Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermo menee tähän hoitoon psykiatrisella puolella!!

Vierailija
08.04.2019 |

Olen avohoidon piirissä syömishäiriön vuoksi ja alan lopullisesti menettämään hermoni tähän niin sanottuun hoitoon. Aikaisemmin psykiatrisissa yksiköissä tilaani on rankasti vähätelty vaikka olen ollut pahimmillaan hengenvaarallisessa tilassa. Myöhemmin hoidon tarve on määritelty puhtaasti BMI:n mukaan vaikka sairaus on nimenomaan psyykkinen. En siis ole saanut riittävää tukea ja apua vaan tuntuu, että minut on määritelty puhtaasti painoni mukaan. Tuntuu, että oikeaan ongelmaan ei perehdytä tarpeeksi.

Nykyisessä hoitopaikassa sovittuja aikoja perutaan jatkuvasti heidän puoleltaan ilman mitään järkevää syytä. Usein syyksi sanotaan kiire, vaikka ajat on saatettu lyödä lukkoon jo viikkoja etukäteen. Tulee sellainen fiilis, että joku muu jyrää ylitseni ja hänen kanssaan sovitaan aika minun aikani päälle, koska "tarvitsee apua enemmän kuin minä" vaikka todellisuudessa todella huonokuntoisten potilaiden paikka ei edes ole avohoidossa, vaan sisätaudeilla sairaalahoidossa. Henkilökunta unohtaa jatkuvasti asioitani, mm. määrätä tarvittavat verikokeet ja tarkistaa että ovat voimassa ja varmasti oikein kirjattu ja sen vuoksi joudun ravaamaan labrassa useamman kerran. Nyt viime viikolla minulle piti kirjoittaa reseptille lisää lääkettä joka oli lopussa, eikä reseptiä ole vieläkään uusittu. Soittelen jatkuvasti perään milloin hoitavalle työntekijälleni ja milloin sihteerille, mutta tuntuu että aina joku unohtaa viedä viestin eteenpäin tai hoitaa asiat. Huoh, turhauttaa niin paljon ja oli vain pakko päästä avautumaan asiasta. Mihinköhän tästä voi valittaa, jos meininki ei pian muutu? Tuntuu, etten saa ansaitsemaani ja tarvitsemaani apua.

Kommentit (277)

Vierailija
41/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tappavin psykiatrinen sairaus"- sinä itsehän tapat itseäsi kun et syö, ihminen on rakennettu vaan niin ellei syö se kuolee, humps. Ei siinä muuta.

Vierailija
42/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ymmärtämättömiä ja sairaita kommentteja täällä. En ehdi kirjoittamaan pitkästi, mutta minulla on samoja kokemuksia hoidosta kuin sinulla ap. On järkyttävää, miten tässä maassa ei vakavasti sairas saa kunnollista hoitoa kun sitä tarvitsee ja pyytää. Voimia sinulle ap. Tee valitus, jaksa taistella. Olet todellakin hoidon ja paranemisen arvoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, asutko Helsingissä?

Helsingissä psykiatrian palvelut on rajattu maahan'muuttajille, ja kantasuomalaisista asiakkaista pyritään eroon kaikin mahdollisin keinoin. Tämä on ihan poliittisesti päätetty juttu.

Jos sinulla on äänioikeus, niin mieti tarkkaan ketä äänestät: suurimman osan mielestä olet vaIkoroskaa, joka joutaa syödä p*skaa ja kuolla pois, erään kansanedustajan sanojen mukaan.

Itse olen samankaltaisessa tilanteessa, mutta vanhempi mies (loppuunpalaminen ja toistuva masennus, tarvitsisin terapiaa mutta en saa siihen tukea enää mistään; Hgin eteläinen piirikin heitti ulos).

Ennen kuin teet itsellesi mitään, harkitse ulkoistaa vihasi päättäjiin, jotka on tämän tilanteen ehdoin tahdoin synnyttäneet.

Vierailija
44/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia, masennuksesta johtuva psykoosi, ja erilaiset minä- ja maailmankuvahäiriöt ovat sellaisia, joihin tarvitaan terapiaa -- ikään kuin henkilökohtaista valmentajaa, joka auttaa sinua opettelemaan ne toiminta- ja ajattelutavat, jotka tekevät sinusta tarpeeksi vahvan voittaaksesi tilanteen.

Sääli vain, että tätä elintärkeää apua ei ainakaan valkoihoinen mies Helsingissä enää saa.

Vierailija
45/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku itseään inhoava l ä s k i ja kaiken lisäksi tyhmä ja sivistymätön on pesiytynyt tähän ketjuun mutta älä sinä AP välitä. Sinä voit parantua ja päästä sairaudesta kuntoon. Nämä katkerat vihaa täynnä olevat ihmispaskat ei toivu koskaan.

Et ole saanut sairauttasi valita. Ei siihen kukaan halua sairastua.

Vierailija
46/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ennen piti päivä kaksi juosta ruuanperässä niin kieltäytyminen siitä ei varmaan käynyt ensimmäisenä vetona mielessäkään? Mutta tämä länsimainen ihminen ja kulttuuri on niin rappeutumaan päin että se eli ruoka  kenen eteen saalis kannetaan lähteekin ruokaa pakoon, koska hyötyy hyysäämisestä niin hirmuisesti huomiona. Nyt koko heimo lähtee jahtaamaankin ruuasta kieltäytyjän perään ja siinä on vaara että koko heimo taantuu siinä pelissä, väsyy ja varsinainen rakennustyö jää kylässä tekemättä.  Peluri pyörittää koko kylää.

Vierailija
47/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku itseään inhoava l ä s k i ja kaiken lisäksi tyhmä ja sivistymätön on pesiytynyt tähän ketjuun mutta älä sinä AP välitä. Sinä voit parantua ja päästä sairaudesta kuntoon. Nämä katkerat vihaa täynnä olevat ihmispaskat ei toivu koskaan.

Kukas se haluaa tuhota elämää itsessään ja on se katkera? Olisiko ihan se joka tappaa itseään syömättömyydellä?

Vierailija
48/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt tulee rehtiä puhetta kun mitataan läski määreellä- sillä juuri te mittaatte ihmisiä ja heidän peliarvoa muka kiloissa. Nyt puhutaan asiasta.

Vierailija
49/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin heikkolahjainen?

Anorexia nervosa on sairaus. Ei tahdonalaista syömättömyyttä. Ymmärrätkö. Yhtä vähän anorektikko voi syömättömyydelle mitään kuin psykoosi potilas ei päätä saada psykoosia huomion vuoksi. Ymmärrätkö. Sairaus.

Vierailija
50/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan melko idarikommentteja täällä, mutta koeta ap skrollata ne vaan ohi ja hymähdä mennessäsi. Ei voi kauhalla vaatia heiltä, joille on lusikalla annettu. Maailma on kaikenlaista hiihtäjää täynnä eikä todellakaan kannata ottaa kaikkien sanoja kuuleviin korviinsakaan ja se on pelkästään järkevää.

Tee se virallinen valitus ja vaihda hoitavaa henkilöä jos sulla on siihen mahdollisuus. Mulla Kanta-Hämeessä ainakin oli, kerran sai vaihtaa hoitavaa lääkäriä ja hoitajaa halutessaan - onhan se hoidonkin kannalta oleellista että molemmat ajaa samaa asiaa eli potilaan tervehtymistä ja ihmiset siinä kuitenkin työskentelee yhdessä, niin pitäisi jollain lailla kemiatkin kohdata että kaikki se mahdollistuisi. En kylläkään ollut hoidossa syömishäiriön vuoksi mutta luulisi että saman saisi tehdä diagnoosista huolimatta.

Älä luovuta. Joskus näissä psykiatrian puolen jutuissa menee tolkuttoman mutkaisesti se reitti ennen kuin alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Minua pompoteltiin miten sattuu yli kymmenen vuotta ennen kuin palaset alkoi loksahdella kohdalleen ja aloin saada oikeasti kunnollista hoitoa. Valitettavasti on ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että ensimmäiset X hoitotahoa (hoitajaa, lääkäriä, yms.) ei vaan tajua mikä on tilanne ja osaa tarjota oikeaa apua. Itse en myöskään osannut paremmin aikanaan vaatia, nyt osaisin. Ja siksi osaan nyt myös neuvoa että pidä puolesi ja jatka hoidon vaatimista. Tsemppiä ja koita jaksaa!

Vierailija
51/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia, masennuksesta johtuva psykoosi, ja erilaiset minä- ja maailmankuvahäiriöt ovat sellaisia, joihin tarvitaan terapiaa -- ikään kuin henkilökohtaista valmentajaa, joka auttaa sinua opettelemaan ne toiminta- ja ajattelutavat, jotka tekevät sinusta tarpeeksi vahvan voittaaksesi tilanteen.

Sääli vain, että tätä elintärkeää apua ei ainakaan valkoihoinen mies Helsingissä enää saa.

Iha tuota soopaa jolla ei ole oikeasti pohjaa.

Arvaappa sen korppikotkan vahtiman tyttösen psyyken ongelmat jos niinkuin yhtään tajuat mitä tarkoitan, mitä ne tulevat olemaan kun halusi ruokaa muttei saanut?

Ain niin mutta kun meidän pitääkin keskittyä niihin ongelmiin kun täällä ei jotkut halua syödä juu. Niin niin siihen miljardit. Ei ruokaa halukkaille.

Nuo anorektikot voisi viikoksi viedä tuonne.

Vierailija
52/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin heikkolahjainen?

Anorexia nervosa on sairaus. Ei tahdonalaista syömättömyyttä. Ymmärrätkö. Yhtä vähän anorektikko voi syömättömyydelle mitään kuin psykoosi potilas ei päätä saada psykoosia huomion vuoksi. Ymmärrätkö. Sairaus.

Sairaus nimi voidaan antaa vaikka puupölkylle, se on uskontoon verrattava sopimus. Ja lisää kehitellään koska eräät nettoavat kaikella sen kirjavuudella.

Vierailija
53/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikan leiri voisi shokkihoitona tuoda likan kiitollisena  kotiin ja syömään.

Siellä saisi sitten vonkua "kun kukaan ei ymmärrä minua, minua minua"! Saattaisi muuten oikeasti olla ettei silläkertaa ymmärtäisikään ja sillä voisi olla ihan tervekin vaikutus "sairaudelleen".

Vierailija
54/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt tulee rehtiä puhetta kun mitataan läski määreellä- sillä juuri te mittaatte ihmisiä ja heidän peliarvoa muka kiloissa. Nyt puhutaan asiasta.

Ja ne läskit elävät tervettä tavallista elämää verrattuna ihmisiin jotka miettivät painoaan koko ajan.

Vierailija
55/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ymmärtämättömiä ja sairaita kommentteja täällä. En ehdi kirjoittamaan pitkästi, mutta minulla on samoja kokemuksia hoidosta kuin sinulla ap. On järkyttävää, miten tässä maassa ei vakavasti sairas saa kunnollista hoitoa kun sitä tarvitsee ja pyytää. Voimia sinulle ap. Tee valitus, jaksa taistella. Olet todellakin hoidon ja paranemisen arvoinen.

Juu juu tuskin kukaan onkaan niin kärkäs tietämään ketkä ovat sairaita kuin anorektikkopyörittelijät, juu koko maailma pyörii teidän ruokashown ympärillä,juu. Mutta täällä ei lähdetä tuohon mukaan.

Vierailija
56/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorektikoitten keinovalikoimaan pelissä on tulleet kännyt joilla kuvataan vastustajapelaajille sitten herkullisia ruoka-annoksia- että sortukaa te nyt tähän mä pelaan täällä hoikkana :). Huvittaa kun näkee tällaisen pelinavaamiskuvan.

Siihen kun vastaa etten hei pelaa, niin johan tulee ilmettä.

Vierailija
57/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ihan vaan ryhdistäytyisit ja ottaisit itse vastuun itsestäsi? Se hoito henkilökunta ei voi ottaa vastuuta kaikedta sinun elämässäsi

Vierailija
58/277 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harmi että hoidon taso ja saatavuus vaihtelee niin paljon. Itse olen saanut hyvää hoitoa ja tuntuu että tärkeintä on ollut empaattinen ja myötäelävä kohtaaminen ihmisenä. Aitoa välittämistä.

Vierailija
59/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet se, joka ei syö. Ellet toivo letkuruokintaa, niin homma on täysin kiinni sinusta. Sinä olet se, joka päättää olla syömättä, ja jonka elämä pyörii kuvitellun lihavuuden ympärillä.

Onko sinulla kokemusta, tiedätkö mistä puhut? Minä olen ollut lähellä menettää henkeni anoreksian takia, olen itkien yrittänyt syödä, vaan ei se ole noin helppoa kuin miltä saat sen kuulostamaan. En koskaan halunnut kuolla, en oikeasti mutta vaan sairaus saa ihmisen mielen kääntymään totaalisesti itseään vastaan ja toimimaan mitä sairaimmilla tavoilla. Tämä ei olisi tappavin psyykkinen sairaus, jos olisi vain nirppanokkien itse kehittelemä asennevamma tarkoituksena saada osakseen huomiota. 

Niin kukas siinä nyt oikein puhuu, itsensä ulkopuoleta taas viisaana vaikka iTSE ET SYÖ! SEOLET SINÄ JOKA EI SYÖ SE SAMA TYYPPI JOKA VIISASTELEE. TAJUATKO?Tiedätkin tarkkaan miten sinua on JONKUN MUN hoidettava. Tiedätkö, onko sinulle kukaan sanonut ettei lähde tuohon mukaan sillä sinä itse viet lusikan suuhun. Samaan suuhun jolla viisastelet. Lopeta viisastelu ja syö.

Miksi olet niin vihainen? Mikä asiassa sua noin kovasti ahdistaa? Ap

Vierailija
60/277 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko että puhut itsestäsi kuin ulkopuolinen ? Sinä itse syöt väärin ja kidutat elimistöäsi joka on SINUN. Ei sen henkilökunnan kroppa.  Pakenet tätä asiaa, ja yrität pyörittää meitä samaan. En lähde. Sama kuin alkohilisteilla, juominen loppuu ja alkaa kun itse laitat korkin kiinni tai aukaiset.

No huh mitä tekstiä. Minähän olen myöntänyt olevani sairas sillä olen avun piirissä. Nyt odotan, että saan tarvitsemaani apua jotta voin toipua. Joudun toki itse tekemään suurimman työn, mutta tarvitsen tueksi osaavat ihmiset jotka auttavat minua ongelmieni kanssa. Ap

huh huh vaan sinulle. Sinä "myönnät" olevasi sairas koska juuri se juttu hyödyttää sinua ja pyörittelet koko systeemiä hoidattamaan sinua, sen sijään että ottaisit lusikan käteen ja söisit. Sinähän itse sitä hoivaakin haet niin eikö juolahtaisi syödäkin sitten? Miksi syötätät itseäsi muilla?

Kyllä aikuisen tulee jo itse osata syödä.

Tällä sairaudella ei ole mitään tekemistä iän tai aikuisuuden kanssa. Tässä ei ole kyse syömisestä, vaan siitä kokonaisvaltaisesta kuviosta ja ongelmista syömättömyyden taustalla joihin olen apua hakenut. Syömättömyys tai syömisen kontrollointi ovat vain oireita, eivät se itse sairaus. Taustalla on aina joku isompi ongelma joka pitää ratkaista jotta oirehdinta vähenisi. Älä pliis tule tänne pätemään asioista joista et ilmiselvästi tiedä yhtään mitään. Ap

Se syömättömyys on oma valintasi. Ei mitään väliä mitä isoja ongelmia sinulla on taustalla. Voit siitä huolimatta syödä ja keskittyä niihin isoihin ongelmiin terapeutin kanssa. Kyseessä on kaksi eri asiaa, joita ei tarvitse liittää yhteen, kuten sinä teet.

Mä en edes kestä, kuinka pihalla jotkut (oletettavasti) aikuiset ihmiset voivatkaan olla vieläkin vuonna 2019. :D Tuolla logiikalla myös esim. syöpä on oma valinta. Koita kestää, eivät kaikki sairaudet ole niin yksinkertaisesti selitettävissä tai näy samantien päälle päin. Ne ovat siellä silti ja aivan yhtä oikeita sairauksia kuin "fyysiset" sairaudet vaikkei sinun pieni pääsi pysty sitä sisäistämään.