Täti yrittää änkeä väkisin yökylään
Tätini soitti eilen, että hän voisi tulla käymään pitkästä aikaa, mikä sopii kyllä. Mutta hän tahtoisi jäädä yöksi, koska välimatkaa on paljon, mutta minä ja mieheni emme tahdo häntä tänne yöksi. Lopetin puhelun aika nopeasti jollakin tekosyyllä ja lupasin soittaa hänelle tänään asiasta.
Emme tahdo häntä yöksi tänne monestakaan syystä. Mm. hän tahtoisi sanella säännöt kun on täällä, milloin pitää olla hiljaa, milloin mennään nukkumaan, milloin noustaan ylös, milloin syödään jne. Ihan kaikessa, jopa siinä, kuka saa ensin pestä hampaat. Hänen ei koskaan ole annettu täällä meitä pompottaa, mutta silti tuo on ärsyttävää.
Toinen syy on se, että minä nukun aivan äärettömän huonosti, jos meillä on vieraita. Kerran otimme yhdeksi yöksi miehen kaverin meille, jolla oli hätätilanne ja koko yön heräilin 15min välein. Heräilen muutenkin öisin paljon koska minulla on kipuja, joten en kaipaa mitään yövieraita vielä pahentamaan tilannetta. Minulla on täysi työ selvitä päivästä ja kun saan lapsen nukkumaan, en todellakaan jaksa tehdä mitään kivuiltani, enkä todellakaan kestittää vierasta.
Hän käy muutaman kerran vuodessa meillä, mutta ei tahdo ajaa pimeällä, joten lähtee ajamaan siiä 9 aikaan aamulla ja kotiin meiltä klo 16-17 aikaan. Meillä ei ole kuin 150km välimatkaa, mutta täti ajaa tuota matkaa 3-4h, koska ei uskalla ajaa lujaa. Ajaa siis ihan motarilla 120km/h alueella 80km/h. Kaikkialla ajaa reipasta alinopeutta, siksi matkanteko kestää.
Me emme usein vieraile hänen luonaan, koska on hamstraaja, joten kotinsa on hyvin saastainen. Lisäksi en pysty pitkiä matkoja istumaan autossa kipujeni takia ja jos istunkin, olen sitten pari päivää todella kipeä, joten en tahdo lähteä pitkälle automatkalle.
Täti on hyvin hankala ihminen, jonka mielestä esim. sairauteni katoaisi jos venyttelisin, allergiat katoavat jos vain siedättää itseään (myös vakavat allergiat) jne.
Mietinkin, pitäisikö keksiä jokin tekosyy vai sanoa suoraan. Jos sanon suoraan, sanoo vain ettei hän mikään vieras ole, ei hän häiritse jne. Saattaa jopa kielloista huolimatta yrittää jäädä yöksi. Aikataulua hän ei vielä tiennyt, milloin olisi tulossa, joten en voi vedota menoihinkaan.
ei ahlua ajaa pimeällä
Kommentit (170)
Onko sun sukulaisilla jotain mielenterveysongelmia? Koska ei heidän käytöksensä ihan normaalien ihmisten toiminnalta vaikuta.
Kyllä tämä alkaa siltä vaikuttaa, että välit pitää laittaa ihan kokonaan poikki. Äitini tosiaankin tuli tänne tätini kanssa, yritin olla päästämättä sisään, mutta äitini kirjaimellisesti työnsi minut pois tieltään ja tuli väkisin sisään tädin kanssa. Onneksi lapsi sentään oli kaverinsa luona yökylässä, mutta tilanne on kyllä ihan sekopäinen.
Äitini sätti minua kauheasti tilanteesta ja täti toimi kaikuna vieressä. En vastannut mihinkään syytöksiinsä tai kysymyksiinsä, jatkuvasti sanoin että poistuvat heti. Sain kuulla kunniani siitä, miten kehtaan kiusata sukulaisiani, minua ei kasvatettu näin, vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa, olen sekaisin jne. Myös mieheni käskytti heitä ulos, mutta äitini ilmoitti että jos mieheni häneen tai tätiin koskee, nostaa syytteen pahoinpitelystä. Sanoin että jos eivät lähde suosiolla, soitan poliisit poistamaan heidät ja sen tosiaan jouduin tekemään. Poliiseilla kesti tietysti oman aikansa päästä paikalle ja kun tulivat, äitini alkoi selittää heille miten kamala lapsi olen ja kiusaan sukulaisiani. Poliisit poistivat heidät ja toivottavasti eivät tule takaisin. Jos tulevat niin todennäköisesti seuraava osoite on putka.
Mt-ongelmista ainakaan minä en tiedä että olisi, mutta ei tämä kyllä normaaliakaan ole. Varmaan jokin persoonallisuushäiriö ehkä?
Ap
Joko tilanne on rauhoittunut ap, vai vieläkö tätisi ja äitisi sekoavat?
Ihme että olet noinkin rauhallisena jaksanut pysytellä, taidat olla aika rauhallinen perusluonteeltasi? Itse nimittäin olisin tuossa ovelta sisään tunkiessa jo räjähtänyt totaalisesti :D
Ap toimi tosi hienosti ja oikein! Olen ylpeä :)
Tilanne on nyt aika rauhallinen, kun olen estänyt äitini ja tätini numeron, otan estot pois ehkä vapun jälkeen. Uudestaan eivät tänne yrittäneet tunkea, ehkä asia meni heille jakeluun.
Ap
Hienoa, että uskoivat vihdoin. Jäin miettimään, mistä oikein tulee vaatimus kunnioittaa muita, varsinkin vanhempia ihmisiä? Jos on täysi ihmishirviö, ja ikää on, kunnioittaa pitää silti? Oma äiti opetti, että kunnioitus ansaitaan, sitä ei vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että uskoivat vihdoin. Jäin miettimään, mistä oikein tulee vaatimus kunnioittaa muita, varsinkin vanhempia ihmisiä? Jos on täysi ihmishirviö, ja ikää on, kunnioittaa pitää silti? Oma äiti opetti, että kunnioitus ansaitaan, sitä ei vaadita.
Minulle on aina äitini opettanut, että vanhempia ihmisiä nyt vain pitää kunnioittaa, käytös heiltä saa olla mitä tahansa ja pitää vain kestää ja hymyillä.
Ehkä se on peruja omasta lapsuudestaan tai sitten on jotenkin pohjustanut tätä nykyistä tilannetta tuolla, etten uskaltaisi sanoa vastaan ja saa elää minun kauttani tai jotakin. Se on nyt kuitenkin muuttunut, toivottavasti tämä nyt oli tässä tämän shown osalta.
Ap
Eivät ainakaan viisaampia ole, eivät tajua että kotisi ei ole lapsuudenkodin jatke eikä heidän vallassaan.
Vierailija kirjoitti:
Eilen puhelussa kun vihjasin ettei yöksi tarvitsisi jäädä, ehdotinkin hyvää hotellia tässä lähistöllä ja sanoin, ettei oikein ole tilaa vieraille, kuten ei olekaan. Hänelle kelpaisi sohva, ei kuulemma haittaa vaikka on kauhean kova puinen sohva jne.
Ap
Miten voi olla tajuamatta, että yöksi ei haluta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täti pääsee niitä kaappeja kollaamaan jos olet koko ajan paikalla? Ja öisinkin nukut huonosti, ei täti ehdi huomata sen 15 minuutin väliä ja mennä kaapeille mylläämäån?
Kun on kyse yhdestä yöstä niin ota täti kylään, säästetty kumpikin eestaas veivaamiselta ja tekosyiden keksimiseltä.Joskus tekee hyvääkin astua sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja huomata, että ei se niin kamalaa ollutkaan.
Ja jos se täti ei olekaan niin hankala ihminen kuin olet luullut? Kun suhtaudut häneen hiukan rennommin, tuttu ihminen kuitenkin.
Pimeillä ajaminen varsinkin vanhemmalle ihmiselle saattaa olla hankalaa, jotkut nuoremmatkaan ei tykkää.Jos keksii noin paljon syitä ja ongelmia yhden päivän vierailusta, niin voi katsoa hiukan itsekin peiliin ja miettiä omaa ajatustapaansa ja hankaluusastettaan.
No ihan sillä tavalla, että menee vain, vaikka kiellän. Joudun sitten ihan kädestä hänet sieltä pois hakemaan, kun ei muuten lopeta.
Muuhun en jaksa sinulle edes vastata.
Ap
Minulla on samanlainen sukulainen, joka "haluaa vain auttaa" ja loukkaantuu kun järjestelyapu ei kelpaakaan.
Joko on käynyt kylässä?
Hanki kunnolliset kuulosuojaimet ja anna tädin tulla.
Onko sulla hänelle omaa huonetta? Jollei, niin laitat vaan meklarin oven kiinni. Mitä harmia tädistä olisi, jos sulla on kuulosuojaimet.
Lapsi makkariin nukkumaan, jos ei yleensä ole, niin heräät silti hänen ää iinsä. Ainakin mies herää.
Taidan luopua toivosta, että tämä olisi ollut tässä. Äitini tai tätini on saanut uuden sukulaisen kimppuuni asiassa, pikkuserkkuni. Hän soitti ja sätti minua kovasti käytöksestäni ja ihmetteli, miten voin käyttäytyä näin. Hän ei ole ollut kosketuksissa tätini käytökseen samalla tavalla kuin minä ja samoin kuin monet muut kommentoijat, ihmettelee miten voi yksi yö haitata. Oikeasti se yksi yö tekee paljon jaksamiseeni kovien kipujen kanssa.
Pikkuserkku on aivan pöyristynyt, miten kehtasin soittaa poliisit hakemaan äidin ja tädin pois luotani ja yrittää nyt saada minua äitini luokse puhumaan asiasta, kun ei näin voi käyttäytyä. Taidan sulkea koko pirun puhelimen tai hankin prepaidin.
Ap
Nyt teet niin, että laitat saman kirjeen/säpon/viestin menemään tädillesi, äidillesi ja jokaiselle asiaan sotkeutuneelle ja sotketulle, jossa kerrot että sinulla on sairaus joka aiheuttaa kroonisia kipuja ja olet siksi väsynyt ja ahdistunut, etkä vain jaksa pitkiä vierailuja etkä varsinkaan riitoja sen takia, sillä et tilallesi kertakaikkiaan voi mitään tehdä. Pyydät anteeksi että ulkopuolisia asiaan sotkettu ja ettei sairauttasi ole heille kerrottu syistä, joita sinä et tiedä.
Ei niin mitään muuta asian avaamista tai tädin tai äidin syyttelyä, vaan pelkästään tällainen diplomaattinen lyhyehkö teksti.
Voimia hirmuisesti! Toivotaan että tilanne tasaantuu pian!
Voisin kyllä kirjoittaakin jonkin kirjeen, varmaan varuiksi koko suvulle, etteivät keksi vetää taas jotakuta uutta mukaan tilanteeseen. En tiedä auttaako se, mutta ehkä se ehkäisisi tilanteen enempää kärjistymistä ja paisumista.
Suljin nyt koko puhelimen, en jaksa enää kertaakaan kuulla sen soivan ja aina estää uuden numeron. Toivon tosiaan että tämä nyt vain jo loppuisi. En olisi uskonut, että yksi omien rajojen vetäminen paisuisi näin paljon.
Osaakohan joku sanoa, että miltä mt-ongelmalta tämä kuulostaisi äidilläni tai tädilläni? En vain enää usko, että tämä johtuu järkytyksestä omien rajojeni vetämistä kohtaan.
Ap
Tilanne on ihmeen rauhallinen, hiukan jotain yritystä ja kitinää on ollut, ilman estoja olisi varmaan paljon pahempi. Otin hetkeksi estot heidän numeroistaan pois, mutta siitä puhelimen soimisesta ja piippaamisesta ei tullut loppua, joten laitoin takaisin. Tällä viikolla sain yhden puhelun että äiti odottaa vieläkin minua saapuvaksi keskustelemaan asioista, mutta sen jälkeen ei mitään.
Toivottavasti tilanne loppuu nyt oikeasti tähän, eikä tämä suht hiljaisuus enteile mitään suurta suunnitelmaa.
Ap
jos tilanne on tuo, niin itse yrittäisin sanoa seuraavaa
" olisi ihana nähdä ja olet tervetullut käymään meillä kun aika vaan sovitaan. valitettavasti meillä ei nyt voi yöpyä ja pahoitteluni siitä mutta olet toki tervetulut käymään. toivottavati nähdään pian! "
kyllä siitä ymmärtää että haluatte hänet käymäään mutta yöpyä ei voi valitettavasti. ei sitä enempää tarvitse selittää miksei voi yöpyä. minun tätini asuu ulkomailla ja on ilmoittanut että käymään voi tulla muttei voi yöpyä eikä selitellyt tarkemmin sitä eihän se kivalta tunnu, mutta kunnioitan hänen tarpeitaan tuossa ja täti on tärkeä joten kyllä voin hotellissakin yöpyä.
No aika inhottavaa, ihan kuin olisit joku pikkulapsi joka on laitettava ojennukseen :(
Tsemppiä ap, toivottavasti tilanne jotenkin viisaasti ratkeaa (en kyllä usko, kun ovat kerta noin järkähtämättömiä, niin varmaan välien laittaminen kokonaan poikki on ainoa keino, että saatte perheesi kanssa elää rauhassa omalla tavallanne...)