Huomio! Vaalihäirintää AV:lla!
Vaalihäirintä tarkoittaa:
- Perättömien väitteiden levittämistä jostakin ehdokkaasta tai puolueesta
- Poliittisia valeuutisia
- Vaalivilppiväitteitä
- Muuta disinformaatiota kuten vuotoja, manipuloituja videoita ja valokuvia, kehotuksia väkivaltaan ja vihapuhetta
- Masinoitua kampanjaa jonka tarkoitus on kylvää epäluottamusta vaalijärjestelmää kohtaan
- Automatisoitujen bottitilien käyttöä sosiaalisessa mediassa
- Bottien avulla verkon algoritmien ohjailu niin että tietty aihe, kampanja tai poliitikko saa enemmän näkyvyyttä ja vaikuttaa suositummalta kuin tämä oikeasti on, sekä epämieluisten puheenaiheiden hiljentämistä nostamalla muita aiheita niiden ohi
Vaalihäirinnän tarkoitus on vaikuttaa yhteiskunnan toimintaan ja päätöksentekoon sekä rapauttaa luottamusta demokratiaan.
Vaalihäirinnän voi tunnistaa sisällöstä, joka pyrkii mustamaalaamaan, leimaamaan, vaientamaan tai lisäämään ristiriitoja eri ryhmien välillä.
Häirinnän takana voi olla yksilö, järjestö tai vieras valtio.
Olkaa siis tarkkana, lähdekriittisiä, ja ilmoittakaa epäilyttävät aloitukset/viestit asiattomiksi!
xxxxxxxxxx
Millaista vaalihäirinnäksi epäilemäänne toimintaa olette huomanneet täällä? (tai miksei vaikka muuallakin)
Itse olen huomannut että päivittäin tänne luodaan monta samankaltaisia uutta aloitusta, joissa haukutaan yleensä vasemmistopuolueita ja/tai heidän äänestäjiään - pääasiassa SDP:tä, Vasemmistoliittoa ja Vihreitä. Näissä keskusteluissa toistuu usein identtistä sanamuotoa käyttävät viestit, esim. ”Kukaan täysijärkinen ei äänestä puoluetta x”.
Vasemmistopuolueista ja heidän vaaliohjelmistaan levitetään myös perättömiä väitteitä, jopa keskusteluihin jotka eivät käsittele politiikkaa millään tavalla. Tälläisiä väitteitä ovat mm. että ”Vihreät haluaa kieltää ajamisen/lihan syömisen Suomessa”, joka ei tietenkään ole totta.
Räikeimpänä esimerkkinä oli keskustelu jokin aika sitten uutisoidusta listasta jossa oli eduskuntavaaliehdokkaiden rikostuomiot. Keskusteluun ilmestyi viestejä joissa vihjailtiin tiettyjen ehdokkaiden syyllistyneen rikoksiin joista heitä todellisuudessa ei ole koskaan tuomittu tai edes syytetty, esim. väite että Antti Rinne olisi talousrikollinen. Esiin tuotiin myös Vihreiden Aino Pennanen, joka ei edes ole eduskuntavaaliehdokkaana, ja väitettiin että tämä olisi tehnyt ”jotain paljon hirveämpää kuin kukaan muu” sen enempää avaamatta, ilmeisesti tarkoituksena tahria Vihreiden matala rikollisuusprosentti.
Olen huomannut myös erästä oikeistopuoluetta ylistäviä ketjuja, joissa aloittaja ilmoittaa vain äänestävän heitä, ja ketju täyttyy nopeasti viesteillä tyyliin ”niin minäkin”, ilman varsinaista keskustelua mistään. Nämä aloitukset painuvat hetken päästä unholaan tai poistetaan spämminä, mutta seuraavana päivänä ilmestyy täysin samanlainen aloitus, samanlaisilla vastauksilla. Näitä luodaan siis spämminä, mikä herättää epäilykseni boteista.
Kommentit (180)
Minua kiinnostaisi tietää kuinka moni yleensäkin lukee jokaisen puolueen vaaliohjelmat läpi ennen valintaansa. Minä luen. Luen vaikka tiedän mitä puoluetta tulen suurella todennäköisyydellä äänestämään. Mutta juuri tämän takia pystyn havaitsemaan herkästi jos ja kun joku, internetin käyttäjä tai vaikka ehdokaskin, valehtelee muiden puolueiden vaaliohjelmista. Kun ihmiset eivät tiedä, he herkästi uskovat mitä tahansa joku sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta huomaa ihmisen taipumuksen huomioida vain oman mielipiteensä mukaiset asiat. On nimittäin noita haukkumisketjuja puolin ja toisin. Yleensä vielä "tiettyä oikeistopuoluetta" solvaavat ketjut pysyvät kauemmin. Kas, kun et ole huomannut.
Vaalijärjestelmän arvostelu ei taas ole häirintää. Sen ongelmallisuudesta puhuvat myös poliitikot ja jos yhtään perehtyy, niin eihän se ole reilu tai edes ainoa mahdollinen vaihtoehto.
Olen huomannut sen mikä toistuu useimmin. En päivystä täällä yötäpäivää, mutta olen pistänyt merkille millaisia toistuvia aloituksia ja viestejä tulee päivittäin.
Varmaan sinulle vaikea käsittää, että olen täällä puolustamassa myös esimerkiksi SDP:tä heihin kohdistuvalta vaalihäirinnältä, vaikka olen monesta asiasta hyvin eri mieltä heidän kanssaan, enkä kuulu heidän äänestäjiinsä. Arvotan oikeuden, totuuden ja reilut vaalit korkeammalle kuin oman puoluekantani.
Mitä? Sdp:n Rinne on laukoo sammakoita, ja paikkailee uusilla sammakoilla. Onko se vaalihäirintää, jos ne tuottaa aloituksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtänette ettei kampanjointia tehdä loisimalla keskustelupalstoilla, vaan ostamalla lehdeltä mainostilaa? Minun puolesta kaikki politiikkaa sivuavat aiheet voisi poistaa automaattisesti.
Toisaalta myös somessa yritetään laajasti vaikuttaa äänestäjien, koska se on halpaa ja nopeasti saavutetaan suuret ihmisjoukot. Nykyisin on yhä suurempi osa ihmisiä, jotka ei lue painettuja lehtiä, joten kyllä tähän vaalihäirintään ja faktan erottamiseen fiktiosta kannattaa kiinnittää huomiota.
Sen vuoksi foorumi- ja somekirjoitukset kannattaa ottaa yhtä vakavasti kuin nigerialaiskirjeet.
Vielä kun koko kansa tajuaisi tämän. Myös niihin nigerialaiskirjeisiin haksahtavilla on yhtälailla äänioikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta huomaa ihmisen taipumuksen huomioida vain oman mielipiteensä mukaiset asiat. On nimittäin noita haukkumisketjuja puolin ja toisin. Yleensä vielä "tiettyä oikeistopuoluetta" solvaavat ketjut pysyvät kauemmin. Kas, kun et ole huomannut.
Vaalijärjestelmän arvostelu ei taas ole häirintää. Sen ongelmallisuudesta puhuvat myös poliitikot ja jos yhtään perehtyy, niin eihän se ole reilu tai edes ainoa mahdollinen vaihtoehto.
Olen huomannut sen mikä toistuu useimmin. En päivystä täällä yötäpäivää, mutta olen pistänyt merkille millaisia toistuvia aloituksia ja viestejä tulee päivittäin.
Varmaan sinulle vaikea käsittää, että olen täällä puolustamassa myös esimerkiksi SDP:tä heihin kohdistuvalta vaalihäirinnältä, vaikka olen monesta asiasta hyvin eri mieltä heidän kanssaan, enkä kuulu heidän äänestäjiinsä. Arvotan oikeuden, totuuden ja reilut vaalit korkeammalle kuin oman puoluekantani.Mitä? Sdp:n Rinne on laukoo sammakoita, ja paikkailee uusilla sammakoilla. Onko se vaalihäirintää, jos ne tuottaa aloituksia?
Jos sama taho postaa aiheesta aloituksia non stop ja värittää tarinaa vähän lisää, niin kyllä sen sellaiseksi voi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ma tut pois Suomesta on mitä?
Olet siis nähnyt sen SKE:n julisteen. Miten liittyy persuihin?
En ole nähnyt. Olen kuullut persujen huutavan tuota ja viimeksi joku sahayrittäjä persu oli maalannut tuon iskulauseen autoonsa ennen vaaleja. Persuilta pelkästään olen tuota kuullut, Mikä tämä juliste juttusi siten on joku aiempi kenties kuin viimeisen 8 vuoden aikana ollut persujen molotus ma tuista?
[/quote]Vielä kun koko kansa tajuaisi tämän. Myös niihin nigerialaiskirjeisiin haksahtavilla on yhtälailla äänioikeus.[/quote]
Suvaitseva media käy vaalikamppailua perussuomalaisia vastaan joka päivä. Suvaitsevaa mediaa soisi pidettävän yhtä luotettavana kuin nigerialaiskirjeitä yleisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sinulle vaikea käsittää, että olen täällä puolustamassa myös esimerkiksi SDP:tä heihin kohdistuvalta vaalihäirinnältä, vaikka olen monesta asiasta hyvin eri mieltä heidän kanssaan, enkä kuulu heidän äänestäjiinsä. Arvotan oikeuden, totuuden ja reilut vaalit korkeammalle kuin oman puoluekantani.Mitä? Sdp:n Rinne on laukoo sammakoita, ja paikkailee uusilla sammakoilla. Onko se vaalihäirintää, jos ne tuottaa aloituksia?
Jos sama taho postaa aiheesta aloituksia non stop ja värittää tarinaa vähän lisää, niin kyllä sen sellaiseksi voi laskea.
Ohis, mutta lähde nonstop-väritetyille tarinoille? Mitä niissä tapahtuu? Kuka on päähenkilö? Ketkä ovat hahmoja? Kerro lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eihän niitä vois nonstop postata, jollei Antti olis nonstop niitä tuottanut. Muna vai kana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eihän niitä vois nonstop postata, jollei Antti olis nonstop niitä tuottanut. Muna vai kana.
Antti on jo pääministeri, Iltasanomissa kasaa hallitusta😜
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun koko kansa tajuaisi tämän. Myös niihin nigerialaiskirjeisiin haksahtavilla on yhtälailla äänioikeus.
Suvaitseva media käy vaalikamppailua perussuomalaisia vastaan joka päivä. Suvaitsevaa mediaa soisi pidettävän yhtä luotettavana kuin nigerialaiskirjeitä yleisemminkin.
Tarkenna meille:
1. Mikä on suvaitseva media?
2. Millaista ”vaalikamppailua” persuja vastaan he käyvät? Esimerkkejä.
Itse olen nähnyt jokaisen suuren median haastattelevan tasapuolisesti jokaista puolueen puheenjohtajaa.
Ps. Mikään media ei voi hakeutua eduskuntaan ja täten käydä vaalikamppailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antti Rinne on syyllistynyt talousrikokseen. Se on fakta.
"Vuosina 1995–1996 Rinne joutui maksamaan entiselle taloyhtiölleen 25 000 markan vahingonkorvaukset. Isännöidessään taloyhtiötä Rinne maksoi taloyhtiön rahoilla omat puhelinlaskunsa, ei toimittanut lainkaan vuoden 1991 tositteita, piti taloyhtiön rahaliikenteestä kirjaa puutteellisesti ja aiheutti yhtiölle taloudellisia vahinkoja."
Faktaan vaaditaan lähde. Teksti lainausmerkeissä ei tee väitteestä faktaa.
Lähde:
Matti Simula, Ay-johtajalla lisää rahasotkuja, Suomen Kuvalehti 16/2005, s. 14–15
Ootko varma noista sivuista?
Ei ikävä totuus kiemurtelemalla mihinkään katoa.
Minusta oleellista ei ole vanha teko vuosia sitten vaan miten tällä palstalla tätä totuutta on sensuroitu! Eikö tätä asiaa saa ääneen mainita? Kysessä on kuitenkin poliitikko joka luultavasti pian on meidän pääministeri.
Niin siis mikä rikos? Rinnettä ei ole tuomittu yhtään mistään rikoksesta, toisin kuin persujen puheenjohtaja. Persujen puoluetoimistollahan niitä tuomittuja rikollisia riittääkin. Persujen johdosta Huhtah*hhuli taitaa olla ainoa, joka ei ole saanut rikostuomiota, vaikka valeopettaja onkin. Lopuilla sitten tuomioita riittääkin. Hakkaraisellakin taitaa olla jo kohta puolentusinaa tuomiota plakaarissa. Siinä sitä varsinainen varapuheenjohtaja.
Kyllä Rinteellä on rikostuomio viime vuodelta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b2f391d1-b1e4-4e8c-9d1c-1a9fd0674…
”Työriitojen sovittelusta annetun lain rikkominen”, ei talousrikos mitä täällä on väitetty.
Etkö osaa lukea? Rinne maksoi taloyhtiön rahoilla omat puhelinlaskunsa. Eikö se sinun mielestäsi ole rikollista toimintaa? Joutui maksamaan isot vahingonkorvaukset jäätyään kiinni taloyhtiön rahaliikenteen sotkuista.
Onneksi oli vain taloyhtiön rahat, eikä kokonaisen valtion kassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta lähde nonstop-väritetyille tarinoille? Mitä niissä tapahtuu? Kuka on päähenkilö? Ketkä ovat hahmoja? Kerro lisää.
Siis se oli esimerkki. Kun kysyttiin että onko tämä skenaario vaalihäirintää, niin minä kerroin millaisilla kriteereillä sen tunnusmerkistöt voi täyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkenna meille:
Itse olen nähnyt jokaisen suuren median haastattelevan tasapuolisesti jokaista puolueen puheenjohtajaa.
Ootko tullut kuumatkalta? Onhan tämä maailmanlaajuinen kahtiajako tavoittanut jo peräkylätkin.
Trumpin kannattajien, ja demokraattisen lehdistön välinen kuilu näkyy myös ilmiönä Suomessa.
Pohjimmiltaan kyse on ääripäiden taistelusta, johon ollaan vetämässä tolkun ihmiset mukaan.
Toisessa ääripäässä intersektionaalinen marxilainen feminismi ja toisessa äärinationalistiset fasistit.
Nämä ääripäät saavat energiansa vastakkainasettelusta
Tällä palstalla ja tänne kirjoittelulla ei ole mitään vaikutusta mihinkään vaaliasiaan.
Tätä palstaa käyttää aktiivisesti ehkä 200 - 400 henkilöä.
Tämä persujen häiriköinti on juuri sitä että purraan kättä joka ruokkii ja sitten pyritään jatkuvasti epäkiitollisna väittämään että' heitä ei hyväksytä ja media sortaa heitä ei saa sanoa rasitisten mielipiteiden takia rasisteiksi vaikka sitä he ovatkin, eli uhriudutaan, vaikka he ovat itse saaneet koko ikänsä jo enemmän tukea ja turvaa kuin moni persuskansalainen ja veronmaksaja, asumalla Suomessa turvallisessa muiden viisaasti johtamassa maassa, jossa heitäkin on yritetty kouluttaa ja sivistää ja on tarjottu ruoka ja katto pään päälle.
Siltikin purraan haukutaan ja opponoidaan kaikkea mahdollista epäkiitollisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkenna meille:
Ootko tullut kuumatkalta? Onhan tämä maailmanlaajuinen kahtiajako tavoittanut jo peräkylätkin.
Trumpin kannattajien, ja demokraattisen lehdistön välinen kuilu näkyy myös ilmiönä Suomessa.
Pohjimmiltaan kyse on ääripäiden taistelusta, johon ollaan vetämässä tolkun ihmiset mukaan.
Toisessa ääripäässä intersektionaalinen marxilainen feminismi ja toisessa äärinationalistiset fasistit.
Et vastannut kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat aloitukset jotka voisi laskea tietyllä tavalla ”mainoksiksi” ja usein poistetaan, ovat rasisti aloitukset, ja ne lähtee ihan sen takia että rikkovat palstan sääntöjä ja Suomen lakia.
"Rasisti aloitukset" eivät voi rikkoa Suomen lakia, koska rasismia ei ole kriminalisoitu.
Eräs henkilö koki olevansa väärin kohdeltu, koska hänet tuomittiin vihapuheen takia, vaikka laissa ei määritellä vihapuhetta. Hän oli siis ilmeisesti käsittänyt, että vihapuheeseen ei voi liittyä rikosta, koska laissa ei erikseen mainita sanaa vihapuhe.
Vähän kuin näpistäjä sanoisi, että hän ei ole tehnyt mitään laitonta, koska kaupassa käymistä ei ole kielletty.
Todella ontuva vertaus. Henkilö voidaan tuomita vain sellaisesta, mikä tekohetkellä on ollut rangaistavaa. Näin ollen vihapuheesta ei voida tuomita, jollei sitä löydy laista. On eri asia sitten saada syyte kunnianloukkauksesta tai muusta laissa mainitusta toiminnasta. Mitä siitä tulee, jos aletaan tuomita lain ulkopuolisilla keksityillä syillä ihmisiä? Tämä koskee kaikkia, ei vain persuja, kuten ehkä kuvittelet.
Siis eiköhän tämä ihminen saanut tuomionsa täysin lainmukaisesti. Mutta yritti antaa kuulijoilleen sellaisen kuvan, että hänet olisi tuomittu epäreilusti joidenkin olemattomien lakien perusteella. Vähän niin kuin näpistyksestä rankaistava yrittäisi väittää kaikille, että hänet tuomittiin kaupassa käymisestä.
En tiedä, kehen viittaat. Jos on saanut lainmukaisen tuomion, ei varmaankaan ole mitään vihapuhetuomiota saanut, koska vihapuhetta ei ole määritelty laissa. Ei yksinkertaisesti voida tuomita sellaisesta, mitä laissa ei lue. Kuten sanoin, voidaan tuomita kunnianloukkauksesta, kiihotuksesta kansanryhmää vastaan tms. Vihapuhe on vasta keksitty termi, jolle ei ole laissa määriteltyä sisältöä. Ihan yhtä hyvin voitaisiin tuomioita jaella vaikka jonnepuheesta.
Eihän Rinteen aiempien rahasotkujen puheeksi ottaminen ole mitään "vaalihäirintää" vaan rahasotkut ovat puhdas fakta. Faktan kieltäminen jos mikä on "vaalihäirintää".
Tässä lainaus asiaan liittyen:
"IS:n mukaan lehti kertoi 2005, että Antti Rinne oli joutunut aiemmin eroamaan AKT:n lakimiehen paikalta. Hänen kerrottiin laskuttaneen samoista työmatkoista kahteen kertaan.
Antti Rinteen mukaan kyse oli ollut huolimattomuudesta ja noin 1 000 markan summasta. AKT:n silloinen puheenjohtaja muisteli myöhemmin Suomen Kuvalehdessä, että kyse oli noin 10 000 markasta.
Toisessa tapauksessa Rinne oli toiminut lohjalaisessa taloyhtiössä isännöitsijänä. SK kertoi hänen jättäneen vuoden ajalta tositteet palauttamatta ja maksaneen oman puhelinlaskunsa taloyhtiön kassasta. Rinteeltä karhuttiin 25 000 markan vahingonkorvaukset."
Eivät nämä ole mitään mielikuvituksen tuotetta tai fantasiaa vaikka kuinka SDP:tä fanittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymyksiin.
Suomalainen lehdistö on kohdellut Perussuomalaisia todella asiallisesti vaalien aikaan. Jopa kritiikittömästi sikäli, etät Halla-aho on saanut tilaa kaikille absurdeille väitteileenkin. Alasajamiskampanjan kohteena ovat olleet pääasiassa Demarit ja Antti Rinne.
Eli mikäli sinulla ei ole esittää väitteittesi tueksi mitään niin kyse on on siitä, että levität esimerkiksi Trumpi lehdistövihaa Suomeenkin, vaikak sille ei löydy meiltä perusteita.
Demareiden bussimainoksesta tulee hiukan mieleen likainen Harry elokuva.