Täti yrittää änkeä väkisin yökylään
Tätini soitti eilen, että hän voisi tulla käymään pitkästä aikaa, mikä sopii kyllä. Mutta hän tahtoisi jäädä yöksi, koska välimatkaa on paljon, mutta minä ja mieheni emme tahdo häntä tänne yöksi. Lopetin puhelun aika nopeasti jollakin tekosyyllä ja lupasin soittaa hänelle tänään asiasta.
Emme tahdo häntä yöksi tänne monestakaan syystä. Mm. hän tahtoisi sanella säännöt kun on täällä, milloin pitää olla hiljaa, milloin mennään nukkumaan, milloin noustaan ylös, milloin syödään jne. Ihan kaikessa, jopa siinä, kuka saa ensin pestä hampaat. Hänen ei koskaan ole annettu täällä meitä pompottaa, mutta silti tuo on ärsyttävää.
Toinen syy on se, että minä nukun aivan äärettömän huonosti, jos meillä on vieraita. Kerran otimme yhdeksi yöksi miehen kaverin meille, jolla oli hätätilanne ja koko yön heräilin 15min välein. Heräilen muutenkin öisin paljon koska minulla on kipuja, joten en kaipaa mitään yövieraita vielä pahentamaan tilannetta. Minulla on täysi työ selvitä päivästä ja kun saan lapsen nukkumaan, en todellakaan jaksa tehdä mitään kivuiltani, enkä todellakaan kestittää vierasta.
Hän käy muutaman kerran vuodessa meillä, mutta ei tahdo ajaa pimeällä, joten lähtee ajamaan siiä 9 aikaan aamulla ja kotiin meiltä klo 16-17 aikaan. Meillä ei ole kuin 150km välimatkaa, mutta täti ajaa tuota matkaa 3-4h, koska ei uskalla ajaa lujaa. Ajaa siis ihan motarilla 120km/h alueella 80km/h. Kaikkialla ajaa reipasta alinopeutta, siksi matkanteko kestää.
Me emme usein vieraile hänen luonaan, koska on hamstraaja, joten kotinsa on hyvin saastainen. Lisäksi en pysty pitkiä matkoja istumaan autossa kipujeni takia ja jos istunkin, olen sitten pari päivää todella kipeä, joten en tahdo lähteä pitkälle automatkalle.
Täti on hyvin hankala ihminen, jonka mielestä esim. sairauteni katoaisi jos venyttelisin, allergiat katoavat jos vain siedättää itseään (myös vakavat allergiat) jne.
Mietinkin, pitäisikö keksiä jokin tekosyy vai sanoa suoraan. Jos sanon suoraan, sanoo vain ettei hän mikään vieras ole, ei hän häiritse jne. Saattaa jopa kielloista huolimatta yrittää jäädä yöksi. Aikataulua hän ei vielä tiennyt, milloin olisi tulossa, joten en voi vedota menoihinkaan.
ei ahlua ajaa pimeällä
Kommentit (169)
Kuten arvasinkin, kauhea vääntö tuli asiasta. Hänen mielestään kipuni ovat tekosyy, kun ei hän häritse, eikä ole edes vieras vaan tuttu ihminen. Eikä kukaan voi heräillä kuulemma niin tiuhaan kuin minä heräilen.
Hotelliin ei tahdo mennä, koska ei kuulemma viihdy niissä eikä saa nukuttua. Kysyin häneltä, että eikö hän nyt näe omissa sanoissaan mitään ristiriitaa, jos minun yöuneni eivät muka voi häiriintyä vieraista, mutta hänen voivat hotellissa, mutta ei kuulemma näe, ovat ihan eri asia.
Ehdotin että lähtee aiemmin kotoa, mutta ei tahdo kun aurinkin ei ole vielä kunnolla noussut ennen klo 9 eikä tahdo ajaa pimeällä tai hämärällä.
Nyt täti sitten jäi harkitsemaan viitsiikö lainkaan tulla, kun ei hänellä ole ollenkaan tervetullut olo nyt meille. Eipä paljoa kyllä haittaisi vaikkei tulisikaan.
Ap
Ei ole omena kauas puusta pudonnut, sanon. Olette molemmat sinä ap ja tätisi superhankalia ongelmakeskeisiä negatiivisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omena kauas puusta pudonnut, sanon. Olette molemmat sinä ap ja tätisi superhankalia ongelmakeskeisiä negatiivisia ihmisiä.
Onpa hienoa, että tunnet minut näin hyvin, enpä ole itse huomannut asiaa. Miten ihmeessä mahdoit tehdä tällaisen päätelmän?
Ap
Sanot vaan että ette ota yövieraita. Ei selittelyä. Joo se on vaikeaa kohteliaalle ihmiselle, mutta jos joku on noin tökerö kuin tätisi niin tilanteesta ei selviä kohteliaasti.
Oikeasti, sun vaivoilla ei ole tässä merkitystä (kaikki sympatiat niistä toki). Vaan sillä on väliä että et halua häntä yökylään ( tosin Maailman hyväunisinkaan ihminen ei haluaisi tätiäsi yökylään).
Keskustelu: soita tädillesi
-moi, siitä vierailusta...kiva sitten nähdä. Yön yli vierailu ei sovi meille.
Täti: haluan jäädä yöksi
Sinä: se ei sovi (toista ad infinitum)
Täti: jään kuitenkin yöksi
Sinä: nyt vaikuttaa siltä, että parasta perua koko vierailu. Me soitellaan sulle päin, kun meille sopii
Täti: mut mut
Sinä: moikka sitten *klik*
Vierailija kirjoitti:
Kuten arvasinkin, kauhea vääntö tuli asiasta. Hänen mielestään kipuni ovat tekosyy, kun ei hän häritse, eikä ole edes vieras vaan tuttu ihminen. Eikä kukaan voi heräillä kuulemma niin tiuhaan kuin minä heräilen.
Hotelliin ei tahdo mennä, koska ei kuulemma viihdy niissä eikä saa nukuttua. Kysyin häneltä, että eikö hän nyt näe omissa sanoissaan mitään ristiriitaa, jos minun yöuneni eivät muka voi häiriintyä vieraista, mutta hänen voivat hotellissa, mutta ei kuulemma näe, ovat ihan eri asia.
Ehdotin että lähtee aiemmin kotoa, mutta ei tahdo kun aurinkin ei ole vielä kunnolla noussut ennen klo 9 eikä tahdo ajaa pimeällä tai hämärällä.
Nyt täti sitten jäi harkitsemaan viitsiikö lainkaan tulla, kun ei hänellä ole ollenkaan tervetullut olo nyt meille. Eipä paljoa kyllä haittaisi vaikkei tulisikaan.
Ap
Vastasin lukematta tätä. Peruisin sinuna itse koko vierailun. Miksi haluat pitää yllä suhteita tätiisi? Mitä hyvää hän tuo elämääsi?
Eipä täti kauheasti mitään elämääni tuo, paitsi stressin ennen vierailuja. Minut on kasvatettu niin, että sukuun on pakko olla yhteyksissä ja tekemisissä. Enpä kyllä keksi mitään hyvää tädistäni.
Ehkä tosiaan on paras perua koko visiitti, en ole vain aiemmin ajatellut asiaa, kun minut on kasvatettu näin, enkä ole osannut kyseenalaistaa asiaa.
Ap
Siis hetkinen nyt ap, oletko nainen vai hiiri? Sanot tädille suoraan, ettet halua häntä kylään. Ei tässä kulttuurissa ole pakko kestitä kotonaan ihmisiä joista ei tykkää tai mielistellä heitä. Tätisi ei selvästikään ole mukava vaan päällekäyvä hankala päsmäri, sellaisen ihmisen pitääkin kokea silloin tällöin ettei ole toivottua seuraa, ei opi muuten. Nyt järki ja omanarvontunto käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Eipä täti kauheasti mitään elämääni tuo, paitsi stressin ennen vierailuja. Minut on kasvatettu niin, että sukuun on pakko olla yhteyksissä ja tekemisissä. Enpä kyllä keksi mitään hyvää tädistäni.
Ehkä tosiaan on paras perua koko visiitti, en ole vain aiemmin ajatellut asiaa, kun minut on kasvatettu näin, enkä ole osannut kyseenalaistaa asiaa.
Ap
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Yhteinen dna ei ole mikään syy passata huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Toisaalta on myös häntä kunnioittavaa ilmoittaa selkeästi omat rajansa, eikä hiljaa kerätä kiukkua häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
0/5 Tarina oli väkinäinen
Suorastaan umpisurkea!
”ei ahlua ajaa pimeällä” määrittää osuvasti tekstin tason.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen nyt ap, oletko nainen vai hiiri? Sanot tädille suoraan, ettet halua häntä kylään. Ei tässä kulttuurissa ole pakko kestitä kotonaan ihmisiä joista ei tykkää tai mielistellä heitä. Tätisi ei selvästikään ole mukava vaan päällekäyvä hankala päsmäri, sellaisen ihmisen pitääkin kokea silloin tällöin ettei ole toivottua seuraa, ei opi muuten. Nyt järki ja omanarvontunto käyttöön.
Tuossa puhelussa nyt sanoinkin hänelle, etten häntä tahdo yöksi tänne ja tietysti loukkaantui. Ei toki tarvitsekaan, mutta kuten yllä kirjoitin, en ole osannut kyseenalaistaa tätä tapaa, koska minut on kasvatettu näin, että myös inhottavia sukulaisia pitää tavata eikä missään tapauksissa saa katkaista välejä, vaikka mitä tapahtuisi.
Ap
Soitapa ap uudestaan tädille ja sano, että vierailu on peruttu. Ei selittelyä, sano vaan että meille ei sovikaan. Älä kuuntele mitään valituksia vaan asialliset heipat ja luuri kiinni. Ja jos ilmestyy ovelle niin älä päästä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan umpisurkea!
Tiedän useita ihmisiä jotka eivät uskalla/halua ajaa pimeällä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä eikä se nyt vielä provoksi tekstiä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa, että tunnet minut näin hyvin, enpä ole itse huomannut asiaa. Miten ihmeessä mahdoit tehdä tällaisen päätelmän?
Ap
Sun novellikirjoitelmista on saanut aika hyvän kuvan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan umpisurkea!
Kirjoitin kyllä heti ensimmäiselle sivulle, että tuo jäi vahingossa tekstiin, lue ketju ennenkuin kommentoit.
Ap
Tuskin täti tänne ilmestyisi, ainakaan en usko. Ei halua ajaa jos on lunta/tuulee/sataa ja täällä ainakin tulee lunta ja räntää toista päivää.
Ap
No luulisi sitä yhden yön kestävän, ellei ole täysi hermoraunio.
vaikeaaon kirjoitti:
No luulisi sitä yhden yön kestävän, ellei ole täysi hermoraunio.
Miksi pitäisi kestää epäkohteliaita, kipuja vähätteleviä ja kaappeja kollaavia ihmisiä?
Sukulaisuussuhde ei anna oikeutta törkeään käyttäytymiseen eikä ylikävelyyn.
Eiköhän tuo yksi yö mene jos ei pitempään jää. Ei kai hänen mieltään kannata pahoittaa yhden yön takia.
Tällaiselle jankuttajalle toistelen itsekin vain samaa: ”Niin, ikävä kyllä näin se minulla kuitenkin menee.” ”Aivan, mutta täällä se ei kuitenkaan onnistu.” ”Ymmärrän ja tämä on harmillista, mutta minun täytyy saada nukkua ja tiedän kokemuksesta, että hiljainenkin vieras saa minut levottomaksi.”
Ja sitten tuohon oheen vain tarjoaa heti niitä vaihtoehtoja, että jospa hän lähtisi aamulla aikaisemmin liikkeelle tai jospa hän tulisi junalla/bussilla tai että onhan tässä tosiaan tuo hotelli. Kumpi jaksaa jankata kauemmin? :) Jotkut ovat kyllä uskomattoman kuuroja selville vihjeille tai jopa suorille kieltäytymisille. Sitä on vaikea ymmärtää, kun itse puolestaan yrittää lukea rivienkin välistä, onko varmasti tervetullut jonnekin yökylään, vaikka suoraan kutsutaan...