Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti yrittää änkeä väkisin yökylään

Vierailija
09.04.2019 |

Tätini soitti eilen, että hän voisi tulla käymään pitkästä aikaa, mikä sopii kyllä. Mutta hän tahtoisi jäädä yöksi, koska välimatkaa on paljon, mutta minä ja mieheni emme tahdo häntä tänne yöksi. Lopetin puhelun aika nopeasti jollakin tekosyyllä ja lupasin soittaa hänelle tänään asiasta.

Emme tahdo häntä yöksi tänne monestakaan syystä. Mm. hän tahtoisi sanella säännöt kun on täällä, milloin pitää olla hiljaa, milloin mennään nukkumaan, milloin noustaan ylös, milloin syödään jne. Ihan kaikessa, jopa siinä, kuka saa ensin pestä hampaat. Hänen ei koskaan ole annettu täällä meitä pompottaa, mutta silti tuo on ärsyttävää.

Toinen syy on se, että minä nukun aivan äärettömän huonosti, jos meillä on vieraita. Kerran otimme yhdeksi yöksi miehen kaverin meille, jolla oli hätätilanne ja koko yön heräilin 15min välein. Heräilen muutenkin öisin paljon koska minulla on kipuja, joten en kaipaa mitään yövieraita vielä pahentamaan tilannetta. Minulla on täysi työ selvitä päivästä ja kun saan lapsen nukkumaan, en todellakaan jaksa tehdä mitään kivuiltani, enkä todellakaan kestittää vierasta.

Hän käy muutaman kerran vuodessa meillä, mutta ei tahdo ajaa pimeällä, joten lähtee ajamaan siiä 9 aikaan aamulla ja kotiin meiltä klo 16-17 aikaan. Meillä ei ole kuin 150km välimatkaa, mutta täti ajaa tuota matkaa 3-4h, koska ei uskalla ajaa lujaa. Ajaa siis ihan motarilla 120km/h alueella 80km/h. Kaikkialla ajaa reipasta alinopeutta, siksi matkanteko kestää.

Me emme usein vieraile hänen luonaan, koska on hamstraaja, joten kotinsa on hyvin saastainen. Lisäksi en pysty pitkiä matkoja istumaan autossa kipujeni takia ja jos istunkin, olen sitten pari päivää todella kipeä, joten en tahdo lähteä pitkälle automatkalle.

Täti on hyvin hankala ihminen, jonka mielestä esim. sairauteni katoaisi jos venyttelisin, allergiat katoavat jos vain siedättää itseään (myös vakavat allergiat) jne.

Mietinkin, pitäisikö keksiä jokin tekosyy vai sanoa suoraan. Jos sanon suoraan, sanoo vain ettei hän mikään vieras ole, ei hän häiritse jne. Saattaa jopa kielloista huolimatta yrittää jäädä yöksi. Aikataulua hän ei vielä tiennyt, milloin olisi tulossa, joten en voi vedota menoihinkaan.

ei ahlua ajaa pimeällä

Kommentit (169)

Vierailija
1/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat itteä niskasta kiinni ja sanot ettei teidän kotiin oo asiaa.

Vierailija
2/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tuo viimeinen lause, laitoin itselleni muistiin että kirjoitan myös siitä ja unohdin poistaa sen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 Tarina oli väkinäinen

Vierailija
4/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat itteä niskasta kiinni ja sanot ettei teidän kotiin oo asiaa.

Kyllä hänelle on monesti jouduttu asioista sanomaan rumastikin, mm. kaappiemme penkomisesta ja järjestelystä, mutta sitten on ihan kauhea marttyyri, eikä sitä vain jaksaisi katsella tai kuunnella. 

Mietinkin sitä, sanonko rumasti, sanonko suoraan että olen niin kipeä, etten jaksa, vai keksinkö jonkin tekosyyn, mutta minkä?

Ap

Vierailija
5/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, ap, mutta tämä vuodatuksesi sai minut nauramaan, kiitos :D:D

Vierailija
6/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 Tarina oli väkinäinen

Hienoa jos sinulla ei ole tällaista tilannetta, mutta minulla on. Mitä ihmeen tyydytystä te saatte näistä 0/5 tai provo-viesteistänne?

Ap

Vierailija
7/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, ap, mutta tämä vuodatuksesi sai minut nauramaan, kiitos :D:D

Hienoa jos piristi päivääsi, mutta minua ei kyllä naurata. Ei ole mitään herkkua kun on tällaisia sukulaisia.

Ap

Vierailija
8/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksit tekosyyn ettei sinun tarvitse murehtia epätoivotusta kaappeihin pyrkivästä rasittavasta yöviraasta.

Vierailija
9/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tädille, että teillä on täitä ja kihomatoja.

Vierailija
10/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä hemmettiä? Sanot vaan ettet jaksa nyt yövieraita, ei kai sitä tarvitse sen kummemmin perustella kenellekään. Jos täti vetää herneen nenäänsä niin siinäs vetää.

Vierailija
11/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että tervetuloa, mutta yöksi ei voi jäädä. Liikaa vaivaa kun on kipujakin.

