Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti yrittää änkeä väkisin yökylään

Vierailija
09.04.2019 |

Tätini soitti eilen, että hän voisi tulla käymään pitkästä aikaa, mikä sopii kyllä. Mutta hän tahtoisi jäädä yöksi, koska välimatkaa on paljon, mutta minä ja mieheni emme tahdo häntä tänne yöksi. Lopetin puhelun aika nopeasti jollakin tekosyyllä ja lupasin soittaa hänelle tänään asiasta.

Emme tahdo häntä yöksi tänne monestakaan syystä. Mm. hän tahtoisi sanella säännöt kun on täällä, milloin pitää olla hiljaa, milloin mennään nukkumaan, milloin noustaan ylös, milloin syödään jne. Ihan kaikessa, jopa siinä, kuka saa ensin pestä hampaat. Hänen ei koskaan ole annettu täällä meitä pompottaa, mutta silti tuo on ärsyttävää.

Toinen syy on se, että minä nukun aivan äärettömän huonosti, jos meillä on vieraita. Kerran otimme yhdeksi yöksi miehen kaverin meille, jolla oli hätätilanne ja koko yön heräilin 15min välein. Heräilen muutenkin öisin paljon koska minulla on kipuja, joten en kaipaa mitään yövieraita vielä pahentamaan tilannetta. Minulla on täysi työ selvitä päivästä ja kun saan lapsen nukkumaan, en todellakaan jaksa tehdä mitään kivuiltani, enkä todellakaan kestittää vierasta.

Hän käy muutaman kerran vuodessa meillä, mutta ei tahdo ajaa pimeällä, joten lähtee ajamaan siiä 9 aikaan aamulla ja kotiin meiltä klo 16-17 aikaan. Meillä ei ole kuin 150km välimatkaa, mutta täti ajaa tuota matkaa 3-4h, koska ei uskalla ajaa lujaa. Ajaa siis ihan motarilla 120km/h alueella 80km/h. Kaikkialla ajaa reipasta alinopeutta, siksi matkanteko kestää.

Me emme usein vieraile hänen luonaan, koska on hamstraaja, joten kotinsa on hyvin saastainen. Lisäksi en pysty pitkiä matkoja istumaan autossa kipujeni takia ja jos istunkin, olen sitten pari päivää todella kipeä, joten en tahdo lähteä pitkälle automatkalle.

Täti on hyvin hankala ihminen, jonka mielestä esim. sairauteni katoaisi jos venyttelisin, allergiat katoavat jos vain siedättää itseään (myös vakavat allergiat) jne.

Mietinkin, pitäisikö keksiä jokin tekosyy vai sanoa suoraan. Jos sanon suoraan, sanoo vain ettei hän mikään vieras ole, ei hän häiritse jne. Saattaa jopa kielloista huolimatta yrittää jäädä yöksi. Aikataulua hän ei vielä tiennyt, milloin olisi tulossa, joten en voi vedota menoihinkaan.

ei ahlua ajaa pimeällä

Kommentit (170)

Vierailija
101/170 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei tosiaan särkylääkkeet auta, vahvoja kipulääkkeitä on tarjottu, mutten tahdo niitä syödä, koska suvussa on paljon riippuvuutta. Joskus jos otan Buranan ja Panadolin, se vie pahimman terän kivusta pois puoleksi tunniksi, mutta ei auta sen enempää. 

Ap

Harvinaista että on edes tarjottu...Suomessahan niitä ei saa aina edes kuoleva.

Vierailija
102/170 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli yllättävän helppoa, kun puhuin tädin kanssa puhelimessa ja esitti asian sillä tavalla ja mietin tätä ketjua. En edes ehtinyt kunnolla tajuta mitä sanoin, minä vain sanoin sen ja suljin puhelun. Sitten vasta oikeastaan tajusin, mitä tein.

Minussakin on hieman erakon vikaa ja sosiaaliset tapaamiset kuluttavat minut loppuun, koti on minulle paikka, jossa saan olla rauhassa. Vaikka minulla ei olisi kipuja, en silti tahtoisi yövieraita, en ole koskaan pitänyt niistä. Jatkuvasti pitää miettiä mitä voi tehdä, esim. öisin nukun alasti, enkä todella jaksaisi pukea päälle keskellä yötä vieraiden takia, kun menen vessaan. 

Tädin ihan tarkkaa ikää en muista, mutta siinä 60 paikkeilla, muistaakseni hiukan yli.

Juu todellakin on, en ole ennen osannut kyseenalaistaa tätä, mutta onneksi se muuttui nyt. Tänään meillä kävi ihan sovitusti samalla paikkakunnalla asuva sukulainen, täti oli hänelle soittanut myös. Onneksi hän on tolkun ihminen, eikä sättinyt tai yrittänyt kääntää päätäni. Eiköhän tämä tästä, otin tänään tädin numeron eston pois, mutta ei ole vielä soittanut.

Ap

Kyllä se siitä ap, tätisi on varmaan vain tottunut ettei hänelle sanota ei käy, niin varmaan ottaa hänellekkin aikaa sisäistää, ettei nyt se yökyläily ihan oikeasti käy. Siis tajuaa jos yhtään on tolkkua päässä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/170 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni järkyttää tämä "No minä nyt kutsun itseni teille yökylään, halusitte tai ette, niin minä tulen silti!" asenne.

Ei kai nyt voi yli 60 vuotias ihminenkään ole voinut sellaista kasvatusta saada, että sukulaisille saa aina mennä kun huvittaa, huvitti sukulaisia tai ei... Enemmän taitaa tädin perusluonteesta olla kiinni (samoin kun kaappien ja paikkojen järjestely) että hän osaa hän tekee ja hoitaa kun ei nuo nuoret (ja tyhmät )osaa kuitenkaan. Ja koska ap, sinut on kasvatettu kiltiski ja kohteliaaksi, niin sinut on ollu helppo jyrätä, onneksi löysit äänesi sanoa, että ei käy.

Älä sitten ihmettele, jos tätiä ei pitkään aikaan ihmeemmin näy, taitaa olla niitä ihmisiä, jotka vetävät herneen palon syvälle sieraimeensa, kun joku uskaltaakin sanoa heille vastaan. Mutta varmaan taas joskus armollisesti kutsuu itsensä teille kaapeja järjetelemään...

Vierailija
104/170 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että uskalsit sanoa vastaan, toimit juuri oikein :) Tädissä ja äidissäsi taitaa olla vähän narsistin vikaa. Persoonallisuushäiriöiset ei kunnioita toisten rajoja

Vierailija
105/170 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauheasti uutta, täti soitti eilen illalla, oli huomannut että olin poistanut eston. Kysyi, että ihanko oikeasti ei voi tulla yöksi mukamas, kun hän ei tahdo mennä hotelliin. Sanoin, ettei sovi ja katsotaan koko vierailua joskus myöhemmin uudestaan. Tämän kuultuaan alkoi tietysti itkemään, miten olen niin hirveän ilkeä vanhalle tädille, että ei hän tarkoita mitään pahaa jne. Sanoin uudestaan, että katsotaan lähempänä kesää asiaa uudestaan ja suljin puhelun. Eikä ole soittanut sen jälkeen kertaakaan.

Ihmettelin itsekin, kun lääkäri tarjosi minulle vahvoja kipulääkkeitä, mieheni ei saanut kuin Buranaa ison leikkauksensa jälkeen ja oli todella kipeänä, en olisi uskonut että minulle tarjotaan, mutta tarjottiin kuitenkin. En silti tahdo olla riippuvainen lääkkeistä, joten en ottanut niitä, vaikka lääkäri kirjoitti reseptin jos muutan mieleni. Siellä se on maannut käyttämättömänä vuoden päivät.

Siihen täti onkin tottunut, mutta nyt alkaa hiljalleen jokin lamppu syttyä päässä.

En tiedä millaisen kasvatuksen täti on saanut, hän ja äitini eivät kauheasti puhu vanhemmistaan koskaan, äitini silti ei esim. järjestele kaappeja kun käy meillä. Voi tosiaan olla tädin luonteesta kiinni tai siitä, että tietää minkä kasvatuksen minä olen saanut. Saa nyt nähdä, pahoittiko mielensä kun peruin koko kyläilyn, tai soittaako äitini taas...Mutta kyllä hän varmaan on niin armollinen meille, että viimeistään syksyllä taas uhrautuu järjestämään kaappimme =D

Hyvin paljon mahdollista, ovat molemmat aika kylmiä ihmisiä, nyt kun ajattelee. Ihmettelen kyllä, että asia upposi tädin nuppiin, ainakin nyt yökylän osalta, vaikka taisi olla aika hankalaa.

Ap

Vierailija
106/170 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitänpä hieman. Äitini on soitellut minulle useamman kerran päivässä ja on kauhean vihainen minulle, kun kohtelen tätiä näin. Minun pitäisi ymmärtää, että täti on vanha ja tarkoittaa vain hyvää, olen kiittämätön eikä hän kasvattanut minua kohtelemaan ihmisiä näin kammottavalla tavalla. Kertoo joka kerta, miten hirveästi häpeää minua käytökseni takia.

Muutama muu sukulainen on soittanut ja kysynyt, että mitä ihmettä on tapahtunut, kun täti on kertonut omaa versiotaan heille siitä, miten minä sekosin ja olen kiljunut hänelle puhelimessa, etten tahdo enää koskaan nähdä häntä kuulemma. Täti itse ei ole minulle soittanut.

Eipä tässä nyt sen kummempia, ehkäpä tämä tästä rauhoittuu hiljalleen, mutta mieltäni en aio muuttaa asian suhteen.

Vierailija
107/170 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että yövieraat eivät miellytä kaikkia, mutta jos hän pitkän matkan päästä on tulossa, on aivan kohtuullista tarjota yöpymispaikkaa.

Vierailija
108/170 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraista kirjoitti:

Ymmärrän, että yövieraat eivät miellytä kaikkia, mutta jos hän pitkän matkan päästä on tulossa, on aivan kohtuullista tarjota yöpymispaikkaa.

Minä en todellakaan tarjoaisi tuollaiselle noita-akalle yöpaikkaa, eikä tarvitse ap:n, eikä kenenkään muunkaan tarjota, ei tarvitse edes olla ilkeä ihminen, ei kotiinsa ole pakko ketään ottaa, jos se tuntuu pahalta.

Ap:kin on sanonut, että on sairas, jonka takia ei myöskään tahdo yöksi häntä ottaa ja hänelle on tarjottu kerran hotellia tai jopa toista sukulaista, jonne voisi mennä.

Vierailija
109/170 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraista kirjoitti:

150km ei kyllä ole kauhean pitkä matka normaalille ihmiselle, mutta jos ajaa noin kauheaa alinopeutta kuin täti, niin sitten se tietysti on. HÄnellehän on sitä paitsi tarjottu muita vaihtoehtoja, mutta ei kelpuuta niistä mitään. Ei todellakaan tarvitse majoittaa ketään ketä ei tahdo! Hyvä vaan, että nykyinen sukupolvi alkaa rikkoa näitä antiikkisia, karmeita perinteitä, että on pakko, vaikkei tahdo. Kyllä meidän ikävpolvemme teki sitä jo tarpeeksi, hyvä vain että ajat ja tavat muuttuvat.

Vierailija
110/170 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tädillesi ja äidillesi vihdoin mennyt jakeluun, ettet aio muuttaa mieltäsi tädin pakko yökyläilystä, vai vieläkö jankuttaminen jatkuu ap?

Vierailija
111/170 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tädillesi ja äidillesi vihdoin mennyt jakeluun, ettet aio muuttaa mieltäsi tädin pakko yökyläilystä, vai vieläkö jankuttaminen jatkuu ap?

Täti ei minulle suoraan ole soittanut, mutta on valjastanut äitini siihen hommaan. Äiti soittelee minulle ja syyttää minua tädin järkyttämisestä. Yrittää pakottaa ottamaan tädin yöksi ja kylään, kun senkin peruin kokonaan. Olen nyt estänyt äitini numeron.

Nyt jännitän mitä tapahtuu, kun perjantaina äitini sanoi, että täti tulee pääsiäisenä meille ja saan luvan ottaa hänet yöksi. Yleensä täti on saapunut 12 aikoihin kun on tullut meille, saa nähdä nyt. Jos tänne ilmestyy, käännytän tietenkin pois, ehkä sen jälkeen ei enää yritä kävellä ylitseni. Minusta on ihan käsittämätöntä, jos tulee, kun ei ole ollut puheissa itse minun kanssani sen jälkeen, kun peruin koko vierailun.

Ap

Vierailija
112/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitänpä, jos joku tätä ketjua vielä seurailee. Tätini todellakin eilen ilmestyi tänne. En päästänyt häntä edes sisälle ja saatiin tietysti kauhea kohtaus aikaiseksi, kun täti kirkui ovella naama punaisena.

Lopulta suostui lähtemään, kun uhkasin soittaa poliisit hakemaan hänet pois jos ei lähde, en tiedä minne meni ja estin hänen numeronsa kun alkoi lähtönsä jälkeen pommittamaan viesteillä ja puheluilla. 

Ap

Vierailija
113/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on provo tai hoidon tarpeessa on ihan itse ap!

Vierailija
114/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatte koko porukka todella ääliöiltä.

Vierailija
115/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostatte koko porukka todella ääliöiltä.

Lähinnä sinä kuulostat autistiselta ääliöltä.

Vierailija
116/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut samankaltainen tilanne, sillä erotuksella ettei ole sairautta tai lapsia. Asumme mieheni kanssa pienessä kaksiossa ja tätini oletti että voi milloin tahansa jäädä yöksi vieraillessaan meillä. Muutaman hienovaraisen vihjeen ja kieltäytymisen jälkeen kysyin häneltä että "oletko varma että haluat nukkua 4m päässä meistä kun naimme toisiltamme aivot pellolle?" Ei ole sen jälkeen pyytänyt yöpaikkaa. On kaikenlisäksi hyvin vanhoillinen tapaus tuo täti.

Vierailija
117/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt kyllä alkanut miettimään, että pitäisiköhän minun kokonaan katkaista välit, kun näin pienestä asiasta tuli tällainen farssi, kun en antanut kävellä ylitseni. Aloin miettiä, että mitä jos äitini päättää alkaa käskyttää, miten kasvatan lapseni, tuleeko siitä samanlainen kohtaus kun kehtaan tehdä itse päätökseni?

Ap

Vierailija
118/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt kyllä alkanut miettimään, että pitäisiköhän minun kokonaan katkaista välit, kun näin pienestä asiasta tuli tällainen farssi, kun en antanut kävellä ylitseni. Aloin miettiä, että mitä jos äitini päättää alkaa käskyttää, miten kasvatan lapseni, tuleeko siitä samanlainen kohtaus kun kehtaan tehdä itse päätökseni?

Ap

Teet niinkuin itse parhaaksi koet oman hyvinvointisi kannalta. Ei elämää pidä jättää elämättä jonkun idiootin takia tai elää niinkuin joku toinen tahtoo. Jokainen päättää itse.

T. Tuo jolla myös hankala täti, mutta ei sairautta eikä lapsia.

Vierailija
119/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh! Sukusi on onnistunut tekemään pienestä kieltäytymisestä megaluokan maailmansodan :D Ja äitisi luulisi tilanteesi tajuavan, kun olet sairas jne. mutta näköjään vieraskoreilu sukulaisille on tärkeämpää, kun sinun sairautesi ja hyvinvointisi.

Ehkä ottaisin itse tuossa tilanteessa etäisyyttä pidemmäksi aikaa, eihän tuossa ole mitään järkeä että sinut halutaan jyrätä oman kodin päätäntä vallasta! "Että Kyllä Minä nyt tulen kylään ja jään nyt yöksikin, sano mitä sanot..." Selkeästi halusivat osoittaa sinulle vanhemman oikeudella kaapin paikan :D

Vierailija
120/170 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan varma, etten aio elää elämääni niin kuin äitini tai yhtään kukaan muu tahtoo. Ihmettelen kyllä, ettei ole sen enempää lasten kasvatukseen puuttunut, mutta sekin saattaa muuttua tämän jälkeen. 

Järkytyin itsekin tästä käytöksestä, en olisi kuvitellut että tämä menee tähän, olen kuitenkin aikuinen ihminen, joka osaa itse tehdä päätöksensä. Ja tämä on minun kotini, mutta myös mieheni. Käsittäisin hiukan paremmin, jos olisi vain minun, mutta tässä on myös toinen aikuinen ihminen, jonka koti ja päätökset ovat yhtä lailla kyseessä. Suvussani on kyllä aina ollut niin, että vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa vain siksi, että he ovat vanhempia ja viisaampia, mutta en todellakaan osannut odottaa tällaista. Ja etäisyyttä aion todellakin ottaa

Olisin toivonut että tämä jäi tähän, mutta toinen sukulaiseni soitti minulle jokin aika sitten ja sanoi, että äitini on lähtenyt tänne keskustelemaan kanssani, ilmeisesti tätini kanssa, kun olen estänyt heidän numeronsa eivätkä saa minua kiinni.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän