Yle: Opintotuki on pian suurempi kuin koskaan
"Monet korkeakouluopiskelijat ympäri Suomen ovat osoittaneet mieltään Petteri Orpon (kok) hallituksen kaavailemia leikkauksia vastaan.
Hallituksen suunnittelemista leikkauksista huolimatta opiskelijoiden toimeentulo voi tulevaisuudessa olla korkeampi kuin koskaan ennen, kertoo Yle."
Silti nämä laiskat kommunistit ruikuttaa, ei kyllä ole yhtään ymmärrystä noita kohtaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bb36bd6f-339e-4b58-a580-86556e964016
Kommentit (295)
Faktat eivät kommunistia kiinnosta. Aina osoitetaan mieltä, jos vallassa on jotkut muut kuin sosialistit.
Vierailija kirjoitti:
Faktat eivät kommunistia kiinnosta. Aina osoitetaan mieltä, jos vallassa on jotkut muut kuin sosialistit.
En usko, että ap on kommunisti.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Lainaa me muutkin ollaan jouduttu ottamaan.
Oletko lapsellinen? Opintolaina on suurempi kuin koskaan. Se on velkaa, jonka opiskelija maksaa korkoineen takaisin.
Tällä logiikalla jokaisella, joka ottaa pikavippejä, on enemmän rahaa kuin koskaan. Vinkiksi kaikille köyhille.
Laina osuus kasvaa 800 euroon. Se ei todellakaan houkuttele monia.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskeluaikoina olin kaikki kesät töissä.
Ei tarvinnut ottaa lainaa ja rahaa riitti ihan hyvin, kun ei muutenkaan ollut tapana törsätä turhuuksiin.
Eikä opintolainaakaan ei ole pakko ottaa sitä maksimimäärää, vaikka jotain ottaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Näin ollen opiskelijalla voi valmistuessaan olla lähes 40 000 euron velat, jos ottaa vastaan tämän hallituksen tarjoaman "toimeentulon".
Eikös sen lainan saa anteeksi nykyään
Vierailija kirjoitti:
Oletko lapsellinen? Opintolaina on suurempi kuin koskaan. Se on velkaa, jonka opiskelija maksaa korkoineen takaisin.
Tällä logiikalla jokaisella, joka ottaa pikavippejä, on enemmän rahaa kuin koskaan. Vinkiksi kaikille köyhille.
Vertaatko valtion takaamaa opintolainaa pikavippeihin? Ei ihme, että joillain talouden hoito ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvinnut ottaa lainaa ja rahaa riitti ihan hyvin, kun ei muutenkaan ollut tapana törsätä turhuuksiin.
Eikä opintolainaakaan ei ole pakko ottaa sitä maksimimäärää, vaikka jotain ottaisikin.
Silloin opintorahan reaaliarvo oli suurempi.
Mäkin pärjäilin silloin vuosituhannen vaihteessa joten kuten. Kyllä vuonna 2023 ja vuoden 2023:n hinnoilla pitää myös pärjätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et huomannut, sait parempaa opintotukea kuin nykyään ja varsinkin sen jälkeen kun Orpo on vienyt nykyisestäkin suuren osan. Lisäksi työtulot alkavat leikata asumistukea entistä enemmän, joten ne sun kesätyöt ei enää paljon auta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen lainan saa anteeksi nykyään
Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin pärjäilin silloin vuosituhannen vaihteessa joten kuten. Kyllä vuonna 2023 ja vuoden 2023:n hinnoilla pitää myös pärjätä?
Niin kun sait parempaa opintorahaa vaikka hinnat oli 40 prosenttia alemmat. Kumma juttu. Ja tästä mennään vaan alaspäin kun Orpo on vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitko sanan laina?
Lainaa me muutkin ollaan jouduttu ottamaan.
Eikä olla.
Minä tein töitä samalla kun opiskelin, tämä 1990-luvun laman aikana.
Tai no ok, ekana syksynä otin lainaa että sain ostetua kalliimman puoleisen CD-soittimen.
Sen jälkeen seuraava laina oli asuntolaina.
kokonaissumma - opintolaina = opintoraha eli
uudessa 1129 - 850 = 279
nykyisessä 929 - 650 = 279
Eli opintorahan määrä ei nouse yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin voi aina mennä jos ei halua ottaa velkaa. Nykyään ollaa heti käsi ojossa, ei hyvä.. Vähän pitäisi osata omaa taloutta hoitaa.
Onko sulla lukutaidossa vikaa? Opiskelijan päätyö on opiskella. Opiskeluja ei voi olla täysipäiväisesti töissä jos aikoo joskus nukkua. Osa-aikatyö taas leikkaa sitä vähäistäkin asumistukea jatkossa entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ollen opiskelijalla voi valmistuessaan olla lähes 40 000 euron velat, jos ottaa vastaan tämän hallituksen tarjoaman "toimeentulon".
Se alkaa lähestyä USA:n opiskeluvelkavankeutta.
Etenkin, jos ei ehdi valmistua siinä lähes epärealistisessa ajassa, jota Kela edellyttää, että saa osan lainasta anteeksi.
Huomasitko sanan laina?