Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Työviesteihin ei haluta vastata, eikä oman alan keskusteluita seurata – Nuoret pitävät kiinni vapaa-ajasta

Vierailija
09.04.2019 |

Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että työntekijöiden ei tule olla valmiita vastaamaan työviesteihin vapaa-ajallaan.
Yli puolet oli myös sitä mieltä, että esimies ei voi odottaa työntekijän seuraavan erikoistumisalueensa keskusteluja työpaikan ulkopuolella.
Kuka haluaa palkata henkilön jonka kiinnostus omaa alaa kohtaan on nolla?

Kommentit (274)

Vierailija
241/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen johtavassa tehtävässä, mutta järjestössä, joten palkka ei todellakaan ala edes nelosella. En kuitenkaan ole koskaan ymmärtänyt tiukkaa työn ja vapaan erottamista enkä kyllä ymmärrä näitä ihmeen uupujia. Vastailen viesteihin myös iltaisin ja toki töitä on myös viikonloppuisin ja teen töitä lomilla, mutta vastaavasti käyn kampaajalla keskellä päivää ja pidän pitkät lomat.

Vierailija
242/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyajan unelmatyöntekijä on töissä 24/7 ilman palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla kaivetaan omaa kuoppaa, kun joustetaan työkaverin auttamisen nimissä ja tehdään näitä tunti-tunnista ylitöitä, joista ei edes tule mitään ylityökorvausta, puhutaan vain lisätyöstä, mutta senkin maksamisesta luistetaan antamalla tunti tunnista vapaata.

Toisaalta se on ollut itselle kätevää, kun on välillä rahanhimoissaan saanut valita päältä sunnuntai-ja pyhäöitä, kun toiset tahtovat mielummin niitä arkivuoroja.

Ensimmäisen lapsen jälkeen tein periaatepäätöksen, että meillä ei perhe joudu kärsimään työnantajani kitsaudesta, koska mun vapaa-aika on nykyään kalliimpaa, kun mihin työnantajalla on varaa. Kumma että miesvaltaisilla aloilla on varaa maksaa ylitöistä heti vaikka +300% palkkaa peruspalkan päälle. Sanotaan nyt esimerkkinä imuautonkuljettajan teollisuuspuhdistus-työt Lassila ja Tikanojalla.

Onneksi ei tartte mennä töihin vielä hetkeen, koska kolmas lapsi tulossa..suhtaudun hoitovapaaseen lisäkorvauksena 12.v aikana tehdyistä ylitöistä ja siitä, että olen kestänyt 6.kertaa esimiehen vaihtumisen. Itse työhän on mukavaa ympärivuorokautisessa hoivakodissa ja työkaveritkin ok, pomoilla kovat paineet ylemmiltään säästää kaikessa ja enemmän. Terveisiä vaan Esperille.

Vierailija
244/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 60+ ja olen nyt vähän aikaa sitten päässyt eläkkeelle. En ole koskaan suostunut siihen että vapaa-ajalla vastaisin mihinkään tai olisin käytettävissä. Joskus poikkeustilanteissa kun asiasta on etukäteen sovittu. Nykynuoret eivät osaa pitää puoliaan työpaikoilla. Ei ole ihme jos jo nuorena tulee työuupumusta tms.

Vierailija
245/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa hommissa koko ajatus siitä että on erikseen vapaa-aika ja työaika on totaalisen vanhentunut. Ei kukaan maksa nk. asiantuntijaduuneissa siitä että kökötetään konttorilla vaan siitä että hoidetaan tietyt hommat ja pysytään mukana asioiden muutoksessa. Kyllä se vaatii aitoa kiinnostusta omaa alaa kohtaan ja halua seurata sen kehittymistä ilman tuntien ja minuuttien laskemista.

Mm Saksassa työlainsäädäntö kieltää yhteydenottamisen työntekijään tämän työajan ulkopuolella. Kenenkään ei tarvitse ilman erillistä korvausta päivystää työhön liittyviä viestejä. Jos työtehtävien hoito vaatii alasta ajantasalla pysymistä ja esim. Tutkimusten ja keskustelun seuraamista ja osallistumista niin se myös tapahtuu työajalla palkkaa vastaan.

Vierailija
246/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todella haluttu työmarkkinoilla tuolla asenteella.

Vierailija
247/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan vastaile työjuttuihin aikana jolloin palkka ei juokse.

Omaa alaa kyllä seuraisin jos olisin oikeassa itseäni kiinnostavassa ammatissa, töissä tai työttömänä.

Vierailija
248/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa ei työntekijöitä saa enää häiritä vapaa-ajalla. Se on laitonta: https://yle.fi/uutiset/3-9396933

Samaa yritetään ajaa koko EU:n alueelle: https://yle.fi/uutiset/3-11744934

Hyvä niin! Jos firma haluaa minusta 24/7 palvelijan, sitten se saa myös maksaa siihen käyvän palkan. Hyvää hyvyyttäni en firmaa palvele, kun ei se minuakaan palkkaa pelkästä hyvyydestä.

N38

Vierailija
249/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma pomoni on usein ihmetellyt närkästyneenä, kun en ole tietoinen mitä hän on postannut yrityksen Faceen ja Instaan. Itse en taas ymmärrä, miksi minun pitäisi niitä seurata, varsinkin omalla vapaa-ajalla. En halua tietää mitään työhön liittyvää työajan ulkopuolella.

Meillä on firmassa myös "vaatimus" tällaiseen somipöhinään. Pitäisi seurata, tykkäillä, jakaa ja kommentoida kaikkia firman 6 eri somekanavaa ja sen kaikkia postauksia. Lisäksi pitäisi toimittaa mm. valokuvia omasta elämästä sinne jaettavaksi.

Ei kiitos. En ole mainosmaskotti, enkä ole sosiaalisessa mediassa omana itsenäni kuin Facebookissa. Muualla liikun anonyymisti nimimerkillä, jota en tosiaankaan ala sotketaan työkuvioihin. Joku roti nyt sentään yksityisyyteen.

Vierailija
250/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustamisesta saa ainoastaan palkaksi lisää töitä. Ei kannata. Ylityökorvaus toimistohommista on niin pientä, että oma lepo on arvokkaampaa. Meillä on päivystys klo 17 saakka ja työvuorot tehdään lain mukaisesti etukäteen. Joka ikinen kerta kun iltavuorolainen on poissa, alkaa esimiehen kiukuttelu siitä, että kyllä jonkun täytyy nyt joustaa ja jäädä pidempään. Tunnelma on ahdistavaa vaatimista, kiukuttelua ja syyllistämistä. Kun vuorolistassa lukee klo 16 niin silloin lähden. Maksakaa parempaa palkkaa tai tehkää varapäivystäjälista jos on ongelma.

Sen siitä saa kun vie työntekijöiltä kaikki edut, tauot minimiin, eikä tule kesäjuhlia, joulujuhlia tai mitään muistamisia. 10 vuotta kun tuli täyteen, ennen kahvitettiin, illallistettiin, kukitettiin, lahjottiin ja sai ylimääräistä lomaa. Nykyään kortti kuittaa tuon kaiken. 

N36

Vierailija
251/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkansaajana on mielestäni paljon helpompaa asettaa rajat jos ylityövaatijana on pomo- koittakaapa sanoa tunnemyrskyissä pyörivälle asiakkaalle miksen voi nyt ryhtyä kirurgoimaan hänen lemmikkiään kun työaika loppuu 10min päästä ja lapsi pitää hakea tarhasta. Somesta saat lukea palkkasi itsekkäänä rahanahneena kakkana.

-eläinlääkäri

Vierailija
252/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajasta vapaa-ajalla tuli mieleen kiky. Järkyttävää riistoa työntekijöitä kohtaan, että pitäisi ilmaiseksi tehdä töitä yksityisille firmoille, jotka nyt jos säästävät ja säästävät niin että työn tekeminen on täysin ilotonta ja stressaavaa puurtamista. 

