Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti yrittää änkeä väkisin yökylään

Vierailija
09.04.2019 |

Tätini soitti eilen, että hän voisi tulla käymään pitkästä aikaa, mikä sopii kyllä. Mutta hän tahtoisi jäädä yöksi, koska välimatkaa on paljon, mutta minä ja mieheni emme tahdo häntä tänne yöksi. Lopetin puhelun aika nopeasti jollakin tekosyyllä ja lupasin soittaa hänelle tänään asiasta.

Emme tahdo häntä yöksi tänne monestakaan syystä. Mm. hän tahtoisi sanella säännöt kun on täällä, milloin pitää olla hiljaa, milloin mennään nukkumaan, milloin noustaan ylös, milloin syödään jne. Ihan kaikessa, jopa siinä, kuka saa ensin pestä hampaat. Hänen ei koskaan ole annettu täällä meitä pompottaa, mutta silti tuo on ärsyttävää.

Toinen syy on se, että minä nukun aivan äärettömän huonosti, jos meillä on vieraita. Kerran otimme yhdeksi yöksi miehen kaverin meille, jolla oli hätätilanne ja koko yön heräilin 15min välein. Heräilen muutenkin öisin paljon koska minulla on kipuja, joten en kaipaa mitään yövieraita vielä pahentamaan tilannetta. Minulla on täysi työ selvitä päivästä ja kun saan lapsen nukkumaan, en todellakaan jaksa tehdä mitään kivuiltani, enkä todellakaan kestittää vierasta.

Hän käy muutaman kerran vuodessa meillä, mutta ei tahdo ajaa pimeällä, joten lähtee ajamaan siiä 9 aikaan aamulla ja kotiin meiltä klo 16-17 aikaan. Meillä ei ole kuin 150km välimatkaa, mutta täti ajaa tuota matkaa 3-4h, koska ei uskalla ajaa lujaa. Ajaa siis ihan motarilla 120km/h alueella 80km/h. Kaikkialla ajaa reipasta alinopeutta, siksi matkanteko kestää.

Me emme usein vieraile hänen luonaan, koska on hamstraaja, joten kotinsa on hyvin saastainen. Lisäksi en pysty pitkiä matkoja istumaan autossa kipujeni takia ja jos istunkin, olen sitten pari päivää todella kipeä, joten en tahdo lähteä pitkälle automatkalle.

Täti on hyvin hankala ihminen, jonka mielestä esim. sairauteni katoaisi jos venyttelisin, allergiat katoavat jos vain siedättää itseään (myös vakavat allergiat) jne.

Mietinkin, pitäisikö keksiä jokin tekosyy vai sanoa suoraan. Jos sanon suoraan, sanoo vain ettei hän mikään vieras ole, ei hän häiritse jne. Saattaa jopa kielloista huolimatta yrittää jäädä yöksi. Aikataulua hän ei vielä tiennyt, milloin olisi tulossa, joten en voi vedota menoihinkaan.

ei ahlua ajaa pimeällä

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän olen nyt soittanut tädilleni ja sanonut suoraan, ettei tarvitse yöksi tänne ängetä. Miten en muka siis ole "hyväksynyt" jotakin ehdotusta?

En tahdo jäädä koukkuun vahvoihin lääkkeisiin, vielä kun niitä reseptejä ei meinaa saada uusittua, mitäs sitten teen kun olen koukussa, eikä lääkäri suostu uusimaan reseptiä?

Olen kyllä naimisissa ja puhuttiin miehen kanssa viime vuonna, että hän kyllä voisi tädin hakea jo aikaisin, mutta täti ei tahdo istua muiden kyydissä, koska kaikki ajavat niin kauhean lujaa hänen mielestään ja häntä pelottaa muiden kyydissä.

Ap

Vierailija
62/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaa järjestellä kaapoeja, mutta on hamstraaja?

Suoraan mutta kohteliaasti sanot ei.

Hänen mielestään tavaramme ovat oudoissa paikoissa ja hän tahtoo parannella järjestystä. Ei lopeta vaikka käskee, vaan hokee vain, että näet sitten kun tämä on valmis, että on paljon parempi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka joku olisi päällekäyvä ja määräilevä ja ties mitä, niin muista, että heidän tahtoonsa ei tarvitse alistua. Tämän asian tajuaminen on auttanut minua olemaan paljon onnellisempi. Koska ei tarvitse suostua johonkin vain sen takia että joku toinen sitä ehdottaa. Ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua tehdä vain koska joku toinen käskee.

Ja jos täti ei tajua että et oikeastikaan halua häntä yöksi, niin voithan jankuttamisen päätteeksi sanoa vaikka että "meillä taitaa just silloin olla vatsatauti" (vaikka päivää ei tiedäkään) ja lyödä luurin korvaan. :D

Vierailija
64/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sanot tädille, että on tervetullut junalla sitten mutta ei yöksi. En mäkään päästäisi. 

Vierailija
65/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän olen nyt soittanut tädilleni ja sanonut suoraan, ettei tarvitse yöksi tänne ängetä. Miten en muka siis ole "hyväksynyt" jotakin ehdotusta?

En tahdo jäädä koukkuun vahvoihin lääkkeisiin, vielä kun niitä reseptejä ei meinaa saada uusittua, mitäs sitten teen kun olen koukussa, eikä lääkäri suostu uusimaan reseptiä?

Olen kyllä naimisissa ja puhuttiin miehen kanssa viime vuonna, että hän kyllä voisi tädin hakea jo aikaisin, mutta täti ei tahdo istua muiden kyydissä, koska kaikki ajavat niin kauhean lujaa hänen mielestään ja häntä pelottaa muiden kyydissä.

Ap

Ei kait tuossa ole sitten vaihtoehtoja. Välit poikki vaan.

Vierailija
66/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen ei osaa käyttää sanaa ängetä?

Vierailija
67/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kerran edes sana mene perille kun yrität sanoa, että kylään saa tulla mutta yöksi ei, niin en varmaan vastaisi viesteihin tai puheluihin enää ollenkaan. Jos tulee silti ovelle, ette avaa. Siinäpä sitten keskenään miettii, että miksi ei. 

Vierailija
68/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia on keksitty tekosyyt ja valkoisat valheet. Kun on parempi valehdella, jotta säilyttää sukulaissuhteen. Kukaan ei varmaan halua kuulla päin naamaa olevansa rasittava. Voit kertoa olevasi kipeä tai, että sulla on raskas ajanjakso töissä tms. Tosin nyt, kun olet avautunut asiasta tänne palstalle, niin tekosyiden keksiminen ei varmaan olekaan niin uskottavan helppoa. 

Vierailija
69/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täti pääsee niitä kaappeja kollaamaan jos olet koko ajan paikalla? Ja öisinkin nukut huonosti, ei täti ehdi huomata sen 15 minuutin väliä ja mennä kaapeille mylläämäån?

Kun on kyse yhdestä yöstä niin ota täti kylään, säästetty kumpikin eestaas veivaamiselta ja tekosyiden keksimiseltä.

Joskus tekee hyvääkin astua sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja huomata, että ei se niin kamalaa ollutkaan.

Ja jos se täti ei olekaan niin hankala ihminen kuin olet luullut? Kun suhtaudut häneen hiukan rennommin, tuttu ihminen kuitenkin.

Pimeillä ajaminen varsinkin vanhemmalle ihmiselle saattaa olla hankalaa, jotkut nuoremmatkaan ei tykkää.

Jos keksii noin paljon syitä ja ongelmia yhden päivän vierailusta, niin voi katsoa hiukan itsekin peiliin ja miettiä omaa ajatustapaansa ja hankaluusastettaan.

No ihan sillä tavalla, että menee vain, vaikka kiellän. Joudun sitten ihan kädestä hänet sieltä pois hakemaan, kun ei muuten lopeta. 

Muuhun en jaksa sinulle edes vastata.

Ap

No nyt en oikein usko tätä. 😀

En jaksa nyt enempää perustella.

Voi jeesus, missä pumpulissa jotkut ovat koko elämänsä eläneet, kun eivät ole koskaan tavanneet huonokäytöksistä ihmistä, joka ei usko mitään sanomista? Tuntuu että jotkut eivät muuta teekään kuin lukevat palstan jokaisen ketjun suurennuslasin kanssa, ja jos löytävät mielestään jotain "epäilyttävää" niin riemuissaan julistavat että HAA, PROVO! Mutta kaipa kaikki vaikuttaa provolta, jos oman elämän koko sisältö on vauvapalsta.

Muutenkin ihmeellisiä kommentteja joillain tässä ketjussa. Miksi ihmeessä pitäisi päästää tuollainen ihminen kotiinsa yöksi? Aloittajalla on hyvät syyt miksi ei, mutta eihän tuohon edes tarvita muuta syytä kuin EN HALUA. Kenenkään ei ole pakko majoittaa yövieraita, varsinkaan käytöstavattomia sellaisia.

Vierailija
70/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perintö mielessä vai miksi ei voi sanoa suoraan? Ja jos on muutenkin ikävä ihminen, niin mitä haittaisi vaikka välit katkeaisi? Ei ikäviä ihmisiä tarvitse hyysätä, vaikka sukua olisivatkin.

Vierailija
71/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on nyt hyvä kasvun paikka ap! Sinun EI tarvitse ottaa ihmisiä luoksi yöksi jos et halua. Sinun EI myöskään tarvitse suvaita surkeita käytöstapoja sukulaisuuden varjolla.

Ratkaisusi teet tietysti itse, mutta itse laittaisin tuollaisen energiasyöppötädin kanssa välit poikki.

Vierailija
72/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot tädille, että teillä on täitä ja kihomatoja.

Ja syyhy. 

Vierailija
73/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat itteä niskasta kiinni ja sanot ettei teidän kotiin oo asiaa.

Kyllä hänelle on monesti jouduttu asioista sanomaan rumastikin, mm. kaappiemme penkomisesta ja järjestelystä, mutta sitten on ihan kauhea marttyyri, eikä sitä vain jaksaisi katsella tai kuunnella. 

Mietinkin sitä, sanonko rumasti, sanonko suoraan että olen niin kipeä, etten jaksa, vai keksinkö jonkin tekosyyn, mutta minkä?

Ap

Sanot suoraan, että olet niin kipeä ollut nyt ettet jaksa yövieraita. Täytyy olla melko moukka, jos silti yrittää ängetä kylään ja tuolloin on ihan ok käännyttää takaisin tai laittaa matkaamaan hotelliin.

Ylipäätään varsinkin pikkulapsiperheissä on ok kieltäytyä yövieraista, itseasiassa kaikkien on ok kieltäytyä. Loukkaantuminen aiheesta jää loukkaantujan omaksi ongelmaksi.

Vierailija
74/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on homeongelma joten tädin ei ole hyvä tulla seuraavaan vuoteen. Ensi vuonna uusi selitys.

Vierailija
75/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ammattivalittaja, käy lääkärissä, kuulostaa että kuolet kohta näppiksen viereen.

Vierailija
76/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole perintö mielessä, enkä edes saisi mitään, tädillä on omia lapsia, heidän välinsä ovat silti huonot. Johan tänään soitin tädille ja sanoin suoraan asiasta. En vain tykkää sanoa suoraan, koska minut on kasvatettu näin ja täti alkaa vääntää asiasta ja vastaansanominen on minulle hankalaa, samoin kuin  luurin lyöminen korvaan jne.

En ole ammattivalittaja, harvoin valitan asioista. Tämän ketjun aloitin vain, koska mietin mitä sanon tädille ja sekin asia jo ratkesi ja sanoin suoraan, niinkuin asia on.

Junalla ehdotettiin tulemaan tai bussilla viime vuonna, mutta hän ei uskalla bussin kyytiin kun kuskit ajavat niin lujaa (rajoitusten mukaan) ja junassa on niin kovin meluisaa ja epämiellyttävää.

Ajattelin soittaa tädille iltapäivällä, mutta hän ehti ensin. Soitti minulle ja sanoi, että ehkä hän nyt sitten kuitenkin tulee käymään, vaikkei tunnekaan itseään yhtään tervetulleeksi eikä käsitä, miksi olen yhtäkkiä näin hankala ja kaikki on niin vaikeaa minulle. Samaan syssyyn ilmoitti, että hän sitten kyllä jää yöksi, koska vaivautuu tuon matkan ajamaan ja tahtoo olla kauemmin kuin pari tuntia.

Sanoin, että meillä ei ole tarjota yösijaa ja ehdotin hotellia tai toisen sukulaisen luona yöpymistä, josta voisi sitten seuraavana päivänä tulla meille ennenkuin lähtee kotiin. Ei käy, koska hän vaivautuu meille asti tulemaan, eikä hän ala "kauheaan säätämiseen" meidän takiamme. Yllätin itsenikin, kun siinä ajattelin tätä ketjua ja sanoin, että vai sillä tavalla, no, minäpä luulen että meillä on silloin norovirus, katsotaan parin kuukauden pääsät uudelleen, heippa.

Ap

Vierailija
77/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole perintö mielessä, enkä edes saisi mitään, tädillä on omia lapsia, heidän välinsä ovat silti huonot. Johan tänään soitin tädille ja sanoin suoraan asiasta. En vain tykkää sanoa suoraan, koska minut on kasvatettu näin ja täti alkaa vääntää asiasta ja vastaansanominen on minulle hankalaa, samoin kuin  luurin lyöminen korvaan jne.

En ole ammattivalittaja, harvoin valitan asioista. Tämän ketjun aloitin vain, koska mietin mitä sanon tädille ja sekin asia jo ratkesi ja sanoin suoraan, niinkuin asia on.

Junalla ehdotettiin tulemaan tai bussilla viime vuonna, mutta hän ei uskalla bussin kyytiin kun kuskit ajavat niin lujaa (rajoitusten mukaan) ja junassa on niin kovin meluisaa ja epämiellyttävää.

Ajattelin soittaa tädille iltapäivällä, mutta hän ehti ensin. Soitti minulle ja sanoi, että ehkä hän nyt sitten kuitenkin tulee käymään, vaikkei tunnekaan itseään yhtään tervetulleeksi eikä käsitä, miksi olen yhtäkkiä näin hankala ja kaikki on niin vaikeaa minulle. Samaan syssyyn ilmoitti, että hän sitten kyllä jää yöksi, koska vaivautuu tuon matkan ajamaan ja tahtoo olla kauemmin kuin pari tuntia.

Sanoin, että meillä ei ole tarjota yösijaa ja ehdotin hotellia tai toisen sukulaisen luona yöpymistä, josta voisi sitten seuraavana päivänä tulla meille ennenkuin lähtee kotiin. Ei käy, koska hän vaivautuu meille asti tulemaan, eikä hän ala "kauheaan säätämiseen" meidän takiamme. Yllätin itsenikin, kun siinä ajattelin tätä ketjua ja sanoin, että vai sillä tavalla, no, minäpä luulen että meillä on silloin norovirus, katsotaan parin kuukauden pääsät uudelleen, heippa.

Ap

Mahtavaa ap! Ihan järkkyä että vieläkin koitti ja esitti asian vielä noin, että hän nyt suvaitsee hyvää hyvyyttään tulla yöksi teille. Pidä pintasi vaikka yrittäisi kääntää päätäsi!

Vierailija
78/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mahtavaa ap! Ihan järkkyä että vieläkin koitti ja esitti asian vielä noin, että hän nyt suvaitsee hyvää hyvyyttään tulla yöksi teille. Pidä pintasi vaikka yrittäisi kääntää päätäsi!

Itsekin järkytyin tuosta miten asian esitti, en osannut odottaa sitä edes häneltä, vaikka on millainen on. On yrittänyt soittaa puhelun jälkeen, vastasin yhden kerran ja sanoin, että asia on nyt näin, etten tahdo nähdä häntä käytöksensä takia ja pyysin lopettamaan soittelun tai muussa tapauksessa joudun estämään numeronsa. Jouduin sen myös estämään, kun ei uskonut, en silti tiedä kuuliko mitä sanoin kun kiljui vain toisessa päässä jotain mistä en saanut selvää kuin sanoja sieltä täältä.

Ap

Vierailija
79/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini soitti minulle ja oli kauhean vihainen, kun olen suututtanut nyt tädin toiminnallani. Käski minun heti soittaa tädille ja pyytää anteeksi ja tottakai tädin pitää olla tervetullut luokseni yöksi, kun matkakin on niin pitkä ja näemme harvoin. Haukkui minut tietysti huonokäytöksiseksi ja hankalaksi, kun kehtaan vanhaa tätiä kiusata näin.

Sanoin äidille, että minun ei tarvitse sietää tädin käytöstä ja on tervetullut kyläilemään, kun osaa käyttäytyä eikä ole ilkeä perheelleni.

Tämä tilanne on todella raivostuttava, mutta olen kyllä aika ylpeä itsestäni, kun ensimmäistä kertaa uskalsin sanoa oikeasti vastaan ja kyseenalaistaa tällaisen toiminnan.

Ap

Vierailija
80/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini soitti minulle ja oli kauhean vihainen, kun olen suututtanut nyt tädin toiminnallani. Käski minun heti soittaa tädille ja pyytää anteeksi ja tottakai tädin pitää olla tervetullut luokseni yöksi, kun matkakin on niin pitkä ja näemme harvoin. Haukkui minut tietysti huonokäytöksiseksi ja hankalaksi, kun kehtaan vanhaa tätiä kiusata näin.

Sanoin äidille, että minun ei tarvitse sietää tädin käytöstä ja on tervetullut kyläilemään, kun osaa käyttäytyä eikä ole ilkeä perheelleni.

Tämä tilanne on todella raivostuttava, mutta olen kyllä aika ylpeä itsestäni, kun ensimmäistä kertaa uskalsin sanoa oikeasti vastaan ja kyseenalaistaa tällaisen toiminnan.

Ap

Siis ei voi olla totta! Itse olen äiti, anoppi ja mummo, enkä ikinä voisi kuvitella sanovani noin omalle lapselleni, jos olisi samassa tilanteessa kuin sinä.

Äidilläsi ja tädilläsi olisi todellakin itsetutkiskelun paikka tässä kohtaa!

Hienoa että olet pitänyt pääsi, älä anna periksi nyt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi