Onko kukaan ikinä ruokakaupassa vienyt jotain ostoskoristasi? Esim punnittuja hedelmiä
En yhtään osannut ajatella että näinkin voisi käydä, mutta ostoskoristani tänään joku ohikävelijä nappasi punnitun omenapussin mukaan! Halusiko hän säästää punnitsemisen vaivan, vai mikä oli tarkoituksena? Siinä tilanteessa tietysti vähän ärsytti hakea uudet omenat, mutta nyt tuo lähinnä naurattaa, että ottaa vaan toisen ostoskorista omaansa :D
Kommentit (439)
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi todella hyvä, että kaupat kieltäisivät lapsien kiipeämisen siihen päätyyn ja joka kerta käskettäisiin ottaa lapset alas kun siihen kiipeäisivät. Jos ei uskota, ei myydä tuotteita näille vanhemmille tai menkööt vartijan koppiin miettimään. Ja ihan jokaikinen kauppa, jotta nämä järjen jättiläiset eivät sitten voi julistaa, miten he eivät enää tähän kauppaan tule vaan menevät muualle.
Ja itselläni on lapsia, enkä anna heidän kiipeillä noissa päädyissä, vaikka oma äitini antoi minun kiipeillä niissä. Antoi minun myös olla kengät jalassa ostoskärryissä, mitä en myöskään tee. Joko lapset kävelevät, istuvat kärryjen istuimessa tai otetaan autokärryt. Miten niin monille on niin vaikeaa noudattaa yksinkertaisia kehotuksia, jotka helpottavat kaikkien elämää?
No mutta kylläpä heilahtaa toiseen suuntaan.
Ketjun alkupuolella nähdään hyvinkin reiluna että toinen asiakas pöllii toisen kärryistä tavaraa ja että joo on vaan oikeutettua.. niih ....niih... kun ei vielä ole paperia esittää omistusoikeudesta.... jos ei sitäkään osata tuomita että nyysii tavaraa toisen kärryistä niin nytkö sitten vaaditaan kaupaista valistamaan lapsia heh hehh heheh!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokunen aika kävi niin, että kassalla edellä ollut asiakas pakkasi pari litraa minun maksamiani maitoja mukaansa. Huomasin asian ja sain uudet maidot kaupan piikkiin, edellinen asiakas kun oli jo mennyt menojaan.
Minulta yksi nainen yritti pölliä kahta lehtipihvit+maustevoi-pakettia kassapäädystä. Oli siinä vieressä pakkaamassa ja satuin onneksi huomaamaan ja huutamaan että Hei! tuo on varastamista!.
Siitä tuo suuttui minulle viskasi paketit takaisin minun puolelleni ja sanoi ettei huomannut muka pakkaavansa ostoksia minun puoleltani. Ei varmaan.
Minä huomasin ostoksiani pakatessani, että kassan päädyn roskistasolle kiivennyt pikkutyttö yritti toistuvasti siirtää maustepurkkia minun puoleltani äitinsä ostosten puolelle. Huomautin tytölle ystävällisesti, että siinä ei oikein saa kiipeillä, mutta tyttö irvisti, työnsi naamaansa minua kohti ja sähähti, että kyllä mä saan tässä olla. Oletin, että tytön äiti oli samaa maata, joten pidin pakatessani silmällä sekä tyttöä että äitiä, ja niin näytti pitävän kassahenkilökin.
Sinä olit väärässä. Mikä sinä olet sanomaan että missä kaupassa saa kiivetä? Pidä huoli omista asioistasi.
Mitä ihmeellistä siinä on että pieni lapsi koskee maustepurkkisi ja koittaa omia sitä. Olisit nauranut eikä aina naama norsunvi**lla.
Kysymyksessä oli noin kuusivuotias tyttö, joka yritti toistuvasti siirtää minun maksamaani ostosta äitinsä ostosten sekaan. Se, että huomautin kerran ja sitten tyydyin vain pitämään tytön ja hänen äitinsä näppejä silmällä, oli minulta oikein ystävällisesti tehty. Olisin nimittäin voinut vaikka sanoa kantavalla äänellä jotakin koulutuksessa olevista myymälävarkaista. Eleistään päätellen tuo tyttö ei ollut ensimmäistä kertaa siirtelemässä tavaroita oman väen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinoista ja kätevää. Mietin asiaa myös juridilta kannalta, syyllisttykö tuossa edes mihinkään rikokseen? Tavarathan ovat siinä vaiheessa vielä kaupan omaisuutta.
Ei syyllisty :(
Ilman muuta syyllistyy rikokseen.
Ostajat ostaa ostajan ja kauppiaan kanssa tekemän sopimuksen mukaan tuotteita. Ostotapahtuma tapahtuu siten että kuluttaja laittaa tuotteen koriinsa ja siirtyy maksamaan kassalle.
Kauppias voi myös purkaa tuon ostotapahtuman erinäisistä syistä. Esim. olutta ei myydä tietyn kellonajan jälkeen ja kassa ei suostu ottamaan maksua vastaan. Tai että kuluttajalla ei ole rahaa kun pitäisi maksaa ostamansa tuote.
Myös asiakas voi perua kaupassa liikkuessaan tuon ostotapahtuman laittamalla tuotteen takaisin hyllyyn.
Toinen asiakas varastaa jos ronkkii tuotteita toisen kärryistä.
Ei se toisen ostoskärrystä/korista ottaminen ole varastamista lain edessä.
Kuten ei jonossa etuilukaan.
Yleensä ihmiset eivät kehtaa sellaista tehdä ja tietävät että joskus tilanteet voivat eskaloitua pienestäkin.
Silti enemmänkin sosiaalisesti rajoittuneiden ongelmia nämä.
Rikos se on lain edessä. On ihan sama sitten että minkä lakipykälän mukaan on rikos.
Tämä on ihan päivän selvä asia.
Ajattele nyt itsekkin että mitä siitä tulisi jos kassalle asti otettaisiin tuotteita toisen kärryistä. Ensinnäkään asiakas joka ottaa toisen kärryistä ei pitäisi edes olla kaupassa sisällä koska hän ei toimi kaupiaan tekemien pelisääntöjen mukaan. Luuletko että kauppias sallii sen että tuotteita ronkitaan toisen kärryistä ja koreista?
No tietenkään ei hyväksy ja kaikki muutkin tuollaista paheksuvat, mutta siitä tässä ei ollutkaan kyse vaan siitä, onko tuo varastamista ja rikos? Eli ihan ilman poliisinpelkoa voi nappaista salaa toisen kärryistä!
Vierailija kirjoitti:
Multa vietiin leipäjuusto joka oli -60% alessa.
Miksi et ottanut takaisin. Miksi suostuit ylikävelyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinoista ja kätevää. Mietin asiaa myös juridilta kannalta, syyllisttykö tuossa edes mihinkään rikokseen? Tavarathan ovat siinä vaiheessa vielä kaupan omaisuutta.
Kyllä syyllistyy rikokseen. Ne ovat sen ostajan omaisuutta, hän ei vaan vielä ole maksanut niitä.
No miten voi olla omaisuutta ennen maksua?
Pitäisi olla joku paperi tehtynä asiasta.
Ja jos koriin tai kärryyn laitettu tavara olisi automaattisesti ostos mitään ei voisi sitten ottaa sieltä pois ja laittaa hyllyyn.
Esim lasten koriin/kärryyn heittämät lelut ja namit.
32)
Höpö, höpö. Jos olutostos on muka tapahtunut kaljat kärryyn laitettaessa ja kauppa ”purkaa” kaupan alkoholilainsäädännön perusteella kassalla, silloin kauppahan olisi jo myynyt ne ja siis ehtinyt syyllistyä rikokseen sen purkamisesta huolimatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokunen aika kävi niin, että kassalla edellä ollut asiakas pakkasi pari litraa minun maksamiani maitoja mukaansa. Huomasin asian ja sain uudet maidot kaupan piikkiin, edellinen asiakas kun oli jo mennyt menojaan.
Minulta yksi nainen yritti pölliä kahta lehtipihvit+maustevoi-pakettia kassapäädystä. Oli siinä vieressä pakkaamassa ja satuin onneksi huomaamaan ja huutamaan että Hei! tuo on varastamista!.
Siitä tuo suuttui minulle viskasi paketit takaisin minun puolelleni ja sanoi ettei huomannut muka pakkaavansa ostoksia minun puoleltani. Ei varmaan.
Minä huomasin ostoksiani pakatessani, että kassan päädyn roskistasolle kiivennyt pikkutyttö yritti toistuvasti siirtää maustepurkkia minun puoleltani äitinsä ostosten puolelle. Huomautin tytölle ystävällisesti, että siinä ei oikein saa kiipeillä, mutta tyttö irvisti, työnsi naamaansa minua kohti ja sähähti, että kyllä mä saan tässä olla. Oletin, että tytön äiti oli samaa maata, joten pidin pakatessani silmällä sekä tyttöä että äitiä, ja niin näytti pitävän kassahenkilökin.
Sinä olit väärässä. Mikä sinä olet sanomaan että missä kaupassa saa kiivetä? Pidä huoli omista asioistasi.
Mitä ihmeellistä siinä on että pieni lapsi koskee maustepurkkisi ja koittaa omia sitä. Olisit nauranut eikä aina naama norsunvi**lla.
Kysymyksessä oli noin kuusivuotias tyttö, joka yritti toistuvasti siirtää minun maksamaani ostosta äitinsä ostosten sekaan. Se, että huomautin kerran ja sitten tyydyin vain pitämään tytön ja hänen äitinsä näppejä silmällä, oli minulta oikein ystävällisesti tehty. Olisin nimittäin voinut vaikka sanoa kantavalla äänellä jotakin koulutuksessa olevista myymälävarkaista. Eleistään päätellen tuo tyttö ei ollut ensimmäistä kertaa siirtelemässä tavaroita oman väen puolelle.
Minulla on tapana opettaa vieraille aikuisille törkeästi puhuvia lapsia kuiskaamalla heidän korvaansa: "Sinä olet harvinaisen ruma lapsi." Tehoaa sekä tyttöihin että poikiin. Ja hiljentää jokaisen lapsen joksikin aikaa. Kun mölinä lopulta alkaa, minä olen jo parkkihallissa. Noin käyttäytyvät lapset on jo pilattu kotioloissa, joten ei siinä mikään enää huonommaksi mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, kerran Prismassa kello oli jotakuinkin 20.55 ja ainoa kassatyöntekijä hidasteli. Minulla oli jaloissani kori, jossa oli muiden ostosten lisäksi sixpakki siideriä. Joku parikymppinen heppu ryntäsi siitä, otti sen sixpackin ja sanoi "sori mun on pakko ottaa nää tästä että kerkeän" ja kiilasi eteeni. :D No, sama se minulle oli, oli sen verran janoisen oloinen kaveri että tarpeeseen meni.
Tosin jos kauppa menee kiinni klo 21, eikö kaikki jonossaolevat saa ostaa alkonsa vaikka kello olis yli?
Taitaa onnistua vain Alkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tässä maassa on hyväksyttyä parjata ilman minkäänlaisia todisteita. Olet pahansuopa ihminen. Levität vihapuhetta.
En ole kokenut kaupassa, kerran aseman jonossa kun olin nuori, keski-ikäinen tärkeilevän näköinen nainen ohitti röyhkeästi. Kaduttaa kun en kiilannut takaisin sen ohi.
Itse toimin ruuhkaisessa kaupassa usein näin, poimin muiden ostoskoreista ja kärryistä tarpeelliset tavarat ja kiilaan kassajonossa mahdollisimman tehokkaasti.
Jätättekö käsilaukun kärriin ja kaksinkäsin selkä kärryyn valitsette pussiin hedelmiä.? Ei kannata. Tiedän tässä tilanteessa käsilaukun varastetun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tässä maassa on hyväksyttyä parjata ilman minkäänlaisia todisteita. Olet pahansuopa ihminen. Levität vihapuhetta.
Käyttäisit sinäkin tämän aikasi lastesi kasvattamiseen ja opettamiseen nii ei tarvitsisi kiukutella ja nyrpistellä, kun joku toinen aikuinen hoitaa sen puolestasi.
Minulle sattunut ssmantyyppinen tapaus kuin maustepurkkia siirrellyt tyttö. Minua esti etenemästä pieni lapsi, laittoi jalkansa eteeni, kun olin menosaa pakkaamaan samalla huomasin maahanmuuttajaäidin kurottavan maksamaani juustoa käteensä vaikka oli jo oman puolen ostoksensa pakannut. Sanoin: anteeksi, mutta juusto on minun. Selvästi toistettu kuvio heillä ja varmaan käytettykin. En ehkä olisi huomannutkaan, mutta sillä kertaa minulla oli vain juusto ostoksenani.
Joslus varkaat röyhkeitä vanhempia ihmisiä, joskus itsekkäitä lapsiperheellisiä, tyyliin "mun oma mussukkani tarttee just tämän lelun, hakekoot muut mistä lystää". Epäilemättä samoja vanhempia, jotka hankkivat lemmikin lapsensa leikkikaluksi, eikä kukaan sitten hoidakaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syyllistyy rikokseen. Ne ovat sen ostajan omaisuutta, hän ei vaan vielä ole maksanut niitä.
No miten voi olla omaisuutta ennen maksua?
Pitäisi olla joku paperi tehtynä asiasta.
Ja jos koriin tai kärryyn laitettu tavara olisi automaattisesti ostos mitään ei voisi sitten ottaa sieltä pois ja laittaa hyllyyn.
Esim lasten koriin/kärryyn heittämät lelut ja namit.
32)
Höpö, höpö. Jos olutostos on muka tapahtunut kaljat kärryyn laitettaessa ja kauppa ”purkaa” kaupan alkoholilainsäädännön perusteella kassalla, silloin kauppahan olisi jo myynyt ne ja siis ehtinyt syyllistyä rikokseen sen purkamisesta huolimatta!
Yksi hullu kysyy enemmän kuin 10 viisasta kykenee vastaamaan.
Niin totta:)
Muistelen lukeneeni joskus, että kun asiakas on ottanut alkoholijuomat haltuunsa kaupassa ennen klo 21, hänelle voidaan ne myydä vaikka klo olisi jo yli 21.
Kaupoissahan on klo. 21 jälkeen peitetty alkoholijuomat jotenkin tai estetty niiden haltuunotto. Näin valvovat tuota myynnin aikarajaa.
Vierailija kirjoitti:
Jätättekö käsilaukun kärriin ja kaksinkäsin selkä kärryyn valitsette pussiin hedelmiä.? Ei kannata. Tiedän tässä tilanteessa käsilaukun varastetun.
Tulipa tästä mieleen oma kokemus. Olen hieman ehkä jopa pakkomielteinen oman käsilaukkuni kanssa, kun laitan sen kärryihin. Jatkuvasti pidän sitä silmällä siihen asti, että sen päällä on tarpeeksi tavaraa, jotta sitä ei näe tai se on hyvin hankala sieltä kaivaa. Käyn silti aina mieheni kanssa kaupassa, joten jompikumpi sitä aina vahtii, enkä varmuuden vuoksi pidä käteistä lompakossani, korttina minulla on vain Electron, jonka tunnusluvun suojaan aina erityisen hyvin, joten ei tarvitsisi kuin ilmoittaa henkkarit varastetuksi.
Kuitenkin, mieheni haki hyllystä tavaraa ja odottelin kärryjen ja lapsen kanssa sivummalla, kun oli ahdas käytävä. Ohi kulki u lkoma alainen mies, joka nappasi käsilaukkuni kahvasta kiinni ja laittoi juoksuksi sen kanssa. Huusin hänelle ja juoksin hänet kiinni, nappasin kädestä kiinni ja sanoin että se on minun laukkuni. Selitti, että erehtyi luulemaan sitä oman vaimonsa laukuksi, juupa juu.
Yritti livistää, mutta en päästänyt häntä mihinkään vaan pyysin paikalle tullutta myyjää kutsumaan vartijan tai poliisin paikalle. Vartija tuli miehen hakemaan ja kun poistuimme kaupasta, ovista tuli poliisit, joten taisi mies lähteä selvittämään asiaa heidän kanssaan. Yhteystietoni jätin vartijalle, mutta tuskinpa mitään kuuluu, sanottiin varmaan vain soo soo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syyllisty :(
Ilman muuta syyllistyy rikokseen.
Ostajat ostaa ostajan ja kauppiaan kanssa tekemän sopimuksen mukaan tuotteita. Ostotapahtuma tapahtuu siten että kuluttaja laittaa tuotteen koriinsa ja siirtyy maksamaan kassalle.
Kauppias voi myös purkaa tuon ostotapahtuman erinäisistä syistä. Esim. olutta ei myydä tietyn kellonajan jälkeen ja kassa ei suostu ottamaan maksua vastaan. Tai että kuluttajalla ei ole rahaa kun pitäisi maksaa ostamansa tuote.
Myös asiakas voi perua kaupassa liikkuessaan tuon ostotapahtuman laittamalla tuotteen takaisin hyllyyn.
Toinen asiakas varastaa jos ronkkii tuotteita toisen kärryistä.
Ei se toisen ostoskärrystä/korista ottaminen ole varastamista lain edessä.
Kuten ei jonossa etuilukaan.
Yleensä ihmiset eivät kehtaa sellaista tehdä ja tietävät että joskus tilanteet voivat eskaloitua pienestäkin.
Silti enemmänkin sosiaalisesti rajoittuneiden ongelmia nämä.
Rikos se on lain edessä. On ihan sama sitten että minkä lakipykälän mukaan on rikos.
Tämä on ihan päivän selvä asia.
Ajattele nyt itsekkin että mitä siitä tulisi jos kassalle asti otettaisiin tuotteita toisen kärryistä. Ensinnäkään asiakas joka ottaa toisen kärryistä ei pitäisi edes olla kaupassa sisällä koska hän ei toimi kaupiaan tekemien pelisääntöjen mukaan. Luuletko että kauppias sallii sen että tuotteita ronkitaan toisen kärryistä ja koreista?
No tietenkään ei hyväksy ja kaikki muutkin tuollaista paheksuvat, mutta siitä tässä ei ollutkaan kyse vaan siitä, onko tuo varastamista ja rikos? Eli ihan ilman poliisinpelkoa voi nappaista salaa toisen kärryistä!
On varastamista ja rikos, koska asiakas on ostanut tuotteen kauppiaan kanssa tehdyllä sopimuksella ja tämän sopimuksen merkkinä tuote on laitettu ostoskärryihin.
Tämä tuotteen pöllimistä suunnitteleva tietää tästä sopimuksesta, mutta siitä huolimatta menee varastamaan tuotteen. Hänellä ei ole mitään oikeutta esim. kysellä papereita tuotteen omistusoikeuksista koska tuote on toisen kärryissä jonka oikeudet kauppias on myöntänyt tälle asiakkaalleen.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen lukeneeni joskus, että kun asiakas on ottanut alkoholijuomat haltuunsa kaupassa ennen klo 21, hänelle voidaan ne myydä vaikka klo olisi jo yli 21.
Kaupoissahan on klo. 21 jälkeen peitetty alkoholijuomat jotenkin tai estetty niiden haltuunotto. Näin valvovat tuota myynnin aikarajaa.
Entäs sitten?
Eihän tällä ole mitään merkitystä mihinkään? Jos hakee kaljaa ja kassa sanoo että nyt kaljat jää hihnalle niin oma syy. On itse tehnyt jonkun virheen.
Multa vietiin leipäjuusto joka oli -60% alessa.