Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leskeneläkkeet- rilluttelurahaa tyhjästä

Vierailija
14.04.2019 |

Näin se menee.

Jos toinen kuolee , se kuolee ja rahoitus loppuu.

Se on elämää.
Leskeneläkkeet pois, kaikilla kyllä on minimitoimeentulo, mutta leskillä kolmen edestä.

Mikä järki?

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke lasketaan näin:

0,5 x vainajan työeläke, josta vähennetään 0,5 x (lesken työeläke - 695€)

Eli jos vainajan työeläke oli 1800€ ja lesken työeläke on 1400€, niin laskutoimitus menee näin

0,5 x 1800 - 0,5 x (1400-695) eli 900 - 0,5 x 705 eli 900 - 352,50 =547,50

Mitenkäs se sitten silloin lasketaan, kun kumpikaan ei ole vielä eläkkeellä, ollaan vielä hyvinkin nuoria, ja toinen kuolee?

Mistä sitä vielä niitä työeläkkeitä osataan laskea, eihän sitä vielä tiedä mitä se leskeksi jäänyt tulee vielä tienaamaan ja saamaan joskus kymmenien vuosien päästä työeläkkeenä?

Ja nyt en halua laskelmia niistä Kelan pikkurahoista, vaan työeläkeyhtiöitten maksamista "oikeista" leskeneläkkeistä.  Miten ne määritellään nuorien leskien ollessa kyseessä? 

Mutta jos ei ole vielä mitään eläkeotteita olemassakaan?

Perheenisä kuollut 27-vuotiaana, ehtinyt olla työssä jotain neljä vuotta.  Ei ole juurikaan eläkettä kertynyt niistä vuosista.

Vaimolla ei mitään tuloja, on opiskelija.

Miten lasket perhe-eläkkeen siitä?

Haluaisin vain tietää, miten sinä sen lasket.  En minä mitään eläkeotteita tässä tarvitse.  Esimerkki on omasta elämästäni ja perhe-eläke minulle jo myönnetty ajat sitten.

Minulle laskettiin aikanaan ihan reilu summa.  En tiedä, onko jotain muuttunut sitten nykyään.  Koska tuon ohjeesi mukaan minun ei olisi kuulunut saada yhtään mitään, ja silti sain.  Ja aika hyvinkin.

Vierailija
142/144 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke lasketaan näin:

0,5 x vainajan työeläke, josta vähennetään 0,5 x (lesken työeläke - 695€)

Eli jos vainajan työeläke oli 1800€ ja lesken työeläke on 1400€, niin laskutoimitus menee näin

0,5 x 1800 - 0,5 x (1400-695) eli 900 - 0,5 x 705 eli 900 - 352,50 =547,50

Mitenkäs se sitten silloin lasketaan, kun kumpikaan ei ole vielä eläkkeellä, ollaan vielä hyvinkin nuoria, ja toinen kuolee?

Mistä sitä vielä niitä työeläkkeitä osataan laskea, eihän sitä vielä tiedä mitä se leskeksi jäänyt tulee vielä tienaamaan ja saamaan joskus kymmenien vuosien päästä työeläkkeenä?

Jos työikäisellä vainajalla on jo työhistoriaa (kuten sinun miesvainajallasi), niin hänen eläkkeekseen arvioidaan sama kuin mitä hän olisi saanut työkyvyttömyyseläkettä, jos hän olisi jäänyt työkyvyttömäksi kuolinpäivänään. Siinä otetaan mukaan tulevan ajan karttuma eli eläke lasketaan kuin hän olisi jatkanut samassa työssä eläkeikään asti. Myös lesken osalta arvioidaan, mikä hänen eläkkeensä olisi eläkeiässä. En tiedä, miten tämä lasketaan, jos leski on vielä opiskelija eikä hänellä ole työhistoriaa.

Perhe-eläkkeiden (joita myös leskeneläkkeet ovat) määräytymistapa muuttui täysin 1.7.1990. Jos miehesi kuoli tätä ennen, leskeneläkkeesi lasketaan täysin toisella tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät lesket mummotunnelissa drinksuilla. Elämä pitää elää niin kauan kun on hengissä. 

Vierailija
144/144 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nuorena jäänyt leskeksi ja lasteni yksinhuoltajaksi. Lesken eläkettä sain silloin markka-aikaan noin 50 markkaa kuukaudessa. ... meidänkin lapsia lakkasivat kaikki miehen sukulaiset muistamasta millään tavoin, sanoivat sen johtuvan siitä, kun se leskeneläke on aina niin hyvä, että minulla on varaa kustantaa tästä lähtien kaikki lahjat ja muut ihan itse.

Olisit tulostanut verkkopankista (tai pankin maksuautomaatista, jos tuo tapahtui niin kauan sitten, ettei silloin ollut verkkopankkia) kuitin, jossa lukee "Leskeneläke: 50,00 mk" ja näyttänyt sitä kuittia miehesi sukulaisille, jotka olivat kateellisia muka "suuresta" leskeneläkkeestä.

50 mk = 8,41 €.

Saahan tuolla rahalla 2 HSL:n kertalippua (Vyöhyke: AB), eli toisella pääset vaikkapa Helsingin keskustaan, ja toisella takaisin, niin ei tarvitse kiirehtiä, että ehtisi sen tunnin vaihtoajan sisällä takaisin.

Tai Lidlin tarjouksesta pari 500g pakettia kahvia. Normaalihinnalla ei taida riittää edes kahteen kahvipakettiin, mutta jos jossain on hyvä tarjous, niin sitten riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän