ei syö punaista lihaa, kanaa tai kalaa ei jää mistään paitsi.
Todellakin jää paljon ravintoa jos ei syö lihaa. Juuri Lauri Markkanen valittaa väsymystä ja uupumusta. Lääkärit sanoivat sen johtuvan kasvisruokavaliosta.
No kerro toki mistä jää paitsi? olen ollut kasvissyöjä (en vegaani), syön maitotuotteita ja kananmunia, koko ikäni ja ei ole mitään väsymystä eikä uupumusta.
Juuri tämä närästää. Mistä minä nyt jään paitsi eli tätä oman pään pyhää totuutta julistetaan, kuin jotain evankeliumia. Ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.
Eli on ok julistaa oman pään sisäistä totuutta, jos se kertoo, että kasvissyönti ei sovi ihmiselle, mutta jos julistaakin, että sopii, niin sitten se närästää. Juuri näin omakin kokemus kertoo: on ok arvostella ihmistä, joka syö kasvisruokaa, mutta kasvisruokaa syövä ihminen ei missään nimessä saa tuoda omia mielipiteitään julki, koska se on SYYLLISTÄMISTÄ ja ARVOSTELEMISTA.
Olen kasvisruokaa suosiva sekasyöjä ja muakin ärsyttää, millä tavalla kasvisruokaa välillä tuputetaan ja nostetaan jalustalle. Mielestäni olisi parempi puhua ruokavalion monipuolistamisesta kuin siitä, että liharuoka korvataan väkipakolla kasvisruualla erityisinä hatusta tempaistuina kasvisruokapäivinä. Kasvisruoka on kuitenkin ihan tavallista ruokaa, jonka syömisestä ei tarvitse tehdä mitään numeroa.
Minulle se on juuri se tuputtaminen. Joku tulee tärkeänä tyrkyttämään omaa ajatusmaailmaansa nimenomaan aikuiselle ihmiselle. Saa kuunnella sitä vaahtoamista eläintenoikeuksista ja maapallon tuhoutumisesta ja niin edelleen. Lähes kukaan kasvissyöjä ei myönnä tietenkään tätä tekevänsä, rohkeimmat sentään myöntävät että ihan vain hyvästä tahdostaan yrittävät pelastaa ihmisiä sekaruokavaliolta. Vähän niin kuin jehovat. Suurin osa on kuitenkin sitä mieltä että he aina vain kiltisti kyyristelevät nurkassa jyrsien auringonvalossa paistettua bataattiaan kun verenhimoiset sekasyöjät bongaavat heidät ja tulevat ilman mitään provosointia kyseenalaistamaan heidän kasvissyöntiään ja tyrkyttämään lihaa.
Todellisuudessa, ainakin oman kokemukseni mukaan, kukaan ei oleedes juhlissa kiinnittänyt mitään huomiota kasvissyöjiin, elleivät nämä ole itse tuoneet asiaa toistuvasti esiin. Johonkin "En syö lihaa"- lauseeseen on todettu vain "ok".
Meillä syödään kotona sekä kasvis- että liharuokia ilman mitään suurempaa tarkoitusta tai maailmanpelastus-ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa miettiä otsikon kysymystä. Olen kolmekymppinen mies joka syö paljon lihaa, mutta kannatan erittäin paljon kaikkea kasvisruokailuun liittyvää ihan vain siitä syystä että jotkut ärsyyntyy kasvispakotuksesta.
Go lihavero!
Mielestäni mielummin kasvisveroale kuin lihavero. Ruoka on Suomessa jo muutenkin liian kallista.
No, sovitaanko että molemmat?
Ruoka ei voi olla liian kallista, niin kauan kun väestöstä puolet on ylipainoisia. Ruokia pitäisi verottaa muutenkin paljon enemmän terveellisyyden mukaan.
Useimmiten siitä kasvisruokavaliosta metelin nostavat sekaanit. Heti haukutaan ituhipiksi, kun otat kasvisvaihtoehdon sanomatta mitään kenellekään ja ollaan niin pöyristyneitä, kun porukassa onkin yksi kasvissyöjä. Minä en tuputa ruokavaliotani muille, mutta usein itse saan kuulla omastani aivan käsittämättömiä kommentteja työpaikkaruokalassa.
"Et sinä tuolla jaksa koko päivää" ja hyvä ettei heitetä pihviä siihen oman annoksesi päälle. Ja varsinkin nämä keski-ikää ja eläkeikää lähestyvät ovat pahimpia länkyttäjiä.
En ole numeroa tehnyt missään ruokavaliosta, se tuntuu olevan muille jonkin sortin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos haluaa kuolla ravinnon puutteeseen. Varsinkin lapset. Näistä tulee vähän väliä uutisia missä vanhemmat pahoinpitelee lastaan väkisin syöttämällä vegaanistaroskaa.
Siis nyt ei puhuttu vegaanisesta ruokavaliosta. Älä sotke käsitteitä. Jos ei syö punaista lihaa, kanaa tai kalaa ei jää mistään paitsi.
Todellakin jää paljon ravintoa jos ei syö lihaa. Juuri Lauri Markkanen valittaa väsymystä ja uupumusta. Lääkärit sanoivat sen johtuvan kasvisruokavaliosta.
Lauri Markkanen syö väärin. Siitä on kyse, ei kasvisvaliosta.
Jostain syystä se, että mainitsee olevansa kasvissyöjä, tuntuu monista tuputtamiselta ja itsensä parempana pitämiseltä. Oli sitten tilanne mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa miettiä otsikon kysymystä. Olen kolmekymppinen mies joka syö paljon lihaa, mutta kannatan erittäin paljon kaikkea kasvisruokailuun liittyvää ihan vain siitä syystä että jotkut ärsyyntyy kasvispakotuksesta.
Go lihavero!
Mielestäni mielummin kasvisveroale kuin lihavero. Ruoka on Suomessa jo muutenkin liian kallista.
No, sovitaanko että molemmat?
Ruoka ei voi olla liian kallista, niin kauan kun väestöstä puolet on ylipainoisia. Ruokia pitäisi verottaa muutenkin paljon enemmän terveellisyyden mukaan.
Vähän vaikeaa käytännössä, terveellisyydestä kun ollaan niin montaa mieltä.
Ei se lihakaan ruokavaliosta monipuolista tee.
Vierailija kirjoitti:
Mutta terveellistä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Olipa uusi ja innovatiivinen aloitus. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä uutta se tuo mukanaan.
Ja miksiköhän. Olisikohan ihan siksi, kun jotakin näkee paljon siihen turtuu eli tämä on ihan luonnollinen vastareaktio, siihen s a a t a n a l l i s e e n syyllistämiseen, joka kohdistuu sekäsyöjiin.
Ja joo joo poikapuolellasi on ihan paska mutsi.
Olen huomannut että tietynlaiset ihmiset kokevat syyllistämisenä pelkästään sen, että toinen ihminen kertoo olevansa kasvissyöjä tai muuten erilainen. Hirveät defenssit ja puolustelut, vaikka tämä vegaani ei ottaisi millään lailla kantaa mitä sinä saat syödä.
Esim. kasvisruokapäivän ehdottaminen herätti kauhean raivon joissain, ihan kuin oltaisiin ihmisarvoa viemässä. Joku äijä pauhasi Roman Schatzissa viherkhmereistä. Ei ihminen ole aikojen alusta syönyt lihaa joka päivä, sitä syötiin kun saatiin ja jos nyt syödään päivä viikossa ravinto-opillisesti oikein koostettua kasvisravintoa = ai kauheeta! Kuutena päivänä olisi lihaa tarjolla. Mitä jos vegaanit alkaisivat raivoamaan liharuokapäivästä?
Olen muuten sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä se, että mainitsee olevansa kasvissyöjä, tuntuu monista tuputtamiselta ja itsensä parempana pitämiseltä. Oli sitten tilanne mikä tahansa.
Tämä. Tai kun ravintolassa olet sekaaniseurueessa, luet listaa ja tilaat listalta kasvisvaihtoehdon tarjoilijalta. Tulee semmoiset tuijotukset, tuhahdukset ja jopa typeriä kommentteja valinnastasi sekaanien suusta. Ja jotkut näistä sekaaneista erottelevat lisäkekasvikset, paitsi perunan, pois lautaseltaan "koska minähän en rehuja syö" kommentin kera 🤦♀️
Tekisi mieli kyllä sanoa:
Syöt perunaa ja se on JUURES, helvetin urpo 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta terveellistä tekee.
Millä tavalla?
Sydän ja verisuonet kiittävät. Ja lääkeyhtiöt, kun kansa popsii sydän- ja verisuonitauteihin lääkkeitä koska lihaa pittää syödä 100 kiloa viikossa. Ei muuten pärjää.
En ymmärrä miksi siitä pitää suuttua, jos joku kertoo olevansa kasvissyöjä?
Esim, jos porukassa joku esittelee itsensä näin:
"Hei, olen Maija ja olen kasvissyöjä". Sen enempää kasvissyöntiään avaamatta.
Ja aina jollain Pertillä menee nakit sekaisin samantien, alkaa Maijaa haukkumaan ja öyhöttämään läskisoosista ja vain siksi, että Maija sanoi olevansa kasvissyöjä.
Kasviksilla on ollut lisukkeen ja sivusalaatin maine.
Nykyään kuitenkin osataan tehdä hyvin maustettuja kasvispatoja ja muita kasvisruokia,joita on ok ottaa iso annos,eikä lihaa pidetä pääruokana.
Itse tykkään pitan tyyppisistä annoksista,joissa on kasvisruuan ohella leipää ja jotain jogurttityylistä kastiketta tai dippiä. Myös pastat eri kasvishöystöillä on hyviä, ja meillä on usein ruuan kyljessä ihan hedelmäsalaattia. Illalla puuroja ja joskus myös esim. tomaattikeittoa.
Perheessämme lihan käyttö on vähentynyt ainakin puolella tänä alkuvuonna. Itse olen hoikka,mutta miehen "liha-rasva-vatsa" on selvästi litistynyt.
"Onko ruokarajoitteita?" Kysytään. "Olen vegaani" vastaan ja saan vihat niskaani.
Miksi? En ymmärrä alkuunkaan. Olen heti se hankala vieras, mutta maitoallerginen, laktoosi-intolerantikko, keliaakikko yms. eivät ole hankalia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Go lihavero!
On sinulla aika huonot perusteet tuolle lihaverollesi...
Se varmaankin ärsyttää, kun on ihan terveydellisiä ruokarajoitiksia, allergioita jne. , niin sitten joku ihan huvikseen vielä kieltäytyy syömästä tiettyjä ruokia. Siinä on emännälle sitten miettimustä, että miten ruokkii porukan, jos vierailu kestää esim. koko viikonlopun. Vegeruoka ei välttämättä maistu siihen tottumattomille.
Sekasyöjä ei rajoita syömistään yksipuolisesti, kuten kasvissyöjä tekee. Kasvissyöjä syö yksipuolisesti, sekasyöjä on myös kasvissyöjä.
Kasvissyöjät ovat luonnossa aina lihansyöjien saalista, koska niiden äly ei riitä muuhun kuin pakoonjuoksuun. Näin se on välitunneillakin, soijapojat pakoilevat sekasyöjäpoikia ja leikkivät tyttöjen kanssa.