Vierailija
12/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen puhelimessa kyllä jo yritin hieman hälle vihjata, että tottakai saa tulla, mutta että yöksi ei mieluusti, mutta hän ei ollut kuulevinaankaan koko asiaa.

Hän on niin päällekäyvä ihminen, että hänelle on hankala sanoa asioita. Tuo oli hyvä idea täit ja kihomadot, niitä hän ei varmaan tahdo, mutta sitten yökyläily vain siirtyisi. En tiedä mitä sanon, soitan hänelle tänään ja katson puhelussa, mitä sanon. Kauhea vääntö asiasta varmasti tulee, sanoinpa mitä tahansa.

Ap

Vierailija
13/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot selkeästi ettet ota yövierasta ja jos jankkaa niin toistat vain jämäkästi EI. Yhden kerran voit perustella vaikka omalla huonolla nukkumisella / jaksamisella (sosiaalisesti hyväksyttyä) tai sillä kaappien yms tonkimisella (ei niin nätisti sanottu), sen jäälkeen vain sanot lyhyesti ei käy. Jos jää jankkaamaan niin lopeta puhelu. Suosittele edullista hotellia läheltä.

Vierailija
14/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot selkeästi ettet ota yövierasta ja jos jankkaa niin toistat vain jämäkästi EI. Yhden kerran voit perustella vaikka omalla huonolla nukkumisella / jaksamisella (sosiaalisesti hyväksyttyä) tai sillä kaappien yms tonkimisella (ei niin nätisti sanottu), sen jäälkeen vain sanot lyhyesti ei käy. Jos jää jankkaamaan niin lopeta puhelu. Suosittele edullista hotellia läheltä.

Eilen puhelussa kun vihjasin ettei yöksi tarvitsisi jäädä, ehdotinkin hyvää hotellia tässä lähistöllä ja sanoin, ettei oikein ole tilaa vieraille, kuten ei olekaan. Hänelle kelpaisi sohva, ei kuulemma haittaa vaikka on kauhean kova puinen sohva jne.

Näin varmaan kuitenkin sanon hänelle, toivottavasti ei silti yritä väkisin jäädä yöksi sitten kun tulee...

Ap

Vierailija
15/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itse myös kipusairaudesta ja nukun todella huonosti, jos on yöseuraa tai vieras paikka, joten ymmärrän tuskasi. Jotkut ihmiset ovat silti tervetulleita yöksikin, sillä he osaavat olla ihmisiksi ja kestän kyllä valvomisenkin saadakseni heitä joskus nähdä. Mutta sitten on näitä ihmisiä, jotka tekevät kaiken niin hankalaksi, että omassa kodissa alkaa ahdistaa ja sitä en sulata.

Tästä syystä vastaavissa tilanteissa käytän syynä sairauttani. Se ei ole edes tekosyy vaan oikea syy, vaikka tosiasia on myös se, että jonkun toisen hyväksi (jonkun, joka myös ottaa huomioon minun tarpeeni ja vointini oma-aloitteisesti) olen valmis nipistämään enemmän omasta mukavuudestani.

Sanon mahdollisimman ystävällisesti ja pahoitellen, ettei vointini salli pitkää vierailua, mutta että näen hänet silti mieluusti lyhyemmin. Silloin toiselle ei tule täysin torjuttu olo. (”Ikävä kyllä tilanne on valitettavasti se, etten saa juuri nukuttua ja silloin vointini huononee...olen viime aikoina saanut muutenkin niin huonosti nukuttua...rutiinit ovat voinnilleni niin tärkeitä, etten valitettavasti pysty tarjoamaan majapaikkaa...MUTTA olisi kiva nähdä ja ilman muuta mielellään päivällä vietetään aikaa kanssasi jne.”)

Monesti ihmiset täällä ehdottavat sanomaan suorat sanat, ettei meille ole tulemista, mutta itse mieluummin suojelen kaikkien osapuolten tunteita turhalta loukkaamiselta ja yritän välttää hamaan tulevaisuuteen jatkuvan kyräilyn esittämällä asiani kauniisti/kaunistellen. En todellakaan anna huonosti käyttäytyvien sukulaisten kävellä ylitseni, mutta en myöskään jaksa sitä tilannetta, mikä syntyy, kun lähes tyhjästä loukkaantuva sukulainen pitää vihaa vuosikausia. Vaikkei vihanpitoon aktiivisesti itse osallistuisikaan, se syö yllättävän paljon energiaa. Siksi yritän olla sopuisa.

Vierailija
16/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin itse myös kipusairaudesta ja nukun todella huonosti, jos on yöseuraa tai vieras paikka, joten ymmärrän tuskasi. Jotkut ihmiset ovat silti tervetulleita yöksikin, sillä he osaavat olla ihmisiksi ja kestän kyllä valvomisenkin saadakseni heitä joskus nähdä. Mutta sitten on näitä ihmisiä, jotka tekevät kaiken niin hankalaksi, että omassa kodissa alkaa ahdistaa ja sitä en sulata.

Tästä syystä vastaavissa tilanteissa käytän syynä sairauttani. Se ei ole edes tekosyy vaan oikea syy, vaikka tosiasia on myös se, että jonkun toisen hyväksi (jonkun, joka myös ottaa huomioon minun tarpeeni ja vointini oma-aloitteisesti) olen valmis nipistämään enemmän omasta mukavuudestani.

Sanon mahdollisimman ystävällisesti ja pahoitellen, ettei vointini salli pitkää vierailua, mutta että näen hänet silti mieluusti lyhyemmin. Silloin toiselle ei tule täysin torjuttu olo. (”Ikävä kyllä tilanne on valitettavasti se, etten saa juuri nukuttua ja silloin vointini huononee...olen viime aikoina saanut muutenkin niin huonosti nukuttua...rutiinit ovat voinnilleni niin tärkeitä, etten valitettavasti pysty tarjoamaan majapaikkaa...MUTTA olisi kiva nähdä ja ilman muuta mielellään päivällä vietetään aikaa kanssasi jne.”)

Monesti ihmiset täällä ehdottavat sanomaan suorat sanat, ettei meille ole tulemista, mutta itse mieluummin suojelen kaikkien osapuolten tunteita turhalta loukkaamiselta ja yritän välttää hamaan tulevaisuuteen jatkuvan kyräilyn esittämällä asiani kauniisti/kaunistellen. En todellakaan anna huonosti käyttäytyvien sukulaisten kävellä ylitseni, mutta en myöskään jaksa sitä tilannetta, mikä syntyy, kun lähes tyhjästä loukkaantuva sukulainen pitää vihaa vuosikausia. Vaikkei vihanpitoon aktiivisesti itse osallistuisikaan, se syö yllättävän paljon energiaa. Siksi yritän olla sopuisa.

Minäkin yleensä toimin näin ja on muutama ihminen, jotka voivat meille yöksi tulla hätätapauksissa, muutama ystävä paikkakunnalta. He ottavat silti huomioon sairauteni eivätkä odota minulta kauheaa kestitystä ja kyselevätkin, pitääkö minun päästä lepäämään jne. Osaavat käyttäytyä, toisin kuin tätini.

Hänelle jos yrittää kauniisti sanoa, joko ei "kuule" asiaa tai kuittaa sen höpöhöpöksi.

Ap

Vierailija
17/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin yleensä toimin näin ja on muutama ihminen, jotka voivat meille yöksi tulla hätätapauksissa, muutama ystävä paikkakunnalta. He ottavat silti huomioon sairauteni eivätkä odota minulta kauheaa kestitystä ja kyselevätkin, pitääkö minun päästä lepäämään jne. Osaavat käyttäytyä, toisin kuin tätini.

Hänelle jos yrittää kauniisti sanoa, joko ei "kuule" asiaa tai kuittaa sen höpöhöpöksi.

Ap

"Olen sinulle yrittänyt ystävällisesti sanoa etten ota yövierasta. En ymmärrä miten voisin asian sinulle selkeämmin ilmaista. Se että jankkaat asiasta ei ole mukavaa ja ehkä meidän kannattaa nyt siirtää koko vierailuasi tuonnemaksi."

Vierailija
18/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tädille mahdollista laittaa tekstiviestiä asiasta? Siinä voisit selkeästi ja ytimekkäästi ilmoittaa että tervetuloa käymään mutta yövieraita et jaksa ottaa vastaan. Onko kaupungissa hotellia jonka yhteydessä olisi kiva ravintola? Voisit ehdottaa että menette yhdessä tädin hotellille (tai johonkin lähistölle) syömään ja sitten hän voisi vaikka tulla teille muutamaksi tunniksi kahvittelemaan ja seurustelemaan.

Vierailija
19/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Olen sinulle yrittänyt ystävällisesti sanoa etten ota yövierasta. En ymmärrä miten voisin asian sinulle selkeämmin ilmaista. Se että jankkaat asiasta ei ole mukavaa ja ehkä meidän kannattaa nyt siirtää koko vierailuasi tuonnemaksi."

Tämä on varmastikin paras tapa. Soitan pian tädille, katsotaan nyt miten käy..

Ap

Vierailija
20/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tädille mahdollista laittaa tekstiviestiä asiasta? Siinä voisit selkeästi ja ytimekkäästi ilmoittaa että tervetuloa käymään mutta yövieraita et jaksa ottaa vastaan. Onko kaupungissa hotellia jonka yhteydessä olisi kiva ravintola? Voisit ehdottaa että menette yhdessä tädin hotellille (tai johonkin lähistölle) syömään ja sitten hän voisi vaikka tulla teille muutamaksi tunniksi kahvittelemaan ja seurustelemaan.

Täti ei oikein osaa käyttää tekstiviestejä, lukeminenkin on vähän niin ja näin. Olen ehdottanut hyvää hotellia tästä läheltä, mutta hän ei tahdo hotelliin kun ei kuulemma pidä hotelleista. Tahtoisi siksi jäädä yöksi, kun ehtii olemaan täällä aina vain 3-4h.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme