Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermo menee tähän hoitoon psykiatrisella puolella!!

Vierailija
08.04.2019 |

Olen avohoidon piirissä syömishäiriön vuoksi ja alan lopullisesti menettämään hermoni tähän niin sanottuun hoitoon. Aikaisemmin psykiatrisissa yksiköissä tilaani on rankasti vähätelty vaikka olen ollut pahimmillaan hengenvaarallisessa tilassa. Myöhemmin hoidon tarve on määritelty puhtaasti BMI:n mukaan vaikka sairaus on nimenomaan psyykkinen. En siis ole saanut riittävää tukea ja apua vaan tuntuu, että minut on määritelty puhtaasti painoni mukaan. Tuntuu, että oikeaan ongelmaan ei perehdytä tarpeeksi.

Nykyisessä hoitopaikassa sovittuja aikoja perutaan jatkuvasti heidän puoleltaan ilman mitään järkevää syytä. Usein syyksi sanotaan kiire, vaikka ajat on saatettu lyödä lukkoon jo viikkoja etukäteen. Tulee sellainen fiilis, että joku muu jyrää ylitseni ja hänen kanssaan sovitaan aika minun aikani päälle, koska "tarvitsee apua enemmän kuin minä" vaikka todellisuudessa todella huonokuntoisten potilaiden paikka ei edes ole avohoidossa, vaan sisätaudeilla sairaalahoidossa. Henkilökunta unohtaa jatkuvasti asioitani, mm. määrätä tarvittavat verikokeet ja tarkistaa että ovat voimassa ja varmasti oikein kirjattu ja sen vuoksi joudun ravaamaan labrassa useamman kerran. Nyt viime viikolla minulle piti kirjoittaa reseptille lisää lääkettä joka oli lopussa, eikä reseptiä ole vieläkään uusittu. Soittelen jatkuvasti perään milloin hoitavalle työntekijälleni ja milloin sihteerille, mutta tuntuu että aina joku unohtaa viedä viestin eteenpäin tai hoitaa asiat. Huoh, turhauttaa niin paljon ja oli vain pakko päästä avautumaan asiasta. Mihinköhän tästä voi valittaa, jos meininki ei pian muutu? Tuntuu, etten saa ansaitsemaani ja tarvitsemaani apua.

Kommentit (277)

Vierailija
61/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ihan vaan ryhdistäytyisit ja ottaisit itse vastuun itsestäsi? Se hoito henkilökunta ei voi ottaa vastuuta kaikedta sinun elämässäsi

En löydä aloituksesta sitä kohtaa, missä olisin väittänyt jonkun muun - tässä tapauksessa hoitohenkilökunnan - olevan vastuussa minusta tai elämästäni. :D Apua ja tukea on sairaalla ihmisellä aina oikeus saada, ihan sama mistä sairaudesta puhutaan. Ketään ei pidä jättää yksin. Minäkin pyydän vain ja ainoastaan tukea, jotta pystyn toipumaan sillä en pysty kuin tiettyyn pisteeseen asti tekemään sen itse. Syömishäiriöt ja muut mt-ongelmat ovat vaikeita sairauksia joihin tarvitsee aina lähes poikkeuksetta esim. terapiaa, sillä mieli ei muuten toivu. Ei syömishäiriö parane syömällä, kuten moni täällä näyttää luulevan. Ap

Vierailija
62/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku itseään inhoava l ä s k i ja kaiken lisäksi tyhmä ja sivistymätön on pesiytynyt tähän ketjuun mutta älä sinä AP välitä. Sinä voit parantua ja päästä sairaudesta kuntoon. Nämä katkerat vihaa täynnä olevat ihmispaskat ei toivu koskaan.

Et ole saanut sairauttasi valita. Ei siihen kukaan halua sairastua.

Kukas se haluaa tuhota elämää itsessään ja on se katkera? Olisiko ihan se joka tappaa itseään syömättömyydellä?

Hän ei halua tuhota elämäänsä tai olla katkera, hän on sairas. En ymmärrä, kuinka monta kertaa tämä yksinkertainen asia pitää vääntää teille joillekin rautalangasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ihan vaan ryhdistäytyisit ja ottaisit itse vastuun itsestäsi? Se hoito henkilökunta ei voi ottaa vastuuta kaikedta sinun elämässäsi

En löydä aloituksesta sitä kohtaa, missä olisin väittänyt jonkun muun - tässä tapauksessa hoitohenkilökunnan - olevan vastuussa minusta tai elämästäni. :D Apua ja tukea on sairaalla ihmisellä aina oikeus saada, ihan sama mistä sairaudesta puhutaan. Ketään ei pidä jättää yksin. Minäkin pyydän vain ja ainoastaan tukea, jotta pystyn toipumaan sillä en pysty kuin tiettyyn pisteeseen asti tekemään sen itse. Syömishäiriöt ja muut mt-ongelmat ovat vaikeita sairauksia joihin tarvitsee aina lähes poikkeuksetta esim. terapiaa, sillä mieli ei muuten toivu. Ei syömishäiriö parane syömällä, kuten moni täällä näyttää luulevan. Ap

Miksi sinä odotat yhteiskuntaa apuun syöttämään sinua kun voit alkaa ihan itsekin syömään ja lopettaa "sairautesi"?

Mitä sinä oikein luulet, elimistösi on SYÖMÄTTÖMYYDEN TILASSA HENGENVAARASSA EI MUUTEN! Jospa vaan söisit alkuun. Jatka sitten terapiassa vaikka tappiin. Vai mitä tekosyitä vielä keksit?

Vierailija
64/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko että puhut itsestäsi kuin ulkopuolinen ? Sinä itse syöt väärin ja kidutat elimistöäsi joka on SINUN. Ei sen henkilökunnan kroppa.  Pakenet tätä asiaa, ja yrität pyörittää meitä samaan. En lähde. Sama kuin alkohilisteilla, juominen loppuu ja alkaa kun itse laitat korkin kiinni tai aukaiset.

No huh mitä tekstiä. Minähän olen myöntänyt olevani sairas sillä olen avun piirissä. Nyt odotan, että saan tarvitsemaani apua jotta voin toipua. Joudun toki itse tekemään suurimman työn, mutta tarvitsen tueksi osaavat ihmiset jotka auttavat minua ongelmieni kanssa. Ap

huh huh vaan sinulle. Sinä "myönnät" olevasi sairas koska juuri se juttu hyödyttää sinua ja pyörittelet koko systeemiä hoidattamaan sinua, sen sijään että ottaisit lusikan käteen ja söisit. Sinähän itse sitä hoivaakin haet niin eikö juolahtaisi syödäkin sitten? Miksi syötätät itseäsi muilla?

Kyllä aikuisen tulee jo itse osata syödä.

Tällä sairaudella ei ole mitään tekemistä iän tai aikuisuuden kanssa. Tässä ei ole kyse syömisestä, vaan siitä kokonaisvaltaisesta kuviosta ja ongelmista syömättömyyden taustalla joihin olen apua hakenut. Syömättömyys tai syömisen kontrollointi ovat vain oireita, eivät se itse sairaus. Taustalla on aina joku isompi ongelma joka pitää ratkaista jotta oirehdinta vähenisi. Älä pliis tule tänne pätemään asioista joista et ilmiselvästi tiedä yhtään mitään. Ap

Se syömättömyys on oma valintasi. Ei mitään väliä mitä isoja ongelmia sinulla on taustalla. Voit siitä huolimatta syödä ja keskittyä niihin isoihin ongelmiin terapeutin kanssa. Kyseessä on kaksi eri asiaa, joita ei tarvitse liittää yhteen, kuten sinä teet.

Huomaa kyllä, että joku ei ole ottanut asioista selvää ei sitten yhtään. 

Vierailija
65/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku itseään inhoava l ä s k i ja kaiken lisäksi tyhmä ja sivistymätön on pesiytynyt tähän ketjuun mutta älä sinä AP välitä. Sinä voit parantua ja päästä sairaudesta kuntoon. Nämä katkerat vihaa täynnä olevat ihmispaskat ei toivu koskaan.

Kukas se haluaa tuhota elämää itsessään ja on se katkera? Olisiko ihan se joka tappaa itseään syömättömyydellä?

Hän ei halua tuhota elämäänsä tai olla katkera, hän on sairas. En ymmärrä, kuinka monta kertaa tämä yksinkertainen asia pitää vääntää teille joillekin rautalangasta!

Hän ei ole sairas vaan pyörittelee. Tekstistä jo humaa että logiikka pitää mutta analyysi ei pidä. Hän valehtelee meille. Yhteiskunnan pitäisi syöttää häntä vaikka voi ottaa ruokaa itse ja syödä.

Vierailija
66/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet valituksen kyseisistä henkilöistä. Kyllä se työnteko sitten alkaa heitä kiinnostaa jos Valviralta tulee postia.

Vierailija
67/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä HOITO?! Ei tässä maassa OLE hoitoa. Ellei oo vara maksaa kalliita yksityisiä ja p.i.s.t.e!!

Vierailija
68/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun löydän kiinnostavan ketjun, jota on kertynyt jo useampi sivu, käy ilmi että sinne onkin pesiytynyt joku sekopää joka jankkaa samaa typerää mielipidettään sivukaupalla.

Vierailija
69/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sina valehtelet ja pakenet tarjottuun tilaisuuten olla muka sairas. Sairautesi loppuu kun nyt menet ja haet ruokaa ja alat syömään normisti. Mutta sinä venkoat. Älä selitä.  Et kuole kun syöt.

Vierailija
70/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä odotat yhteiskuntaa apuun syöttämään sinua kun voit alkaa ihan itsekin syömään ja lopettaa "sairautesi"?

Mitä sinä oikein luulet, elimistösi on SYÖMÄTTÖMYYDEN TILASSA HENGENVAARASSA EI MUUTEN! Jospa vaan söisit alkuun. Jatka sitten terapiassa vaikka tappiin. Vai mitä tekosyitä vielä keksit?

En jaksa enkä aio enää vääntää kanssasi asiasta, sillä tyhmä on tyhmä, ja tyhmälle ei saa asiaa perille vaikka miten yrittäisi. Olen tässä (sekä moni muu) yrittänyt vääntää ketjun täydeltä kyseistä sairautta rautalangasta mutta kun et sitä ymmärrä, niin et ymmärrä.

Toivon todella, että sulla ei ole lapsia ihan siltä varalta, että syömishäiriöt ovat jatkuvasti yleistyviä sairauksia nuorten, jopa lasten keskuudessa ja jos vanhemman asenne on tuo, ollaan huonossa jamassa. Ap

Vierailija
71/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ ET KUOLE KUIN SIIHEN SYÖMÄTTÖMYYTEESI TAJUATKO? SYÖMÄLLÄ EI KUOLE. Et kuole terapianpuutteeseen vaan valehteluusi.

Vierailija
72/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole sairas vaan pyörittelee. Tekstistä jo humaa että logiikka pitää mutta analyysi ei pidä. Hän valehtelee meille. Yhteiskunnan pitäisi syöttää häntä vaikka voi ottaa ruokaa itse ja syödä.

En edelleenkään missään vaiheessa pyytänyt ketään syöttämään minua. Tarkistapa se luetun ymmärtäminen ihan näin alkuun! 

Vierailija
73/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SINÄ ET KUOLE KUIN SIIHEN SYÖMÄTTÖMYYTEESI TAJUATKO? SYÖMÄLLÄ EI KUOLE. Et kuole terapianpuutteeseen vaan valehteluusi.

Rauhoitu jo, hullu trolli. 

Vierailija
74/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa enkä aio enää vääntää kanssasi asiasta, sillä tyhmä on tyhmä, ja tyhmälle ei saa asiaa perille vaikka miten yrittäisi. Olen tässä (sekä moni muu) yrittänyt vääntää ketjun täydeltä kyseistä sairautta rautalangasta mutta kun et sitä ymmärrä, niin et ymmärrä.

Toivon todella, että sulla ei ole lapsia ihan siltä varalta, että syömishäiriöt ovat jatkuvasti yleistyviä sairauksia nuorten, jopa lasten keskuudessa ja jos vanhemman asenne on tuo, ollaan huonossa jamassa. Ap

Tietysti valehtelijasta terve on tyhmä kun voi muka pyöritellä, mutta et voi. Et kuole hoidonpuutteeseen vaan siihen ettet viitsi syödä. Haluat prinsessahuomiota ja pyöritellä ympäristöäsi.

Syö et kuole.

Vierailija
75/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin sieltä alkaa löytyä jo ihan nimityksiä. Siellä se luonne nyt paljastuu kun et voikaan pyöritellä. Sinä et kuole muuhun kuin siihen ettet itse syö. Yrität senkin vääntää muitten niskaan, muttet voi.

Vierailija
76/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun löydän kiinnostavan ketjun, jota on kertynyt jo useampi sivu, käy ilmi että sinne onkin pesiytynyt joku sekopää joka jankkaa samaa typerää mielipidettään sivukaupalla.

Joo, tässä ketjussa on muutama tosi hyvä kommentti, iso osa on ilmeisesti yhden ja saman ihmisen katkeraa päänrääpimistä, ikävä kyllä. No, ainakin sain kirjoittaa ajatukseni ylös ja avautua vaikka ketjun sisältö onkin vähän mitä nyt on. Toisaalta on sitä tottunut kuulemaan vaikka ja mitä potaskaa tässä vuosien varrella tietämättömiltä ihmisiltä, ei jaksa enää järkyttää. :D Ap

Vierailija
77/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on syömishäiriöiden hoito todella huonolla tolalla!  Samoin masennuksen . Minulla oli bulimia , sanottiin vain että "lopetat pelleilyn etkä oksenna". Painoin alimmillani 52 kg,  hampaani olivat alkaneet syöpyä ja minulla oli rytmihäiriöitä mutta silti suhtauduttiin kuin huomionhakuiseen lapseen. 

Kaverilla meni vielä huonommin masennuksen ja itsetuhoisuuden kanssa. Koetti  itse mur haa, päivystyksestä ei ohjattu eteenpäin psykiatriselle osastolle vaan lähetettiin kotiin.  Yritti uudestaan samana iltana, nyt pääsi osastolle jossa oli 3 päivää ja lähetettiin kotiin että "ei me voida tehdä sinulle mitään kun et  halua parantua". Nyt tämä kaveri makaa likaisessa asunnossa ja napsii masennuslääkkeitä alkoholin kanssa , äiti ja me ystävät käymme auttelemassa minkä pystymme.  Pakkohoitoon ei kuulemma saa. 

Tiivistettynä: suomessa uskotaan siihen, että haukkuminen ja vähättely parantaa. Että masentunut tulee kuntoon kun käy lenkillä ja elokuvissa,  että syömishäiriöinen paranee kun syö.

Vierailija
78/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin sieltä alkaa löytyä jo ihan nimityksiä. Siellä se luonne nyt paljastuu kun et voikaan pyöritellä. Sinä et kuole muuhun kuin siihen ettet itse syö. Yrität senkin vääntää muitten niskaan, muttet voi.

Anoreksian yksi oire voi olla vakava aliravitsemus ja laihtuminen jonka seurauksena ihminen kyllä voi kuolla. Onneksi ei aina ole näin. Sinulla on ongelmia nähdä kokonaisuutta ja ymmärtää, mistä koko sairaudessa on kyse. Syömishäiriö ei ole vain = se syömättömyys, vaan se on vain yksi oire. Ei siis syömällä kukaan parane syömishäiriöstä, vaan toipuminen vaatii pitkäjänteistä, psykiatrista hoitoa jonka aikana ongelmat syömishäiriön takana saadaan purettua, niin ettei ihminen enää oireilisi. Niin kauan kun niitä ongelmia ei ratkaista ammattilaisten kanssa, ei ihminen voi toipua ja oireilu (esim syömättömyys tai syömisen kontrollointi) jatkuu. Syömishäiriökin kokonaisuutena on usein vain oire jostain paljon syvemmästä pahasta olosta, eikä se lähde syömällä.

Onko asia nyt selitetty tarpeeksi yksinkertaisesti niin että sinäkin ymmärrät? 

Vierailija
79/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin heikkolahjainen?

Anorexia nervosa on sairaus. Ei tahdonalaista syömättömyyttä. Ymmärrätkö. Yhtä vähän anorektikko voi syömättömyydelle mitään kuin psykoosi potilas ei päätä saada psykoosia huomion vuoksi. Ymmärrätkö. Sairaus.

On syömishäiriö, ei sairaus, mutta ei millään muotoa estä, etteikö ap voisi olla myös psyykkisesti sairas.

Vierailija
80/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä HOITO?! Ei tässä maassa OLE hoitoa. Ellei oo vara maksaa kalliita yksityisiä ja p.i.s.t.e!!

TAJUATKO?

HOITO ON SE RUOKA! Se maksaa sulla yhtä paljon kuin meille muille.

Rakas ihminen, ruoka ei todellakaan ole se hoito millä anoreksiasta paranee. Se, että hoidon ja toipumisen voi aloittaa, vaatii sitä että ihminen saa ravintoa niin että aivot jaksavat keskittyä ja vastaanottaa apua. Kuitenkaan kukaan ei parane syömishäiriöstä vain syömällä. Kokemusta on. Olin vuoden osastolla, missä painoni saatiin syömisellä tasattua lähelle normaalipainoa todella vakavasta alipainosta. Kuitenkaan en saanut terapiaa, kukaan ei perehtynyt todellisiin ongelmiin syömishäiriön ja oireilun takana. Kun pääsin osastolta pois, alkoi paino taas tippua ja oireilu jatkui.