Helsingin keskusta hiljenee edelleen vauhdilla
Käynnit ovat myös selvästi lyhentymään päin. Helsingin keskustan hiljeneminen jatkuu yhä. Keskustan kävijämäärät ovat laskeneet rajusti vuodesta 2019, eivätkä ne kääntyneet nousuun edes koronapandemian päätyttyä.
Yllättävän kehityksen suunnasta tekee kuitenkin se, että vastaavaa ei ole nähtävissä muissa Pohjoismaissa.
Voiko joku kertoa syyn minkätakia kävisin Helsingin keskustassa, minulla ei ole edes pitkä matka Helsingin keskustaan, mutta en silti käy siellä, koska Helsingin keskustassa ei ole mitään. Voin käyttää rahani järkevämpään. Pitäisi olla joku syy käydä, siitä olisi hyvä aloittaa, nyt sellaista ei yksinkertaisesti ole.
Kommentit (219)
Helsingissä ei ole Tukholman vanhaa kaupunkia ja Köpis taas on levittäytynyt laajalle eikä siellä ole ns. keskustaa.
Helsinki laajenee jatkuvasti ja uusi helsinki alkaa sörnäisten rannasta kohti pohjoista.
Mitä hankalammaksi tehdään autoilu keskustassa (tai missä tahansa), sitä hankalampaa siellä on muidenkaan liikkua.
Minulla ei ole autoa, mutta autoilun hankaloittaminen hankaloittaa yleensä liikkumista muutenkin. Kävelukaduille tehdään terasseja ja skuutteja on ympäriinsä, autot tulevat laittomille paikoille jne. Lisäksi mitään isompaa ei ostella, kun ollaan bussilla liikenteessä
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole Tukholman vanhaa kaupunkia ja Köpis taas on levittäytynyt laajalle eikä siellä ole ns. keskustaa.
Helsinki laajenee jatkuvasti ja uusi helsinki alkaa sörnäisten rannasta kohti pohjoista.
Missään muussa maassa ei ole niin kovaa naisvihaa ja kateutta kuin Suomessa. Siksi.
Muissa pohjoismaissa keskusta ei ole pussinperällä eikä autolla liikkumista ole tehty mahdollisimman hankalaksi. Sinne pitää menemällä mennä, julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hankalammaksi tehdään autoilu keskustassa (tai missä tahansa), sitä hankalampaa siellä on muidenkaan liikkua.
Minulla ei ole autoa, mutta autoilun hankaloittaminen hankaloittaa yleensä liikkumista muutenkin. Kävelukaduille tehdään terasseja ja skuutteja on ympäriinsä, autot tulevat laittomille paikoille jne. Lisäksi mitään isompaa ei ostella, kun ollaan bussilla liikenteessä
Missään muussa maassa ei vihata niin paljoa autottomia naisia kuin Suomessa.
Sama se on mm. Tampereen kanssa... kaupunkien keskustat tuhotaan tarkoituksella... se on ollut etenkin 2020 luvun teema...
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ei ole Tukholman vanhaa kaupunkia ja Köpis taas on levittäytynyt laajalle eikä siellä ole ns. keskustaa.
Helsinki laajenee jatkuvasti ja uusi helsinki alkaa sörnäisten rannasta kohti pohjoista.
Helsinki ei voi laajeta Espoon ja Vantaan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Muissa pohjoismaissa keskusta ei ole pussinperällä eikä autolla liikkumista ole tehty mahdollisimman hankalaksi. Sinne pitää menemällä mennä, julkisilla.
Tää! Keskustaan ei mene ellei ole joku pakko. Yleensä löytyy vaihtoehto joka on helpommin saavutettava.
Keski-Pasila noussee uudeksi keskittymäksi tulevaisuudessa. Liikenteen solmukohta ja uudet tornitalot takaa uuden bisneksen kehdon Suomessa. Nykyinen Helsingin keskusta on tulevaisuudessa "vain" viihde- ja turismikeskus, Wanha Helsinki.
Helsingin keskustaan vie vain yksi metrolinja. Ainoastaan Etelä-Espoosta tulee ostovoimaisia kuluttajia. Helsingin hyville alueille ei mene metroa lukuunottamatta Kulosaarta.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Pasila noussee uudeksi keskittymäksi tulevaisuudessa. Liikenteen solmukohta ja uudet tornitalot takaa uuden bisneksen kehdon Suomessa. Nykyinen Helsingin keskusta on tulevaisuudessa "vain" viihde- ja turismikeskus, Wanha Helsinki.
Bensalenkkareiden ja amkkien keskittymä. Kulttuuripääoma ei liiku kantakaupungista pois.
Tarvittaisiin metro Punavuori-steissi-Töölö-Meilahti-Ruskeasuo-Haaga-Pitäjänmäki
Vierailija kirjoitti:
Keski-Pasila noussee uudeksi keskittymäksi tulevaisuudessa. Liikenteen solmukohta ja uudet tornitalot takaa uuden bisneksen kehdon Suomessa. Nykyinen Helsingin keskusta on tulevaisuudessa "vain" viihde- ja turismikeskus, Wanha Helsinki.
Ei vaan Turku tai Tre on kokonaan uusi Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hankalammaksi tehdään autoilu keskustassa (tai missä tahansa), sitä hankalampaa siellä on muidenkaan liikkua.
Minulla ei ole autoa, mutta autoilun hankaloittaminen hankaloittaa yleensä liikkumista muutenkin. Kävelukaduille tehdään terasseja ja skuutteja on ympäriinsä, autot tulevat laittomille paikoille jne. Lisäksi mitään isompaa ei ostella, kun ollaan bussilla liikenteessä
Missään muussa maassa ei vihata niin paljoa autottomia naisia kuin Suomessa.
En ole samaa mieltä. Sellaisessa pikkukaupungissa kuin Salo ei ole edes parkkimittareita ja siellä kävelijänä tai pyöräilijänä on helppoa. Jos sinne pääsee autolla, on se kävelijällekin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Pasila noussee uudeksi keskittymäksi tulevaisuudessa. Liikenteen solmukohta ja uudet tornitalot takaa uuden bisneksen kehdon Suomessa. Nykyinen Helsingin keskusta on tulevaisuudessa "vain" viihde- ja turismikeskus, Wanha Helsinki.
Ei vaan Turku tai Tre on kokonaan uusi Helsinki.
Itse toivon, että Tampereesta tulisi Suomen pääkaupunki.
Täältä kehäkolmosen ulkopuolelta ei ole järkevää suoraa bussiyhteyttä ytimeen, joten en ole käynyt Helsingissä muutamaan vuoteen. Enkä käy. Niin kauan kun Kamppiin ei pääse bussilla, saa minun puolesta olla koko p*ska. En halua matkustaa bussilla Hakaniemeen ja siitä metrolla keskustaan. Suora yhteys pääkallopaikalle tai unohtakaa koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hankalammaksi tehdään autoilu keskustassa (tai missä tahansa), sitä hankalampaa siellä on muidenkaan liikkua.
Minulla ei ole autoa, mutta autoilun hankaloittaminen hankaloittaa yleensä liikkumista muutenkin. Kävelukaduille tehdään terasseja ja skuutteja on ympäriinsä, autot tulevat laittomille paikoille jne. Lisäksi mitään isompaa ei ostella, kun ollaan bussilla liikenteessä
Missään pääkaupungissa ei autoilla. Ei Tukholmassa ja Köpiksessä kukaan ole autoillut keskustaan. Lontoon keskustassa autoilu on kielletty jo aikoja sitten.
Ihme harha että muutama auto elävöittäisi kaupunkia kun pääsisi oven eteen. Ajattelussa on iso virhe: Liikkeeseen mahtuu 300 asiakasta mutta oven eteen menee parhaimmillaankin vain viisi autoa. Nekin paikat jaetaan naapuriliikkeiden kanssa. Siinä se syy miksei pääkaupungeissa autoilla.
Lopulta elokapinakin siirtyy toisaalle kun ei ole enää ketään kuuntelemassa heidän huutoaan.