Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti yrittää änkeä väkisin yökylään

Vierailija
09.04.2019 |

Tätini soitti eilen, että hän voisi tulla käymään pitkästä aikaa, mikä sopii kyllä. Mutta hän tahtoisi jäädä yöksi, koska välimatkaa on paljon, mutta minä ja mieheni emme tahdo häntä tänne yöksi. Lopetin puhelun aika nopeasti jollakin tekosyyllä ja lupasin soittaa hänelle tänään asiasta.

Emme tahdo häntä yöksi tänne monestakaan syystä. Mm. hän tahtoisi sanella säännöt kun on täällä, milloin pitää olla hiljaa, milloin mennään nukkumaan, milloin noustaan ylös, milloin syödään jne. Ihan kaikessa, jopa siinä, kuka saa ensin pestä hampaat. Hänen ei koskaan ole annettu täällä meitä pompottaa, mutta silti tuo on ärsyttävää.

Toinen syy on se, että minä nukun aivan äärettömän huonosti, jos meillä on vieraita. Kerran otimme yhdeksi yöksi miehen kaverin meille, jolla oli hätätilanne ja koko yön heräilin 15min välein. Heräilen muutenkin öisin paljon koska minulla on kipuja, joten en kaipaa mitään yövieraita vielä pahentamaan tilannetta. Minulla on täysi työ selvitä päivästä ja kun saan lapsen nukkumaan, en todellakaan jaksa tehdä mitään kivuiltani, enkä todellakaan kestittää vierasta.

Hän käy muutaman kerran vuodessa meillä, mutta ei tahdo ajaa pimeällä, joten lähtee ajamaan siiä 9 aikaan aamulla ja kotiin meiltä klo 16-17 aikaan. Meillä ei ole kuin 150km välimatkaa, mutta täti ajaa tuota matkaa 3-4h, koska ei uskalla ajaa lujaa. Ajaa siis ihan motarilla 120km/h alueella 80km/h. Kaikkialla ajaa reipasta alinopeutta, siksi matkanteko kestää.

Me emme usein vieraile hänen luonaan, koska on hamstraaja, joten kotinsa on hyvin saastainen. Lisäksi en pysty pitkiä matkoja istumaan autossa kipujeni takia ja jos istunkin, olen sitten pari päivää todella kipeä, joten en tahdo lähteä pitkälle automatkalle.

Täti on hyvin hankala ihminen, jonka mielestä esim. sairauteni katoaisi jos venyttelisin, allergiat katoavat jos vain siedättää itseään (myös vakavat allergiat) jne.

Mietinkin, pitäisikö keksiä jokin tekosyy vai sanoa suoraan. Jos sanon suoraan, sanoo vain ettei hän mikään vieras ole, ei hän häiritse jne. Saattaa jopa kielloista huolimatta yrittää jäädä yöksi. Aikataulua hän ei vielä tiennyt, milloin olisi tulossa, joten en voi vedota menoihinkaan.

ei ahlua ajaa pimeällä

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaaon kirjoitti:

No luulisi sitä yhden yön kestävän, ellei ole täysi hermoraunio.

Miksi pitäisi?

Vierailija
42/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen nyt ap, oletko nainen vai hiiri? Sanot tädille suoraan, ettet halua häntä kylään. Ei tässä kulttuurissa ole pakko kestitä kotonaan ihmisiä joista ei tykkää tai mielistellä heitä. Tätisi ei selvästikään ole mukava vaan päällekäyvä hankala päsmäri, sellaisen ihmisen pitääkin kokea silloin tällöin ettei ole toivottua seuraa, ei opi muuten. Nyt järki ja omanarvontunto käyttöön.

Tuossa puhelussa nyt sanoinkin hänelle, etten häntä tahdo yöksi tänne ja tietysti loukkaantui. Ei toki tarvitsekaan, mutta kuten yllä kirjoitin, en ole osannut kyseenalaistaa tätä tapaa, koska minut on kasvatettu näin, että myös inhottavia sukulaisia pitää tavata eikä missään tapauksissa saa katkaista välejä, vaikka mitä tapahtuisi.

Ap

Hienoa että uskalsit sanoa suoraan. Ymmärrän että kasvatus vaikuttaa paljon, mutta aikuinen ihminen tekee itse oman elämänsä etkä ole velvollinen enää elämään kasvatusoppiesi mukaan jos et halua. Omasta elämästä ja valinnoista on otettava itse vastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tosiaan heräilen 15min välein, jos meillä on yövieraita. Minun on muutenkin hankala jaksaa kipujeni kanssa, saati sitten vielä totaalisen väsyneenä ja kestää vielä tädin ilkeilyt siihen päälle. Kivutkin ovat tietysti pahemmat päivällä, kun yöllä en ole saanut levätä sitä vähääkään, mitä ilman vieraita. Ystäviä voin ottaa yöksi hätätilanteissa, vaikka se syö omaa jaksamistani todella paljon.

Ja nyt kun mietin, niin hän pahoittaa aina minun mieleni, eikä käsitä asiaa lainkaan. Mietinkin nyt, että miksi hän saa aina pahoittaa minun mieleni, mutta minä en hänen? Saa siis kauhean itkuraivarikohtauksen jos sanon hänelle ilkeästi (lue: kiellän penkomasta kaappeja ja järjestelemästä niitä).

Tämän ketjun myötä aloin myös miettimään, että miksi minun pitäisi olla hänen kanssaan tekemisissä, kun en saa siitä mitään, en ole iloinnut tädin näkemisestä vuosiin, vaan stressannut ja ärsyyntynyt. Jos puhun hänen kanssaan puhelimessa, hän arvostelee ja sättii kaikki tekemiseni ja sanomiseni.

Ap

Vierailija
44/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täti pääsee niitä kaappeja kollaamaan jos olet koko ajan paikalla? Ja öisinkin nukut huonosti, ei täti ehdi huomata sen 15 minuutin väliä ja mennä kaapeille mylläämäån?

Kun on kyse yhdestä yöstä niin ota täti kylään, säästetty kumpikin eestaas veivaamiselta ja tekosyiden keksimiseltä.

Joskus tekee hyvääkin astua sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja huomata, että ei se niin kamalaa ollutkaan.

Ja jos se täti ei olekaan niin hankala ihminen kuin olet luullut? Kun suhtaudut häneen hiukan rennommin, tuttu ihminen kuitenkin.

Pimeillä ajaminen varsinkin vanhemmalle ihmiselle saattaa olla hankalaa, jotkut nuoremmatkaan ei tykkää.

Jos keksii noin paljon syitä ja ongelmia yhden päivän vierailusta, niin voi katsoa hiukan itsekin peiliin ja miettiä omaa ajatustapaansa ja hankaluusastettaan.

Vierailija
45/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tosiaan heräilen 15min välein, jos meillä on yövieraita. Minun on muutenkin hankala jaksaa kipujeni kanssa, saati sitten vielä totaalisen väsyneenä ja kestää vielä tädin ilkeilyt siihen päälle. Kivutkin ovat tietysti pahemmat päivällä, kun yöllä en ole saanut levätä sitä vähääkään, mitä ilman vieraita. Ystäviä voin ottaa yöksi hätätilanteissa, vaikka se syö omaa jaksamistani todella paljon.

Ja nyt kun mietin, niin hän pahoittaa aina minun mieleni, eikä käsitä asiaa lainkaan. Mietinkin nyt, että miksi hän saa aina pahoittaa minun mieleni, mutta minä en hänen? Saa siis kauhean itkuraivarikohtauksen jos sanon hänelle ilkeästi (lue: kiellän penkomasta kaappeja ja järjestelemästä niitä).

Tämän ketjun myötä aloin myös miettimään, että miksi minun pitäisi olla hänen kanssaan tekemisissä, kun en saa siitä mitään, en ole iloinnut tädin näkemisestä vuosiin, vaan stressannut ja ärsyyntynyt. Jos puhun hänen kanssaan puhelimessa, hän arvostelee ja sättii kaikki tekemiseni ja sanomiseni.

Ap

Huoh. Kun on vaikeaa, niin on vaikeaa. Ota särkylääkettä. Ihme jankuttajia sekä sinä ja tätisi.

Vierailija
46/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten täti pääsee niitä kaappeja kollaamaan jos olet koko ajan paikalla? Ja öisinkin nukut huonosti, ei täti ehdi huomata sen 15 minuutin väliä ja mennä kaapeille mylläämäån?

Kun on kyse yhdestä yöstä niin ota täti kylään, säästetty kumpikin eestaas veivaamiselta ja tekosyiden keksimiseltä.

Joskus tekee hyvääkin astua sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja huomata, että ei se niin kamalaa ollutkaan.

Ja jos se täti ei olekaan niin hankala ihminen kuin olet luullut? Kun suhtaudut häneen hiukan rennommin, tuttu ihminen kuitenkin.

Pimeillä ajaminen varsinkin vanhemmalle ihmiselle saattaa olla hankalaa, jotkut nuoremmatkaan ei tykkää.

Jos keksii noin paljon syitä ja ongelmia yhden päivän vierailusta, niin voi katsoa hiukan itsekin peiliin ja miettiä omaa ajatustapaansa ja hankaluusastettaan.

No ihan sillä tavalla, että menee vain, vaikka kiellän. Joudun sitten ihan kädestä hänet sieltä pois hakemaan, kun ei muuten lopeta. 

Muuhun en jaksa sinulle edes vastata.

Ap

Vierailija
47/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huoh. Kun on vaikeaa, niin on vaikeaa. Ota särkylääkettä. Ihme jankuttajia sekä sinä ja tätisi.

Tässä on kyllä taas tyhmyyden multihuipentuma, kaikille ei lääkkeet auta. Sanotko syöpäpotilaille samalla tavalla? Eivät he voi mitään kivuilleen, kuten tuskin ap.kaan voi omilleen.

Vierailija
48/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en näe yhtään mitään syytä olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka käyttäytyy kuin ap:,n täti, saati ottaa häntä kotiini yökylään.

Vierailija
49/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano, että teillä on tarttuva ripulitauti tai muu.  ei todellakaan ole pakko hyväksyä tädin kyläilyä, keksi joku vvalkoinen valhe.

Vierailija
50/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei tosiaan särkylääkkeet auta, vahvoja kipulääkkeitä on tarjottu, mutten tahdo niitä syödä, koska suvussa on paljon riippuvuutta. Joskus jos otan Buranan ja Panadolin, se vie pahimman terän kivusta pois puoleksi tunniksi, mutta ei auta sen enempää. 

Ap

Vierailija
51/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus, mikä ongelma.

Vierailija
52/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sano, että teillä on tarttuva ripulitauti tai muu.  ei todellakaan ole pakko hyväksyä tädin kyläilyä, keksi joku vvalkoinen valhe.

Olen tädille soittanut ja sanonut jo ihan suoraan, etten kivuiltani ja huonon nukkumisen takia jaksa häntä yöksi tänne ottaa, en tiedä luitko siihen asti ketjua. Tuollainen tarttuva tauti ei olisi tekosyynä edes toiminut, koska täti ei tiennyt vielä, milloin olisi tulossa.

Ap

Vierailija
53/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastausta nyt täältä haet? Kun ei kelpaa että a) kieltädy b) keksi tekosyy c) kestä se yksi yö

Vierailija
54/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan sillä tavalla, että menee vain, vaikka kiellän. Joudun sitten ihan kädestä hänet sieltä pois hakemaan, kun ei muuten lopeta. 

Muuhun en jaksa sinulle edes vastata.

Ap

No nyt en oikein usko tätä. 😀

En jaksa nyt enempää perustella.

Vierailija
55/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei tosiaan särkylääkkeet auta, vahvoja kipulääkkeitä on tarjottu, mutten tahdo niitä syödä, koska suvussa on paljon riippuvuutta. Joskus jos otan Buranan ja Panadolin, se vie pahimman terän kivusta pois puoleksi tunniksi, mutta ei auta sen enempää. 

Ap

No voi nynnynnyy. Jos et suostu syömään määrättyjä lääkkeitä, älä täällä itke kipujasi. Kyllä lääkkeiden pitkäaikaisellekin käytölle on joskus hyvät perusteet, sinä vaan haluat piehtaroida niissä mielettömän kovissa kivuissasi.

Vierailija
56/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti yöksi hotelliin tai jonkun muun sukulaisen luo. Tosin ei auta kaappiongelmaan.

Vierailija
57/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastausta nyt täältä haet? Kun ei kelpaa että a) kieltädy b) keksi tekosyy c) kestä se yksi yö

Ap on viestiensä perusteella juuri tajunnut, että hänen ei tarvitse olla tekemisissä ilkeän ihmisen kanssa sukulaisuussuhteen takia. Kasvatuksen takia häntä painaa syyllisyys kun hän yrittää vapautua tästä pakosta. Sellaisessa tilanteessa ihminen ei aina ole täydellisen johdonmukainen.

Ihmettelen myös, triggeröikö ap:n avaus ihmisiä jotenkin laajemmin, kun täällä on niin paljon provohuuteluja ja aggressiivisia kommentteja (en tarkoita lainaamaani). En käsitä, minusta täysin uskottava ongelma. Ehkä kyseessä on yksi ja sama valittaja.

Ap, älä anna kenenkään täällä vetää sinua takaisin syyllisyyteen. Jatka tällä linjalla,missä kyseenalaistat "pakkosuhteesi" tätiin.

Vierailija
58/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin laittaisin varmaan itse välit poikki ihmiseen, joka tuo vain mielipahaa.

Toisekseen, oletko naimisissa? Jos kuitenkin haluatte tavata tätiä, niin voisiko puolisosi ajaa hakemaan tädin aamulla ja iltasella kotiinsa? Itse kyllä voisin tehdä näin jos oma puolisoni olisi samassa tilanteessa tätinsä kanssa. Olkoonkin 150 km suuntaansa. Voin kyllä tuon verran ajella oman ja puolison mielenrauhan vuoksi.

Vierailija
59/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa järjestellä kaapoeja, mutta on hamstraaja?

Suoraan mutta kohteliaasti sanot ei.

Vierailija
60/169 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi