Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti yrittää änkeä väkisin yökylään

Vierailija
09.04.2019 |

Tätini soitti eilen, että hän voisi tulla käymään pitkästä aikaa, mikä sopii kyllä. Mutta hän tahtoisi jäädä yöksi, koska välimatkaa on paljon, mutta minä ja mieheni emme tahdo häntä tänne yöksi. Lopetin puhelun aika nopeasti jollakin tekosyyllä ja lupasin soittaa hänelle tänään asiasta.

Emme tahdo häntä yöksi tänne monestakaan syystä. Mm. hän tahtoisi sanella säännöt kun on täällä, milloin pitää olla hiljaa, milloin mennään nukkumaan, milloin noustaan ylös, milloin syödään jne. Ihan kaikessa, jopa siinä, kuka saa ensin pestä hampaat. Hänen ei koskaan ole annettu täällä meitä pompottaa, mutta silti tuo on ärsyttävää.

Toinen syy on se, että minä nukun aivan äärettömän huonosti, jos meillä on vieraita. Kerran otimme yhdeksi yöksi miehen kaverin meille, jolla oli hätätilanne ja koko yön heräilin 15min välein. Heräilen muutenkin öisin paljon koska minulla on kipuja, joten en kaipaa mitään yövieraita vielä pahentamaan tilannetta. Minulla on täysi työ selvitä päivästä ja kun saan lapsen nukkumaan, en todellakaan jaksa tehdä mitään kivuiltani, enkä todellakaan kestittää vierasta.

Hän käy muutaman kerran vuodessa meillä, mutta ei tahdo ajaa pimeällä, joten lähtee ajamaan siiä 9 aikaan aamulla ja kotiin meiltä klo 16-17 aikaan. Meillä ei ole kuin 150km välimatkaa, mutta täti ajaa tuota matkaa 3-4h, koska ei uskalla ajaa lujaa. Ajaa siis ihan motarilla 120km/h alueella 80km/h. Kaikkialla ajaa reipasta alinopeutta, siksi matkanteko kestää.

Me emme usein vieraile hänen luonaan, koska on hamstraaja, joten kotinsa on hyvin saastainen. Lisäksi en pysty pitkiä matkoja istumaan autossa kipujeni takia ja jos istunkin, olen sitten pari päivää todella kipeä, joten en tahdo lähteä pitkälle automatkalle.

Täti on hyvin hankala ihminen, jonka mielestä esim. sairauteni katoaisi jos venyttelisin, allergiat katoavat jos vain siedättää itseään (myös vakavat allergiat) jne.

Mietinkin, pitäisikö keksiä jokin tekosyy vai sanoa suoraan. Jos sanon suoraan, sanoo vain ettei hän mikään vieras ole, ei hän häiritse jne. Saattaa jopa kielloista huolimatta yrittää jäädä yöksi. Aikataulua hän ei vielä tiennyt, milloin olisi tulossa, joten en voi vedota menoihinkaan.

ei ahlua ajaa pimeällä

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos tilanne on tuo, niin itse yrittäisin sanoa seuraavaa

" olisi ihana nähdä ja olet tervetullut käymään meillä kun aika vaan sovitaan. valitettavasti meillä ei nyt voi yöpyä ja pahoitteluni siitä mutta olet toki tervetulut käymään. toivottavati nähdään pian! "

kyllä siitä ymmärtää että haluatte hänet käymäään mutta yöpyä ei voi valitettavasti. ei sitä enempää tarvitse selittää miksei voi yöpyä. minun tätini asuu ulkomailla ja on ilmoittanut että käymään voi tulla muttei voi yöpyä eikä selitellyt tarkemmin sitä eihän se kivalta tunnu, mutta kunnioitan hänen tarpeitaan tuossa ja täti on tärkeä joten kyllä voin hotellissakin yöpyä.

Et tainnut lukea ketjua? Ap on jo kieltänyt yöpymisen aikoja sitten, mutta tilanne eskaloitui ihan uusiin ulottuvuuksiin sen takia.

Vierailija
142/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistele sitten kun se on kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo miltään mt-ongelmalta kuulosta, vaan ihan vaan siltä että ovat täysin uuden ja vieraan asian kanssa tekemisissä, eivätkä vaan ymmärrä mitä pitäisi tehdä ja miten suhtautua. Heille sinä olet huonosti käyttäytyvä lapsi, eivätkä käsitä että olet aikuinen ja sairas. Luultavasti ovat myös huolissaan. Jossain vaiheessa tilanne on pakko selvittää, kunhan sinulla on voimia tarpeeksi. Sitä ennen tuo kirje olisi hyvä idea rauhoittaa sukua ja ehkäpä myös paremmin tilannetta selventävä kirje äidille, jotta ymmärtäisi ettei kyse ole mistään kiukuttelusta tai huonosta kasvatuksesta.

Vierailija
144/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos tilanne on tuo, niin itse yrittäisin sanoa seuraavaa

" olisi ihana nähdä ja olet tervetullut käymään meillä kun aika vaan sovitaan. valitettavasti meillä ei nyt voi yöpyä ja pahoitteluni siitä mutta olet toki tervetulut käymään. toivottavati nähdään pian! "

kyllä siitä ymmärtää että haluatte hänet käymäään mutta yöpyä ei voi valitettavasti. ei sitä enempää tarvitse selittää miksei voi yöpyä. minun tätini asuu ulkomailla ja on ilmoittanut että käymään voi tulla muttei voi yöpyä eikä selitellyt tarkemmin sitä eihän se kivalta tunnu, mutta kunnioitan hänen tarpeitaan tuossa ja täti on tärkeä joten kyllä voin hotellissakin yöpyä.

Et tainnut lukea ketjua? Ap on jo kieltänyt yöpymisen aikoja sitten, mutta tilanne eskaloitui ihan uusiin ulottuvuuksiin sen takia.

juu olet oikeassa en lukenut. mä luulen, että ap:n tilanteessa on kyse kaikesta muusta paitsi tuosta kyläilystä nyt tai yöpymisestä, omista rajoista, omasta kodista, hallitsemisesta ja perhedynamiikoista jne jne. kovin tuttua se kaikki omassakin suvussa. joten oli helppoa sanoa että jos joku kukavaan jota ei toivota yöksi yrittää tunka sinne siitä huolimatta hänelle pitää sanoa vielä kerran että ei. ei onnistu. rajat on rakkautta.

Vierailija
145/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun kaksi tätiäni tulevat kerran vuodessa Suomeen ja haluaisivat yöpyä luonani. meillä on ihan hyvät välit mutta äitini osalta karmeita selvittämättömiä asioita ja tilanne mun mielestä kinkkinen kun siitä ei voi puhua. minulla on itselläni vain yksiö eikä edes tarpeeksi vuodetilaa ottaa heitä viikoksi luokseni. jos olisi isompi asunto voisin sitä harkita, ja mielelläni heitä kestitsisin. ratkaisuna he yöpyvät hotellissa ja vietämme muuten koko ajan yhdessä kun he tulevat. nyt minua kutsutaan sinnepäin ja ilmeisesti minäkin menen hotelliin matkan ajaksi kun hekin joutuvat olemaan täällä hotellissa. tällaista täällä. toimeen tullaan luojan kiitos silti tai ehikä juuri sen takia :)

Vierailija
146/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että omat serkkuni riitautuivat äitini kanssa. He pyysivät minua juttelemaan kanssaan asiasta tarkoituksen saada minut heidän kanssa "samalle puolelle" eli äitiäni vastaan. En suostunut tapaamaan heitä, vetosin työkiireisiini ja siihen, että he ovat aikuisia ihmisiä ja saavat hoitaa riitansa keskenään. Toisaalta en myöskään suostunut kuuntelemaan äitini selityksiä. Äitini puolestaan olisi halunnut haukkua serkkuni maan rakoon ja saada minut puolelleen. En suostunut siihenkään. Sanoin, että en suostu kuuntelemaan näitä haukkumisia puolin enkä toisin, en ole kummankaan puolella enkä itseasiassa mieti koko asiaa, koska en ole soppaa keittänyt.

Serkkuni hiukan sydämistyivät ratkaisustani. Toinen serkuistani ei ole ollut juuri missään tekemisissä kanssani tapahtuman jälkeen, toisen serkun kanssa olemme vielä yhteyksissä. Äitini kanssa olen tekemisissä, mutta aina kun hän yrittää mustamaalata serkkujani, stoppaan puheen ja sanon, että jos et kunnioita toivettani olla osallistumatta heidän riitaansa, lähden pois tai suljen puhelimen. Hyvin äiti on uskonut varoituksiani, vaikka välillä aina "kepillä jäätä yrittääkin koputella".

Ap: sinä itse asetat rajat elämällesi. Jos joku ei niitä kykene kunnioittamaan, sinulla on oikeus "ärähtää"  ts. tiukasti näyttää rajat hänelle. Itse en ainakaan ole yhtään kaivannut tätä serkkua, joka ei kestänyt sitä, etten suostunut käsittelemään hänen kanssaan riitaa, johon minulla ei ollut osaa eikä arpaa. Minä kannan vastuun omasta elämästäni ja teoistani ja oletan, että muut aikuiset ihmiset kantavat omasta elämästään ja teoistaan vastuun eivätkä vedä ulkopuolisia mukaan.

Tsemppiä, ap!

Vierailija
147/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut äidilleni ja tädilleni kirjeen, en tiedä ovatko vielä saaneet niitä, kun postitin ne tiistaina. Muille sukulaisille vain soitin ja selitin miten asia on, ettei tarvitse huolestua jos äiti tai täti selittävät ties mitä heille.

Puhun vasta sitten äitini ja tätini kanssa, kun he ovat rauhoittuneet ja heidän kanssaan voi keskustella kuten järkevät, aikuiset ihmiset. Nyt kaikki keskustelut ovat olleet kauheaa meuhkaamista ja huutamista heidän kanssaan, eikä mistään ole tullut mitään. Tämänkin kerroin kirjeessä heille, toivottavasti asia nyt menee perille.

Ap

Vierailija
148/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on perheissä tavattoman usein kasvatus ja rajojen asettaminen. on jännää miten usein siihen kasvatusrooliin "joutuu" vastuullisena osapuolena se iältään nuorempi tai jopa lapsi. mielenkiintoista. itsehän koen kasvattaneeni vanhempieni lisäksi myös isoäitiäni. luulen, että nämä asiat johtuvat hyvin pitkälti vaikeasta historiastamme ja siitä että sotien aiheuttamaan syvää traumaa on niin vähän perheissä käsitelty ja ne ajatutuu eri muotoisina seuraaville sukupolville. en syytä heitä siitä, ettei asioita ole pystytty käsittelemään, ehkä ihmettelen sitä kovasti mutten syytä. ne on niin vaikeita asioita, että niitä kokematta ei ole syytä tuomita mitenkään. voimia kaikille täällä

Vierailija
149/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisen osa joka haluaa kasvaa ja rakastaa ja tulee rikkinäisestä perheestä on tavattoman yksinäinen välillä. Kuten Terhi kokkonen sanoo Lopulta olemme kaikki yksin. siinä mielessä kun on toisten kansas tekemisissä, luulisi että siihen sisältyisi paljon kiitollisuutta ja nöyryyttä. Koskaan kun ei tiedä kenen päivät on luetut ja keneltä loppuu aika ja kaikki jää kesken. 

Vierailija
150/170 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua. Miten selkeä provo tämä on. Poliisit ja kaikki. Nyt ap juonen keksi!

Vierailija
151/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
152/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat itteä niskasta kiinni ja sanot ettei teidän kotiin oo asiaa.

Kyllä hänelle on monesti jouduttu asioista sanomaan rumastikin, mm. kaappiemme penkomisesta ja järjestelystä, mutta sitten on ihan kauhea marttyyri, eikä sitä vain jaksaisi katsella tai kuunnella. 

Mietinkin sitä, sanonko rumasti, sanonko suoraan että olen niin kipeä, etten jaksa, vai keksinkö jonkin tekosyyn, mutta minkä?

Ap

Ei vaan sanot että et ole tervetullut yäkylään. Pimeälläkin oppii ajamaan kun vaan toistaa tekemäänsä, sama nopeuden kanssa.

Vierailija
153/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omena kauas puusta pudonnut, sanon. Olette molemmat sinä ap ja tätisi superhankalia ongelmakeskeisiä negatiivisia ihmisiä.

Onpa hienoa, että tunnet minut näin hyvin, enpä ole itse huomannut asiaa. Miten ihmeessä mahdoit tehdä tällaisen päätelmän?

Ap

Sen sijaan että ratkaisisit ongelman sanomalla ei kiitos jankkaat jankuttajan kanssa aiheuttaen pahaa oloa sinulle. Masokismia

Vierailija
154/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 Tarina oli väkinäinen

miksi pitää taas mollata ja vähätellä? Jätä kommentoimmatta mieluummin!

Vierailija
155/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava nähdä, mutta valitettavasti yöksi jääminen ei sovi, ohessa läheisen hotellin yhteystiedot. 

Vierailija
156/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihjaa että teillä epäillään turkiskuoriaisia 

Vierailija
157/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2019😂

Vierailija
158/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on sairaampi, täti vai te jotka ette osaa vetää rajoja? Sano sille että yöpyminen ei käy. Hyvä vaan jos suuttuu eikä häiritse teitä enää.

Tuollaisten luonteen huomaa kun alkaa vetää rajoja. Se raivo voi olla hurjaa ja huomaat miten vaarallinen henkilö on. Sano sille selvästi että kotirauhan häirintä on rikos.

Vierailija
159/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2019😂

Niinpä! Jokohan täti on lähtenyt pois vierailulta?

Vierailija
160/170 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapsena isäni täti tuli miehensä kanssa meille käymään, kun vanhemmillani oli kesäloma. Olivat niin vanhoja (n.70v) että eivät kuulemma jaksaneet matkustaa edes muutaman päivän välein...Olivat meillä n.viikon. Muistan kun äitini oli todella kireä tuon ajan ja juurikin siksi, että nämä vieraat esim. heräsi jo puoli 8 aikaan joka aamu. Heille piti olla tietenkin silloin kahvia keittämässä. He myös sanelivat, mitä olivat tottuneet syömään aamulla. Samoin he sanelivat koska syötiin päivän aikana ja mitä, koska tädillä oli sokeritauti. Sen vierailun jälkeen heitä ei enää näkynyt, eikä mekään vierailtu enää sielä. Ikävää toki, että välit viileni tämän vuoksi, mutta eihän nämä ole mitään urbaaneja legendoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi