Sivut

Kommentit (95)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se varmaankin ärsyttää, kun on ihan terveydellisiä ruokarajoitiksia, allergioita jne. , niin sitten joku ihan huvikseen vielä kieltäytyy syömästä tiettyjä ruokia. Siinä on emännälle sitten miettimustä, että miten ruokkii porukan, jos vierailu kestää esim. koko viikonlopun. Vegeruoka ei välttämättä maistu siihen tottumattomille.

Google on keksitty. Kasvissosekeittoa pystyy kuka tahansa syömään.

Mutta ei vegaanista sellaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se varmaankin ärsyttää, kun on ihan terveydellisiä ruokarajoitiksia, allergioita jne. , niin sitten joku ihan huvikseen vielä kieltäytyy syömästä tiettyjä ruokia. Siinä on emännälle sitten miettimustä, että miten ruokkii porukan, jos vierailu kestää esim. koko viikonlopun. Vegeruoka ei välttämättä maistu siihen tottumattomille.

En mä sitä tarkoittanutkaan etteikö tietoa löytyisi ja tuotteita saa kaupoista. Kasvissosekeittoa kyllä PYSTYY syömään kuka tahansa (jos siinä ei ole allergeeneja) vaikka päiväkaupalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Onko ruokarajoitteita?" Kysytään. "Olen vegaani" vastaan ja saan vihat niskaani.
Miksi? En ymmärrä alkuunkaan. Olen heti se hankala vieras, mutta maitoallerginen, laktoosi-intolerantikko, keliaakikko yms. eivät ole hankalia ollenkaan.

No en minä ainkaan vihoja anna niskaasi, mutta aiheuttaa todella paljon lisätyötä tarjoiluihin. Usein kysynkin mitä hän itse suosittelisi ja haluaisi, että tarjoaisin. Pelkästään leivonnaiset ilman maitotuotteita, munia on aina yhtä hankalaa minulle, joka en ole mikään loistokokki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En mä sitä tarkoittanutkaan etteikö tietoa löytyisi ja tuotteita saa kaupoista. Kasvissosekeittoa kyllä PYSTYY syömään kuka tahansa (jos siinä ei ole allergeeneja) vaikka päiväkaupalla.

Vegaanista kasvissosekeittoa ei pysty syömään ihan kuka tahansa.

Vierailija

En ymmärrä miksei voisi olla ruokavalioltaan esim. vegaanipainotteinen. Että söisi myös eläinkunnan tuotteita harvakseltaan, esim. kyläillessä tai juhlissa. Kun ei kerran ole terveydellistä syytä. Eihän lihan syöjillekään välttämättä ole pakko aina tarjota lihaa.

Vierailija

Itse en ole juuri kuullut nurinaa siitä, että suosin kasivispainotteista vaihtelun vuoksi, mutta olen sekasyöjä ja tykkään kyllä esim pihvistä. Ilmeisesti se on se ehdottomuus sitten, mikä ihmisiä triggeröi. Oma mies haluaa lihaa joka lämpimällä aterialla, mutta ei hänkään kuittaile mulle, jos musta se tuntuu liian raskaalta ja syön  välillä omakokkaamaa eri ruokaa. Nykyinen mies on ex-kokki, joten hän jeesaa ja opettaa kyllä mielellään kasviskokkailuakin.

Koulun kasvisruoasta olen kyllä silti vähän huolissani, koska se taitaa yhä olla lähinnä kaali-juures-palmyöljyeinestä. Opiskelijaravintoloissa on jo laadukkaammat kasvissapuskat. Opintoaikana itsekin aloin kokata enemmän kasviksia, kun silloinen poikaystävä oli vege samoin kuin isänsä, ja opin, mitä kasviksista oikeasti voi laittaa, ja että sen ei tarvitse olla elämäntapa, vaan se voi myös olla laajennus nykyiseen valioon. Lukioaikana moni kaveri oli kasvissyöjä, mutta niiden lautasella nähty ei kyllä inspiroinut kokeilemaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vegaanista kasvissosekeittoa ei pysty syömään ihan kuka tahansa.

Ei tietenkään, jos on allerginen jollekin sen aineosalle. Meillä on maitoallergisia perheessä, joten vegaanituotteet ovat tuttuja. Mutta lihaa, kananmunia, kalaa jne syödään kyllä.

Anthrax44

Kasvisruoka kelpaa lihanmussuttajille oikein hyvin. Tämä koettiin paikassa, jossa olin duunissa. Kasvisruokaa tehtiin kasvisruokailijoiksi ilmoittautuneiden määrän mukaan eli sitä oli vain heille. Mutta kun lihansyöjät näkivät että kas, vegeilläpä on namin näköistä safkaa, ne hamstrasivat sitä itselleen. Josta seurasi, että veget jäivät monesti ilman ruokaa.

Kyse on siis vain periaatteesta, pakko vastustaa kasvisruokailua, kun se on olevinaan jotain vapaudenriistoa. Suomalaiset on kasvaneet menneinä vuosikymmeninä lihattoman ruoan voimalla, joten ei yksi päivä silloin tällöin teitäkään tapa.

Vierailija

Mussa ei henk.koht. herätä lainkaan närää ja mielestäni jokainen saa syödä mitä haluaa. Itse söisin mielelläni pelkästään kasvisruokia jos tykkäisin niistä yhtä paljon kuin liharuoista. Ongelmaksi tulee juuri etten vaan keksi tarpeeksi sellaisia ruokia mistä saisi reilusti sitä proteiinia ja että ruoka olisi samalla hyvää. En voi esimerkiksi sietää soijaa, papuja, linssejä ja monista pähkinöistä tulee lieviä allergisia oireita. Härkikset jne maistuu ihan yhtä kauhealle. Niin kauan kuin muut antavat mun rauhassa syödä sitä ruokaa, mitä haluan, niin mulle on käytännössä ihan sama millaisia ruokavalioita muilla on.

Vierailija

Anthrax44 kirjoitti:
Kasvisruoka kelpaa lihanmussuttajille oikein hyvin. Tämä koettiin paikassa, jossa olin duunissa. Kasvisruokaa tehtiin kasvisruokailijoiksi ilmoittautuneiden määrän mukaan eli sitä oli vain heille. Mutta kun lihansyöjät näkivät että kas, vegeilläpä on namin näköistä safkaa, ne hamstrasivat sitä itselleen. Josta seurasi, että veget jäivät monesti ilman ruokaa.

Kyse on siis vain periaatteesta, pakko vastustaa kasvisruokailua, kun se on olevinaan jotain vapaudenriistoa. Suomalaiset on kasvaneet menneinä vuosikymmeninä lihattoman ruoan voimalla, joten ei yksi päivä silloin tällöin teitäkään tapa.

Joo, joo, tätä te jaksatte jankuttaa.

Vierailija

Mä uskoin myös nuorempana kasvisruoan olevan huonoa ravintoa, mutta näin 3 vuotta vegaanina oltuani voin todistaa toisin. Kalsium, rauta, ja vitamiinitasoni ovat nousseet reippaasti, hiukset kasvavat vahvoina ja akneni parantui. Myös ibs helpottui. Vatsa tottui nopeasti palkokasveihin.

Uskoisin että ihmiset pelkää tuntematonta ja muutos pelottaa. 2016 lukion opsin mukaisessa maantiedon kirjassa lukee,että ihmisten tulee siirtyä kasvispainotteiseen ruokavalioon maapallon pelastamiseksi. Ei sitä sinne laitettais jos se ei paikkaansa pitäisi.

N20

Vierailija

Anthrax44 kirjoitti:

Ei tietenkään yksi päivä tapa. Meillä syödään kyllä myös kasvisruokaa. Mutta jos saat eaim. viikoksi vegetaristin kylään, niin siinä on jo aikamoinen suunnittelu. Mukana on kuitenkin myös lapsia, allergisia jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä uskoin myös nuorempana kasvisruoan olevan huonoa ravintoa, mutta näin 3 vuotta vegaanina oltuani voin todistaa toisin. Kalsium, rauta, ja vitamiinitasoni ovat nousseet reippaasti, hiukset kasvavat vahvoina ja akneni parantui. Myös ibs helpottui. Vatsa tottui nopeasti palkokasveihin.

Uskoisin että ihmiset pelkää tuntematonta ja muutos pelottaa. 2016 lukion opsin mukaisessa maantiedon kirjassa lukee,että ihmisten tulee siirtyä kasvispainotteiseen ruokavalioon maapallon pelastamiseksi. Ei sitä sinne laitettais jos se ei paikkaansa pitäisi.

N20

Ok, sulle sopii tuo ruokavalio. Älä silti tyrkytä sitä muille, kaikille se ei sovi.

Vierailija

Närää herättää ja todella typeriä syitä, "liikaa vaivaa, liikaa työtä" yms.
Kun asenne on tuo, tottakai kaikki on vaikeeta. Ja vielä lisänä se ettei haluta oppia mitään uutta tekemään ja kokeilemaan.
Kasvisruokailijalle voi tehdä sen kasvispastan, ja muille sitten sitä ruskeaa jauhelihakastiketta ketsupilla pastan kanssa.

Mikään ruokavalio ei ole rakettitiedettä ;)

Yhtälailla on vaikeaa keksiä gluteenittomia ja täysin maidottomia sekä munattomia ruokia allergikoillekin ja paljon työtä ja vaivaa nekin vaativat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos haluaa kuolla ravinnon puutteeseen. Varsinkin lapset. Näistä tulee vähän väliä uutisia missä vanhemmat pahoinpitelee lastaan väkisin syöttämällä vegaanistaroskaa.

Siis nyt ei puhuttu vegaanisesta ruokavaliosta. Älä sotke käsitteitä. Jos ei syö punaista lihaa, kanaa tai kalaa ei jää mistään paitsi.

Todellakin jää paljon ravintoa jos ei syö lihaa. Juuri Lauri Markkanen valittaa väsymystä ja uupumusta. Lääkärit sanoivat sen johtuvan kasvisruokavaliosta.

Luin tuon saman jutun, ja arvelen, että hänen ruokavaliossaan on jotain muutakin vialla - liian yksipuolista ehkä. Ja ihmettelen, etteikö hänelle ole tarjolla mitään valistusta asiasta, vaikka hän on huippu-urheilija. En tiedä, mitä mullistavaa sekaruoka asiaan toisi, jos hän ei paranna muuten ruokailutottumuksiaan. Tyttäreni on ollut jo vuosia vegaani, ja hän harrastaa säännöllisesti rankkaa liikuntaa. Hän käy säännöllisesti lääkärintarkastuksissa, ja veriarvot ovat esimerkillisen hyvät, ja muutenkin hän on hyvinkin energinen ja hyvinvoiva, painoindeksi osoittaa jopa lievää ylipainoa, mutta se johtuu lihaksikkuudesta(kin). Hän kiinnittää huomiota käsittääkseni keskivertoa enemmän siihen, mitä hän syö, ja pyrkii arjessa huolehtimaan siitä, että ruuan ravintoarvot ovat kohdallaan. Sitten välillä mässätään kunnolla ja syödään kaiken maailman eineksiä ja mättöruokia - kuten kuka tahansa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat