Huomio! Vaalihäirintää AV:lla!
Vaalihäirintä tarkoittaa:
- Perättömien väitteiden levittämistä jostakin ehdokkaasta tai puolueesta
- Poliittisia valeuutisia
- Vaalivilppiväitteitä
- Muuta disinformaatiota kuten vuotoja, manipuloituja videoita ja valokuvia, kehotuksia väkivaltaan ja vihapuhetta
- Masinoitua kampanjaa jonka tarkoitus on kylvää epäluottamusta vaalijärjestelmää kohtaan
- Automatisoitujen bottitilien käyttöä sosiaalisessa mediassa
- Bottien avulla verkon algoritmien ohjailu niin että tietty aihe, kampanja tai poliitikko saa enemmän näkyvyyttä ja vaikuttaa suositummalta kuin tämä oikeasti on, sekä epämieluisten puheenaiheiden hiljentämistä nostamalla muita aiheita niiden ohi
Vaalihäirinnän tarkoitus on vaikuttaa yhteiskunnan toimintaan ja päätöksentekoon sekä rapauttaa luottamusta demokratiaan.
Vaalihäirinnän voi tunnistaa sisällöstä, joka pyrkii mustamaalaamaan, leimaamaan, vaientamaan tai lisäämään ristiriitoja eri ryhmien välillä.
Häirinnän takana voi olla yksilö, järjestö tai vieras valtio.
Olkaa siis tarkkana, lähdekriittisiä, ja ilmoittakaa epäilyttävät aloitukset/viestit asiattomiksi!
xxxxxxxxxx
Millaista vaalihäirinnäksi epäilemäänne toimintaa olette huomanneet täällä? (tai miksei vaikka muuallakin)
Itse olen huomannut että päivittäin tänne luodaan monta samankaltaisia uutta aloitusta, joissa haukutaan yleensä vasemmistopuolueita ja/tai heidän äänestäjiään - pääasiassa SDP:tä, Vasemmistoliittoa ja Vihreitä. Näissä keskusteluissa toistuu usein identtistä sanamuotoa käyttävät viestit, esim. ”Kukaan täysijärkinen ei äänestä puoluetta x”.
Vasemmistopuolueista ja heidän vaaliohjelmistaan levitetään myös perättömiä väitteitä, jopa keskusteluihin jotka eivät käsittele politiikkaa millään tavalla. Tälläisiä väitteitä ovat mm. että ”Vihreät haluaa kieltää ajamisen/lihan syömisen Suomessa”, joka ei tietenkään ole totta.
Räikeimpänä esimerkkinä oli keskustelu jokin aika sitten uutisoidusta listasta jossa oli eduskuntavaaliehdokkaiden rikostuomiot. Keskusteluun ilmestyi viestejä joissa vihjailtiin tiettyjen ehdokkaiden syyllistyneen rikoksiin joista heitä todellisuudessa ei ole koskaan tuomittu tai edes syytetty, esim. väite että Antti Rinne olisi talousrikollinen. Esiin tuotiin myös Vihreiden Aino Pennanen, joka ei edes ole eduskuntavaaliehdokkaana, ja väitettiin että tämä olisi tehnyt ”jotain paljon hirveämpää kuin kukaan muu” sen enempää avaamatta, ilmeisesti tarkoituksena tahria Vihreiden matala rikollisuusprosentti.
Olen huomannut myös erästä oikeistopuoluetta ylistäviä ketjuja, joissa aloittaja ilmoittaa vain äänestävän heitä, ja ketju täyttyy nopeasti viesteillä tyyliin ”niin minäkin”, ilman varsinaista keskustelua mistään. Nämä aloitukset painuvat hetken päästä unholaan tai poistetaan spämminä, mutta seuraavana päivänä ilmestyy täysin samanlainen aloitus, samanlaisilla vastauksilla. Näitä luodaan siis spämminä, mikä herättää epäilykseni boteista.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvää vaalihäirintää on Suomessa havaittavissa. Ei pelkästään täällä vaan muuallakin. Ketkä lieneekään sen takana ja mitä haluavat. Se on hirveän surullista, että Suomessa, joka on maailman mittakaavalla hyvinkin demokraattinen ja rehellinen maa, niin poliittinen kulttuuri muuttuu tällaiseksi. Suorastaan pellesirkusta, mutta vakavalla asialla. Jollekin taholle on niin ylitsepääsemätöntä, että ihmisillä on oikeus muodostaa mielipiteensä totuuspohjaisesti ja äänestää ketä haluaa. Miettikää sitä.
Twitter taitaa olla yksi syy keskustelun tyhmentymiseen ja muuttumiseen vastenmielisen asiattomaksi. Formaattina se suosii tyhmiä, lyhyitä, perustelemattomia heittoja, jotka ovat mahdollisimman loukkaavia ja provokatiivisia, jotta ne saavat huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Tässä amerikan mallia vaalivaikuttamisesta:
Nunes Sues Twitter For $250 Million In "Shadow Ban" Lawsuit
https://www.zerohedge.com/news/2019-03-18/nunes-slaps-twitter-250-milli…
Täälläkin sensuuri toimii samanlailla. Pitää miettiä mistä täällä EI keskustella. Persuthan on saanut paljon näkyvyyttä täällä...
Lähteesi kyllä luokitellaan juuri tuollaiseksi infovaikuttamiseen keskittyväksi valeuutissivustoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun koko kansa tajuaisi tämän. Myös niihin nigerialaiskirjeisiin haksahtavilla on yhtälailla äänioikeus.
Suvaitseva media käy vaalikamppailua perussuomalaisia vastaan joka päivä. Suvaitsevaa mediaa soisi pidettävän yhtä luotettavana kuin nigerialaiskirjeitä yleisemminkin.
Tarkenna meille:
1. Mikä on suvaitseva media?
2. Millaista ”vaalikamppailua” persuja vastaan he käyvät? Esimerkkejä.Itse olen nähnyt jokaisen suuren median haastattelevan tasapuolisesti jokaista puolueen puheenjohtajaa.
Ps. Mikään media ei voi hakeutua eduskuntaan ja täten käydä vaalikamppailua.Hesarin toimittajat osaavatkin tämän neutraalin suhtautumisen ehdokkaisiin näiden puoluekannasta välittämättä. Mutta katsokaapa rinnakkain HS:n ja Ylen tenttejä, niin kyllä Ylen toimittajat osoittavat omalla asenteellaan, ketkä ehdokkaista ovat epämieluisia. Esimerkiksi Ylen puheenjohtajatenttien Haaviston tentti oli pelkkä keskustelutilaisuus verrattuna Essayahin tai Henrikssonin tentteihin. Tämä nyt ei sinänsä liittynyt persuihin, mutta todennäköisesti yhtä kylmää kyytiä tulee sinnekin. T. eri
Sanotko vielä millä nimellä nämä tentit löytyy? Ylellä on niin monta ja osan olen nähnytkin. Kerro, niin käyn katsomassa ja tulen sitten raportoimaan.
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/eduskuntavaalit-2019
tuossa on videoita ja yhdestä napista löytyy radiolähetykset (kuuntele)
Jos katson kaiken läpi, siinä menee varmaan huomiseen. Kerrotko missä nimenomaisessa tentissä Essayahia tai Henrikssonia kohdeltiin mielestäsi eriarvoisesti? Se minkä mainitsit esimerkkinä.
Jos puhe on kerran tietyistä henkilöistä ja heidän tenteistään niin ehkä niistä kannattaa aloittaa. Mutta minä tarjoan vain linkin, en sen enempää. Enkä ole noita katsonut kuin ne mitä tuli telkkarista, en kuunnellut.
Sitten on aika harhaanjohtavaa lähteä väittämään että Yle kohtelee tentattavia eri tavalla. Itse en ole sellaista havainnut. Siksi kysyin tarkkaa alkuperää väitteellesi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Persujen et no na tionslistinen linja otetaan hallitusohjelmaan!
No jos ps muodostaa yksin hallituksen niin silloin asia on teoriassa mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä amerikan mallia vaalivaikuttamisesta:
Nunes Sues Twitter For $250 Million In "Shadow Ban" Lawsuit
https://www.zerohedge.com/news/2019-03-18/nunes-slaps-twitter-250-milli…
Täälläkin sensuuri toimii samanlailla. Pitää miettiä mistä täällä EI keskustella. Persuthan on saanut paljon näkyvyyttä täällä...
Lähteesi kyllä luokitellaan juuri tuollaiseksi infovaikuttamiseen keskittyväksi valeuutissivustoksi.
oK.
https://www.foxnews.com/politics/nunes-files-bombshell-defamation-suit-…
Sama asia eri paketissa.
Nyt kysyn tässä että missä on Väyrysen vaalitentti?
Miksei häntä huolittu mukaan?
Pitäisköhän median nyt ottaa aiheesta koppi? Siis kunnolla. Ainakin joku pitäisi laittaa tutkimaan tämän hetkistä vaalihäirintää, jos ei jo tutki.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän median nyt ottaa aiheesta koppi? Siis kunnolla. Ainakin joku pitäisi laittaa tutkimaan tämän hetkistä vaalihäirintää, jos ei jo tutki.
Tutkimaan mitä? Jollain nettipalstalla tapahtuvaa hurjaa mielipidevaikuttamista? Vai ylläpidon persumiehen vinkeistä ( lähde youtube ja daily mail), maailmanlaajuista isoa huijausta?
Persutin voi vinkua, ketään taida liikuttaa juuri tämäkään. Mutta hienoa, että yrität ylläpito pelastaa maailman, kyllä se siitä😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun koko kansa tajuaisi tämän. Myös niihin nigerialaiskirjeisiin haksahtavilla on yhtälailla äänioikeus.
Suvaitseva media käy vaalikamppailua perussuomalaisia vastaan joka päivä. Suvaitsevaa mediaa soisi pidettävän yhtä luotettavana kuin nigerialaiskirjeitä yleisemminkin.
Tarkenna meille:
2. Millaista ”vaalikamppailua” persuja vastaan he käyvät? Esimerkkejä.Itse olen nähnyt jokaisen suuren median haastattelevan tasapuolisesti jokaista puolueen puheenjohtajaa.
Ps. Mikään media ei voi hakeutua eduskuntaan ja täten käydä vaalikamppailua.Hesarin toimittajat osaavatkin tämän neutraalin suhtautumisen ehdokkaisiin näiden puoluekannasta välittämättä. Mutta katsokaapa rinnakkain HS:n ja Ylen tenttejä, niin kyllä Ylen toimittajat osoittavat omalla asenteellaan, ketkä ehdokkaista ovat epämieluisia. Esimerkiksi Ylen puheenjohtajatenttien Haaviston tentti oli pelkkä keskustelutilaisuus verrattuna Essayahin tai Henrikssonin tentteihin. Tämä nyt ei sinänsä liittynyt persuihin, mutta todennäköisesti yhtä kylmää kyytiä tulee sinnekin. T. eri
Sanotko vielä millä nimellä nämä tentit löytyy? Ylellä on niin monta ja osan olen nähnytkin. Kerro, niin käyn katsomassa ja tulen sitten raportoimaan.
Jos katson kaiken läpi, siinä menee varmaan huomiseen. Kerrotko missä nimenomaisessa tentissä Essayahia tai Henrikssonia kohdeltiin mielestäsi eriarvoisesti? Se minkä mainitsit esimerkkinä.
Jos puhe on kerran tietyistä henkilöistä ja heidän tenteistään niin ehkä niistä kannattaa aloittaa. Mutta minä tarjoan vain linkin, en sen enempää. Enkä ole noita katsonut kuin ne mitä tuli telkkarista, en kuunnellut.
Sitten on aika harhaanjohtavaa lähteä väittämään että Yle kohtelee tentattavia eri tavalla. Itse en ole sellaista havainnut. Siksi kysyin tarkkaa alkuperää väitteellesi.
Etpä näköjään ymmärtänyt edes sitä etten minä ole mitään väittänyt, tarjosin vain sinulle linkin kun tunnuit olevan niin hädissäsi kun et löytänyt näitä haastatteluja. Vähän epäilen ettet ole ymmärtänyt paljoa muutakaan ja siitä johtuu tämä koko ns. keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkenna meille:
Tuossa välissä vastailee eri henkilö. Puhuin siis noiden kolmen puheenjohtajan yksilötenteistä, jotka löytyvät listasta Eduskuntavaalit 2019. Eli ne, missä puheenjohtajat pitävät puheen ja sitten tentataan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin äänestän keskustaa häirinnästä huolimatta,minuun se ei tehoa.
Ja minä taas en äänestä keskustaa häirinnästäkään huolimatta eli ei se tehoa minuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vaan ensin löytää täysin puolueeton toimittaja kirjoittamaan/taho tutkimaan ja siinä sitä onkin etsimistä.
Ei taida ihan näihin vaaleihin ehtiä.
Kansalaisuus pois raiskausuhkauksia lähettäviltä ja muilta vaaleja häiriköiviltä maanpettureilta. Odinin nössöt yrittivät hyökätä Soinin kimppuun, mutta suomalaiset pistivät nazitorakan nippuun.
It has begun: Tulosta ei ole vielä edes julkistettu ja jo alkoi vaalivilppisyytökset. Huomatkaa useampi aloitus aiheesta täällä. Milloin missäkin on ollut lyijykynät äänestyskopissa, vaalivirkailija ”näyttää vihervassarilta” tai ääniä hylätty niiden virheellisyyden takia, niin TOTTAKAI kyse on vaalivilpistä ja tietysti erästä äärioikeistolaista puoluetta vastaan. Valheellisia väittämiä siitä miten puolueet ja ehdokkaat olisivat yrittäneet vaikuttaa äänestyspaikoilla. Äänestyssysteemin kyseenalaistamisen tarkoituksena ei ole ainoastaan pedata maata itselle epämieluisan äänestystuloksen varalle, vaan erityisesti luoda hämmennystä ja epäluottamusta demokratiaa ja äänestämisen voimaa kohtaan.
Hyvät ihmiset rauhoittukaa. Tulokset tulee kyllä tämän illan aikana.
Mestari TULEEEEEE!!!!!! Ootko sinä valmis?
Vajaa kaksi tuntia äänestysaikaa ja sitt3en rävähtää ennakkoäänet.
Jyrki ja Tuppi pistivät arvovaltansa peliin suvaitsevaisuuden puolesta Narinkkatorilla. Mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tällä palstalla kurmuuteta perinteiseen tapaan Halla-ahoa ja perussuomalaisia kaikkein eniten.
Miksi sitä ei lasketa vihapuheeksi?
Valetta! Hallaa fanitetaan täällä (jotkut laittavat kriittisiä viestejä, mutta asiallisesti), ja Vihreitä vihataan.
Mun ehdokas pääsee kirkkaasti läpi, vois kohta alkaa korkkaamaan samppanjaa.