Ratkaisin asian niin, että jokaista kikytuntia kohti kirjasin itselleni kaksi tuntia ylimääräisiä töitä. Toivon, että muut teette samoin jos vielä kikytetään. 

Vierailija
253/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan välillä työviesteihin myös vapaa-ajalla. Kirjaan toki 30min työaikaan vaikka olisi pelkästään yksi viesti.

Vierailija
254/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssä, jossa oletuksena on ilta- ja viikonlopputyöt ilman korvausta jos on tarpeen. Vastapainoksi suuri vapaus työajoissa.ja hyvä palkka. Oon tyytyväinen.

Suuri vapaus työajoissa, mutta oletuksena illat ja viikonloput? No, jokainen tietysti näkee vapauden siellä, missä haluaa. 

Ilta- ja viikonlopputyöt eivät ole normi, vaan niitä tulee ehkä 1-2 kertaan viikossa. Ja vapaudella tarkoitan, että päivisin voin tehdä paljon omia asioita ilman että mun tarvii ilmoitella siitä pomolle. Koen, että mulla on nykyään paljon enemmän vapautta kuin esim. joskus aikanaan kun teki 9-5 konttorityötä kellokortilla. Työnmäärä on kuitenkin ratkaisevaa ja se on ok-tasolla. 

Okei, tuon ymmärrän. Toisaalta minusta kuulostaa siltä, että yö- tai viikonlopputyöt eivät mitenkään oleellisesti vaikuta työsi vapauteen arkisin. Eiköhän tuollainen vapaus olisi mahdollista ihan ilman niitäkin. Eihän viikonlopputöitä kuitenkaan voi yksi yhteen niputtaa arkitöiden kanssa. Tarkoitan sitä, että jos sinä voit lähteä tiistaina tuosta vaan hammaslääkäriin ja siihen menee vaikka 2 tuntia, niin tuskin teet viikonloppuna just se kaksi tuntia korvaukseksi. Joskus on vähemmän, joskus enemmän. 

Kyllä sitä vapautta on. En laske työtunteja, mutta arvioisin niitä olevan viikossa 30 tuntia. Jos niistä 1-2 tuntia on ad hoc työtä iltaisin tai viikonloppuisin, niin ehdottomasti koen voittavani tässä. Kuten myös työnantajani, koska voi luottaa siihen, että kun tulee jotain kiireellistä, niin sen hoidan (ellen sitten ole jossain reissussa ilman työkonetta).

Ylipäätänsä kyse on siitä, että luottamus mun ja pomon välillä on hyvä. Saan hyvää palkkaa (yli 6000 euroa kuukaudessa), mulle on hyvät edut, työ on mielenkiintoista, on hyvä pomo ja kollegat yms. Minulla on monta hyvää syytä joustaa silloin kun siitä on työnantajalle hyötyä, koska työnantaja on joustanut niin monessa asiassa mun eduksi.

Enkä sano, että kaikkien pitäisi näin toimia. Mulla tämä ehdottomasti toimii, enkä ikinä vaihtaisi enää tiukkaan työaikaan.

Vierailija
255/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen johtavassa tehtävässä, mutta järjestössä, joten palkka ei todellakaan ala edes nelosella. En kuitenkaan ole koskaan ymmärtänyt tiukkaa työn ja vapaan erottamista enkä kyllä ymmärrä näitä ihmeen uupujia. Vastailen viesteihin myös iltaisin ja toki töitä on myös viikonloppuisin ja teen töitä lomilla, mutta vastaavasti käyn kampaajalla keskellä päivää ja pidän pitkät lomat.

Palkka siis 3800? Kyllä sillä voi jo muutaman tunnin tehdä lomillakin. Mutta arvaa kiinnostaako jos palkka on puolet omastasi.

Eihän sitä ymmärrä ihmeen uupujia jos ei ole empatiakykyä. Huomaat sitten, jos sinä tai joku läheisesi kokee työuupumuksen.

Vierailija
256/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkansaajana on mielestäni paljon helpompaa asettaa rajat jos ylityövaatijana on pomo- koittakaapa sanoa tunnemyrskyissä pyörivälle asiakkaalle miksen voi nyt ryhtyä kirurgoimaan hänen lemmikkiään kun työaika loppuu 10min päästä ja lapsi pitää hakea tarhasta. Somesta saat lukea palkkasi itsekkäänä rahanahneena kakkana.

-eläinlääkäri

Mulla tuli todella paha mieli kun luin uutisen miten eläinlääkäreitä on ajautunut työn stressaavuuden takia paljon itsemurhiin, ja jäin miettimään omaakin käyttäytymistä palvelu- ja terveydenhuoltoalan ihmisiä kohtaan ja esimerkiksi kielenkäyttöäni hermostuttavissa tai jonotustilanteissa. Samoin arvostelua ja kritiikkiä. Mikäli nyt en ole aivan ryöstön kohteeksi joutunut, niin en mene huutelemaan arvostelusivuille ja valittamaan (yleensä ei muisteta kiittää mutta muistetaan haukkua), mustamaalaa tai maalita ketään enkä levitä ilkeitä juoruja. Jos en jossain saa mielestäni kovin hyvää palvelua, vaihdan mieluummin palveluntuottajaa kun menen haukkumaan julkisesti.

Kiitos tässä yhteydessä eläinlääkäreille lemmikkien hoidosta ja vaativasta työstänne:).

Vierailija
257/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva vihatuin työntekijä? kirjoitti:

Hoitoalalla kaivetaan omaa kuoppaa, kun joustetaan työkaverin auttamisen nimissä ja tehdään näitä tunti-tunnista ylitöitä, joista ei edes tule mitään ylityökorvausta, puhutaan vain lisätyöstä, mutta senkin maksamisesta luistetaan antamalla tunti tunnista vapaata.

Toisaalta se on ollut itselle kätevää, kun on välillä rahanhimoissaan saanut valita päältä sunnuntai-ja pyhäöitä, kun toiset tahtovat mielummin niitä arkivuoroja.

Ensimmäisen lapsen jälkeen tein periaatepäätöksen, että meillä ei perhe joudu kärsimään työnantajani kitsaudesta, koska mun vapaa-aika on nykyään kalliimpaa, kun mihin työnantajalla on varaa. Kumma että miesvaltaisilla aloilla on varaa maksaa ylitöistä heti vaikka +300% palkkaa peruspalkan päälle. Sanotaan nyt esimerkkinä imuautonkuljettajan teollisuuspuhdistus-työt Lassila ja Tikanojalla.

Onneksi ei tartte mennä töihin vielä hetkeen, koska kolmas lapsi tulossa..suhtaudun hoitovapaaseen lisäkorvauksena 12.v aikana tehdyistä ylitöistä ja siitä, että olen kestänyt 6.kertaa esimiehen vaihtumisen. Itse työhän on mukavaa ympärivuorokautisessa hoivakodissa ja työkaveritkin ok, pomoilla kovat paineet ylemmiltään säästää kaikessa ja enemmän. Terveisiä vaan Esperille.

Ilmoitin juuri esimiehelle viime viikolla, että en tee kuin viralliseen työvuorolistaan merkityt tuntini.  Hän oli käsittänyt, että työvuorolista on vähimmäistunnit, mitä tehdään ja sen lisäksi kuuluu jäädä tekemään pitkää päivää ja tulla vapailta töihin.

En ole kuulemma joustava ihminen, koska kerroin, että aion pitää viikonloppuvapaani ja en tule tekemään lisävuoroja. Tulee näkymään kuulemma siinä, että en tule saamaan kannustuslisää tänä vuonna. 

Ei ole minun ongelma, että eivät ole rekrynneet tarpeeksi sijaisia meille.

Vierailija
258/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen esimiheheni, joka oli nuorehko ja kunnianhimoinen aina tuputti kaikenmaailman podcast-vinkkejä, joita ehdotti, että kuunneltaisiin työ- ja kotimatkoilla ja antoi vinkkejä alan kirjallisuudesta. Hän piti alaan liittyvien kirjojen ja podcastien lukemisesta, minä pidän itseni sivistämisestä liikkumisen lisäksi sillä vähällä vapaa-ajalla. Tietääkseni heppu ei koskaan lukenut kirjoja eikä ollut erityisen yleissivistynyt, vaikka akateeminen koulutus hänelläkin oli. 

Olisi eri asia, jos työssä oikeasti tarvitsisi viimeisintä tutkimustietoa, olisi jatkuva tarve kehittää osaamista ja työssä olisi liikkumavaraa kokeilla uusia juttuja, mutta miksei voisi näitänkin tehdä työajalla vaikka jakaen yhden podin per tiimiläinen kuukadessa ja jaettaisiin ideoita tai kuunneltaisiin yhdessä ja työstettäisiin niitä sen sijaan, että kuunnellan jokainen erikseeen vapaa-ajalla jonkun random "ammattilaisen" hehkutusta, jota emme voi/saa käytännössä toteuttaa. 

Vierailija
259/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisivät edes muuten töitä, mutta kun nykynuoret (eivät kolmekymppiset vaan vielä nuoremmat) eivät kykene tekemään töitä! Heti, kun tulee vähänkin vaikeampi homma tai vähän työstressiä, jäädään saikulle!

Meillä taas vanhemmat naiset jäävät herkästi saikulle. Minä en jäänyt saikulle edes masennuksen takia, kun en uskaltanut.

N25

Meillä just naurettiin, kuinka nuoret jää saikulle jostain pikkuvaivasta, ja vanhat romut raahautuu töihin ihan samoilla vaivoilla vuodesta toiseen. Toki vanhat osaa myös hoitaa/hoidattaa niitä vaivoja fysioterapialla, liikunnalla ja hieronnalla.

Meillä suurin osa saikuttajista on 60+ ikäisiä, jotka oikein laskevat että onko kaikki vuoden saikkupäivät jo varmasti käytetty. Joka vaivasta juostaan lääkärissä ja yhtä vanha terkkari siellä komppaa, että "nyt kannattaa hoidattaa kaikki vaivat, eläkeläiset ei enää kiinnosta lääkäreitä". Siispä hiton pitkiä saikkuja jatkuvasti tällä eläkettä odottavalla porukalla, nuoremmat tekevät heidänkin työt ilman sijaisia ja mitään palkanlisiä. Siinä mielessä sopisi, että nuoremmatkin alkaisivat saikuttaa joka kynsivallintulehduksesta.

Hassua, meillä on just toistepäin.

Minustakin vaikea uskoa. 55+ ikäisillä on yleensä 0-1 sairauspäivää vuodessa.

Vierailija
260/274 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva vihatuin työntekijä? kirjoitti:

Ilmoitin juuri esimiehelle viime viikolla, että en tee kuin viralliseen työvuorolistaan merkityt tuntini.  Hän oli käsittänyt, että työvuorolista on vähimmäistunnit, mitä tehdään ja sen lisäksi kuuluu jäädä tekemään pitkää päivää ja tulla vapailta töihin.

En ole kuulemma joustava ihminen, koska kerroin, että aion pitää viikonloppuvapaani ja en tule tekemään lisävuoroja. Tulee näkymään kuulemma siinä, että en tule saamaan kannustuslisää tänä vuonna. 

Ei ole minun ongelma, että eivät ole rekrynneet tarpeeksi sijaisia meille.

Jep, toi kannattaa muistaa. Jos firma ei ole rekrynnyt tarpeeksi työntekijöitä, se ei ole työntekijöiden vika, vaikka miten työnantaja heittäisi känkkäränkkäpolkkaa ympäri firman tiloja, ja vaatisi teitä töihin, jotka ei teille enää kuulu.

Palkatkaa lisää työntekijöitä. Problem solved.