Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henk. koht. kysymykset työhaastiksessa? Onko yleistä?

Vierailija
08.04.2019 |

Kävin tänään työhaastiksessa (4. ja viimeinen) ja HR-haastattelija halusi tietää minusta "ihmisenä" ja alkoi kysyä juttuja kuten millainen henkkoht taustani on, mitä vanhempani tekivät, jne. Kuulosti hiukan oudolta näin jälkeenpäin ajateltuna.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erikoista tuolla tasolla. Yleistä on kysyä jotain esim. harrastuksista, mutta noin syvälle henkilökohtaiseen menevä ei ole ollenkaan yleistä enkä muista tuollaista kohdanneeni. Vanhempieni asiat eivät haastattelijalle kuuluisikaan mitenkään.

Vierailija
2/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä minultakin kysytty :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erikoista tuolla tasolla. Yleistä on kysyä jotain esim. harrastuksista, mutta noin syvälle henkilökohtaiseen menevä ei ole ollenkaan yleistä enkä muista tuollaista kohdanneeni. Vanhempieni asiat eivät haastattelijalle kuuluisikaan mitenkään.

No noin minäkin ehdottomasti ajattelin (olen aika varma että hyvän HR-käytännön säännöissäkin sanottaisiin ettei tuollaisia pidä kysyä) mutta pakkohan sitä oli vastata... AP

Vierailija
4/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettavasti tavallista. On myös kysytty perheestä laspisita ja suunnitelmista lasten määrän suhteen. On kysytty, olenko raskaana. On kysytty lasten hoitojärjestelyistä. Ja siis en ole koskaan hakenut työtä, joka olisi niin raskasta tai vaarallista, että noita tietoja tarvitsisi.

Vierailija
5/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kysytty lapsista olen kyllä sanonut että ei suunnitteilla. Jos nyt olisinkin hankkiutumassa raskaaksi niin hups ylläriä...

On kysytty kerran vanhemmista ja olen vastannut että eläkkeellä ovat.

Vierailija
6/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiselväähän on, että hakijan vanhempien taustat eivät saa vaikuttaa valintaan mitenkään ja tässä ihmetyttää se, että miksi sellaisella olisi työnantajalle mitään väliä rekrytointipäätöksen kannalta? Selvästi siis on jotain väliä, kun asiasta kysytään, mutta vaikea ymmärtää asian merkitystä.

Vierailija
7/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas on kerrottu työpaikasta ja sen ihmisistä aika lailla yleisellä tasolla ja sitten kysytty, sopeudunko varmasti tiimiin, jossa kaikki ovat minua vanhempia ja hankkineet koulutuksensa 90-luvulla. Mitä uutta uskoisin tuovani työyhteisöön, ei työhön.

Toisaalta sinne yhteisöönhän minua oltiin palkkaamassa ja kun hakijoina on monta yhtä hyvää, niin sitten se eronteko voidaan tehdä vaikka sillä perusteella, mitä vanhemmat tekevät. Itse olen saanut työpaikan sillä(kin) perusteella, että isäni on yrittäjä ja pyörittää yritystä, jossa on tietyntasoinen liikevaihto. Yrittäjän ajatusmaailman ymmärtämisestä oli työssä hyötyä.

Vierailija
8/8 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin ainakin sanonut, että iskäni on vankilassa ja äitini on narkkari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan